Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is er met deze banden gebeurd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:06
Tijdje geleden een 2e auto gekocht die in alles uitstekend onderhouden is, maar duidelijk iets heeft gehad met de banden, en ik vraag mij af "wat dan?"

De banden zijn zowel aan de binnenkant, als aan de buitenkant, totaal versleten, terwijl het "midden" er nog prima uitziet en profiel over heeft.

Ik dacht in eerste instantie dat de uitlijning slecht was en dat de slijtage alleen aan de buitenkant zat, maar nadat ik ze gisteren heb verwisseld voor de winterwielen viel me op dat het aan beide kanten van de band is, en op alle 4 de banden evenredig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5PPiotRvvxA1qhKJrprgmHNsko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlW9XwM0ac5rd4Khke0Dv2d0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ossAQtqJCQWq4RfbKtYbKIY3E40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwUvYGjoovDJ7RxicmqdlFAn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ohejj0m2nN6AJBAfp0hRx1Y35wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBlzPvNdb13FK7nepdToTFtO.jpg?f=fotoalbum_large

Een snelle search doet me denken dat de vorige eigenaar OF super sportief heeft gereden (Renault Laguna station van een vrouw van middelbare leeftijd, dus dat is eigenlijk uitgesloten) OF een tijd met veel te lage bandenspanning op alle banden heeft gereden.

Toch even checken of er hier iemand een ander idee heeft wat ik wellicht moet verhelpen.

Beste antwoord (via XelaRetak op 18-11-2025 08:01)

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29
Dit lijkt inderdaad op veel te lage bandenspanning...

Afbeeldingslocatie: https://assets.nexuspointapex.co.uk/tenant_023eb87f-eee5-410a-89a2-41069db3b68f/media/uploads/a-visual-guide-to-checking-your-tyre-pressure-tyres.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Danielson op 18-11-2025 08:00 ]

Alle reacties

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:07
Duidelijk gereden met veel te lage bandenspanning. Met verkeerde uitlijning zou ik eerder cupping verwachten. Dan zou de band aan 1 zijde versleten zijn.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

OosterF schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:42:
Duidelijk gereden met veel te lage bandenspanning. Met verkeerde uitlijning zou ik eerder cupping verwachten. Dan zou de band aan 1 zijde versleten zijn.
Vervolgens hebben de banden zowel links als rechts gezeten?

• XelaRetak
CH4OS schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:50:
[...]

De banden zitten op velg en het lijkt me sterk dat ze die jaarlijks hebben laten roteren. Het is ook echt aan alle 4 de banden dezelfde slijtage.

Acties:
  • Beste antwoord

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29

Afbeeldingslocatie: https://assets.nexuspointapex.co.uk/tenant_023eb87f-eee5-410a-89a2-41069db3b68f/media/uploads/a-visual-guide-to-checking-your-tyre-pressure-tyres.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Danielson op 18-11-2025 08:00 ]

• XelaRetak
Danielson schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:00:

[Afbeelding]
Thanks! Dit is inderdaad een duidelijke weergave van het probleem.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:07
CH4OS schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:50:
[...]

Que? Het maakt met te lage bandenspanning toch niet uit of de banden wel/niet geroteerd zijn?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

OosterF schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:00:
Que? Het maakt met te lage bandenspanning toch niet uit of de banden wel/niet geroteerd zijn?
Ik wist even niet dat bij de te lage bandenspanning het rubber naar binnen hol gaat staan. Het plaatje hierboven verduidelijkt dat enorm natuurlijk. :)

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:11
@CH4OS Het rubber hoeft niet zozeer hol te staan, maar er is wel meer druk > wrijving > slijtage aan de schouder.

KPN is een drieletterwoord

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
CH4OS schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:39:
[...]
Ik wist even niet dat bij de te lage bandenspanning het rubber naar binnen hol gaat staan. Het plaatje hierboven verduidelijkt dat enorm natuurlijk. :)
Dat gebeurt ook niet echt zoals op dat plaatje te zien is, maar als je een bocht maakt met banden die te zacht zijn opgepompt dan wringt het rubber langs de rand van het loopvlak veel meer en slijt daardoor harder dan het midden van het loopvlak.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 14:16

BLN

Deze banden zijn sowieso APK afkeur, profiel moet minimaal 1,6 mm zijn. Aan de randen is die nu nul.

Als je je nieuwe set op de juiste druk houdt, en de uitlijning (hebt laten) controleert dan zou je er verder geen probleem mee moeten hebben.

If it ain't broken, don't fix it

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:30
Is geen afkeur. Ze meten in het hoofdprofiel en die loopt niet door naar de zijkant dus gewoon goedkeur.

• XelaRetak
Toerq schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:10:
Is geen afkeur. Ze meten in het hoofdprofiel en die loopt niet door naar de zijkant dus gewoon goedkeur.
Hij is hier inderdaad mee goedgekeurd maar het werd wel even als advies meegegeven.
Pagina: 1