Vloerverwarming - Aanvoer en retour verkeerd om aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michiel_Z
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-11 15:14
Hallo,
Zouden jullie met mij mee willen kijken. Wij hebben een huis van 15 jaar oud gekocht en krijgen de vloerverwarming niet lekker warm. Nu vermoed ik dat de aanvoer- en retourleiding verkeerd om zijn aangesloten.

- Als de circulatiepomp aanstaat dan staan de temperatuurmeters van het warme blok (rood) en het koude blok (blauw) beide op ca. 20 graden;
- Zodra ik de circulatiepomp uitzet dan zie je de temperatuurmeter van het koude blok met sprongen omhoog schieten naar ruim 40 graden (de aanvoertemperatuur van de ketel staat op 50 graden en de verdeler zit in de garage), en gaat ook de temperatuurmeter van het warme blok iets omhoog.

Nu vraag ik me het volgende af:
- klopt mijn analyse dat de aanvoer- en retourleiding verkeerd om zijn aangesloten?
- kan het kwaad om het zo te laten; dus gewoon de pomp uit laten? Zoals gezegd is de aanvoertemperatuur vanuit de ketel 50 graden, dus de thermostaat op de vloerverwarmingsverdeler heeft mijns inziens niet echt een functie meer.
- en als ik de aanvoer- en retourleiding verkeerd om laat zitten (ik ben wel handig, maar heb niet het gereedschap om dit soort leidingen om te draaien) -> kan ik dan niet gewoon de pomp omdraaien?

Hoor het graag van jullie.

Alle reacties

• Michiel_Z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x92rdlfZOXEgnmawzWx9KVvaIJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWW97XgDxqd6F9sS1behG9S3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QEn4aL5N6tyLXoocJNyJOUpwDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsUSYzjTCMTfvMBfObwunFe2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shPlPHviyKDlEY3e-DKVf594_AE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUeNZ9ZFovzMBBd9ffSBRaod.jpg?f=fotoalbum_large

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:53
Ik heb er geen verstand van, maar als de pomp aan staat en beide temperatuur sensoren staan op +/- 20 graden dan snap ik wel waarom het niet echt warm wordt. Want als je blijkbaar water van 20 graden in de vloer pompt dan gaat verwarmen lastig worden.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:26
Welke leiding wordt warm?

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Michiel_Z Jouw hypothese klopt niet.

Misschien een beetje meer in de hydrauliek van een mengende verdeler duiken?
En zoals @CvP_tweakers suggereert - meten is weten - misschien met een simpele IR-thermometer?
Kan ook voor andere metingen gebruikt worden.

Tip: De stroomslurpende circulatiepomp door een A-label pomp vervangen (en niet omgedraaid inbouwen!).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:54
Alles zit prima aangesloten.
Als je de pomp uit zet doet je vloerverwarming gewoon niets meer en wordt al het warme water gewoon terug gestuurd zonder dat die zijn warmte kwijt kan in de vloer en daardoor zie je die blauwe meter oplopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Michiel_Z
@Ben(V) en @dunklefaser
Blijkbaar heb ik een denkfout gemaakt, maar fijn te horen dat het goed is aangesloten. Maar toch even voor de zekerheid:
Is het dan logisch dat na aanzetten van de pomp beide temperatuurmeters (op zowel het blauwe als rode blok) terugzakken naar ca. 20-22 graden? De aanvoer vanuit de ketel is 50 graden (en gaat van 1e verdieping naar vloerverwarmingverdeler in de garage).

• Technician-
  • Laatst online: 19:41
Michiel_Z schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:26:
@Ben(V) en @dunklefaser
Blijkbaar heb ik een denkfout gemaakt, maar fijn te horen dat het goed is aangesloten. Maar toch even voor de zekerheid:
Is het dan logisch dat na aanzetten van de pomp beide temperatuurmeters (op zowel het blauwe als rode blok) terugzakken naar ca. 20-22 graden? De aanvoer vanuit de ketel is 50 graden (en gaat van 1e verdieping naar vloerverwarmingverdeler in de garage).
Check ff als je die zwarte thermostaatkop eraf draait of het pinnetje soepel heen en weer beweegt.
Dan knop instellen op jouw gewenste waarde bv 35C

• Ben(V)
Als de thermostaat knop zoals @Technician- beschrijft goed werkt en op zo'n 35 graden staat dan is alles ok.

Vloerverwarming is een traag systeem.
Het duurt een hele tijd tot die vloerverwarming zover is opgewarmd dat je dat gaat merken in de retour temperatuur.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Michiel_Z Binnenkort kan je deze soort vragen en de plaatjes aan een KI-instantie presenteren.
Krijg je heel snel een antwoord met suggesties.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ben(V)
KI = Kunstmatige Inseminatie

• Michiel_Z
Dank allemaal voor jullie reacties, wordt écht gewaardeerd!
@Technician- ik probeerde zojuist de thermostaatknop eraf te draaien, maar dat lukt niet. Neem aan dat je die tegen de klok in moet draaien? Hij zit wel een soort van los (dat je hem een tikje naar links en rechts kan bewegen).
Kwestie van iets meer kracht op zetten?
En kan het kloppen dat de thermostaat rond de 28 graden iets zwaarder te verstellen voelt?

• Technician-
  • Laatst online: 19:41
Michiel_Z schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:04:
Dank allemaal voor jullie reacties, wordt écht gewaardeerd!
@Technician- ik probeerde zojuist de thermostaatknop eraf te draaien, maar dat lukt niet. Neem aan dat je die tegen de klok in moet draaien? Hij zit wel een soort van los (dat je hem een tikje naar links en rechts kan bewegen).
Kwestie van iets meer kracht op zetten?
En kan het kloppen dat de thermostaat rond de 28 graden iets zwaarder te verstellen voelt?
Kan allemaal.
Ja moer linksom.

• Michiel_Z
@Technician-
Ik heb de knop eraf. Het pinnetje kan ik met de hand indrukken, gaat wel stroef, maar als ik hem loslaat gaat ie wel terug naar de oude positie (dus helemaal terug naar buiten).
Functioneert de thermostaat dan goed?

• Michiel_Z
@dunklefaser
Dank voor de tip van het vervangen van de pomp voor een energiezuiniger model. Maar wil eigenlijk na deze winter een all-electric warmtepomp laten installeren. Dus laat het even wat het is.

Wel heb ik even een vraag aan je als je naar de temperaturen op de verdeler kijkt (en ja, ik ga dit nog nameten met een IR-thermometer, maar voor nu ga ik ervan uit dat deze correct zijn).

Deze geven op het warme en koude blok 26 graden, respectievelijk 17 graden aan. Wat vind je van deze waarden, wetende dat de aanvoertemperatuur 50 graden is op de ketel (zo heb ik hem ingesteld, maar hij maakt er zelf 40 graden van).

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Michiel_Z Eigenlijk wil een ouderwetse mengende verdeler hoge(re) aanvoertemperaturen dan 40°C.
Maar wie weet misschien werkt jouw verdeler wel tevredenstellend - ik zou iig het exacte model opzoeken.
Eventueel kan je namelijk de mengverhouding warm/koud met een ventiel instellen.

Dus nu wel al 26 °C in de aanvoerbalk met draaiende pomp?
En de retourbalktemp. gaat natuurlijk nog wat oplopen als de vloer warm wordt..
Ik zou nog even afwachten hoe zich de temperaturen stabiliseren.
Als de flow voldoende is zou de retour van elke lus iets boven de temperatuur van de vloer kunnen liggen.
(IR-thermometer)

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 18-11-2025 14:43 ]

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:10

AlphaRomeo

FP PowerMod
Michiel_Z schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:26:
Ja dit is logisch, de warmte gaat in je vloer zitten, en dat is een heel pak beton wat opgewarmd moet worden. Als het goed is meet je dus op de retour geen hogere temperatuur dan dat je vloer daadwerkelijk is.

• Michiel_Z
@dunklefaser
Wij hebben deze Nathan Komfort verdeler. Heb deze handleiding gevonden, iets nieuwer type maar in de basis hetzelfde. Hier vind ik geen separaat mengventiel (op pag. 5 staan alle componenten).

https://nathan.compano.co...480X%20verdelers_v1.6.pdf

Zie ik dat goed, en dat dus de thermostaat de functie van menger van koud en warm heeft?
Zou het kunnen zijn dat de thermostaat (ondanks dat het pennetje wel naar buiten komt) het ventiel van de thermostaat aan de binnenzijde niet helemaal opengaat?

Voor de zekerheid plaats ik nog even een hoge resolutiefoto van de thermostaat en pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xqa87pCg6tcIph5of0OpiSQvNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jP5opCTR10dOsWHZkZ8flsdI.jpg?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
Dat pinnetje moet naar buiten komen als je de knop eraf haalt.
Dat is juist de manier waarop je kunt zien of hij niet vast zit.

En ja deze thermostaatknop bepaalt de temperatuur waarmee het water de vloer ingaat.
Normaal zet je die rond de 35 graden en zolang je ketel 35 graden of meer aanlevert zorgt hij ervoor dat het water niet te heet de vloer ingaat.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:52
Michiel_Z schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:19:
Dank voor de tip van het vervangen van de pomp voor een energiezuiniger model. Maar wil eigenlijk na deze winter een all-electric warmtepomp laten installeren. Dus laat het even wat het is.
Goed bezig!

Houd er wel rekening mee dat die aanvoerleiding van 20mm (?) naar de verdeler mogelijk echt héél krap is voor 10 groepen. Weet niet of je in gedachten had om daar iets aan te veranderen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-12 11:42

Jan2023

KISS

Met je cv (gasketel) als warmtebron maakt de diameter van de toevoerleiding naar de verdeler niet zoveel uit ,
En je gasketel kan mooi op 50 graden staan maar voor vvw ligt het maximum toch wel op 40 graden.

Maar ik zie daar allemaal kabeltjes en stelmotortjes op de bovenste balk ? ( naregeling ?)
Staat dat allemaal wel open ?
Anders kan je lang wachten.
En vvw in een pak beton , is het mooiste vanwege de bufferwerking , is gewoon erg traag met opwarmen.
Eenmaal op temperatuur laat je de gewenste kamertemperatuur 24/7 gewoon staan.
Even snel opwarmen is er niet bij .

En op die flowmeters op de onderste balk kan je zien of er water stroomt door de lussen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan2023 op 18-11-2025 16:10 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Michiel_Z
Ja, de naregeling staat helemaal open. Mijn vraag is dus kort samengevat, is het onderstaande temperatuursverloop logisch.
- ingestelde max temperatuur op de ketel (Intergas Extreme 36) op 50 graden
- ketel kiest zelf een aanvoertemp van 37 graden (volgens Honeywell Chronotherm, en volgens temperatuurmeter bij ketel)
- aanvoertemperatuur op warme blok vloerverwarmingsverdeler ca. 26 graden
- retourtemperatuur op koude blok vloerverwarmingsverdeler ca. 17 graden

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-12 11:42

Jan2023

KISS

- ketel kiest zelf een aanvoertemp van 37 graden (volgens Honeywell Chronotherm, en volgens temperatuurmeter bij ketel)
Kan zijn dat de ketel met een stooklijn werkt.
Dus 37 graden bij de huidige buitentemp.
Dat zou ook bij de verdeler aan moeten komen of je hebt heel veel temperatuur verlies onderweg.
[i]aanvoertemperatuur op warme blok vloerverwarmingsverdeler ca. 26 graden
Dat is een delta T van 9 graden , is niet ongewoon bij een gasgestookte cv
Kan die pomp op je verdeler nog wat sneller draaien ?

[ Voor 27% gewijzigd door Jan2023 op 18-11-2025 16:29 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ben(V)
Deze ketel moduleert.
Dus die ketel temperatuur is afhankelijk van wat de kamerthermostaat meet en wat je daar instelt.

Als je de kamer thermostaat extreem hoog zet, zul je zien dat hij naar de 50 graden zal lopen .

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:19
Michiel_Z schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:13:
Ja, de naregeling staat helemaal open. Mijn vraag is dus kort samengevat, is het onderstaande temperatuursverloop logisch.
- aanvoertemperatuur op warme blok vloerverwarmingsverdeler ca. 26 graden
voor dit type verdelers.... redelijk logisch... een delta 10 is zeker niet verkeerd startpunt, maar als je wilt is daar wel wat aan te doen nog..zoals de thermostaatkraan vervangen voor eentje met een grotere kvs waarde.. en je retourventiel vervangen voor eentje met een grotere kvs waarde... vaak helpt dit ook.
aangezien je in de toekomst naar een warmtepomp omwilt...zou ik nu niet gelijk een nieuwe verdeler neerhangen... dat is een mooie moment omdat te doen als je de warmtepomp gaat vervangen....
verder de pomp van je cv ketel een beetje hoger zetten bijvoorbeeld minimaal 50 % maximaal 75%
en je nadraaitijd op 5 a 10 minuten zeker bij vloerverwarming is de nadraaitijd belangrijk.....

ik zie dat je deze ketel niet geforceerd kan instellen op 45 graden zoals de intergas hre..soms is het mogenlijk om in de ketel en of thermostaat een iets hogere aanvoer temp te kiezen. zoals bijvoorbeeld
met een intergas thermostaat..die heeft drie verschillende programma,s zoals vloerverwarming radaitoren of luchtverwarming.....dan kan je ketel iets feller afstellen dan deze 37 graden... bijvoorbeeld 40 graden...
zonder meteen een weersafhankelijk te gaan stoken. dat laatste is bij een gas ketel bij woonhuizen in veel gevallen niet nodig en zonde van je geld...verder omschrijf je klachten een wat beter en/of uitgebreider....

daarnaast mis ik een bypassventiel....ook het ontbreken daarvan kan veel klachten geven..... ruis/slechte verwarming...als je voldoende radiatoren open hebt staan is dat niet perse nodig maar meestal is dit het punt
wat bewoners vergeten. tegenwoordig zetten de cv installateurs een bypassventiel er standaard al tussen....

verder 20 mm aanvoer en retour...voor voor 10 groepen is een beetje aan de krappe kant...moet eigenlijk 25 mm zijn...(bij overstap naar een warmtepomp aanvoer en retour upgraden naar 25 of zelfs naar 32 mm...zeker voor 10 groepen is 32 mm beter...

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 18-11-2025 19:14 ]

• Michiel_Z
@dunklefaser Je zou me enorm helpen als je nog even naar de onderstaande vraag zou willen kijken.

@dunklefaser
Wij hebben deze Nathan Komfort verdeler. Heb deze handleiding gevonden, iets nieuwer type maar in de basis hetzelfde. Hier vind ik geen separaat mengventiel (op pag. 5 staan alle componenten).

https://nathan.compano.co...480X%20verdelers_v1.6.pdf

Zie ik dat goed, en dat dus de thermostaat de functie van menger van koud en warm heeft?
Zou het kunnen zijn dat de thermostaat (ondanks dat het pennetje wel naar buiten komt) het ventiel van de thermostaat aan de binnenzijde niet helemaal opengaat?

Voor de zekerheid plaats ik nog even een hoge resolutiefoto van de thermostaat en pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x...sdI.jpg?f=fotoalbum_large

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Michiel_Z Ik kan je met de specifieke vraag naar de ins- en outs van jouw verdeler niet helpen,
zeker niet op afstand. De flow per groep zou je misschien nog kunnen meten.
Voor het bestuderen van de *pdf heb ik helaas geen tijd.

Pagina: 1