Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Terugzoeken wat een matrixbord voor snelheid aangaf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-11 19:33
Mijn vraag
Bekeuring binnen gehad van A20 trajectcontrole Links (naar het westen). Kans dat we op dat stuk in de fout gaan is nihil. Wat wel logisch zou zijn (maar ook vergezocht want ik ga ervan uit dat overheid dit dichtgetimmerd heeft) is als boete voor 80km/h is terwijl matrixborden 100 aangaven.*

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Archief rijkswaterstaat maar die maakt maar één keer per dag een kopie van de website en ik heb sowieso niet de matrixborden instelling kunnen vinden.

Vooropgesteld: ik weet niet WIE er op dat moment in betreffende auto reed, maar ik rijd op dat stuk altijd op GPS en denk te weten dat je pas bij 87 beboet wordt dus rijdt zelf boven de 80 maar ruim onder de 87 (allebei op GPS). Mijn dochter is een andere kandidaat maar die rijdt eigenlijk altijd de max snelheid op de teller (afwijking rond de 8%) dus dan zou ze stug met 100 op de teller met cruise control doorgekachelt hebben (en een keer hebben moeten remmen voor een voorligger) om op de gemeten 88km/h (85km/h) van het CJIB uit te komen. Gezien hoe netjes zij rijdt is dit ook niet heel waarschijnlijk. De andere 2 met rijbewijs rijden zelden tot nooit in die auto.
Uiteraard kunnen we altijd een keer de mist in zijn gegaan, maar logisch is het niet en al helemaal niet op dat stuk!
Waar Gemeente Rotterdam (Rotterdam, Trajectcontrole A20 Rotterdam Links (hmp 31,1))
Sowieso vreemd dat er één specifieke hectometerpaal wordt genoemd bij een trajectcontrole, maar ik kan me voorstellen dat dit ongeveer het midden van het controle-gebied is. Als het wel een flitser was zou ik het eerder begrijpen/geloven/aannemen maar dat noemen ze, neem ik aan, het woord "trajectcontrole" niet.

* betreffende borden geven soms inderdaad 100 aan en uit eigen ervaring is dit denk ik alleen aan de linker kant. Als ik Google kom ik o.a. beweringen tegen dat dit juist in de spits gebeurt om doorstroming te bevorderen (?) en ook beweringen dat als matrixborden een andere snelheid aangeven dan de 'standaard snelheid' (wat dat ook moge zijn op dit stuk) dat dan de trajectcontrole wordt uitgezet. Allebei anecdotes, geen feitelijke info van rijkswaterstaat zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door R-P op 18-11-2025 14:13 ]

Alle reacties

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07:10
Wat treurig….

Zou je niet denken dat er dan honderden of zelfs duizenden mensen zijn die een bekeuring hebben ontvangen waardoor dit in de media terecht zou komen of waar Rijkswaterstaat of politie zelf mee komen? Dat is in het verleden meermaals gebeurd. Zou het niet zo kunnen zijn dat jezelf of een van je gezinsleden een moment van onoplettendheid heeft gehad, serieus?

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:11
R-P schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:10:
ik weet niet WIE er op dat moment in betreffende auto reed,
Is dat niet juist het belangrijkste om te weten?

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:54

lord_fh

PS5

dus je krijgt een bekeuring van 5 km te hard, en dat zou dan niet aan een persoon kunnen liggen want die doen dat niet. (ik zei vroeger ook dat ik nooit te hard reed :+ )

Succes met deze zoektocht, hier ga je niet uitkomen natuurlijk.

Als je nou een boete voor 100 had gekregen, dan zou het logischer zijn. maar STEL dat het daar 100 was op dat moment, dan is 85 wel een heel lage trajectcontrole snelheid ? dit lijkt mij gewoon een gevalletje ; oeps iemand heeft net even iets te hard gereden...

Want STEL het was 100 op de borden , dan zijn er een HELE hoop mensen die 110 op de cruise reden en dan dus echt de sjaak zijn, lijkt me toch wat sterk.

[ Voor 13% gewijzigd door lord_fh op 18-11-2025 15:29 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:10
maar ik rijd op dat stuk altijd op GPS en denk te weten dat je pas bij 87 beboet wordt dus rijdt zelf boven de 80 maar ruim onder de 87 (allebei op GPS).
Dat is natuurlijk al een riskante keuze; die afwijking op je teller is er met een reden.

Volgens mij snelle check is de correctie <100km/u 3km/u dus met 85km/u op GPS reeds het haasje.

Rectificatie:
Correctie op snelheid 3km/u of 3% bij >100km/u
Ondergrens voor boete 4km/u of 0km/u >120km/u

Bij 80km/u dus 3+4km/u voordat je een boete krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 18-11-2025 15:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• R-P
Het was mijn dochter en ik geef volgens mij ook aan dat het een moment van onoplettendheid kan zijn geweest. Maar Rijkswaterstaat maakt zeker wel fouten: in de rechtzaal gestaan waarbij de officier de zaak afdeed met "er staat op dat weggedeelte een bord" terwijl ik (helaas achteraf pas) kon bewijzen dat er GEEN bord stond. (Het enige bord stond VOOR betreffende weggedeelte en alle borden IN het weggedeelte op de hectometerpaaltjes hadden ze al duidelijk zichtbaar afgeplakt en overige borden weggehaald, wat de grond van mijn verdediging was).
assje schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:33:
[...]
Dat is natuurlijk al een riskante keuze; die afwijking op je teller is er met een reden.
Volgens mij snelle check is de correctie <100km/u 3km/u dus met 85km/u op GPS reeds het haasje.
Klopt maar bij trajectcontrole is (was?) de marge groter.

[ Voor 25% gewijzigd door R-P op 18-11-2025 15:35 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:10
R-P schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:33:
Klopt maar bij trajectcontrole is (was?) de marge groter.
Lijkt me onlogisch, betrouwbaarheid is juist hoger dus een lagere marge zou juist logisch zijn.

Ik zie zo snel overigens geen verschil.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• R-P
Kan het OP de pagina niet zo snel vinden, maar gecopieerd uit de google search in het resultaat van de OM.nl (openbaar ministerie) site:
Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge). · Bij een limiet van ...
https://www.google.com/se...e+bij+een+trajectcontrole

[ Voor 3% gewijzigd door R-P op 18-11-2025 15:40 ]

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:18

MeesterPieter

PnP Pinball

Zoals ik het altijd begrepen heb: De 3km correctie (of eigenlijk x% van de snelheid) staat gelijk aan de maximale afwijking die het meetapparaat mag hebben, ze worden bijvoorbeeld geijkt met 95% van de tijd geeft ie gemeten snelheid is 80 en daadwerkelijk is 80, maar die overige 5% van de tijd mag die maximaal 80+ perentage max afwijking (3) hebben.

Lang verhaal kort, de meetapparatuur mag jou theoretisch met 87 meten terwijl je daadwerkelijk 84 rijdt, je kunt dus een bekeuring krijgen vanaf 84

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik mis even wat nou exact de vraag is: ben je opzoek naar historische data van matrixborden, of wil je een rant verhaal houden dat je bekeurd bent op een stuk waar je zelf van overtuigd bent dat je geen (of in ieder geval: bijna nooit) fouten maakt?

Het eerste is namelijk een valide vraag, maar dan heeft de rest van je verhaal 0 nut. Als het gaat om het 2de, dan is het een gevalletje 'ok heel vervelend, maar wat moeten wij daar aan doen?'

Kortom: iets meer specificatie zou gewenst zijn, want anders gaat dit topic verzanden in een wellus/nietus discussie omtrent boetes en of het eerlijk is of niet.

Xbox Live ID:Notna8310

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sowieso vreemd dat er één specifieke hectometerpaal wordt genoemd bij een trajectcontrole, maar ik kan me voorstellen dat dit ongeveer het midden van het controle-gebied is. Als het wel een flitser was zou ik het eerder begrijpen/geloven/aannemen maar dat noemen ze, neem ik aan, het woord "trajectcontrole" niet.
De trajectcontrole is opgedeeld in drie gedeeltes, vier portalen. Vanaf Capelle a/d Ijssel heb je de eerste ter hoogte van oprit Crooswijk. Volgende is Schieplein, daarna afslag naar A13(kleinpolderplein) en de laatste staat bij Delfshaven. Jij hebt een bekeuring voor het stuk tussen Crooswijk en Schieplein, ben je daar ook de snelweg af gegaan?

NDW deelt de status van alle matrixborden, je zou eens kunnen kijken of die een leesbaar archief hebben. www.ndw.nu

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 18-11-2025 17:20 ]

• R-P
Nee. Op de A20 het gebied binnengereden en ook op de A20 weer de trajectcontrole uitgereden.

Ik zoek historische data van de matrix borden. Ik dacht dat de rest wat info toevoegde waarom ik dit vroeg, maar dit is schijnbaar ongewenst.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:49
Misschien de boel even omdraaien. Is het realistisch dat jullie 15km/h onder de maximum snelheid zouden rijden? Jullie dachten 100 en je rijdt (echte km/h) 85?

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gewoon op Google te vinden?
Misschien kun je de maker van de website benaderen om te vragen of je het voor 24uur kan proberen ofzo voordat je een abbo aangaat
offtopic:
Verder zou ik alle andere reacties die je ontvangt naast je neer leggen, dat zijn allemaal irrelevante randzaken waar je niet op in hoeft te gaan. Men moet eens leren om gewoon antwoord op een vraag te geven ipv een belerend toontje aan te nemen.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:54

lord_fh

PS5

Enforcer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:47:
Misschien kun je de maker van de website benaderen om te vragen of je het voor 24uur kan proberen ofzo voordat je een abbo aangaat
offtopic:
Verder zou ik alle andere reacties die je ontvangt naast je neer leggen, dat zijn allemaal irrelevante randzaken waar je niet op in hoeft te gaan. Met moet eens leren om gewoon antwoord op een vraag te geven ipv een belerend toontje aan te nemen.
Als.de TS het bij alleen het eerste gedeelte van zn post had gehouden, was dat ook niet gebeurd, er komt een heel verhaal achteraan wat irrelevant is voor de vraag zelf, dan krijg je vanzelf dat men daar op ingaat.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

R-P schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:25:
Nee. Op de A20 het gebied binnengereden en ook op de A20 weer de trajectcontrole uitgereden.

Ik zoek historische data van de matrix borden. Ik dacht dat de rest wat info toevoegde waarom ik dit vroeg, maar dit is schijnbaar ongewenst.
Nouja gewenst: het veroorzaakt ruis in je vraag. En ervaring leert dat men dan de focus gaat leggen op die ruis.

Enfin: geschiedenis van de matrixborden is waar het om gaat.
Voor het aansturen van de matrixborden en het registreren van gegevens worden applicaties zoals MTM, OMCS (Operationeel Management en Controle Systeem) en VIDI ingezet. MRM-data wordt verzameld via detectielussen. De gegevens worden vervolgens aangeleverd aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Dit betekent dat de data als open data real-time te gebruiken is en historisch benaderbaar via de applicatie Dexter
https://www.ndw.nu/ndw/applicaties/dexter

Hier registreren zo te zien: https://ntm.ndw.nu/account/registreren

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:49
Tussen 31,1 en 31,0 is het einde van het eerste segment:

https://www.google.nl/map...xNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Zoals te verwachten, is dat het punt waar de overtreding is vastgesteld (men weet tenslotte pas bij het einde van het segment hoe hard je gemiddeld reed.

Ik weet overigens vrij zeker, dat je vanaf het politieburo (1 of 2 portalen voordat de trajectcontrole begint) altijd maar 80 mag. Ik bedoel, ik sta niet 24/7 naar die matrixborden te kijken, maar ik kom uit die buurt en heb ze nog nooit een hogere snelheid aan zien geven. Iets verderop staan ook fysieke borden 80. En ook de rode rand op de matrixborden met 80 op Google Maps zijn een aanwijzing daarvoor, dat is niet hoe die matrixborden in andere situaties de snelheid aangeven. Die zijn zo gemaakt, omdat ze dat de hele dag staan te doen (tenzij je door file langzamer mag).

iRacing Profiel

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:21
Hoe laat was de boete?

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:34

The Wizard

Moderator Mobile
R-P schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:25:

Let wel op, je wordt niet bekeurd op het hele stuk maar op 1 vd segmenten. Je krijgt maar max 1 bekeuring per traject. Dus grote kans dat alleen bij het eerste segment te hard is gereden en dat de bestuurder het te laat doorhad.

https://www.om.nl/onderwe...d-rijden/trajectcontroles

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Enforcer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:47:
offtopic:
Verder zou ik alle andere reacties die je ontvangt naast je neer leggen, dat zijn allemaal irrelevante randzaken waar je niet op in hoeft te gaan. Men moet eens leren om gewoon antwoord op een vraag te geven ipv een belerend toontje aan te nemen.
Toch wel ironisch, jij vindt dat mensen alleen op de exacte vraag van TS mogen antwoorden in een forum en niks anders, en tegelijk ga je zelf ook nog even je mening over de posts van andere geven...

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:06

DaWaN

'r you wicked ??

Wild Chocolate schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:10:
Ik weet overigens vrij zeker, dat je vanaf het politieburo (1 of 2 portalen voordat de trajectcontrole begint) altijd maar 80 mag. Ik bedoel, ik sta niet 24/7 naar die matrixborden te kijken, maar ik kom uit die buurt en heb ze nog nooit een hogere snelheid aan zien geven. Iets verderop staan ook fysieke borden 80. En ook de rode rand op de matrixborden met 80 op Google Maps zijn een aanwijzing daarvoor, dat is niet hoe die matrixborden in andere situaties de snelheid aangeven. Die zijn zo gemaakt, omdat ze dat de hele dag staan te doen (tenzij je door file langzamer mag).
Ik snap de vraag van de TS ook niet, waarom zouden de matrixborden er toe doen?
Dat traject waar de TS bekeurd is, is altijd 80km/u.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

DaWaN schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:35:
[...]

Ik snap de vraag van de TS ook niet, waarom zouden de matrixborden er toe doen?
Dat traject waar de TS bekeurd is, is altijd 80km/u.
De TS lijkt ervan overtuigd dat dat niet zo is en wil daarom nagaan wat de matrixborden op dat moment aangaven. Uit jouw (en anderen) hun reactie is dit zo te zien altijd 80, dus dan rest alleen nog de vraag: waarom denkt de TS dat je daar standaard 100 mag rijden? En deze vind ik ook wel een mooie:
jan390 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:40:
Misschien de boel even omdraaien. Is het realistisch dat jullie 15km/h onder de maximum snelheid zouden rijden? Jullie dachten 100 en je rijdt (echte km/h) 85?
Kortom: ik denk dat de conclusie moet zijn dat er standaard 80 gereden moet worden (en dat er dus tóch ergens op dat stuk te hard is gereden), maar om het af te sluiten kan je uiteraard zoeken naar historische data. Maar ik denk dat het een gevallatje is van 'wijze les, volgende keer beter op je snelheid letten' :) .

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 19-11-2025 08:42 ]

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:32
Ik rijd ook geregeld op datzelfde stuk en heb ze nog nooit op 100 zien staan. Daarnaast is het de vraag of ze überhaupt op 100 gaan staan omdat dit nou eenmaal de maximum snelheid op die snelweg is (geen afwijking 120/130 voor 06:00 en na 19:00). Het stuk voor de trajectcontrole voor je de 80 km/u zone ingaat, geeft ook geen maximum snelheid aan op de matrixborden.

Qua marges van 3 km/u (3% boven 100) en 4/0 km/u ondergrens klopt alles wat gezegd wordt. Houdt inderdaad rekening met GPS snelheid ipv teller snelheid. Ook hoe harder je rijdt, hoe groter de afwijking. En pas even op als je een ander voertuig hebt, de afwijking GPS en boordcomputer kan verschillen. In mijn huidige auto pak ik 88 en 109 ipv 89 en 110 in mijn vorige auto.

Voor de uitzonderingen bestaat ook nog een afwijking na een bandenwissel, zo pakte een collega van mij na zijn winterbandenwissel opeens dagelijks 2 k/m u te hard omdat zijn bandenmaat schijnbaar licht afweek, boordcomputer snelheid blijft gelijk vanwege omwentelingen.

Trajectcontroles worden daarnaast ook niet aangepast op snelheidsbeperkingen (tenzij langdurige tijd werkzaamheden op gehele traject zoals A12 parallelbaan Oudenrijn -> Lunetten).
Pagina: 1