Vraag

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-12 23:48
Ik ben opzoek naar een thermostaat die zonder cloud met home assistant werkt. Dit mag met wifi of via z2m en eventueel ook via ethernet. Huidige situatie:

Ketel, Intergas kombi kompact HRE28/24A (aan/uit, OpenTherm, buiten voeler)
Thermostaat, Intergas Comfort Touch met Intergas Gateway *
Radiatoren met Sonoff TRVZB (zigbee thermostaat knoppen)

*De huidige Intergas Gateway zou met Home Assistant moeten kunnen werken, maar dat is mij niet gelukt. Ik weet dat Intergas een update aan hun kant heeft doorgevoerd dus wellicht ligt dat daar aan.

Ik heb gevonden dat o.a. de OpenThermGateWay met HomeAssistant kan werken, maar in een oudere post las ik dat dit op een wat onbetrouwbare manier (telnet???) werd gedaan (Daylights in "[OTGW] OpenTherm gateway"). Ik weet niet hoe ik deze opmerking op waarde moet inschatten en of het tegenwoordig anders en beter is. Verder spreekt mij dit wel aan.

Alle slimmigheden wil ik zelf in HA gaan bouwen. Ik wil een warmte vraag kunnen genereren vanuit HA. Daarnaast wil ik in de woonkamer een thermostaat hebben hangen die gewoon werkt als home assistant niet bereikbaar is. De ene slimme radiator kraan die in de woonkamer hangt kan ik dan handmatig open zetten zodat ik niet in de kou hoef te zitten in de winter als er iets mis gaat. Ik heb al een OTGW geschikte thermostaat tot mijn beschikking. Mijn vraag is dus voornamelijk of de OTGW de juiste keuze is of dat er geschiktere opties zijn.

Alle reacties

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:07
Om het leven misschien iets makkelijker te maken.
Je nood oplossing is voor nood situaties. Hopelijk duren die maar kort en komen ze niet zo vaak voor.
Om daarom twee OpenTherm systemen samen te laten werken is niet heel handig.
Ik zou de nood oplossing maken door een simpele on/off schakelaar (of thermostaat die normaal op 5° staat), en deze aan of uit te schakelen zoals gewenst...

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-12 23:48
hfolkers schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:18:
Om het leven misschien iets makkelijker te maken.
Je nood oplossing is voor nood situaties. Hopelijk duren die maar kort en komen ze niet zo vaak voor.
Om daarom twee OpenTherm systemen samen te laten werken is niet heel handig.
Ik zou de nood oplossing maken door een simpele on/off schakelaar (of thermostaat die normaal op 5° staat), en deze aan of uit te schakelen zoals gewenst...
Het is niet de bedoeling om twee OpenTherm systemen naast elkaar te laten draaien. De huidige thermostaat en gateway wil ik vervangen voor OTGW met als interface in de woonkamer een Honeywell Thermostaat. In de woonkamer hangen 2 radiatoren, eentje zonder thermostaatknop die er voor moet zorgen dat als de pomp gaat draaien dat er niets stuk gaat en de andere heeft een slimme thermostaatknop die open staat als er warmte vraag is in de woonkamer Deze kan gebruik maken van de Honeywell set point en temperatuur sensor hiervoor. Tenminste, als HA draait. Als het door een storing niet werkt dan kan ik die slimme thermostaatknop handmatig open zetten. De slimmigheden, met als basis de kamers individueel thermostatisch kunnen verwarmen (inclusief warmtevraag naar de ketel), wil ik via HA doen. HA communiceert dan met de OTGW. Als ik mij niet vergis moet dat kunnen. Mijn vraag is voornamelijk bedoeld om te achterhalen of de OTGW hier de juiste keus voor is of dat er betere alternatieven zijn.

Maar vragen en opmerkingen worden zeer gewaardeerd. Het kan heel goed dat ik dingen verkeerd zie.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:51
Kijk eens naar diyless thermostaat

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier