Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe desktop voor af en toe een game

Pagina: 1
Acties:

• elco-OS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11 00:16
Hallo allemaal,

Mijn inmiddels 7 jaar oude laptop is nu toch echt heel hard aan vervanging toe. Ik wil over op een desktop en ben op zoek naar wat ik het beste kan gebruiken. Ik ben geen hardcore gamer, maar vind het wel leuk om zo nu en dan games te kunnen spelen, waarbij ik het vooral belangrijk vind dat de games goed speelbaar zijn, en niet persé alles op de hoogste settings hoef te hebben.

Uiteraard heb ik de BBG gelezen voor zowel 1080p als 1440p, maar twijfel ik een beetje over wat ik nodig heb. (En 500 euro verschil tussen beide opties vind ik hoog genoeg om er goed over na te denken)

Voor werk en hobby programmeer ik veel, waardoor ik een 1440p scherm wel erg prettig kan vinden ivm meer ruimte.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
desktopwerk, programmeren en af en toe gamen. Games die ik zo nu en dan speel: Counter-Strike 2, The Forest, GTA V. Games op mijn wensenlijstje: satisfactory, cyberpunk

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1500 voor pc, ofwel zelfde ranges als de BBG, daarnaast moet ik ook nog schermen en toetsenbord/muis aanschaffen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
het wordt compleet nieuw. Ik heb een 75hz 1080p scherm als 2e scherm voor laptop, maar ga er vanuit dat ik deze beter kan vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil hoe dan ook 2 beeldschermen. Ik wil de BBG 1440p als uitgangspositie nemen. Ik vind het voor mezelf een voordeel/geruststelling dat deze set-up al is getest, ik wil niet 1.5k uitgeven en dan met een set-up zitten die niet compatible is :) .

De 1440p versie van de bbg bestaat momenteel uit
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 188,60€ 188,60
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 144,90€ 144,90
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 661,99€ 661,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 64,90€ 64,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 169,-€ 169,-
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 148,90€ 148,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.493,86
Ter vergelijking de 1080p versie:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 125,90€ 125,90
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 100,99€ 100,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 363,99€ 363,99
1BehuizingenXPG VALOR MESH Zwart€ 52,57€ 52,57
1ProcessorkoelingSharkoon A40 Zwart€ 24,99€ 24,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 249,-€ 249,-
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 650 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 65,90€ 65,90
1Interne SSD'sWD Blue SN5000 1TB€ 74,10€ 74,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.057,44
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek. Ik zoek vooral goede prijs/kwaliteit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een set-up waar ik weer een tijd mee vooruit kan, maar tegelijkertijd geen overkill is.

Ga je overklokken?
Ik hou het liever bij standaard settings, zodat alles stabiel blijft

Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel erg of ik niet toch beter voor de 1080p optie kan gaan. Het grootste verschil zit hem daarbij in de keuze tussen de videokaart: RX 9070 XT vs de RX 9060 XT. Waarbij de laatste de helft goedkoper is.
Dus wat denken jullie? is die 9070 wellicht niet een flinke overkill voor mijn gebruik, of is het het juist waard? De resolutie is van mij vooral belang voor productivity, zodat ik meer kwijt kan op mijn schermen tijdens programmeren.
En zoals gezegd, ik ben zeker geen hardcore gamer en hoef zeker niet de allerhoogste settings te halen, maar wil wel een pc waar ik toch weer 5-7 jaar mee zoet kan.

Ik vind het zelf altijd lastig om dit soort keuzes te maken, en vooral om de inschatting te maken van de benodigde specs. Dus ik waardeer jullie mening zeer! :)

[ Voor 59% gewijzigd door elco-OS op 19-11-2025 14:15 . Reden: bericht voldeed niet aan de vereisten ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• elco-OS
Bedankt voor de feedback, ik heb de topicstart bijgewerkt

• robingouw
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-11 08:28
Zelf heb ik niet zo heel veel verstand van de AMD kant van de gpu's, maar als je aangeeft in de toekomst een spel als Cyberpunk te willen spelen en je wilt daarbij ook dat het er nog goed uit ziet als je het eenmaal speelt, dan gok ik wel dat je qua cpu (en misschien zelfs GPU) wel iets omhoog moet schalen. Ook al is de 9070 zeker geen verkeerde kaart. De CPU zal, in mijn ogen, al sowieso iets omhoog moeten.

Mogelijk een 7800X3D? Valt niet zo hoog uit als een 9800X3D, heeft ook 8 cores zoals de 7700 voor je programmeren en is qua gaming ook ontzettend goed. Veel beter dan een stock 7700.

Een 5070 Ti van Nvidia ligt ongeveer 100 euro hoger dan de vermelde 9070XT prijs. Daarmee zou je zelfs ook nog met ray tracing kunnen spelen aangezien de Ti daar superior in is vergeleken met de AMD kaart. Heeft ook dezelfde aantal GB's, maar dan met GDDR7 geheugen ipv GDDR6 dus is ook gelijk wat meer future proof.

Ik heb zelf meerdere 100 uren in saves van Satisfactory zitten. Geloof me, ook die kan nog flink gaan haperen als je eenmaal echt goed met de game bezig bent en veel hebt staan. In combinatie met het er toch mooi uit willen laten zien ben ik bang dat het budget mogelijk wel iets omhoog moet. Al helemaal als je daarnaast ook nog de monitor(en) wilt hebben om deze mooiheid ook weer te kunnen geven.

Ik kan het verkeerd hebben, omdat er ook veel technische zooi is vernieuwd en verbeterd in een korte tijd, dus ik wordt graag gecorrigeerd als dit inderdaad zo is!

[ Voor 22% gewijzigd door robingouw op 21-11-2025 13:26 ]

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-11 18:33
Nou, een gemiddelde van 144FPS lijkt mij geen slechte prestatie in cyberpunk (1440p, ultra)
zie review: Radeon RX 9070 & 9070 XT - Waar Nvidia spartelt, overtuigt AMD
Mijn advies zou zeker niet zijn dat het budget omhoog moet maar dat het een prima keuze is.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:51

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@elco-OS prima build, niks meer aan doen :)
Natuurlijk zijn er upgrades te doen maar momenteel is de RX 9070 XT gewoon qua bang for buck een hele mooie kaart. Ik zou dus lekker voor €1500 daarvoor gaan als dat je budget is, dan heb je iets wat je echt wil en bent ook lekker toekomstbestendig. Een 7800X3D is echt niet nodig voor dit soort games, en bovendien is het verschil op 1440P al nauwelijks de moeite om de toch vrij forse meerprijs neer te leggen.

Enige om even rekening mee te houden is dat het geheugen fors duurder is geworden dus het gaat wel net iets over budget. Er is aan de andere kant wel weer iets te besparen want bij AliExpress kun je nu in combinatie met de black friday actie een 9600X processor (redelijk vergelijkbaar als de 7700) voor €154 halen: https://nl.aliexpress.com...13710%7C_p_origin_prod%3A

Levering vanuit frankrijk dus geen belastinggezeur. Dus daar is weer wat te besparen t.o.v. de pricewatch.

youtube.com/@hisrep

• elco-OS
Dank voor het meedenken. De 1440p BBG build met 9070XT is dus de way to go. Zelf met de hoge ram prijzen is de pc zelf nog voor onder de 1500 te krijgen als ik de pricewatch moet geloven, al moet je dan alles bij losse winkels halen. De beelschermen, toetsenbord, muis en speakertjes komen er nog bij, maar die had ik ook niet meegerekend in dat budget. Misschien dat ik rond de back-friday gekte nog wat korting mee kan pikken
Pagina: 1