Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eneco verkeerde meting vanwege een thuisbatterij?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-11 15:02
Sinds ik geen abo meer heb bij Toon merk ik dat de metingen vanuit Eneco zelf niet meer kloppen (inmiddels opgelost/rekenfout van mij).

Het is alsof ze de productie van de zonnepanelen welke naar mijn thuisbatterij gaan ineens optellen bij mijn verbruik.
Meer mensen last van met een thuisbatterij?
Solar Edge complete installatie met 3 fase Inline Meter

Wie wijkt af? In de nacht met weinig zon laad ik mijn SE Home thuisbatterij volledig op van 13,8kWh. Overdag verbruik ik dat. Ik kan dan nooit aan de 17kWh verbruik komen.
Tel de "naar batterij" bij mijn verbruik op. Dat is 17,04kWh. Dat is niet zoals het hoort want de batterij is mijn eigen opslag en niet van hun. Tweede screenshot vanuit mijn Eneco omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiWxf6ygbD5YwX9Hm92J_9SEklY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCO9NICqp5XaqEi6zgWg7Hp4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U35B1f9aqmDLiCAI9VzIGDo1AE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFVir1bXxVtEXb2uuRhELTiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:53

Smoke

Maverick Reploid

Op je dashboard zie je bij productie/verbruik niet de energie die je van het net afneemt om de batterij op te laden, daarvoor moet je dat wijzigen naar import/export (kan je gewoon op klikken). Vergelijk die waardes eens om te zien of die wel kloppen?

• Draconian
Smoke schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:26:
Op je dashboard zie je bij productie/verbruik niet de energie die je van het net afneemt om de batterij op te laden, daarvoor moet je dat wijzigen naar import/export (kan je gewoon op klikken). Vergelijk die waardes eens om te zien of die wel kloppen?
Dan zie ik dit. Maar dan hoort toch opgewekte zonnestroom er nog vanaf te gaan? 5,29kWh.
Nu is het alsof Eneco compleet verbruik + "naar batterij" doorrekend aan mij. Maar mijn eigen opgewekte zonnestroom wordt niet verrekend. Het hoort dan 17kWh - 5,29kWh = 11,71kWh te zijn toch?

Ah ik snap het al. Hun zien geen zonnestroom omdat overdag deze direct de thuisbatterij ingaan. Maar ik heb dan wel 2,61kWh productie naar het net omdat de batterij vol was en dat salderen ze niet.

Ik zie het al. Ik keek verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTDDD-oK2MCgvYNuGXP1D9tPwSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrv7F99R3pnD7SBRLTqCkwIg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLp7sDtDY6ZvkuyPMovynzXSPeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tztrJCBLbdqWT3SNYlETV6XX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Draconian op 18-11-2025 14:56 ]

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:22
Draconian schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:30:
[...]

Ah ik snap het al. Hun zien geen zonnestroom omdat overdag deze direct de thuisbatterij ingaan. Maar ik heb dan wel 2,61kWh productie naar het net omdat de batterij vol was en dat salderen ze niet. Dan maakt Eneco wel een rekenfout lijkt mij. Dan kan ik beter niet mijn thuisbatterij volladen maar 60% met de wintermaanden want Eneco vergeet mij te salderen ofzo.
Je produceert ~ 5kwh,
2,59kWh in batterij
2,61kWh direct verbruik
0,09kWh teruglevering

Er gaat geen 2,61 naar het net maar 0,09kWh

• Draconian
bleufred1 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:55:
[...]

Je produceert ~ 5kwh,
2,59kWh in batterij