Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enkelwandige kachelpijp zit vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 08:56
Wij stappen over op een andere houtkachel en ik wil daarom de kachelpijp loskrijgen. Het is 18cm doorsnede rvs pijp waarvan de stukken in elkaar schuiven. Nu zit de pijp er al 40 jaar en zit het nogal vast. Het is lastig om grip te krijgen op een stuk pijp en (daarom?) het lukt niet om twee stukken pijp ten opzichte van elkaar te verdraaien zodat ze loskomen en in- of uit elkaar geschoven te worden. Ik heb al wat wd40 gespoten, maar het lijkt niet te helpen. Het kan er ook niet lekker intrekken omdat de bovenste pijp steeds over de onderste zit geschoven, dus het loopt er vooral uit. naast misschien een beetje capillaire werking. Wie heeft een idee hoe ik dit aan kan pakken? Is er bijvoorbeeld een truuk om grip te krijgen op deze pijpen?
met dank!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:19
met een stuk rubber krijg je vaak al meergrip. handschoenen, een oude binnenband, etc. moet het heel blijven? een reciprozaag doet ook mooi werk

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
moet het heel blijven? of mag het stuk?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:21
Zit die niet gewoon ergens (onzichtbaar) vast gemonteerd?

Als het kapot mag, griptang er op zetten, of gat in slijpen om beter grip te hebben.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:26
Spanband eromheen en daar tussen een koevoet zetten, dan krijg je een een grote versie van bijv een oliefiltersleutel.

Als ie echt vest zit deukt de pijp dan in, maar dan heb je alle leverage wel geprobeert.

• blauwemac
Dank voor de ideeën. Hij moet zeker heel blijven, anders was er geen kunst aan. Rubber en spanband met koevoet ga ik morgen proberen!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:19
schuurmachine er op zetten zonder schuurpapier en hopen dat de pijp los trilt. Bij oude kachels deden ze vroeger er wel eens wat tussen om de twee delen af te sluiten ik ben dit wel eens tegengekomen bij een gaskachel. Een soort van afdichtrubber achtig spul...

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

rickhaha schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:20:
schuurmachine er op zetten zonder schuurpapier en hopen dat de pijp los trilt. Bij oude kachels deden ze vroeger er wel eens wat tussen om de twee delen af te sluiten ik ben dit wel eens tegengekomen bij een gaskachel. Een soort van afdichtrubber achtig spul...
Afdichtrubber achtig spul... Geen idee of ze daar vroeger wellicht ook asbestmeuk voor gebruikten. Kachel(pijp) zit er al 40 (1985) en toen werd er nog weleens met asbest gerommeld.
Kachelkoord wordt gebruikt om een luchtdichte afdichting te maken bij kachels, haarden en rookkanalen, zodat er geen rook of schadelijke gassen ontsnappen en er geen valse lucht wordt aangezogen, wat de verbranding efficiënter en veiliger maakt. Het zit in de deur (achter het glas), aslade of bij de rookkanaalaansluitingen, en voorkomt kieren voor een betere controle en zuiniger stoken.
Kachelkoord bevatte vroeger vaak asbest vanwege de hittebestendigheid, vooral in kachels van voor de jaren '80 en '90; het is gevaarlijk omdat de vezels makkelijk vrijkomen bij beschadiging, dus zelf verwijderen is verboden en een professional moet worden ingeschakeld. Tegenwoordig wordt glasvezel gebruikt en moderne kachels bevatten geen asbest meer.

[ Voor 42% gewijzigd door ManiacsHouse op 18-11-2025 22:07 ]

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Heet stoken

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:19
ManiacsHouse schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:05:
[...]

Afdichtrubber achtig spul... Geen idee of ze daar vroeger wellicht ook asbestmeuk voor gebruikten. Kachel(pijp) zit er al 40 (1985) en toen werd er nog weleens met asbest gerommeld.

[...]

[...]
Het zou natuurlijk altijd kunnen.. al leek het bij mij meer op van die zwarte epdm teerachtige kit. Is de spleet niet toevallig wijd genoeg om er een los ijzerzaagje tussen te duwen?

[ Voor 3% gewijzigd door rickhaha op 18-11-2025 22:29 . Reden: tekst in quote getypt ]

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:07

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Heeft te maken met het uitzetten en krimpen door de warmte/kou. Ben bang dat als het 40 jaar oud is het nog makkelijk los komt. Kapot zagen is misschien het meest makkelijke in deze.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:19
ManiacsHouse schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:05:
[...]

[...]

[...]
Kachelkoord zit normaal niet in je rookkanaal maar op de kachel zelf in allerlei delen zoals je tekst ook aangeeft. en dan in overgang van kachel naar rookkanaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
jack zomer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:14:
moet het heel blijven? of mag het stuk?
Mijn gevoel zegt dat deze ruim over zijn vervangingsdatum is.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:33
Denk als je kachelpijp al 40 jaar oud is en je nu ook een nieuwe kachel neemt, zou ik meteen de kachelpijp ook vervangen.

• blauwemac
Hij zit nog steeds vast, maar dit weekend heb ik hier sterke handen aanwezig, misschien dat dat helpt.

Ik kan me niet voorstellen dat vervangen nodig is. Het is rvs-pijp, daar slijt niets aan. Onze nieuwe kachel is overigens ook zo'n 40 jaar oud, vooral nieuw voor ons. Maar ja, 200kg gietijzer, ook niet iets dat hard slijt. Moet hooguit een keer opnieuw in elkaar worden gezet. Nou ja, dat is hier dus net het probleem...

Pagina: 1