Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Packetloss op PS5

Pagina: 1
Acties:

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:10
Hey Tweakers,

Ik ben recent verhuisd en geswitched naar Odido glasvezel 1gbits., Zyxel T-56 modem
Hiervoor zat ik in een drie kamer appartement (75 m^2) waarbij de internet aansuiting in de meterkast zat, en tussen de meterkast en de woonkamer zat de WC, washok met wasmachine en badkamer, waardoor in de woonkamer het bereik al matig was en in de slaapkamer daarachter helemaal drama.
Hiervoor gebruikte ik 3 Deco M4Rs en dat werkte best prima en had ik de PS5 via kabel (Deco --> Kabel--> PS5) aangesloten. Dit werkte best prima en had eigenlijk weinig lag spikes, alhoewel ik maar een 100mbps abonnement had.

Nu ben ik verhuisd naar een iets kleiner appartement, zit de meterkast op een meer centrale plek en mijn PS5 zit dichterbij het modem, echter ervaar ik best forse lag spikes. Zowel in EA FC 25 als met Warzone. Verbindingssterkte volgens mij PS5 is tussen de 80-90% en heb het zowel in de woonkamer als achter mijn bureau. Behalve wat Pax kasten zit hier vrijwel niks tussen. Met mijn telefoon (speedtest) haal ik met gemak 800-850 Mbp/s, de PS5 geeft rond de 250mbp/s aan, al lees ik wel vaker op internet dat PS5 lagere snelheid haalt t.o.v. speedtest.

Ik neig ernaar om een router te kopen (bv. Deco X20) en die dan naast mijn bureau neer te zetten en mijn PS5 bekabeld eraan, maar het voelt ook onnodig aangezien ik zo dichtbij zit en er naar mijn idee weinig tussen zit. Misschien is de WIFI chip mijn PS5 wel bagger? (is eerste editie, disc 2020).
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?
Ik ervaar geen problemen met streaming en ik heb al port forwarding gevolgd (al weet ik niet 100% of dat goed is gegaan :+) maar het NAT type is 2 op PS5 dus dat lijkt me normaal.
Als een extra punt naast mijn bureau inderdaad de oplossing is, zou dan een Deco X20 voldoende zijn, of kan ik beter wat anders kopen?

Thanks voor de hulp!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8gGkdkvuMV1um9V7s8kggzT5r8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fsqnKA2SAhFa5E38alDxdmbF.png?f=user_large

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:45
Heb je ook geprobeerd wat er gebeurd als je een kabel vanaf je modem in je PS5 stopt?
Al is het maar om te testen dat het dan wel goed werkt (of nog steeds niet).

PV Output

• Jamesl
Rensjuh schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:48:
Heb je ook geprobeerd wat er gebeurd als je een kabel vanaf je modem in je PS5 stopt?
Al is het maar om te testen dat het dan wel goed werkt (of nog steeds niet).
Nee nog niet, wilde ik inderdaad vanavond doen!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:20

Umbrah

The Incredible MapMan

Een meterkast is brandbestendig en daarmee vaak ook radiobestendig. En bovendien heb je in dichte bebouwing te maken met veel concurrentie op 2,4 en 5GHz. Meer wifi gaat een slechte situatie niet oplossen.

Wil je het echt goed doen, dan leg je een kabel. Vaak ligt er wel iets van coax wat je kan vervangen door een leuke Cat6 kabel oid, en dan heb je gewoon geen problemen met slechte wifi. Bovendien kan je door aan je TV meubel een switch te hangen ook nog een AP neerleggen voor apparaten die écht wifi nodig hebben.

• Rensjuh
Jamesl schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:49:
[...]

Nee nog niet, wilde ik inderdaad vanavond doen!
Dan zou ik dat eerst doen voor je andere dingen gaat proberen.
Al is het maar om uit te sluiten dat het probleem in je PS5 / WiFi / modem zit.
Ik verwacht dat het probleem met de kabel opgelost is, maar je weet maar nooit...

Is het appartement waar je nu woont, nieuwer?
Dan zit er waarschijnlijk ook meer beton en bewapening in en dat werkt niet goed in combinatie met WiFi...

PV Output

• Jamesl
Umbrah schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:49:
Een meterkast is brandbestendig en daarmee vaak ook radiobestendig. En bovendien heb je in dichte bebouwing te maken met veel concurrentie op 2,4 en 5GHz. Meer wifi gaat een slechte situatie niet oplossen.

Wil je het echt goed doen, dan leg je een kabel. Vaak ligt er wel iets van coax wat je kan vervangen door een leuke Cat6 kabel oid, en dan heb je gewoon geen problemen met slechte wifi. Bovendien kan je door aan je TV meubel een switch te hangen ook nog een AP neerleggen voor apparaten die écht wifi nodig hebben.
Snap ik, en een kabel heeft ook altijd mijn voorkeur.
Ik woon echter in een nieuwbouw huurappartement, en ik zal hier ook niet langer dan 1-2 jaar wonen, dus kabels trekken ga ik niet aan beginnen.

Ik heb in mijn woonkamer wel 1 ethernet aansluiting, ik zou daar een router kunnen neeleggen en de Zyxel uit kunnen zetten (?) (onder de bank dan wel waarschijnlijk, denk niet dat mijn vriendin blij wordt als ik die ergens in het zicht neerleg :+ )
Baalde al wel dat ze niet gewoon in elke kamer zo'n aansluiting hebben gezet.. ik zag wel de ethernet stopcontacten zitten, maar met dichte puntjes, dus neem aan dat daar niks zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Jamesl op 18-11-2025 11:55 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:20

Umbrah

The Incredible MapMan

Waar is de "andere kant" van die ethernet aansluiting? Dikke kans dat die al gepatched is naar de meterkast.

Ethernet kabel in je ISP "combo-apparaat" (NAT/Router/Switch/Accesspoint/Firewall/DCHP), aan de andere kant direct in je PS5 of een switch en dán in je PS5, en klaar.

• Rensjuh
Jamesl schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:54:
[...]

Baalde al wel dat ze niet gewoon in elke kamer zo'n aansluiting hebben gezet.. ik zag wel de ethernet stopcontacten zitten, maar met dichte puntjes, dus neem aan dat daar niks zit.
Even (voorzichting) open maken en kijken...
Kabel trekken hoeft trouwens ook niet zo speciaal te zijn, een CAT5(e)/CAT6(A) hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
Als je daar je probleem mee opgelost krijgt, ben je misschien ook nog wel goedkoper uit dan een aparte AP in je woonkamer (wat het probleem misschien helemaal niet oplost).

PV Output

• Jamesl
Umbrah schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:57:
Waar is de "andere kant" van die ethernet aansluiting? Dikke kans dat die al gepatched is naar de meterkast.

Ethernet kabel in je ISP "combo-apparaat" (NAT/Router/Switch/Accesspoint/Firewall/DCHP), aan de andere kant direct in je PS5 of een switch en dán in je PS5, en klaar.
De andere kant van die aansluiting zit inderdaad in de meterkast, dus als ik die aansluit zoals jij zegt klopt dat. Echter heb ik het nodig in de andere kamer en daar zit helaas geen aansluiting.

@Rensjuh net even met kabel geprobeerd, krijg fors hogere MBps (~850) t.o.v. WiFi (~250), en in 1 potje met iig helemaal geen lag gehad. Dus denk dat het wel aan de wifi ligt.

Kabel trekken is denk ik geen optie, ik zie geen loze kabelgoten in de meterkast, dus zou niet weten hoe ik zonder te boren iets daar ga krijgen.

Ik denk dat voor mij dan de enige oplossing is zoals ik al zei: extra wifi punt en daar dan bekabeld eraan.
Zou een Powerline Adapter nog extra nuttig zijn?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:10
Jamesl schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:15:
[...]
Kabel trekken is denk ik geen optie, ik zie geen loze kabelgoten in de meterkast, dus zou niet weten hoe ik zonder te boren iets daar ga krijgen.
Goed, ik heb ook in een huur appartement gezeten. Daar heb ik een kabel getrokken vanuit de meterkast over de plint. Eigenlijk in de holte achter de plint. Ik gebruikte een hogere voorzetplint waardoor er boven de plint een ruimte ontstaat voor de kabel. Bij de tussenmuren heb ik een gat geboord. Net boven de oude plint. in de andere ruimte een opbouwdoos geplaatst. Dit ook gedaan met een geaarde stekker omdat deze ook niet overal aanwezig was. Bij het verlaten van het appartement heb ik netjes alles weer verwijderd en het boorgat dicht gemaakt volgens mij. Of heb ik die gewoon achter de hoge plint laten zitten? Er is in ieder geval niets over gezegd. Dit omdat de vloer e.d. mocht blijven liggen bij vetrek.
Jamesl schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:15:
[...]
Kan. Maar het ligt een beetje aan je installatie hoe snel en stabiel het een en ander wordt en blijft. Zelf haalde ik met powerline (1200 mbit/s systemen) niet meer dan 400 - 500 mbit/s. Een stuk verder weg was het soms niet meer van 40 mbit/s

Trouwens: Je blijft vakter op een plek zitten. Een jaar of twee is zo voorbij :)

[ Voor 9% gewijzigd door RonnieKo op 19-11-2025 09:08 ]

• Jamesl
@RonnieKo Handig!
En klopt, al denk ik dat we hierna snel naar een koophuis zullen gaan, van de huur hier heb je een goede hypotheek ;)

Ik heb nog even onderzoek gedaan en las dat één bv. losse Deco ook niet echt een oplossing is omdat de Odido modem daar niet per se blij van wordt, dan zou je er eigenlijk twee moeten nemen en de Zyxel uit moeten zetten, maar de specificaties van die Zyzel zijn best goed met 4x4 MIMO atennes.

Ik heb nu voor 2.50 pm een extra WIFI versterker besteld bij Odido, die werkt naadloos samen met de T-56, kijken of dat het al oplost. :)

In ieder geval allen bedankt voor het meedenken.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nvm ik moet beter lezen.

Maar er zit niks in de in de omgeving van de tv op muur wat op utp aansluiting lijkt?

[ Voor 193% gewijzigd door jack zomer op 19-11-2025 10:21 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Jamesl
jack zomer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:18:
nvm ik moet beter lezen.

Maar er zit niks in de in de omgeving van de tv op muur wat op utp aansluiting lijkt?
Nope, helaas niet.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:05
Ik neig ernaar om een router te kopen (bv. Deco X20) en die dan naast mijn bureau neer te zetten en mijn PS5 bekabeld eraan,
Wacht, je zat eerder bedraad, en nu via wifi, als ik t goed begrijp?
Wifi blijft kwa stabiliteit gewoon bagger, maar een goedkope switch van de action van een 10tje, is volgens mij de oplossing die je zoekt... met evt extra kabel.
Sorry, maar hoe was je dan van plan die deco aan te sluiten? als die op wifi gaat, blijf je gewoon met t zelfde probleem zitten....

Waar echt een wil is is een weg...
had hier eerder de kabel via de telefoon lijn (KPN) langs de wc, via de muur met wat clipjes, hoekje uit de deur, en dan de kamer in... :)
nu op glas, zit t modem in de woonkamer, dus t oogt iets minder rommelig :P
Ik heb in mijn woonkamer wel 1 ethernet aansluiting, ik zou daar een router kunnen neeleggen en de Zyxel uit kunnen zetten (?) (onder de bank dan wel waarschijnlijk, denk niet dat mijn vriendin blij wordt als ik die ergens in het zicht neerleg :+ )
ehh je bedoeld de wifi van de Zyxel dan? modem uit en je heb geen internet verbinding, lijkt me niet de bedoeling :P
maar als je daar toch n punt hebt, zou ik daar dus gebruik van maken. en dan vanuit daar ook BEKABELD verder.

als t echt netjes moet, zelf lekker een kabelgootje maken, en desnoods overheen schilderen zodat t n zelfde kleur als de plint/muur heeft, of laat je vriendin daar iets op bedenken als t r echt dwars zit :P
genoeg ervaringen op t forum... je kan t proberen wat je haalt kwa download snelheid, als t je daar om te doen is... Maar ik zou me r niet aan wagen als je stabiel online wil gamen.

• Jamesl
JWL92 schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:27:
[...]

Wacht, je zat eerder bedraad, en nu via wifi, als ik t goed begrijp?
Wifi blijft kwa stabiliteit gewoon bagger, maar een goedkope switch van de action van een 10tje, is volgens mij de oplossing die je zoekt... met evt extra kabel.
[...]
Nee, in mijn vorige appartement zat mijn modem ergens weggestopt in de gangkast en daartussen zat de badkamer en washok dus WiFi ontvangst was drama, ik had toen 3 deco's als Mesh netwerk en ik had mijn PS5 bedraad aan die Deco hangen, maar de Deco moest nog wel via WiFi aan de hoofddeco connecten.
Sorry, maar hoe was je dan van plan die deco aan te sluiten? als die op wifi gaat, blijf je gewoon met t zelfde probleem zitten....
Ik heb dus nu een wifi versterker van Odido en heb een aantal games gespeeld nu, en nog geen grote lag spikes gehad, met verbinding test van PS5 is de snelheid ook naar zo"n 500-600 Mbps geschoten. Ik denk dat de wifi chip van de PS5 gewoon bagger is, die zyxel heeft veel betere antennes en kan het gewoon beter opvangen. Ik heb dan vanuit de wifi versterker een kabel naar de PS5 getrokken, zodat de verbinding tussen die 2 wel stabiel en bedraad is.
Het lijkt in ieder geval voor mij nu goed genoeg.
Waar echt een wil is is een weg...
had hier eerder de kabel via de telefoon lijn (KPN) langs de wc, via de muur met wat clipjes, hoekje uit de deur, en dan de kamer in... :)
nu op glas, zit t modem in de woonkamer, dus t oogt iets minder rommelig :P
Tuurlijk, ik zou het via alle plinten kunnen leggen maar daar wordt mijn vriendin niet gelukkig van haha
[...]

.
Pagina: 1