Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netcongestie wasmachine en wasdroger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:51
Ik ben op zoek naar een wasmachine die relevant is voor de huidige tijd, maar kom er wat betreft beschikbare informatie niet zo goed uit. Wat ik eigenlijk zoek is een wasmachine en droger die snel is wanneer nodig (ook op hoge temperaturen). Dus laag energielabel is prima, maar soms wil je ook gewoon vlammen omdat op dat moment de stroomkosten laag zijn (dynamisch contract) of omdat de zon schijnt.

We hebben nu een machine die super zuinig is. De was eerst weegt en er dan lekker 4 uur over gaat doen... Daar ben ik wel klaar mee. Ik wil gewoon de was erdoorheen stampen als het tarief laag is of als de zon vol op mijn panelen staat.

Iemand tips voor een wasmachine die programma's heeft op hoge temperaturen (60 of soms zelf 90 graden) die binnen 90 minuten klaar zijn zonder dat je moet klooien met halve wasjes enzo.

Zelfde geldt eigenlijk voor de wasdroger.

Beste antwoord (via miena21 op 19-11-2025 11:33)

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:13
Hier een recente Bosch series 6, die heeft een aantal korte programma's. Met speedperfect aan heb je zeg maar je vroegere normale wasprogramma. Katoen met speedperfect op 40 graden is 90 minuten. Maar er is ook een mix programma van een uur, of sport wat 45 minuten is. Of kort en superkort, 30 minuten of 15 minuten.

Speedperfect zou het gewicht van de was meten volgens de verkoper, maar heb nog geen was gehad wat niet met speedperfect wou. Zelfs een trommel vol handdoeken op 60 gaat prima met speedperfect in 90 minuten.

Droger hebben we een recente aeg, die heeft ook wel korte programma's maar minder dan 90 minuten redt die niet. Met drogen doe ik vaak twee wasjes bij elkaar. Dus twee keer 90 minuten wassen, en dan 1x in de droger voor 3 uur. Meestal was je kleuren apart of aparte temp, maar voor drogen maakt dat eigenlik niet uit.

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wat is precies je doel? Energie besparen en daardoor geld? Bespaar je de moeite, gaat je slechts enkele centen opleveren los van de aanschaf en afschrijving.

En lekker je wollen trui op 90 graden wassen... _O-

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je wil een nieuwe wasmachine kopen enkel en alleen omdat de oude zuinig is? Hoe vaak heb je in zo'n kort tijdvak goedkope energie dat hij alles in dat tijdvak moet gebruiken? En er is weinig magisch aan een wasmachine, als jij gewoon een korte was instelt en op 90 graden hem zet, zal hij een korte was op 90 graden doen. IIG mijn LG kan dat gewoon, en kan je ook nog een custom programma met NFC inzetten (wel een totaal van eentje).

• miena21
Doel is dus: Kort en snel alles er doorheen jagen als het moment goed is (ook omdat ik op dat moment tijd heb). Scheelt mij tijd en een kleine beetje kosten

Dan hebben we nu dezelfde wasmachine denk ik. Maar dat ding is over het algemeen erg langzaam....

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Dus je zoekt gewoon iets met een kort programma?
Wellicht RTFM?
:-)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Sissors
  • Niet online
miena21 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:25:
Doel is dus: Kort en snel alles er doorheen jagen als het moment goed is (ook omdat ik op dat moment tijd heb). Scheelt mij tijd en een kleine beetje kosten

Dan hebben we nu dezelfde wasmachine denk ik. Maar dat ding is over het algemeen erg langzaam....
Mijne doet er iig alleen bij zijn standaard programma (met extra spoelen) er richting de 4 uur over wanneer je de trommel helemaal vol stopt, anders meer 2 uur. En dat is dus zijn standaard programma, je kan ook kortere programma's doen. En wil je echt random kleding op 90 graden gaan wassen?

Volgens mij gaat het jou meer om de tijd dan het energie, want dat is echt een kul reden. Zou je dan geen was-droog combinatie zoeken? En ja die hebben nadelen (vooral dat ze meer kunnen wassen dan drogen bijvoorbeeld uit mijn hoofd). Maar dan gooi je het er één keer in, komt het tijdje later droog eruit. Want dat lijkt vooral jouw probleem te zijn.

• miena21
Het gaat inderdaad om tijd icm het juiste moment. Veel verschillende wasjes in korte tijd draaien. Ook 90 graden wasjes.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:49
Een wasdroger op gas? Ben je minder aan elektra gebonden.
Kan me zo geen wasmachine voor de geest halen die extra-korte wasjes kan doen (behalve dan de 40-40 wasjes)

• miena21
haha nou blijkbaar ben ik de enige met die vraagstuk. Dat kan natuurlijk ook. Als er nog mensen zijn die ervaring hebben met wasmachines en korte (hete) programma's in de praktijk hou ik mee aanbevolen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

De wasmachine gebruikt alleen in het begin veel stroom om koud water op te warmen. Je hoeft dus enkel dat startmoment te timen. De trommel rustig ronddraaien kost amper stroom.
Centrifugeren op het laatst kost ook stroom maar is lastiger te timen.

Als je echt energie wil besparen en slijtage aan je kleding wil voorkomen dan hang je de was beter buiten als de zon schijnt.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-11-2025 15:58 ]

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:51
Wij hebben een Zanussi. Een standaard programma voor normale was ( 30 of 40 graden) is 1.48 uur. De korte variant scheelt 15 minuten. Er zullen vast ook andere merken zijn die iets in die trant doen. Maar zoals eerder gezegd, meeste energie (en tijd) zit in het opwarmen van het water, zeker als je op 90 graden wil wassen.

Maar los daarvan, ben jij dan, elke keer als de zon schijnt, thuis om de wasmachine te starten? En ook voor de droger?

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56

DUX

blijft ook nu voor Oranje

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:55:
De wasmachine gebruikt alleen in het begin veel stroom om koud water op te warmen. Je hoeft dus enkel dat startmoment te timen. De trommel rustig ronddraaien kost amper stroom.
Centrifugeren op het laatst kost ook stroom maar is lastiger te timen.

Als je echt energie wil besparen en slijtage aan je kleding wil voorkomen dan hang je de was beter buiten als de zon schijnt.
Er zijn ook wasmachines in omloop met een warmwateraansluiting, mocht dat in de mogelijkheden van TS zitten. Dat zou eventueel ook nog kWh kunnen besparen voor specifiek de wasmachine.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:12
miena21 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:48:
haha nou blijkbaar ben ik de enige met die vraagstuk. Dat kan natuurlijk ook. Als er nog mensen zijn die ervaring hebben met wasmachines en korte (hete) programma's in de praktijk hou ik mee aanbevolen.
Je moet wel heel veel wassen wil je met dit soort besparingen in een relatief korte tijd een nieuwe wasmachine/droger terug kunnen verdienen (en dus ook heel veel thuis zijn). Sowieso zal je droger/wasmachine wel een in te stellen start-tijd hebben waardoor je altijd al een was kunt wassen/drogen op zonnige momenten. Als je meer korte programma's draait moet je trouwens wel ook rekening houden met meer slijtage (want hogere temperaturen, centrifugeeraktie op hogere toeren e.d.)

Maar uiteindelijk is het heel simpel, zoek een wasmachine/droger uit met korte programma's (iets wat de meeste wel hebben) en je kunt precies doen wat jij wil. En een nog betere besparing is het om die droger de deur uit te doen en een droogrek neer te zetten of buiten te drogen.

[removed]

• miena21
Sparkiee schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:01:
Maar los daarvan, ben jij dan, elke keer als de zon schijnt, thuis om de wasmachine te starten? En ook voor de droger?
Nou daar komt het wel op neer. Ik werk thuis en als ik zie dat de stroom op een bepaald moment goedkoop is of de zon schijnt kan ik tussendoor even snel een paar wasjes draaien. Als 1 was er dan 4 uur over doet schiet dat niet op natuurlijk.

Het zijn natuurlijk geen wereldproblemen, maar wij als Tweakers willen graag altijd optimaliseren en efficiënt zijn toch?

Ik snap wel waarom die ECO programma's er zijn, maar die zijn voor de huidige situatie niet altijd meer optimaal is mijn mening. Dus zoek ik een apparaat die hier slim mee kan omgaan als ik dat wil. En dus niet halve wasjes in de helft van de tijd, maar gewoon even niet ECO maar gewoon stampen. Wellicht voor precaire kleding niet handig, maar voor alle lakens en handdoeken prima. (En dat is bij een gezin het meeste)

[ Voor 36% gewijzigd door miena21 op 18-11-2025 17:10 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:34
Welke wasmachine heb je nu dan? Typische was in een gezin is toch neem ik aan gewoon op iets van 40 graden? De wassen op 90 graden zijn de uitzondering op de regel?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
De huidige moderne wasmiddelen zijn chemisch gezien zo sterk verbeterd t.o.v. jaren geleden dat hoge wastemperaturen helemaal niet meer nodig zijn. (Uitzonderingen zoals kleding van schoorsteenvegers en stookketelschoonmakers daargelaten).
De enzymen die in die wasmiddelen zitten beginnen al te werken bij een wastemperatuur van 15 graden.
Aangezien het verwarmen van het water veel tijd kost kun je dus veel tijd besparen door kouder te wassen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:56
Wij hebben een samsung wasmachine die in in 1,5 uur echt wel klaar met zijn normale katoenprogramma. Hij is al een jaar of 10 oud dus waarschijnlijk niet meer leverbaar, maar nieuwere van dat merk zullen dat ook kunnen denk ik. Ik was dan wel op 45 graden. Ook nog nooit een storing mee gehad en de was is altijd schoon, ik hoor de ega in ieder geval nooit klagen.

[ Voor 4% gewijzigd door andre metz op 18-11-2025 23:18 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:42
Ik heb een AEG van de 6000 serie. Daar zit een tijdsbesparingsknop op.
Bijvoorbeeld een was op 60 graden (geen ECO) met 1 extra spoelbeurt is normaal 3 uur maar kan je terugbrengen op ca. 2,5 uur of 1 uur en 10 minuten.
Dat gebruik ik altijd voor handdoeken want die worden niet echt vuil.
Doe wel altijd een extra spoelbeurt want standaard zijn het er maar 2.

Aanvulling:
Even bij de Consumentenbond gekeken. Van de 158 geteste wasmachines hebben er 114 een Snel / programma verkorten functie, zoals die van mij.
Mijn vorige Panasonic wasmachine had het trouwens ook.

[ Voor 22% gewijzigd door JukeboxBill op 18-11-2025 23:28 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn 8 jaar oude uitvoering: Bosch WAB28160NL heeft een speed perfect knop die ik altijd gebruik. Katoen programma 30 graden is in 1u14min klaar.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:50

de Peer

under peer review

miena21 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:04:
[...]

Het zijn natuurlijk geen wereldproblemen, maar wij als Tweakers willen graag altijd optimaliseren en efficiënt zijn toch?
Ja. Maar als ik optimaliseer en afweging maak tussen tijd, gemak, en kosten kom er al snel op uit dat de besparing zo minimaal is dat ik beter kan wassen wanneer me dit goed uitkomt.
Een wasje kost 20 eurocent ofzo. Of eventueel 15 cent bij lage dynamische tarieven. Ik kan nog beter stuivers op straat gaan zoeken :+

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Dus je zoekt een wasmachine met korte programma's? Dat wordt gewoon even de handleidingen doorspitten van machines die je visueel en financieel aanstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIRSjPd3Cw9XpKYjdllWjsCB4xU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6GvePEkJybnQ4oaZzqUmlogq.png?f=fotoalbum_large

Dat is dus bijvoorbeeld (het eerste resultaat van de 30) de Siemens WG46H2A7NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyhFsrJzooA9HpXCwSXfXs8cF4Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OI4GJ8Wm1YEfclOeP9lOvRs8.png?f=user_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Of als kwaliteit minder van belang is, een Candy RapidÓ RO14146DWMCT/1-S, de tijd van het programma staat aangegeven in minuten bij het '-teken achter de naam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urZfbry0BvibFxgSJLC211lAbkE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PXIIH8P6GcnfjYXaSFnkQ1zy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgmeP0DMr4_DRoogtheFeZ-sV2Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CvaPnnz4JxjgkJLKKvmWH3Uc.png?f=user_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Trouwens de eco-functie wast met minder water en een lagere temperatuur dan die je instelt. Het programma doet wat je op oude "60°" wasprogramma's zou bereiken. Vandaar dat het eco-programma nu een stuk langer draait omdat er minder en kouder water in de machine zit. Je ziet dat bijvoorbeeld terug bij het overzichtje hierboven van Siemens. Bij het Eco 40-60 programma wordt het water slechts 23, 27 of 36 graden.

Beetje het zelfde als een led-lamp waarbij het wattage van een gloeilamp met een vergelijkbare lichtopbrengst wordt vermeld. In eco-stand was je dus voornamelijk niet op de temperatuur die je instelt maar een stuk lager om energie te besparen (wel langer om hetzelfde effect te bereiken).

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
Ik snap dit eigenlijk wel hoor. Collega gooide met negatieve stroomtarieven ook alles wat hij maar had aan het net. Dat ie echter voor de vogeltjes aan het stoken was stond me tegen, en snel wassen dat snap ik best goed eigenlijk. Wij hebben hier soms ook wel eens bergen was als er toevallig van 2 kids een berg was van het hele team meekomt van de sportclub. Dan wil je soms op een dag gewoon 3 of 4 wassen kunnen draaien. Als de zon schijnt kan je de helft al aan de lijn hangen ook, en de droger kan ook lekker snorren.

Dus zelfs al is de besparing niet zo groot, snel klaar is net zo goed fijn als dat tegen een gunstig tarief kan.

En 90 graden is echt niet zo gek nu en dan. Het voorkomt vetluis en zeker met jonge kinderen wil er nog wel eens serieus gore shit (ja dat dus) in de machine belanden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04
Mistraller schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:47:

En 90 graden is echt niet zo gek nu en dan. Het voorkomt vetluis en zeker met jonge kinderen wil er nog wel eens serieus gore shit (ja dat dus) in de machine belanden.
Ja maar dat doe je niet met kleding maar met handdoeken toch?
De meeste kleding, op sportkleding en vlekken na, is niet eens vies. Je hebt het alleen een keer aangehad. En die gaan gewoon op 30 graden een half uurtje.
Dus als de panelen hun ding doen gooi je juist de handdoeken erin op 90 graden ofzo. Maar dat hoeft toch niet perse snel?

[ Voor 10% gewijzigd door sig69 op 19-11-2025 01:08 ]

Roomba E5 te koop

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:44
Op dagen dat ik 3-4 wasjes doe, gebruikt mijn wasmachine in totaal nog geen 1,25kWh. Dit zijn dan uiteraard wasjes op 20-30 graden, maar heel veel geld ga je dan niet besparen als de energie goedkoper is.
Trouwens dan doe ik alleen de eerste was een kort programma, want daarna duurt de warmtepompdroger er toch langer over dan een normale was, dus ook geen haast om de volgende klaar te hebben voor dat de droger klaar is.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:56
JukeboxBill schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 23:18:
Ik heb een AEG van de 6000 serie. Daar zit een tijdsbesparingsknop op.
Bijvoorbeeld een was op 60 graden (geen ECO) met 1 extra spoelbeurt is normaal 3 uur maar kan je terugbrengen op ca. 2,5 uur of 1 uur en 10 minuten.
Dat gebruik ik altijd voor handdoeken want die worden niet echt vuil.
Doe wel altijd een extra spoelbeurt want standaard zijn het er maar 2.
Een snel programma heeft niets met de vuilheid van was te maken maar kosten extra water en stroom om het snel af te werken. Een eco programma duurt langer omdat die de was rustig/langer laat inweken om zo energie zuiniger te wassen en met minder water.

Je spreekt jezelf een beetje tegen dat je een extra keer spoelt terwijl de was niet zo vies is? Als je gewone was er zonder extra spoelen niet schoon uitkomt is er iets mis met je wasmachine (en zonde van dat extra water elke wasbeurt).

En voor de TS: mijn Bosch duurt normaal 2 1/2 uur, met eco perfect veel langer en speed perfect een uur.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:53
Topic diagonaal gelezen. Getriggerd door "netcongestie" in de titel. De wensen van TS hebben niets met netcongestie te maken en komt in topic ook niet meer voor.
Een wasmachine gebruikt zo weinig stroom, dat is een druppel op de gloeiende plaat.
Ook voor het verhogen van zelfconsumptie maakt het weinig uit of je op één zonnige dag "knalt", of de hele bewolkte week eco slentert.
Je zoekt de oplossing in techniek, maar hij zit in je hoofd: chill. En rap een beetje ;)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Zet een (warmtepomp)boiler, die je de overschot van je zonnepanelen laat verbruiken.
Dan heb je ´gratis´ warm water, en die kan je in de wasmachine en vaatwas toevoeren (check de handleiding, vaak is 60° toevoer geen probleem) in plaats van koud water. Zo heb je het grootste energieverbruik (opwarmen) gecovered, en zal het programma ook sneller lopen (is al op temperatuur).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
miena21 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:04:
[...]

Nou daar komt het wel op neer. Ik werk thuis en als ik zie dat de stroom op een bepaald moment goedkoop is of de zon schijnt kan ik tussendoor even snel een paar wasjes draaien. Als 1 was er dan 4 uur over doet schiet dat niet op natuurlijk.

Ik snap wel waarom die ECO programma's er zijn, maar die zijn voor de huidige situatie niet altijd meer optimaal is mijn mening. Dus zoek ik een apparaat die hier slim mee kan omgaan als ik dat wil. En dus niet halve wasjes in de helft van de tijd, maar gewoon even niet ECO maar gewoon stampen. Wellicht voor precaire kleding niet handig, maar voor alle lakens en handdoeken prima. (En dat is bij een gezin het meeste)
Ik denk dat je twee zaken los van elkaar moet zien. Het opwarmen van de wasmachine kost verre weg het meeste stroom. Dus of je nu 60 graden was doet in 4 uur of 30 minuten, 90% van je stroom verbruik is hetzelfde.
Ik heb het nagekeken en van de 0,52kWh die bij ons bij een standaard programma kost, wordt in de eerste 12 minuten ±2000w gebruikt. Dus in de eerste 12 minuten wordt ±400Wh gebruikt. Het totale programma duurt iets minder dan 2 uur.
Dus 75% van het totale verbruik van 2 uur wordt in de eerste 12 minuten gebruikt.

Bij hogere temperaturen duurt het hoge verbruik gedeelte langer.

Overigens is dit ook een probleem vind ik met het zelf gebruiken van de zonnepanelen energie. In mijn geval doet de wasmachine wel 500Wh bij 30 graden of 1000Wh bij 60 graden, omdat hij het grootste gedeelte in de eerste minuten doet zijn mijn zonnepanelen nooit geschikt voor dat piekverbruik en kan ik nooit meer dan 30-40% van mijn zonnepanelen opwekking gebruiken.

• miena21
sig69 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 01:06:
[...]
Dus als de panelen hun ding doen gooi je juist de handdoeken erin op 90 graden ofzo. Maar dat hoeft toch niet perse snel?
Bijvoorbeeld. Graag wel snel want het is vaak zo dat er 4 of 5 wassen (van 30 tot 60 of soms 90) op voorraad liggen en als ik dan ook net op dat moment tijd heb om alles er doorheen te duwen komt het mooi uit. 5 wassen a 4 uur is 20 dat dit ding draait en dus eigenlijk al over meerdere dagen moet worden gesmeerd. Kan ik dit binnen 1.5 uur (7.5) dan lukt dat prima op een dag.
Marcva schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:42:
De wensen van TS hebben niets met netcongestie te maken en komt in topic ook niet meer voor.
Dit heeft het in mijn ogen wel. De opkomst van dynamische prijzen heeft alles te maken met de capaciteit beter benutten door netcongestie . Dat vraagt dus van de (was) apparaten ook andere specificaties. Daarbij staan mijn zonnepanelen 40% van de tijd uit (Omvormer gaat uit) omdat de netspanning veel bji de 253 volt komt. Dus op dat soort momenten even veel stroom gebruiken helpt om mijn panelen nog enigszins te benutten

[ Voor 9% gewijzigd door miena21 op 19-11-2025 09:21 ]

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:48
miena21 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:18:
[...]

Bijvoorbeeld. Graag wel snel want het is vaak zo dat er 4 of 5 wassen (van 30 tot 60 of soms 90) op voorraad liggen
Jij wast 4 - 5 keer per dag?!
Wij draaien met z'n drieen meestal 3 keer per week. Heb je 5 kinderen ofzo?
Kun je niet veel meer besparen door te zorgen dat er minder was is?

• miena21
remmuz schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:23:
[...]

Jij wast 4 - 5 keer per dag?!
Wij draaien met z'n drieen meestal 3 keer per week. Heb je 5 kinderen ofzo?
Kun je niet veel meer besparen door te zorgen dat er minder was is?
Waar lees jij 4 of 5 keer per dag? Ik heb het over een voorraad.
Zo moeilijk is dat toch niet? 3 bedden afhalen, handoeken, sportkleding, normale kleding, donker en licht. Kom je al snel boven de 4 wassen uit.

[ Voor 6% gewijzigd door miena21 op 19-11-2025 09:30 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:34

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik snap de vraag wel, vreemd dat mensen niet lijken te accepteren dat TS gewoon een wasmachine zoekt met een snel programma. Wat maakt het uit wat de gedachtegang erachter is, en of je het daar nu mee eens bent of niet. Snel wassen kan echt handig zijn. Ik gebruik het hier ook vaak als de zon schijnt, boeie dan wat het verbruikt.

Om op je vraag te antwoorden, wij hebben een AEG ProSteam somethingsomething uit de 7000-reeks. Die heeft, zoals iemand anders al aangaf, een knopje "Tijd besparen" waar je in meerdere niveaus kan kiezen om het programma in te korten.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Fokkoo
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:39
Ik heb een Miele wasmachine met hotfill. Een van de voordelen van hotfill is dat de wasmachine veel minder tijd kwijt is met het opwarmen van het water, en daardoor zijn de wasjes ook sneller klaar.

De warmtepomp (Nibe) die stuurt dan weer op de energieprijzen en slaat het warme water op het buffervat. We hebben een gezin met kinderen, dus 4 uur per wasje is behoorlijk irritant kan ik mij voorstellen ;)

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Mijn Samsung Ecobubble heeft twee programma's die met een uurtje klaar zijn, 40 en 60. Daar komt was prima schoon uit. 90 graden op zo'n kort programma kan niet, maar het programma van 90 graden is wel relatief kort.

Ik zet hem ook wel eens meerdere keren achter elkaar aan als de kale stroomprijs nul of negatief is. Doordweeks vaak geen zin om te wassen, in het weekend niet altijd thuis, dus af en toe handig om een inhaalslag te maken.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:45
Besef wel dat met een snel programma, de wasmachine ook meer stroom (en soms water) vraagt dan met een normaal/eco programma.

de winst in lage energiekosten, worden gecounterd door meer energieverbruik.
netto blijf je dus ongeveer uitkomen op, geen winst.

als je dan winst wil hebben vul de wasmachine 's avonds, en programmeer hem met start-uitstel dat hij snachts draait, en ongeveer 30minuten voordat je uit bed komt klaar is :+ draait de machine wanneer de stroom nog goedkoop(/er) is, met een laag energieverbruik in eco-stand. en geen tijdsdruk/stress.

Voor winst met een droger zou ik adviseren te kijken naar een droger met sensor-type.
die zijn programma dus aanpast op de hoeveelheid en droogtegraad van de lading.
ikzelf heb hier een AEG Lavatherm prosense, standaard programma +/- 1.25 uur, maar met halve lading zie je de tijd tijdens het programma teruglopen.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:24
Heb je zoveel was dat je perse elke zonnestraal moet meepikken?
Die heb ik begin jaren '90 in Oost-Duitse wasserettes meegemaakt. Russische reuzen, ze zagen eruit als een jukebox en ze verstookten veel meer gas dan je er aan muntjes ingooide...

KPN is een drieletterwoord

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk eens naar wasmachines voor de professionele markt, zoals bijvoorbeeld de Miele PWM serie. Die hebben over het algemeen geen eco stand, want tijd=geld.
En ze hebben vaak nog een levensduur van 15+ jaar zoals wasmachines vroeger hadden itt tot de planned obsolescence van de consumentenmeuk tegenwoordig.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

W1LL3M schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:29:
Kijk eens naar wasmachines voor de professionele markt, zoals bijvoorbeeld de Miele PWM serie. Die hebben over het algemeen geen eco stand, want tijd=geld.
En ze hebben vaak nog een levensduur van 15+ jaar zoals wasmachines vroeger hadden itt tot de planned obsolescence van de consumentenmeuk tegenwoordig.
Mag ook wel voor 4,5 duizend euro.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Sissors
  • Niet online
Mavamaarten schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:31:
Ik snap de vraag wel, vreemd dat mensen niet lijken te accepteren dat TS gewoon een wasmachine zoekt met een snel programma. Wat maakt het uit wat de gedachtegang erachter is, en of je het daar nu mee eens bent of niet. Snel wassen kan echt handig zijn. Ik gebruik het hier ook vaak als de zon schijnt, boeie dan wat het verbruikt.

Om op je vraag te antwoorden, wij hebben een AEG ProSteam somethingsomething uit de 7000-reeks. Die heeft, zoals iemand anders al aangaf, een knopje "Tijd besparen" waar je in meerdere niveaus kan kiezen om het programma in te korten.
Punt is dat is niet wat hij zoekt, want dat heeft elke wasmachine wel volgens mij. Hij wil specifiek een snel programma wat hem ook heel heet stookt. En van de standaard programma's van mijn wasmachine is dat iig geen optie. Hij zoekt iets wat veel energie in weinig tijd gebruikt.

• miena21
Ik denk dat ik wel een beetje een beeld heb. Zo tussen de antwoorden door ook wel een paar reacties van ervaringen van machines die kort programma kunnen op 60 graden. Dat 90 graden niet kort kan had ik al een beetje door na het lezen van de boekjes en specs.

Allen bedankt *O* Ik ga het laten weten wat het uiteindelijk is geworden en hoe de ervaringen dan zijn.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
Fokkoo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:42:
Ik heb een Miele wasmachine met hotfill. Een van de voordelen van hotfill is dat de wasmachine veel minder tijd kwijt is met het opwarmen van het water, en daardoor zijn de wasjes ook sneller klaar.

De warmtepomp (Nibe) die stuurt dan weer op de energieprijzen en slaat het warme water op het buffervat. We hebben een gezin met kinderen, dus 4 uur per wasje is behoorlijk irritant kan ik mij voorstellen ;)
Heb je helemaal geen speciale machine voor nodig. In mijn vorige huis had ik een zonneboiler en een voorschakel apparaat die ervoor zorgde dat alleen op het juiste moment warm water, op de juiste temperatuur, werd doorgelaten. Werkte prima op een machine uit 2005. Vaatwasser hadden we ook hotfill aangesloten, zelfs zonder voorschakel apparaat.

Maar dat doet niets aan de vraag van de TS. Die heeft een stroomoverschot en wil dat overschot omzetten in tijd.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • Beste antwoord

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:13
Hier een recente Bosch series 6, die heeft een aantal korte programma's. Met speedperfect aan heb je zeg maar je vroegere normale wasprogramma. Katoen met speedperfect op 40 graden is 90 minuten. Maar er is ook een mix programma van een uur, of sport wat 45 minuten is. Of kort en superkort, 30 minuten of 15 minuten.

Speedperfect zou het gewicht van de was meten volgens de verkoper, maar heb nog geen was gehad wat niet met speedperfect wou. Zelfs een trommel vol handdoeken op 60 gaat prima met speedperfect in 90 minuten.

Droger hebben we een recente aeg, die heeft ook wel korte programma's maar minder dan 90 minuten redt die niet. Met drogen doe ik vaak twee wasjes bij elkaar. Dus twee keer 90 minuten wassen, en dan 1x in de droger voor 3 uur. Meestal was je kleuren apart of aparte temp, maar voor drogen maakt dat eigenlik niet uit.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:56
Remond_FRL schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:45:
Voor winst met een droger zou ik adviseren te kijken naar een droger met sensor-type.
die zijn programma dus aanpast op de hoeveelheid en droogtegraad van de lading.
ikzelf heb hier een AEG Lavatherm prosense, standaard programma +/- 1.25 uur, maar met halve lading zie je de tijd tijdens het programma teruglopen.
Voor nog meer winst was elke of om de dag en hang het op een rekje(s). Ik kan bijna het hele jaar door de was aan de lucht drogen en kost eenmalig 2 rekjes en voor de zomer een droogmolen.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:23

liberque

Vrijzinnig!

Kijk voor je beddengoed en dergelijke niet naar snelheid, maar naar kwantiteit. Een wasmachine gebruikt de meeste energie voor het opwarmen (zoals vaker gezegd) en je wilt nu snelheid hebben om meer wasjes te draaien als de energieprijs het laagst is, maar zo'n ding is uren bezig als je economisch wast. Dus geen win/win situatie mogelijk - zeker niet in de donkere maanden. Echter als je al het beddengoed in 1 keer erin kan mijten bespaart dit aanzienlijk. Dus kijk naar een wasmachine van 12+ kg was capaciteit. Zorg dat er een vuldetectie opzit zodat kleinere wasjes gedetecteerd worden en je hebt the best of both worlds.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:46
Een thuisaccu niet een betere optie?

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:53
miena21 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:18:

Dit heeft het in mijn ogen wel. De opkomst van dynamische prijzen heeft alles te maken met de capaciteit beter benutten door netcongestie .
Dynamische prijzen hebben niks met netcongestie te maken. Op een stormachtige dag goedkope noordzeestroom gebruiken in Maastricht is zeer belastend voor het net.
Dat vraagt dus van de (was) apparaten ook andere specificaties. Daarbij staan mijn zonnepanelen 40% van de tijd uit (Omvormer gaat uit) omdat de netspanning veel bji de 253 volt komt. Dus op dat soort momenten even veel stroom gebruiken helpt om mijn panelen nog enigszins te benutten
Eens als het om zelfconsumptie gaat op een zonnige dag. Dat helpt excessieve invoeding en potentiële netcongestie.
Potentiële, want er is nauwelijks congestie. Transportschaarste wel.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Erasmo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:40:
[...]

Mag ook wel voor 4,5 duizend euro.
Voor een gangbaar 8kg model is het volgens de pricewatch €2500 (of €2150 bij de buren) en tweedehands in goede staat rond de €800. Valt best mee als je geen fratsen hoeft (wifi, app en melodieën :r ) en dan niet elke 5-7 jaar een nieuwe hoeft te kopen.
Pagina: 1