Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Intercom systeem bekabeling?

Pagina: 1
Acties:

• Sbaliyev
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:24
Gegroet,
Ze hebben onlangs in onze appartement intercom systeem veranderd. Nu kunnen we enkel via de smartphone de deuren in de gallerij openen. Vroeger moest dit met een oude intercom systeem. Nou heb ik dat weggehaald omdat die natuurlijk niet werkt met het nieuwe systeem. Er hangen allerlei kabels los maar ik heb werkelijk waar geen idee wat voor kabels dit zijn en/of ze aan te passen zijn.

Ik ben bezig met heel mijn huis te automatiseren en wil een tablet aan deze kabels hangen die 24/7 aan het laden is (ik wil Home Assistant app erop draaien).

Kan ik van deze kabel (zie foto's) omtoveren zodat deze een standaard usb c tablet oplaad?
Heeft iemand enig idee wat voor systeem kabels dit zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhzthIY4ChCQZ9w6WZ1vYENJRBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tECSAJR4qucr2mZMYVaIHFz3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Drfitjd9WxsAzQMjzibJ1Pt9vso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pBWKfyJXQi2kj3fIfrGslLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBkJ1fwDBs3jhikEcNfesr2FlKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLHkFJJyx4mV8hVSXn0SAAeb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9VXA5A06U0AaUQyL9mxIM-VASI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UY0sax6XjjJaWB2oeKgZLLMN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Sbaliyev op 17-11-2025 16:44 ]

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:43
Heb je enig idee, waar deze kabels heen gaan? Komen ze uberhaupt ergens in jouw appartement weer terug?

Aangezien het een oud intercom systeem is, zal het dan niet waarschijnlijker zijn, dat al deze kabels in het bedieningspaneel van dit oude intercom systeem uitkomen? Daarmee lijk je er dan weinig mee te kunnen doen.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
staat er spanning op? heb je dat al gemeten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Sbaliyev
Leut schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:54:
Heb je enig idee, waar deze kabels heen gaan? Komen ze uberhaupt ergens in jouw appartement weer terug?

Aangezien het een oud intercom systeem is, zal het dan niet waarschijnlijker zijn, dat al deze kabels in het bedieningspaneel van dit oude intercom systeem uitkomen? Daarmee lijk je er dan weinig mee te kunnen doen.
Ze komen niet in mijn eigen appartement terug. Ik neem aan dat ze ergens beneden uitkomen. Maar een van deze kabels moet toch echt ''elektriciteit'' zijn, lijkt me? Oud intercom systeem zou ook power nodig moeten hebben gehad om te werken, corrigeer me als ik fout zit.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:01
Ga er dan maar van uit dat die 'elektriciteit' er af gaat, moest het al zo zijn dat er spanning is.
Niemand gaat u elektriciteit blijven betalen.
Hoogstwaarschijnlijk vroeger gevoed via een centraal systeem dan.

Maar nee, je gaat hier geen Usb C van kunnen maken.

• Sbaliyev
No Hands schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:58:
staat er spanning op? heb je dat al gemeten?
Geprobeerd met een spanningszoeker, maar geen succes.
sonina schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:04:
Ga er dan maar van uit dat die 'elektriciteit' er af gaat, moest het al zo zijn dat er spanning is.
Niemand gaat u elektriciteit blijven betalen.
Hoogstwaarschijnlijk vroeger gevoed via een centraal systeem dan.

Maar nee, je gaat hier geen Usb C van kunnen maken.
Dat klinkt wel logisch ja, vooral het gevoed via centraal systeem. Ik moet wel erbij zeggen dat mijn deurbel het ook niet meer doet na de aanpassingen. Dus wellicht hebben ze iets verkeerds gedaan aan het centrale systeem.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 17:07
Die vind geen laagspanning AFAIK.
Maar ga er maar vanuit dat de voedende systeem aan de andere kant van de kabel uit staat of zelfs volledig ontmanteld is.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:01
Je eindigt waarschijnlijk met een hoop losse draden die naar een centraal systeem gaan.
Zit er toevallig onder die oude intercom een stopcontact? Met wat geluk komt die leiding waar nu die draden inzitten ergens voorbij zodat je er stroomdraden in kan (laten) trekken.

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:17
Je oude intercom werkte via een bussysteem met een transfo voor de voeding (laag voltage). De oude bekabeling zal uit de intercom controller/centrale los gehaald zijn aangezien ze geen nieuwe binnenpost hebben geplaatst.

Goedkope ombouw is dit voor de VVE, buitenpost aansluiten op een controller/gateway en huppa iedereen aan de app. Deze besparing gaat je nog zuur opbreken want wat als internet uitvalt, de app wordt niet meer ondersteund of je kan niet inloggen op de app wegens een storing. Dan kan je niet meer in je appartement via de binnenpost (intercom) de deur los zetten.
-> vaste binnenpost in elk appartement en een app als extra is veel duurzamer.

• Sbaliyev
Kapotto schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:04:
Je oude intercom werkte via een bussysteem met een transfo voor de voeding (laag voltage). De oude bekabeling zal uit de intercom controller/centrale los gehaald zijn aangezien ze geen nieuwe binnenpost hebben geplaatst.

Goedkope ombouw is dit voor de VVE, buitenpost aansluiten op een controller/gateway en huppa iedereen aan de app. Deze besparing gaat je nog zuur opbreken want wat als internet uitvalt, de app wordt niet meer ondersteund of je kan niet inloggen op de app wegens een storing. Dan kan je niet meer in je appartement via de binnenpost (intercom) de deur los zetten.
-> vaste binnenpost in elk appartement en een app als extra is veel duurzamer.
We hebben al lopen klagen met z'n allen, want veel mensen hebben echt last van de app. Kan heel gevaarlijk zijn voor mensen met gezondheidsklachten.
Pagina: 1