Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bouwen Tiny house

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-11 17:19
Hallo beste Tweakers!

We zijn inmiddels volle bak bezig met de tuin en het plan is om een Tiny house van 8 x 3m te gaan bouwen. Dit ga ik zelf doen.

Nu lopen de hovenier en ik tegen een meningsverschil aan hoe deze Tiny house (TH) te bouwen. De fundering zal binnenkort gegoten worden (Veengrond dus ook met een heier aan de slag). Er zal een geisoleerde betonnen plaat fundering gestort worden en hierop komt de TH te staan. Hier is het plan draad in te maken voor de staanders (e.v.t met chemisch anker).

Onder de noemer KISS wil ik het dus ook echt simpel houden dus mijn plan was het volgende:
Geraamte van Douglas hout (15 x 15) met 6 staanders, dwarsbalken. (Voorbeeld van het frame: we willen dus niet tussen de balken zoals normaal is bij dit soort schuren/constructies maar aan de buitenkant alles verwerken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Q6tn6WOe7q4w_9odk-xMxk3h9I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i21TJgHlx2GS3dc2EeL3lYom.jpg?f=user_large.
Op de nok komen sandwichplaten van Unilin + dakpannen voor hoge isolatiewaarde + installatiegemak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSna3rdV4OVLkVi4O1e97ksDRXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsWv2RPndkIRYodvC6Uipmq6.jpg?f=fotoalbum_large

Even wat in Ubakus geknutseld (van binnen naar buiten):
  • Gips + Stuc of andere afwerking binnen
  • Dampremmende folie
  • Staanders met daar tussen steenwol
  • Dampopenfolie
  • Ventilatiespouw met latten
  • Frake Noir verticaal gemonteerd.
Hovenier:
Traditioneler; met pre-fab HSB panelen alles opbouwen of met metalen panelen panelen alles opbouwen. Super mooi wat mij betreft maar ook een stuk duurder dan mijn oplossing. Ook minder werk maar gezien ik het zelf doe is dat geen factor in dit geheel.

Waar de hovenier tegenaan loopt met mijn methode is dat de balken op de hoeken niet goed geïsoleerd zijn en hoe je alles aan de grond waterdicht krijgt. Nu ben ik al aan het zoeken geweest maar kan hier niet echt een oplossing voor verzinnen.

Dus mijn concrete vraag: wat is wijsheid voor het waterdicht maken aan de onderkant?

Thanks!

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:51
Waarom bouw je een huis met een hovenier?
Wordt het echt een huis waar in gewoond gaat worden? Of een schuur die eruit ziet als een huis?

Heb je een detail getekend van hoe die hoeken dan zijn straks en waarom die isolatie niet goed is?
Zelfde voor je detail van de onderkant, heb je al uitgetekend hoe je het wil hebben?

Als je Ubakus ding je detail is dan zijn niet alleen de balken op de hoeken maar alle andere balken ook niet goed geïsoleerd. Aan de onderkant kun je werken met een geïsoleerde kantplank bijvoorbeeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:06
No Hands schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:09:
Waarom bouw je een huis met een hovenier?
Wordt het echt een huis waar in gewoond gaat worden? Of een schuur die eruit ziet als een huis?

Heb je een detail getekend van hoe die hoeken dan zijn straks en waarom die isolatie niet goed is?
Zelfde voor je detail van de onderkant, heb je al uitgetekend hoe je het wil hebben?

Als je Ubakus ding je detail is dan zijn niet alleen de balken op de hoeken maar alle andere balken ook niet goed geïsoleerd. Aan de onderkant kun je werken met een geïsoleerde kantplank bijvoorbeeld.
Dit + dat je een vergunning nodig bent. Waarbij je misschien voor het technische deel een Wkb melding nodig bent, waarbij een kwaliteitsborger meekijkt en deze punten vooraf in het ontwerp moet laten goedkeuren.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:56
Bas.013 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:24:
[...]

Dit + dat je een vergunning nodig bent. Waarbij je misschien voor het technische deel een Wkb melding nodig bent, waarbij een kwaliteitsborger meekijkt en deze punten vooraf in het ontwerp moet laten goedkeuren.
@Mauritio even ter aanvulling van dit mbt de vergunning. Dit komt vanwege het puntdak. Afhankelijk van je plaatsing en de afstand tot de erfgrens mag je een puntdak een bepaalde hoogte maken.
Als de schuur een schuin dak heeft, moet het dak beginnen op 3 meter hoogte. Het dak mag niet schuiner zijn dan 55 graden. De hoogte van de daknok hangt af van de afstand tot de perceelsgrens. Deze kan worden berekend met de volgende formule: (afstand tot erfgrens in meters x 0,47 ) + 3.
https://www.das.nl/wonen/...uur-bouwen-tegen-erfgrens

6.8 kWp op zuid en west

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:47
Geen echt antwoord op je vraag maar meer een paar punten om over na te denken:
Mauritio schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:48:
We zijn inmiddels volle bak bezig met de tuin en het plan is om een Tiny house van 8 x 3m te gaan bouwen.
Zoals eerder aangegeven: Is het een zelfstandige woonruimte (huis) of een schuur wat je aan het bouwen gaat? Gaat er iemand in wonen of niet? Een zelfstandige woonruimte (huis) mag niet zomaar op een kavel bijgeplaatst worden. Daarvoor moet het omgevingsplan (bestemmingsplan) wel in voorzien. En een bouwvergunning voor worden aangevraagd. Daarnaast mag je kijken of je niet bepaalde voorzieningen nodig hebt voor je "tiny-house":

- Eigen rioolaansluiting;
- Eigen inrit;
- Eigen huisnummer (BAG-registratie);

Wordt het een B&B of zo is ook de vraag of je het zomaar mag doen. Dat zal je ook het omgevingsplan moeten halen.

Als het niet volgens het omgevingsplan mag dan zal je een wijziging op het omgevingsplan moeten aanvragen, een BAPO. Daar zal je dan echt in overleg met de gemeente moeten.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:50
bezint eer ge begint. Als je daar echt een tiny house van wil maken voor permanente bewoning en een eigen huisnummer dan zal je toch eerst echt richting gemeente moeten en dan is de kans zeer groot dat je inderdaad volgens WKB moet bouwen met alle gedoe en papieren. Dat gaat je met een hovenier echt niet lukken.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:25
Gdzr schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:21:
[...]

@Mauritio even ter aanvulling van dit mbt de vergunning. Dit komt vanwege het puntdak. Afhankelijk van je plaatsing en de afstand tot de erfgrens mag je een puntdak een bepaalde hoogte maken.

[...]

https://www.das.nl/wonen/...uur-bouwen-tegen-erfgrens
Waar ik altijd benieuwd naar ben is de regelgeving voor overkappingen met een puntdak. veelal zie je deze bij rijwoningen tussen de schuttingen staan, dan is de punt altijd hoger dan 3 meter, eigenlijk nooit ergens een antwoord gevonden of dat dan wel mag?

Ik neem even deze afbeelding als voorbeeld. (bewust even een link om niet het topic te vervuilen).

Met betrekking tot de TS heb ik ook niet helemaal duidelijk of je nou een tinyhouse wil bouwen met huisnummer en alles erbij of gewoon een tuinhuis?

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-11 12:57
Als de betonnen fundering iets boven maaiveld komt dan heb je geen last van grond- of regenwater.
Anders zou je een waterkerende rand op het beton moeten metselen, waarop ook de balken komen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Mauritio
Hi allen,

Thanks voor de comments.

Heel kort door de bocht; het is gewoon een super luxe tuinkamer + schuurtje die we incidenteel kunnen verhuren middels AirBnb. De discussie gaat hier dus niet over of iets wel of niet mag, dat is allemaal vooraf uitgezocht en past binnen de bestemming hier. (Voor de liefhebber; alles is dubbel bestemd, heb ook een bedrijf aan huis en we mogen een nokhoogte van 5m aanhouden voor dit gebouw).

Om nog meer verwarring weg te nemen; hovenier is meer dan dat maar in dit scenario betaal ik hem enkel voor de aanleg van de tuin. Hij denkt vooral gewoon mee (en heeft hier ook ervaring in maar verschillen in manier van bouwen).

Dus TLDR: Tuinhuis waar een keukentje, woonkamer, badkamer, slaapkamer op zolder

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:51
Goeie toevoeging, maar dan is er nog steeds de vraag hoe denk je alles te gaan detailleren? dan kunnen we daarin meekijken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:22
Begin eens met inlezen in HSB-constructies. Hoe jij het op maaiveldniveau op gaat lossen qua waterdichtheid is helemaal afhankelijk van hoe je verdere opbouw er uit ziet. Een paar fatsoenlijke doorsnedes (horizontaal en verticaal) uitwerken en je komt je mogelijke oplossingen vanzelf tegen. Op basis van je gegevens is er niet veel van te zeggen.

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:19
Ik vraag me meteen af waarom bouwen met douglas balken? Is een traditionele houtbouw niet praktischer wanneer je isolatie etc. toe zou willen voegen?

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:49
Persoonlijk vind ik zo'n houten constructie veel mooier dan zo'n modernere constructie. Van mij zouden de houten balken dan ook gewoon in het zicht mogen blijven. Hout is geen hele goede geleider dus zo'n gigantische koudebrug zal dat niet zijn.
Als je de (houten) vloer iets van de grond (betonnen plaat) haalt en daaronder een waterdicht zeil legt met opstaande randen en evt. nog extra isolatie ie die waterdicht.
Het mooist zou een soort blokhut zijn.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:47

DIY

Leuke plannen!

Gezien je uitgangspunt KISS en dat de Douglas palen in de wanden verborgen zitten, kun je beter een HSB van SLS/CLS/KVH vuren maken (38x140 of 44x140). Dat is aanmerkelijk makkelijker/lichter/sneller/goedkoper te bouwen met normaal gereedschap (handcirkelzaag en schroeftol). Je maakt de binnenwandjes sowieso van vuren toch?
Als je de kap als een sporenconstructie bouwt, kun je die net als de wanden vullen met isolatie en spaar je de losse (Unilin) dakplaten uit.

Tip: Er zijn partijen (bv Eurabo) die het hout kunnen leveren, alles voor je op maat zagen en eventueel de tekening in 3D uitwerken. Omdat dit soort bedrijven grote hoeveelheden vuren verwerken ligt de prijs van het totaal vaak lager dan het hout bij de bouwhandel bestellen en je krijgt alles op maat gezaagd aangeleverd incl een bouwplan. Ze hebben ook veel kennis van een correcte opbouw, overspanningsberekeningen en detaillering en advies zit in de prijs. Alternatief kun je ook wanden kant en klaar bestellen bij een hsb prefab fabriekje, maar dan heb je een kraan nodig om ze te plaatsen.

Wat betreft je fundering kun je eventueel een rand van 20cm hoog ytong op de betonplaat zetten, die isoleert ook. Daar zet je de stelregel vd HSB dan op vast met draadeinden. Uiteraard onder de HSB een DPS folie tegen het vocht. Rondom een geïsoleerde kantplank, dan heb je bescherming tegen opspattend vocht en een nette plint als afwerking.

- nog een opmerking over het ontwerp: er is schoring noodzakelijk om te zorgen dat het gebouw niet kan platvouwen https://www.youtube.com/watch?v=exryGdVm5ek&t. Doorgaans doe je dit met een verstijvende plaat (OSB) aan de binnenzijde. Ik kan je uit ervaring vertellen dat zonder schoring een hsb constructie eng veel beweegt met een beetje wind.
- Voor bouwkundige details kun je op https://bouwdetails.archidat.nl/ kijken
- Bij verticale gevelbekleding heb je ook horizontale latten nodig, dus eerst de verticale zoals je in Ubakus had getekend en dan daarop de horizontale waar je de gevelbekleding aan hangt.

[ Voor 69% gewijzigd door DIY op 18-11-2025 19:37 ]

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:52
Wij hebben op dit moment zelfstandig een bewoonbare schuur gebouwd van 12x 5 en dan 6m hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxCCcxbJVIoWDBslnZq1G39dQAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHrtGriTfxuyGVvZCQHPBz6d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekw6mvd9dVRlbiLZlwmfvRDlt-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0uQ0Za8WQkDaly7bvHkB1xL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuxeAuqDDsa1YTbfibRYHboWUUM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4W1JtuWaQRzIlRwrmJHOFsCt.jpg?f=fotoalbum_tile
1 tip ga alsjeblieft langs een technisch tekenaar (geen constructeur of architect) en leg uit wat je wilt zodat ze kunnen berekenen en tekenen hoe je dan je constructie moet bouwen. Tuurlijk dit kost je 1500 euro maar doe het. Je moet namelijk ook als er een verdieping in komt goed weten welke balkmaat je moet gebruiken. Zou een beetje jammer zijn als een BnB'er door de vloer zakt.

Douglas is in nederland echt nat hout en eigenlijk niet gebruikelijk voor constructies. Los van een willekeurig schuurtje/overkapping waar alles kan doorwaaien. Sowieso zou ik het bouwen van normaal constructie hout.

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Mauritio schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:17:
Hi allen,

Thanks voor de comments.

Heel kort door de bocht; het is gewoon een super luxe tuinkamer + schuurtje die we incidenteel kunnen verhuren middels AirBnb. De discussie gaat hier dus niet over of iets wel of niet mag, dat is allemaal vooraf uitgezocht en past binnen de bestemming hier. (Voor de liefhebber; alles is dubbel bestemd, heb ook een bedrijf aan huis en we mogen een nokhoogte van 5m aanhouden voor dit gebouw).

Om nog meer verwarring weg te nemen; hovenier is meer dan dat maar in dit scenario betaal ik hem enkel voor de aanleg van de tuin. Hij denkt vooral gewoon mee (en heeft hier ook ervaring in maar verschillen in manier van bouwen).

Dus TLDR: Tuinhuis waar een keukentje, woonkamer, badkamer, slaapkamer op zolder
Dus de gemeente heeft hier geen regels voor en vindt het prima dat je iets een schuur noemt en als het jullie “uitkomt” het een AirBnb cq. recreatiewoning heet? Lijken mij verschillende functieaanduidingen, waar ook andere regels en veiligheidsnormen bij komen kijken. Welke gemeente? Dit wil ik ook wel ;)

• Mauritio
SillBro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:30:
[...]

Dus de gemeente heeft hier geen regels voor en vindt het prima dat je iets een schuur noemt en als het jullie “uitkomt” het een AirBnb cq. recreatiewoning heet? Lijken mij verschillende functieaanduidingen, waar ook andere regels en veiligheidsnormen bij komen kijken. Welke gemeente? Dit wil ik ook wel ;)
Zoals het er staat; dit is van te voren al uitgezocht en dit is geen probleem voor onze gemeente. Die discussie is wat mij betreft dus off-topic. Het gaat om het ding en dat moet gewoon goed gemaakt zijn. Of het nu verhuurt word of dat mijn schoonmoeder er in komt logeren ;)

Thanks allen voor de feedback tot dusver, ik ga de constructie heroverwegen en ook een technisch tekenaar er naar laten kijken. Beter 1x goed dan 10x ruk! To be continued!

• Mauritio
1 tip ga alsjeblieft langs een technisch tekenaar (geen constructeur of architect) en leg uit wat je wilt zodat ze kunnen berekenen en tekenen hoe je dan je constructie moet bouwen. Tuurlijk dit kost je 1500 euro maar doe het. Je moet namelijk ook als er een verdieping in komt goed weten welke balkmaat je moet gebruiken. Zou een beetje jammer zijn als een BnB'er door de vloer zakt.

Douglas is in nederland echt nat hout en eigenlijk niet gebruikelijk voor constructies. Los van een willekeurig schuurtje/overkapping waar alles kan doorwaaien. Sowieso zou ik het bouwen van normaal constructie hout.
Heel mooi dit! Hoe is de HSB vastgezet aan de fundering? Zit er nog iets van Ytong oid tussen of gewoon "koud" op de fundering met een DPC er tussen?

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:47

DIY

@Mauritio Als je (funderings)vloer geïsoleerd is kan de hsb daar met dpc ertussen gelijk op de vloer. Als je vloer ongeisoleerd is heb je ytong oid nodig om de koudebrug op te heffen en vochtproblemen te voorkomen. Bovenop de ytong dan nogsteeds dpc leggen.

• Mauritio
DIY schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:10:
@Mauritio Als je (funderings)vloer geïsoleerd is kan de hsb daar met dpc ertussen gelijk op de vloer. Als je vloer ongeisoleerd is heb je ytong oid nodig om de koudebrug op te heffen en vochtproblemen te voorkomen. Bovenop de ytong dan nogsteeds dpc leggen.
Top, thanks. De fundering zal geisoleerd zijn dus dat komt mooi uit :)
Pagina: 1