Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 19:36
Hier ook een woonhuis type C waarvan de MV aan vervanging toe is (is al uit '98 :+).

Een paar vragen:
  1. Wat is een goed merk v.w.b. stilte en zuinigheid?
  2. Welke capaciteit heb je nodig met drie afzuigpunten (keuken, toilet en badkamer)?
  3. Kun je bij een Perilex aansluiting de fysieke bediening laten zitten en maakt het nog uit op welke stand je die zet? Er vanuit gaande dat de nieuwe unit een vochtsensor en/of RF-bediening heeft.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor wat betreft puntje 3: dat zal veel kans aan de unit liggen die je koopt? Maar dat is een kwestie van even het aansluitschema checken en de boel daarop aanpassen / instellen. Dat moet sowieso, gezien de aantal variaties waarop een perilex doos bedraad kan zijn.

Bij mij bleek er in de perilex doos uiteindelijk gewoon alleen fase, nul en aarde te zitten, dus die had ik achteraf gezien net zo goed door schuko kunnen vervangen en een CV box met normale stekker kunnen kopen. Waar de schakeldraad van de (aan/uit) schakelaar in de keuken naartoe loopt is me nog altijd een raadsel 8)7

Ik heb een Itho CVE-S (perilex) opgehangen, met twee draadloze schakelaars (eentje in keuken, op de plek van die mysterieuze schakelaar) en één in de badkamer.

Je kan de oude knop natuurlijk ook weghalen (wel bewaren) en de bedrading met lasdoppen op de juiste manier verbinden en dan een draadloze schakelaar op dezelfde doos monteren. Dan heb je geen problemen dat de handmatige schakelaar in de verkeerde stand kan komen staan, maar is een en ander evt. altijd wel simpel terug te brengen naar handmatige bediening.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 18-11-2025 09:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mr Magic schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:36:
Hier ook een woonhuis type C waarvan de MV aan vervanging toe is (is al uit '98 :+).

Een paar vragen:
  1. Wat is een goed merk v.w.b. stilte en zuinigheid?
  2. Welke capaciteit heb je nodig met drie afzuigpunten (keuken, toilet en badkamer)?
  3. Kun je bij een Perilex aansluiting de fysieke bediening laten zitten en maakt het nog uit op welke stand je die zet? Er vanuit gaande dat de nieuwe unit een vochtsensor en/of RF-bediening heeft.
1 > hier thuis een Itho met vochtsensor, deze is goed stil
2 > dezelfde als je had ;)
3 > als je bij hetzelfde merk blijft, blijven de pinnen hetzelfde. als je van merk wisselt, kan het zijn dat je wat pinnen anders moet bedraden.
De vochtsensor werkt samen met de standenschakelaar, die override hem alleen naar stand 3 als die vocht detecteert, en weer terug naar ingestelde stand zodra het vocht nivo weer acceptabel is.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 18-11-2025 09:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:31

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Als het een ventilator is die op het dak staat even uitzoeken of het een wisselstroom ventilator is zo ja deze bij een bedrijfje die ventilatoren repareert of vervangt laten vervangen voor een gelijkstroom ventilator dat scheelt al heel veel stroom verbruik, er een afstand bediening in laten zetten kan je in de keuken en douch een afstandsbediening plaatsen en kan je daar de snelheid van de ventilator regelen.

• Mr Magic
@YakuzA M.b.t. de capaciteit kan ik niet direct een zichtbaar typeplaatje vinden. Wellicht dat het bovenop zit of aan de achterkant tegen de muur aan. Er zat wel een kaartje bij van de installateur met daarop de tekst:

(Open) Keuken 150 / 75 m3
Badkamer / Douche 50 m3
Toilet 25 m3

Zelfs als ik al die getallen bij elkaar optel kom ik maar aan 300 m3, dus ik ga er even vanuit dat ik geen heel zwaar model nodig heb.

@kanaaldijk Het is een MV unit die op zolder hangt met één slang aangesloten op een ingang en één op een uitgang, die dan via het dak naarbuiten gaat. De afzuigpunten zitten in de keuken, toilet en badkamer.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon itho doosje halen met RF Bediening... als je de 3 standen schakelaar niet meer wilt gebruiken, schroef je deze er af, dop je het geheel af..

zolang de box geen spanning meet op de 1 vd 2 schakel pinnen blijft die op "laag" tenzij de RF Bediening, Co2 sensor of vochtsensor wat anders vind..

bij itho zijn de boxen met schuko en perilex gewoon gelijk...

404 Signature not found

• Mr Magic
Nog één (domme) vraag: De huidge MV-box heeft zijn uitgang aan de zijkant. De Itho-boxen hebben de uitgang aan de bovenkant zitten. Is het toegestaan om de box een kwartslag gedraaid op te hangen? Of is het beter om een langere slang te kopen?

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44
Mr Magic schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:15:
Is het toegestaan om de box een kwartslag gedraaid op te hangen?
Ik heb ook een Itho afzuigbox met vochtdetectie (en een versie voor op het dak maar dat terzijde). Volgens mij weet zo'n ding niet wat boven / onder is en dus maakt het helemaal niks uit hoe je hem opghangt, al zit de uitgang aan de onderkant. Zijkant is dus ook goed. Het is maar een motor + ventilator in een doos.

Bij de mijne kun je de minimale en maximale stand instellen met twee draaiknopjes in de Itho.
Daar stel je je compromis in tussen geluid, energieverbruik en de hoeveelheid afzuiging.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maakt inderdaad niet uit, je komt ze zelfs tegen op het plafond, of gewoon op de vloer gemonteerd, voor de box maakt dat 0 uit :)

404 Signature not found

Pagina: 1