• tweak-eddie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-12 12:54
Hallo,

Al enige tijd ben ik tevreden gebruiker van een Ubiquity Unifi Cloud Gateway Ultra.

Mooi apparaat en fantastisch om je netwerk en access points centraal te beheren. Af en toe download ik eens wat via qBittorrent en de performance van mijn netwerk stort dan compleet in. Vrijwel direct nadat ik een download start geklaag van de kinderen dat ze geen internet meer hebben.

Inmiddels Intrusion Prevention en Traffic Identification (IPS/IDS) uitgezet, want ik begreep dat dit nogal resource intensief is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViX5Rpdf1qknijFbGy0yUIlVkzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DbzTU8KrpT3CAQnJUgMjCkl9.png?f=fotoalbum_large

Internet health kakt in elkaar met klachten over packet loss en high latency.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXdWpQtHvbOBR3nt2BlEFxMA1oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSqNyLndajMWUUSY1pLSfj8k.png?f=fotoalbum_large

Zelfs bij het terugschroeven van het aantal verbindingen naar een bijzonder laag aantal blijft de verbinding belabberd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mcn8igzgTmSR8bKE7Lu_gyG86A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/srmIYqWmYlwfMDxlp6aIZoY2.png?f=user_large

Iemand ervaring hoe de juiste settings te vinden? Ik heb 750MBbps Ziggo en bekabeld internet en mijn ervaring is dat ik met mijn oude router makkelijk 1000 connecties en 700+MBps haalde.

Gebruik van resources is niet spectaculair, CPU blijft hangen op ~40% en geheugen neemt wel flink af bij uitschakelen IDS/IPS. Serieus verlagen van het aantal verbindingen (1000 totaal/ 100 p torrent) doet ook niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bp6t4_VGLoJIubu5aQe5cAxjN-I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zUm253X7PHGGiNVUq2X3tdNH.png?f=user_large

Ervaringen/ hulp/ ideeën zijn welkom.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik vond deze thread, zelf nog geen cloud gateway https://www.reddit.com/r/..._torrents_through_my_usg/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
Ja zo gek is dat niet als je alle pakketjes langs een lijst met rusland noord korea en belarus moet halen, in beide richtingen.

En serveert hij dan ook een block page aan al die verzoeken?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Ik zou voor de test eens je ziggo in router zette en je ucg ertussen uit.

Als die dan ook instort kan t ook je ziggo modem zijn bv

CISSP! Drop your encryption keys!

• tweak-eddie
jeroen3 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:00:
Ja zo gek is dat niet als je alle pakketjes langs een lijst met rusland noord korea en belarus moet halen, in beide richtingen.

En serveert hij dan ook een block page aan al die verzoeken?
Even een IP checken lijkt me toch niet zo spannend, maar toch ff de proef op de som gedaan...maakt geen verschil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8MA9F6q2h7pndUFnB2rAQquMQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQ4G7Kq9m8ZFFgt38B6AzmOz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_aOTCulkU2abs1BLxDt5h1v4EE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fBhWq4PKZGGwNAAxvNseCx7W.png?f=fotoalbum_large

• tweak-eddie
laurens0619 schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:41:
Ik zou voor de test eens je ziggo in router zette en je ucg ertussen uit.

Als die dan ook instort kan t ook je ziggo modem zijn bv
Hmmm, voor deze router nooit issues gehad. Was toch vooral benieuwd of mensen dit gedrag herkennen.

Modem uit bridge mode halen enzo, daar kijk ik niet naar uit. Zowieso een klusje voor het weekend ;)

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-12 09:57
Heb je wel QoS op de Unifi aan staan (dat kan soms helpen)?

Verder, je mag dan wel "700 Mbps" of zelfs "7000 Mbps" hebben, downloaden vereist upload bij TCP verbindingen (acknowledgements, sync enzo), heb je maar 10 Mbps upload veel success want dan kakt inderdaad alles in als je je upload volledig benut.

Voor 1000 Mbps TCP download heb je ongeveer 30 Mbps upload nodig, bij 700 down dus 21 Mbps. Gezien Ziggo bagger is in upload snelheden zal dat waarschijnlijk al (nabij de) 100% van je upload snelheid zijn... en dan ook nog het "verplicht" uploaden vanaf de torrent client. Ja dan kakt alles in.

Wanneer iemand dan websites wil browsen heeft deze ook upload nodig (de GET/POST request, de syncs, de acknowledgments) die er gewoon niet is op dat moment.

Dat ga je niet met instellingen oplossen (QoS is geen oplossing maar een work-around/manier van data afhandelen), andere apparatuur of wat dan ook in die trend. De oplossing is een fatsoenlijke verbinding die symmetrisch is (glasvezel) nemen, of downloaden met een lagere snelheid en zorgen dat er genoeg upload snelheid overblijft voor de andere gebruikers op je netwerk.

IDS op je router kan gewoon met 1 Gbps snelheid dus die aan of uit zetten zal niks uithalen voor je snelheden.
Limiteer je client eens op 34% van je max upload snelheid en zorg ervoor dat je download snelheid maximaal 33x (drie-en-dertig maal) de ingestelde max upload waarde is, dan verbruikt je client max 70% van de upload, en blijft er 30% over voor andere netwerk gebruikers.

Bijvoorbeeld je hebt 700/70 (down/up) max, dan stel je je client in op max 24 Mbps upload, en 24*33=785 Mbps download. Voor de stabiliteit kan je dan ook overwegen om bijvoorbeeld 400 Mbps in te stellen in max download snelheid - je wilt natuurlijk dat andere netwerk gebruikers ook wat ruimte hebben, dus hou 50% aan zou ik zeggen.

[ Voor 85% gewijzigd door grasmanek94 op 18-11-2025 09:53 ]

• tweak-eddie
Interessante beschouwingen allemaal, probleem lijkt te maken te hebben met het gebruik van een SOCKS5 proxy.
Even de speedlimit omhoog geschroefd naar 650/30MBps en het aantal verbindingen op 500 global/ 100 p torrent gezet et voila.
  • Met SOCKS5 kan ik geen website meer starten
  • Zonder SOCKS5 650+MBps!
Bijzonder is dat ik in de router zelfs alle veiligheidfeatures aan heb staan, dus region blocking, traffic identification en packet inspection en hij fluit er overheen.

Snappen doe ik het niet, maar ga toch even kijken of ik hetzelfde gedrag krijg als ik de qBittorrent op mijn laptop draai en gewoon via OpenVPN of Wireguard verbind ipv SOCKS5 via qBittorrent. (Draai normaal qBittorrent in een docker container op TrueNAS)

En ja, ik heb het username en password van de SOCKS5 gecontroleerd, dat is goed overgenomen. Krijg ook een icoontje in qBittorrent dat ik achter een firewall zit als ik de SOCKS5 proxy gebruik.

Geeft iig aan in welke richting ik het probleem moet zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGbHb7bV9TVpEDo888sDwBT14oA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UtFituMqr0pFEgqwqj9KJ9pN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYM7s9l_qgnV1ZBSPuSVpjgdhl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F6CF2TlJcTGF3xlOzuAB2Xke.png?f=fotoalbum_large

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:48
Zoek je het niet te ver?
Staat je download snelheid op unlimited?

Als ik dat bij mij op unlimited zet dan krijg ik er ook met geen stokken nog een website tussen om te laden.
Hij trekt de hele verbinding dicht.

• tweak-eddie
Asterion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:00:
Zoek je het niet te ver?
Staat je download snelheid op unlimited?

Als ik dat bij mij op unlimited zet dan krijg ik er ook met geen stokken nog een website tussen om te laden.
Hij trekt de hele verbinding dicht.
Nope, inmiddels verder ge-experimenteerd met qBittorrent op mijn laptop:
  • Met SOCKS5 proxy (Zurich) in qBittorrent: Netwerk compleet plat, nauwelijks download snelheid
  • Zonder proxy in qBittorrent: ~650MBps download en kan daarnaast nog prima YouTube kijken, internet responsief
  • Zonder proxy in qBittorrent, VPN via OpenVPN (Zurich): ~250MBps download en kan daarnaast nog prima YouTube kijken, internet responsief
  • Zonder proxy in qBittorrent, VPN via Wireguard VPN (Zurich): ~250-350MBps download en kan daarnaast nog prima YouTube kijken, internet responsief
  • Met SOCKS5 proxy (Amsterdam) in qBittorrent: Netwerk compleet plat, nauwelijks download snelheid
Dat ik via VPN geen maximale download snelheden haal is natuurlijk begrijpelijk, maar met SOCKS5 gaat het echt helemaal plat. Kan geen website meer laden.

Dus er is iets mis met SOCKS5 in qBittorrent, of een interactie met de Unify router, maar voorlopige conclusie is dat SOCKS5 in mijn huidige setup onbruikbaar is.

[ Voor 20% gewijzigd door tweak-eddie op 19-11-2025 22:35 ]

• laurens0619
Mooi uitgedokterd

Misschien zit het in deze verschillen
Een socks5 verbinding is niet encrypted en een bittorrent verbinding meestal wel.

Misschien probeer je usg toch wat traffic analysis te doen omdat hij t kan lezen.

Of het zit hem in tcp/udp verschil in socks5 vs raw torrent

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 19-11-2025 22:53 ]

• tweak-eddie
laurens0619 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:48:
Mooi uitgedokterd

Misschien zit het in deze verschillen
Een socks5 verbinding is niet encrypted en een bittorrent verbinding meestal wel.

Misschien probeer je usg toch wat traffic analysis te doen omdat hij t kan lezen.

Of het zit hem in tcp/udp verschil in socks5 vs raw torrent
Hmmm, maar dan zou ik verwachten te zien dan mijn CPU/Memory load op de router door het dak gaat, maar dat zie ik niet, die blijft keurig vlak CPU ~40%, Memory ~70%

• laurens0619
tweak-eddie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:15:
[...]

Hmmm, maar dan zou ik verwachten te zien dan mijn CPU/Memory load op de router door het dak gaat, maar dat zie ik niet, die blijft keurig vlak CPU ~40%, Memory ~70%
True maar aan de andere kant stort met socks5 ook je internet in zonder dat die op 100% staat

• Sillepolletje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:31
Ik heb een soortgelijk iets gehad, bleek aan het modem van Ziggo te liggen. Via het supportforum van Ziggo dit gemeld waarna er contact met mij is opgenomen om een zakelijk modem te plaatsen ipv zo'n witte consumenten uitvoering, sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
link naar forum ziggo: https://community.vodafon...rrents/td-p/60413/page/18

• tweak-eddie
Sillepolletje schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:18:
Ik heb een soortgelijk iets gehad, bleek aan het modem van Ziggo te liggen. Via het supportforum van Ziggo dit gemeld waarna er contact met mij is opgenomen om een zakelijk modem te plaatsen ipv zo'n witte consumenten uitvoering, sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Thanks, ik ga het morgen even proberen zonder router ertussen om te kijken of het issue bij de router of het modem ligt, had je specifiek probelem met een SOCKS5 proxy? Met OpenVPN en Wireguard heb ik dus geen issues.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom gebruik je een proxy op een vpn?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• tweak-eddie
Damic schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:52:
Waarom gebruik je een proxy op een vpn?
Dat doe ik niet, gebruik alleen een SOCK5 proxy.

Die resultaten met OpenVPN/ Wireguard zijn zonder SOCKS5 proxy om te kijken waar het issue zit.

[ Voor 4% gewijzigd door tweak-eddie op 22-11-2025 14:23 ]

• tweak-eddie
Sillepolletje schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:18:
Nou, even de laptop rechstreeks aan het modem (in bridge mode) gehangen.

Conclusie: Het ligt niet aan de Unifi router, het issue zit in het modem/ bij Ziggo.

Als ik de torrents start dan gaat het downloaden vrij vlot, maar na een seconde of 15 raakt het modem over zijn toeren en reageert de boel niet langer.

Iemand enig idee hoe ik het onderwerp van deze thread kan updated? Dan zet ik Ziggo er bij in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjwcABedLcigHKOMnuDHIglu8_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iZR5fSCAPXfvOGLLDc80iBWe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6rJQeBtsS9WpOGjT5UnoDS20Xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c2r2n7PYxOTLTEnM5cRN3MY2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tweak-eddie op 22-11-2025 14:27 ]

• tweak-eddie
tweak-eddie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:17:
[...]

Nou, even de laptop rechstreeks aan het modem (in bridge mode) gehangen.

Conclusie: Het ligt niet aan de Unifi router, het issue zit in het modem/ bij Ziggo.

Als ik de torrents start dan gaat het downloaden vrij vlot, maar na een seconde of 15 raakt het modem over zijn toeren en reageert de boel niet langer.

Iemand enig idee hoe ik het onderwerp van deze thread kan updated? Dan zet ik Ziggo er bij in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even contact gehad met de helpdesk van Ziggo, los van de wachttijd fijn en kundig geholpen en ik krijg een nieuw (ander) modem. Hopelijk lost dat het probleem op. To be continued...

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

tweak-eddie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:13:
[...]

Dat doe ik niet, gebruik alleen een SOCK5 proxy.

Die resultaten met OpenVPN/ Wireguard zijn zonder SOCKS5 proxy om te kijken waar het issue zit.
Haaa. Ik had het mis gelezen dan. O-)

Hopelijk is het de modem. d:)b

• tweak-eddie
Nieuw modem ontvangen...problem solved.

Lang verhaal kort na vervanging van het Witte Connectbox door een nieuwe Sagemcom FAST 3896LG-ZG is het probleem verholpen :)
Pagina: 1