Vraag

• Peterwest51
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06-12 13:33
Hallo lezers,
Ik ben de afgelopen weken veel als bezoeker op het forum geweest opzoek naar informatie en hulp bij het pendelen van mijn warmtepomp.

Ik heb een nieuwbouwwoning van 2024
Daikin lucht water warmtepomp aangesloten op vloerverwarming, beneden 1 verdeler, en op de bovenverdieping een 2e verdeler.

Beneden heeft 13 groepen 1187 meter buis totaal

Boven heeft 9 groepen met 807 meter buis totaal

De aansturing vind plaats via 2 open dicht kleppen van evo home in de aanvoerleiding naar de verdeler.

De thermostaat die geïnstalleerd is, is ook die van evo home.

Boven ligt een aan uit draai thermostaat van evo home

Daikin binnen unit
EHVVX08S23EJ6V
Daikin buiten unit
ERGA08EAV3H7

Ik heb op advies in topics hier al de overregeling van 1 naar 3 en 4 gezet

De stooklijn wat aangepast, deze stond op

25 45 -10 18

Staat nu op:

28 35. -13 17

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16qsSs_K6P2OxWfCz1ihBMNcIVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxRJMreUokcCdE7vDKm3g8oB.png?f=fotoalbum_large

Links in de nacht het “pendelen” de unit vraagt 20-25 min 1.5 kw loopt helemaal terug, en springt dan weer omhoog.

Dit zou natuurlijk kunnen door het schakelen tussen de 2 vloerverwarming verdelers, maar daar kan ik helaas nog niet veel informatie over vinden hier.

Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen

[ Voor 4% gewijzigd door Peterwest51 op 18-11-2025 10:44 ]

Alle reacties

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:45
Zelfs als maar 1 van de 2 verdelers open staat, zou hij hier prima zijn vermogen in kwijt moeten kunnen.
Zijn het verdelers met of zonder pomp?

Ik denk wel dat de stooklijn een stuk lager zou moeten kunnen bij een huis uit 2024. Waar staat je dT op ingesteld?

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:45
Peterwest51 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:39:
Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen
Lijken me eerder defrosts, en af en toe uitvallen warmtevraag, dan pendelen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Peterwest51
Uit de gladgestreken Homewizard grafiek (over 3-fasen) zou ik geen enkele conclusie betreffende het (correct) functioneren van de warmtepomp trekken. En zeker niet meteen over "pendelen" beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 18-11-2025 11:48 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Peterwest51
Dank voor de antwoorden zover.

Het zijn pomploze verdelers met een doorstroom capaciteit van 25 - 135 L/H

De delta T van de daikin staat op 5 graden.

Als ik in de daikin unit kijk is de doorstroming 18L/H wanneer de evo home klep open staat

Ik begrijp dat het warmhouden van de Tank op (50 graden ingesteld) ook mee speelt
En eventuele defrosts

Ik begrijp dat de homewizard niet nauwkeurig is, echter na 10 maanden is deze grafiek alleen aanwezig als het kouder is. Vanaf maart tot oct doet de warmte pomp.

Heb je een suggestie wat ik kan doen om het stroomverbruik anders in kaart te brengen?
Het apparaat zit natuurlijk niet op een normale wcd.

[ Voor 4% gewijzigd door Peterwest51 op 18-11-2025 12:24 ]

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:50
Hoeveel van je groepen staan “open” tijdens warmtevraag aangezien je naregeling hebt?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:41
Het kan iets stabieler maar ik zie geen groot probleem.
Probeer de kleppen VV altijd open te houden. Trek de kabel eraf of zet servo handopen
Regel dan de vloergroepen terug bv slaapkamers knijpen die niet heel warm hoeven.
Regel zo alles in.
Houdt de Stooklijn laag maar de minimale aanvoertemp op 25 of 26 C anders schakelt die daar op af.
Zet delta T op 3k

[ Voor 73% gewijzigd door Technician- op 18-11-2025 13:06 ]

• Peterwest51
Beneden staan alleen de 2 groepen van de garage iets geknepen. De rest staat allemaal

Alle groepen op de bovenste verdeler staan open

@Technician- dank, dit is ook een optie die ik nog niet bekeken heb.
Dit zou wel betekenen dat ik meer moet aanpassen denk ik, de huidige evo home thermostaat is een aan uit denk ik, dat is dan uitgewerkt

[ Voor 21% gewijzigd door Peterwest51 op 18-11-2025 13:19 ]

• Peterwest51
Momenteel lijkt het allemaal iets rustiger met de tip om de Delta en de overregeling iets te veranderen.

Ik zie wel dat mijn backup heater heel vaak bij komt, ik heb gelezen dat dit komt omdat die op 0graden zou kunnen staan,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiqNTeZJR2ArwNLnEtFZ3NOrLDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v6sLz20GawQeQZwOWWZN2JNz.png?f=fotoalbum_large

Nou las ik dat je de heater later kunt laten werken,
Klopt het dat dat deze instelling is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZuHM_3LlvvpZjZTpqa92UvHNpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRs21IfVkfoLleWmFxGN7C2F.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1