Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Pokémom
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:59
Voor mijn toekomstige woning moet ik het verbruik schatten, maar overal hoor ik andere getallen en ik kom er niet meer uit wat ik nu moet aanhouden.

Chat GPT heeft het over 5730 kWh per jaar
Independer schat 2.760 kWh per jaar
Pricewise schat 2.500 kWh per jaar
Consumentenbond 3.500 kWh per jaar
Gaslicht.nl 3.000 kWh per jaar
United Cunsumers 5.730 kWh gemiddeld per jaar

En ook de opbrengst van 9 zonnepanelen varieert per website:

Chat GPT tussen de 3.000 en 3.600 kWh
Independer schat 2.700 kWh per jaar
Pricewise schat 3.150 kWh per jaar
Consumentenbond 2.475 kWh per jaar
Gaslicht.nl 2.700 kWh per jaar

De nieuwe woning is een A++ nieuwbouw woning (moet nog opgeleverd)
Heeft een bodemwarmtepomp
9 zonnepanelen
Hoekwoning
3 volwassenen

Wat moet ik nu gaan invullen om een goede schatting te krijgen?? :? :?

Alle reacties

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:13
Wat is het verbruik in je huidige woning?

Wat is het historische verbruik van de aangeschafte woning?

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:32
Zit er al een gasmeter?
Zoja, neem de eindstand en deel dat door het bouwjaar van de meter.
Heb je een indicatie maar is nog steeds afhankelijk van aantal inwoners en leefstijl.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Pokémom
nooberke schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:43:
Wat is het verbruik in je huidige woning?

Wat is het historische verbruik van de aangeschafte woning?
Oude woning is niet te vergelijken met deze.
Historisch gebruik is er nog niet, het is een nieuwbouw woning.

• Pokémom
CvP_tweakers schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:44:
Zit er al een gasmeter?
Zoja, neem de eindstand en deel dat door het bouwjaar van de meter.
Heb je een indicatie maar is nog steeds afhankelijk van aantal inwoners en leefstijl.
Er zit geen gasmeter is, het is een nieuwbouw woning zonder gas.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:05
Schat hem aan de hoge kant en stel bij, of neem dynamisch energie, dan betaal je gewoon je verbruik en niet meer. Na een aantal maanden heb je wel een indicatie en kun je zo naar een vastcontract als je dat wilt, dynamisch is namelijk maandelijks opzegbaar.
En dan is in jouw geval Tibber een prima oplossing, die factureert achteraf en heb je geen voorschotten.
Zelf zit ik bij Zonneplan, maar daar heb je wel te maken met voorschotten die verrekend worden maandelijks.

[ Voor 29% gewijzigd door BernardV op 18-11-2025 14:55 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:13
Pokémom schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:47:
[...]

Oude woning is niet te vergelijken met deze.
Historisch gebruik is er nog niet, het is een nieuwbouw woning.
Moet nieuwbouw volgens BENG niet altijd minimaal A+++ zijn? Je huidige stroomverbruik is wat mij betreft wel relevant. Als je momenteel op gas stookt zou ik uit gaan van je huidige stroomverbruik + een stuk opslag voor de warmtepomp

De kans is aanwezig dat je douche gedrag meer invloed heeft dan je stook gedrag qua verbruik.

• Pokémom
nooberke schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:00:
[...]

Moet nieuwbouw volgens BENG niet altijd minimaal A+++ zijn? Je huidige stroomverbruik is wat mij betreft wel relevant. Als je momenteel op gas stookt zou ik uit gaan van je huidige stroomverbruik + een stuk opslag voor de warmtepomp

De kans is aanwezig dat je douche gedrag meer invloed heeft dan je stook gedrag qua verbruik.
De woningbouw gaf aan dat het een A++ woning was.

Ik heb die gegevens ook niet, mijn ex heeft de administratie.

[ Voor 4% gewijzigd door Pokémom op 18-11-2025 15:07 ]

• Pokémom
Het varieert gewoon tussen de €78,21 en de €13,48 per maand....
En dan weet ik het niet meer.....

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
Pokémom schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:47:
[...]

Er zit geen gasmeter is, het is een nieuwbouw woning zonder gas.
oeps, niet goed gelezen!
:-(
Hoort er bij een nieuwbouwwoning niet een energieberekening?

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:56
Pokémom schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:39:
Wat moet ik nu gaan invullen om een goede schatting te krijgen?? :? :?
Zonnepanelen:
Afhankelijk van ligging 0.75-1 kWh/kWP (Neem aan 9x425Wp(?) = 2.869-3.825kWh)
Volgende aanname is % eigenverbruik, doorgaans 10-30%
Ga ik een beetje op de helft zitten kom ik op 2.400kWh teruglevering (en 800kWh direct verbruikt). Als de ligging van de panelen weet kan je accurater schatten (zuid zonder schaduw >1 en oost/west met schaduw 0.75kWh/kWP)

Warmtepomp:
SWW: 400-1.000kWh afhankelijk van bad/douche/aantal personen etc
Verwarming: zeg 35W/m2 en een COP van 3.5 = 10W/m2 Stel 120m2 = 1.200kWh
Koeling: afhankelijk van gebruik, zeg 0-500kWh

Overig
Zeg 2.000-5.000kWh afhankelijk van gebruik en omstandigheden. Met 3 volwassenen en WTW unit zou ik snel richting het midden van deze range denken. Dit kan niemand echt voor je inschatten, ik weet niet of je een tropisch aquarium en game PC 24/7 aan hebt.

Eventuele elektrische auto seperaat inschatten. Vergeet niet de 800kWh direct verbruik PV af te trekken van totaal verbruik. Split hoog/laag tarief kwam bij mij doorgaans op 50/50 geloof ik en boeit tegenwoordig toch niet veel meer.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 18-11-2025 15:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Note: teruglevering is iets anders dan opbrengst. Je opbrengst kan bijvoorbeeld 3500 kWh zijn en je teruglevering 2000 kWh. In dat voorbeeld verbruik je zelf direct 1500 kWh en lever je dus 2000 van de 3500 kWh terug.

If it aint fixed, it's broken.

• Pokémom
CvP_tweakers schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:26:
[...]

oeps, niet goed gelezen!
:-(
Hoort er bij een nieuwbouwwoning niet een energieberekening?
Niet gekregen van de woningbouw...

• Pokémom
assje schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:51:
[...]

Zonnepanelen:
Afhankelijk van ligging 0.75-1 kWh/kWP (Neem aan 9x425Wp(?) = 2.869-3.825kWh)
Volgende aanname is % eigenverbruik, doorgaans 10-30%
Ga ik een beetje op de helft zitten kom ik op 2.400kWh teruglevering (en 800kWh direct verbruikt). Als de ligging van de panelen weet kan je accurater schatten (zuid zonder schaduw >1 en oost/west met schaduw 0.75kWh/kWP)

Warmtepomp:
SWW: 400-1.000kWh afhankelijk van bad/douche/aantal personen etc
Verwarming: zeg 35W/m2 en een COP van 3.5 = 10W/m2 Stel 120m2 = 1.200kWh
Koeling: afhankelijk van gebruik, zeg 0-500kWh

Overig
Zeg 2.000-5.000kWh afhankelijk van gebruik en omstandigheden. Met 3 volwassenen en WTW unit zou ik snel richting het midden van deze range denken. Dit kan niemand echt voor je inschatten, ik weet niet of je een tropisch aquarium en game PC 24/7 aan hebt.

Eventuele elektrische auto seperaat inschatten. Vergeet niet de 800kWh direct verbruik PV af te trekken van totaal verbruik. Split hoog/laag tarief kwam bij mij doorgaans op 50/50 geloof ik en boeit tegenwoordig toch niet veel meer.
Zonnepanelen zitten oost.

Geen idee of de warmtepomp koeling heeft, maar ventilator vind ik prettiger bij warm weer denk ik.

Geen auto, geen aquarium, geen game pc, we kijken (letterlijk) 45 minuten tv per dag.
Wel 2 gewone laptops voor huiswerk.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:56
Pokémom schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:10:

Geen idee of de warmtepomp koeling heeft, maar ventilator vind ik prettiger bij warm weer denk ik.

Geen auto, geen aquarium, geen game pc, we kijken (letterlijk) 45 minuten tv per dag.
Vul de verschillende variabelen eens in met je beste inschattingen zou ik zeggen.

Voor algemeen verbruik is referentie van huidige woning het beste uitgangspunt zou ik zeggen. Wellicht wel rekening houden met 250kWh extra voor WTW ventilatie (als de oude woning die niet heeft en de nieuwe wel)

Edit; of laat ik mijn aangepaste inschatting geven:
Opwek
Panelen aanname 0.85kWh/kWp (oost niet al te veel schaduw) en 420Wp = 3.213kWhp opwek
Eigen verbruik 20% (Oost orientatie en geen EV) -> 643kWh

Verbruik
SWW 600kWh (3 personen, normaal gebruik geen bad/stortdouche)
Verwarming 1.200kWh (wilde gok)
WTW ventilatie 200kWh (aanname)
Overig: 3.000kWh (3 personen zonder grote bijzonderheden vaak thuis)
Totaalverbruik 5.000kWh

Resultaat
Levering: 4.357kWh (5.000-643kWh)
Teruglevering: 2.570kWh (3.313-643kWh)

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 18-11-2025 16:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Pokémom schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:10:
[...]

Een bodemWP heeft ongetwijfeld een koelfunctie :) Zo duur is dat niet, zeker niet als de zon lekker schijnt!

If it aint fixed, it's broken.

• Pokémom
assje schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:11:
[...]

Vul de verschillende variabelen eens in met je beste inschattingen zou ik zeggen.

Voor algemeen verbruik is referentie van huidige woning het beste uitgangspunt zou ik zeggen. Wellicht wel rekening houden met 250kWh extra voor WTW ventilatie (als de oude woning die niet heeft en de nieuwe wel)

Edit; of laat ik mijn aangepaste inschatting geven:
Opwek
Panelen aanname 0.85kWh/kWp (oost niet al te veel schaduw) en 420Wp = 3.213kWhp opwek
Eigen verbruik 20% (Oost orientatie en geen EV) -> 643kWh

Verbruik
SWW 600kWh (3 personen, normaal gebruik geen bad/stortdouche)
Verwarming 1.200kWh (wilde gok)
WTW ventilatie 200kWh (aanname)
Overig: 3.000kWh (3 personen zonder grote bijzonderheden vaak thuis)
Totaalverbruik 5.000kWh

Resultaat
Levering: 4.357kWh (5.000-643kWh)
Teruglevering: 2.570kWh (3.313-643kWh)
Bedankt! Weet u ook in welke vergelijker ik dit het beste kan invullen? :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:53
Pokémom schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:15:
Het varieert gewoon tussen de €78,21 en de €13,48 per maand....
En dan weet ik het niet meer.....
Dit zijn aan beide uiteindes geen monsterlijke bedragen, toch? Natuurlijk is (12 x €78 =) €936 per jaar een stuk meer dan (12 x €14 =) €168 per jaar, maar als je door €768 per jaar meer of minder in de problemen komt, dan heb je grotere problemen :P

Ik zou ergens in het midden gaan zitten, en er rekening mee houden dat je aan het einde mogelijk wat bij moet betalen. Of als het meezit, terugbetaald krijgt.

The devil is in the details.

• Pokémom
Hahn schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:49:
[...]

Dit zijn aan beide uiteindes geen monsterlijke bedragen, toch?
Geen idee om eerlijk te zijn. Ik moet dit allemaal (weer) leren nu ik alleen ben.
En dat valt niet mee... :? ;)

• Pokémom
De ANWB lijkt een fijn aanbod te hebben.
€ 41,25 per maand op basis van Levering 4357 kWh en teruglevering 2570 kWh.
Iemand daar ervaring mee?

"zonder winstmarge bovenop je tarief" klinkt mij fijn in de oren.

Maar dit is geen vast contract en dat vind ik wel weer naar.....
Dan toch United Consumers of Greenchoice of Budget energie?

Het duizelt me ;)
Blij dat jullie me helpen. :D

• Hahn
Pokémom schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:20:
De ANWB lijkt een fijn aanbod te hebben.
€ 41,25 per maand op basis van Levering 4357 kWh en teruglevering 2570 kWh.
Iemand daar ervaring mee?

"zonder winstmarge bovenop je tarief" klinkt mij fijn in de oren.

Maar dit is geen vast contract en dat vind ik wel weer naar.....
Dan toch United Consumers of Greenchoice of Budget energie?

Het duizelt me ;)
Blij dat jullie me helpen. :D
Ik zou niet naar individuele aanbieders kijken, gewoon op Gaslicht.com je verbruik invullen en de goedkoopste kiezen.

• Pokémom
Daar komt United Consumers uit, maar die ken ik eigenlijk niet....

• Hahn
Pokémom schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:34:
Daar komt United Consumers uit, maar die ken ik eigenlijk niet....
Gaslicht heeft ook reviews, als die goed zijn lijkt me dat een prima optie. Of anders ga je voor een aanbieder die je wel kent, voor een paar euro per jaar meer.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:03
Pokémom schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:41:
[...]

Bedankt! Weet u ook in welke vergelijker ik dit het beste kan invullen? :)
Voor wat meer info over vergelijkers en eventueel extra hulp, kun je ook nog in dit topic kijken.

Ik heb zelf een jaar bij United Consumers gezeten, niks te klagen gehad.
Bedenk ook wel dat als je naar reviews gaat kijken, de meeste mensen alleen maar slechte dingen zeggen, dus geen enkele leverancier komt er echt positief uit.

Via vergelijkers kun je vaak ook nog een (grotere) korting en/of cashback krijgen dan rechtstreeks bij de leverancier. Maar dat is niet altijd zo.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wat boeit het?

Ik zou zeggen; geef aan dat je 5000kwh gebruikt per jaar. Dan kom je waarschijnlijk wel uit….

Ga er dan wonen en kijk het energieverbruik aan. Je kunt altijd je termijnbedrag verlagen.

Grote variabele/onbekende is natuurlijk je warmtepomp.

Voor de rest kan je toch redelijk een inschatting doen? Als je geen server/NAS hebt draaien en je witgoed is redelijk modern en je tv is geen plasma en je hebt geen EV zit je waarschijnlijk rond de 2500-3000kwh per jaar… (PV even niet meegenomen)…

Je warmtepomp wel ff in de gaten houden. Je zal de eerste niet zijn waar hij niet helemaal lekker afgesteld is….

Verder is praten over maandbedragen nutteloos. Als ik wil betaal ik morgen 25/maand of 250/maand….

Ga daar gewoon wonen en kijk het 3 maanden aan. Dan heb je een goed beeld. Hou wel zomer/winter in de gaten natuurlijk, in de winter is je verbruik hoger. Eigenlijk moet je het gewoon 12 maanden aankijken dan weet je het precies :+

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 18-11-2025 21:05 ]

• Pokémom
Het boeit, omdat ik per maand niet heel veel te besteden heb en elk tientje is meegenomen, maar ik wil niet in de schulden komen door een verkeerde calculatie. :-(

• Hahn
Pokémom schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:57:
[...]

Het boeit, omdat ik per maand niet heel veel te besteden heb en elk tientje is meegenomen, maar ik wil niet in de schulden komen door een verkeerde calculatie. :-(
Linksom of rechtsom komt het op precies hetzelfde neer, hè. Ongeacht of je nu het juiste betaalt en niks extra's aan het einde hoeft te betalen, of dat je te weinig of te veel betaalt en bij moet betalen of terug krijgt, onderaan de streep betaal je aan het einde van het jaar exact even veel.

Je gaat geen tientjes besparen door het juiste bedrag te betalen per maand, je schuift er alleen mee.

• Pokémom
Hahn schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:01:
[...]

Linksom of rechtsom komt het op precies hetzelfde neer, hè. Ongeacht of je nu het juiste betaalt en niks extra's aan het einde hoeft te betalen, of dat je te weinig of te veel betaalt en bij moet betalen of terug krijgt, onderaan de streep betaal je aan het einde van het jaar exact even veel.

Je gaat geen tientjes besparen door het juiste bedrag te betalen per maand, je schuift er alleen mee.
Klopt, maar maar hoe zuiverder de berekening hoe minder kans op ellende. Maandelijks of aan het einde van het jaar. ;)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Welke ellende?

Zet gewoon in op 5000kwh. En hou het dan even in de gaten.

Wat @Hahn ook zegt, er zit hier geen besparing. Die zit hem in minder energie verbruiken. Dus nogmaals, kijk naar de instellingen van je WP. Ik heb geen verstand van een WP maar bij een CV kan je natuurlijk de temperatuur op 19 zetten ipv 21 als je wilt besparen. Of helemaal niet stoken (zoals ik :+ .) Hoe je dat bij een WP doet weet ik niet maar er zitten veel experts op Tweakers...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Pokémom schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:57:[...]Het boeit, omdat ik per maand niet heel veel te besteden heb en elk tientje is meegenomen, maar ik wil niet in de schulden komen door een verkeerde calculatie. :-(
Ik krijg elke maand een overzicht hoeveel elektriciteit ik verbruikt heb en de prijs die daarbij hoort.
Als dat hoger of lager uitvalt dan gedacht/verwacht dan kan ik elke maand mijn maandbedrag (voorschot) aanpassen.
Ik zie werkelijk waar het probleem niet, al helemaal niet na alle bovenstaande reacties.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1