Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mag een verkoper de koopovereenkomst zomaar ontbinden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:02
Ik heb bij een webwinkel een wasmachine besteld, inclusief levering en aansluiten.

Bij het afleveren merkten de heren die de levering en installatie verzorgden op dat het apparaat beschadigd was. Het voorpaneel was verbogen en de hele zijkant stond bol. Hun conclusie was dat de trommel waarschijnlijk los was geschoten dan wel een goede tik had gehad, het was in ieder geval niet puur een cosmetisch deukje. Dus zij gingen het apparaat weer mee terugnemen. Mij werd verteld dat ik contact op moest nemen met de klantenservice.

De klantenservice wist mij te vertellen dat zij hiervoor standaard een terugbetaling doen zodra het product weer retour is. En dan kon ik zelf weer een nieuwe bestelling plaatsen. Zelf had ik eigenlijk verwacht dat er gewoon een nieuwe opgestuurd zou worden.

Mijn vraag:
Is dit een standaard gang van zaken en mogen zij dit zomaar doen?

Ik kan eigenlijk alleen maar informatie vinden over het ontbinden van koopovereenkomsten door de kopende partij. En anders gaat het om situaties waar een product niet meer leverbaar is. Het lijkt mij dat de webwinkel in dezen een leveringsverplichting heeft?

Verder is het allemaal gewoon erg onpraktisch omdat ik momenteel zonder werkende wasmachine zit }:|

Beste antwoord (via skimine op 19-11-2025 23:37)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:44
Nee eigenlijk mogen ze dat niet. De vraag is alleen of je daar wat mee wil doen, want dat lijkt me alleen zinvol als het om een hele goede aanbieding ging. Anders zou ik hem bij een andere webshop kijken die hem morgen kan bezorgen. Want dan heb je heel snel een oplossing en verspil je ook geen tijd met de huidige shop.

[removed]

Alle reacties

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:16

Reptile209

- gers -

Als de grootste zorg op dit moment is dat je geen wasmachine hebt, dan zou ik het er lekker bij laten en gelijk een nieuwe bestellen. Die kan je - als je nu naar MM of CB gaat ofzo, waarschijnlijk morgen in huis hebben. Dikke middelvinger naar de webshop voor het gebrek aan service (hoewel mensen soms juist hemel en aarde moeten bewegen om dit gedaan te krijgen, maar nu hadden ze best zelf een nieuwe order kunnen inschieten). Zonde van je tijd om dan te gaan soebatten of dit wel of niet mag. Tenzij je een mega-aanbieding had die nu niet meer geldig is, dan kan het lonen om er nog wat tijd tegenaan te gooien.

Edit: en als je nu gaat lopen rellen daar heb je ook nog kans dat ze hem op het lijstje "komt volgende week wel" zetten. Dan is een week levertijd ook niet eens gek en heb je alsnog geen poot om op te staan en geen schone sok om aan die poot te doen :+

[ Voor 17% gewijzigd door Reptile209 op 17-11-2025 16:24 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het leest ook niet erg efficiënt kwa logistiek.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • Beste antwoord

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:44
Nee eigenlijk mogen ze dat niet. De vraag is alleen of je daar wat mee wil doen, want dat lijkt me alleen zinvol als het om een hele goede aanbieding ging. Anders zou ik hem bij een andere webshop kijken die hem morgen kan bezorgen. Want dan heb je heel snel een oplossing en verspil je ook geen tijd met de huidige shop.

[removed]

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:29

WCA

Mogen ze in principe niet voor zover ik weet. Maar ik zou er alleen moeilijk over doen als de machine in de tussentijd duurder is geworden of iets dergelijks.

Share and Enjoy!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:04
Mijn aanname is dat de webwinkel het risico niet wil lopen dat ze er nu opnieuw één afsturen, en dat straks de retour de terugbetaling triggert, waardoor je effectief een gratis toestel hebt.

Edit: Ik praat het hiermee niet goed, want als dit zo is dan is het natuurlijk niet klantvriendelijk ingericht :)

[ Voor 23% gewijzigd door Jaer288 op 17-11-2025 16:54 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:16
Jaer288 schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:37:
Mijn aanname is dat de webwinkel het risico niet wil lopen dat ze er nu opnieuw één afsturen, en dat straks de retour de terugbetaling triggert, waardoor je effectief een gratis toestel hebt.
Dan moeten ze hun systemen eens op order brengen ipv de klant daar mee lastig te vallen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Jaer288 schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:37:

Edit: Ik praat het hiermee niet goed, want als dit zo is dan is het natuurlijk niet klantvriendelijk ingericht :)
Ik acht de kans groter dat ze de machine gewoon niet meer op voorraad hebben.
Was wel netjes geweest als dat hadden gecommuniceerd. Misschien kan de TS kijken op de website of hij dezelfde machine kan bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 17-11-2025 17:01 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• skimine
Iedereen bedankt voor de reacties!

Waarschijnlijk ga ik dan gewoon een nieuwe bestellen. Dit helemaal uitspelen is inderdaad denk ik een weinig zinvolle tijdsbesteding.

Wel fijn om te weten dat het niet puur mijn eigen perceptie is dat deze gang van zaken niet helemaal de bedoeling is. ;)

• skimine
Update:
De nieuwe wasmachine is ondertussen binnen *O*

Uiteindelijk wel weer bij dezelfde winkel beland. Met kortingen én €50 inruilwaarde op het oude apparaat scheelde het toch gewoon een hoop vergeleken met bijvoorbeeld de MediaMarkt (overigens gebruiken ze dezelfde logistieke partner, dus er stond hier toch iemand met een MM-jas voor de deur :+)

In de tussentijd waren de apparaten ook nog goedkoper geworden. Dus nu heb ik een model beter gekocht voor minder geld dan voor de vorige betaald was.

Al met al ben ik er met deze gang van zaken niet per se slecht van afgekomen. Afgezien van de tijd die is gaan zitten in het thuis zijn voor de eerste levering, het contact met de klantenservice en het plaatsen van de nieuwe bestelling.

Nu alleen nog even afwachten of het geld ook daadwerkelijk netjes terugkomt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45
als jij een product ergens besteld en deze wordt defect bezorgd dan stuur je het normaal ook terug, krijg je je geld terug en bestel je een nieuwe.
dat is toch eigenlijk wat hier gebeurt is? misschien onhandig maar zo werken zoveel webshops.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:06
No Hands schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:54:
als jij een product ergens besteld en deze wordt defect bezorgd dan stuur je het normaal ook terug, krijg je je geld terug en bestel je een nieuwe.
dat is toch eigenlijk wat hier gebeurt is? misschien onhandig maar zo werken zoveel webshops.
Dat kan natuurlijk, als je het er als koper mee eens bent.

Maar juridisch gezien: je hebt een koopovereenkomst met de winkel: "ik geef jullie xxx euro, jullie bezorgen mij een werkende wasmachine". Zo lang ze geen werkende wasmachine hebben geleverd blijft die overeenkomst gewoon staan en kan je normaal gesproken de winkel vragen z'n verplichtingen na te komen. Stel dat de wasmachine in de tussentijd 100 euro duurder is, dan is winkel nog steeds verplicht zonder bijbetaling die wasmachine te leveren.

Als we jouw aanpak gebruiken (defect, terugsturen, geld terug, nieuwe bestellen) dan zou je bij een prijsverhoging dus zelf 100 euro duurder uit zijn. Dat mag, als jij dat liever hebt. ;) Maar dat hoeft dus juridisch gezien niet.

Maar in dit geval is gewoon meegaan met die procedure wel de weg van minste weerstand. Soms wil je liever snel een nieuwe machine dan juridisch je gelijk halen. En in dit geval pakt dat goed uit.

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:16
skimine schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:16:
De klantenservice wist mij te vertellen dat zij hiervoor standaard een terugbetaling doen zodra het product weer retour is. En dan kon ik zelf weer een nieuwe bestelling plaatsen. Zelf had ik eigenlijk verwacht dat er gewoon een nieuwe opgestuurd zou worden.
Exact hetzelfde meegemaakt met een Miele droger, droger stuk was al een keer gerepareerd dus denk ik koop een nieuwe. Deze kwam aan als DOA, Miele service gebeld gaven geen sjoege, moest daarmee naar de verkopende partij. Kwam al snel uit dat ja stuk, oude retour melden en bestel maar een nieuwe, bij ontvangst van de oude storten we het geld terug. Nu hebben wij het geluk dat het dubbele geld niet zo'n issue is maar toch geeft het een gek gevoel.
Pagina: 1