Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows Defender blokkeert versturen e-mail via smtp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tripomatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:56
Hey,

Ik gebruik al jaren Betterbird(laatste versie), maar sedert windows 11 heb ik problemen met versturen van e-mail via smtp.

Als ik e-mail wil versturen krijg ik direct foutmelding "verzenden van het bericht is mislukt. Wachttijd met uitgaande server smtp.telenet.be is verstreken". Heel bizar dat het zo snel is, want de wachttijd staat op 300

Als ik Windows firewall uitzet is er geen probleem en lukt het zonder problemen. Dus ligt niet aan de instelling voor de mailaccount.

Ik heb al in Windows Defender, Betterbird toegevoegd voor in/uit verbinding.
Poort 25 ook toegevoegd. Beiden helpen niet.

Iemand een idee hoe ik dat werkend kan krijgen zonder dat ik Windows Defender moet uitzetten?

Bedankt.
Stijn

Alle reacties

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 17:47

DeTeraarist

#Boots2Asses

Als het zonder firewall werkt, ligt het aan je firewall, niet aan je anti-virus(windows defender is antivirus/malware, geen firewall). Dus kijk in de instellingen van je firewall en geef daar het proces en/of de poort toegang.
edit:
Zie dat het tegenwoordig wel onderdeel is van defender :o. Zo handig alles in één. Ik vermoed dat de instellingen van de antivirus/firewall wel gescheiden zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door DeTeraarist op 17-11-2025 19:27 ]

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:23

Felyrion

goodgoan!

DeTeraarist schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:22:
Als het zonder firewall werkt, ligt het aan je firewall, niet aan je anti-virus(windows defender is antivirus/malware, geen firewall). Dus kijk in de instellingen van je firewall en geef daar het proces en/of de poort toegang.
Offtopic, maar ik snap de vraagstelling, want het is niet zo zwart wit. Als je gelicenseerd (MS365) Defender gebruikt dan is de Windows firewall daar onderdeel van.

Officieel is de firewall als je dat niet hebt onderdeel van "Windows Security", maar zelfs Microsoft zelf is daar niet eenduidig in. Kijk maar eens in je Windows Security scherm bij je firewall:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxJIivOESCqh2NtdZTNstKX9ilk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zvAQpb4EVsS1aVfxuBQyzOC9.png?f=user_large

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Kun je eens proberen of het wel werkt via poort 465 (SSL) of 587 (STARTTLS). 25 is eigenlijk niet bedoelt voor direct verzenden door een gebruiker..

• tripomatic
hcQd schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:42:
Kun je eens proberen of het wel werkt via poort 465 (SSL) of 587 (STARTTLS). 25 is eigenlijk niet bedoelt voor direct verzenden door een gebruiker..
Helpt jammer genoeg niet. Antwoorden op een net toegekomen mail lukt wel, maar een nieuwe verzenden niet.

Ik krijg nu een andere foutmelding:

"Verzenden van het bericht is mislukt.
Het bericht kon niet worden verzonden, omdat het verbinden met uitgaande (SMTP-)server smtp.telenet.be is mislukt. Mogelijk is de server niet beschikbaar of weigert SMTP-verbindingen. Controleer of de instellingen van uw uitgaande (SMTP-)server juist zijn en probeer het opnieuw."

Wederom zonder de firewall aan lukt het dus wel.

• tripomatic
blijkbaar moest ik betterbird toevoegen uit de \Users\gebruiker\AppData\Local\Betterbird, terwijl ik betterbird had toegevoegd uit program files. Dus systemwide exe toevoegen voor toegang doet niks.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:10

Blokker_1999

Full steam ahead

In de basis hoor je bij Telenet gebruik te maken van poort 587 met TLS encryptie voor het versturen van email. Is ook net iets veiliger daar poort 25 unencrypted is.

Als een applicatie ein de AppData\Local folder staat is dat omdat de installatie die jij gebruikt geinstalleerd is voor enkel jouw gebruiker. Installeren onder program files vereist admin rechten en dan is de app voor alle gebruikers te gebruiken. Blijkbaar is de app dus 2x op je systeem geinstalleerd geraakt.

Wel vreemd dat Defender moeilijk doet over het verzenden van email vanuit een gewone email applicatie, iets wat je vermoedelijk al veel langer doet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1