Uitademen, plantjes, maar ook
relatieve luchtvochtigheid - het principe waarbij bij dalende temperatuur lucht minder vocht vast kan houden dan bij hogere temperatuur - zorgt voor vochtneerslag of ophoping. Dat gebeurt vooral op plekken die relatief het koudst zijn (condensatie).
Dus de cyclus gaat zo: vocht zit in lucht, muren, etc, de temperatuur daalt, vocht kan niet meer goed opgelost blijven en zoekt een weg en condenseert als er geen ventilatie is (zie ochtenddauw op je gras, ramen, auto, etc, dat heb je dan gewoon binnen). Schimmel gebruikt die vocht et voila.
Het is zelfs in mijn superdroge goed geventileerde huis in het najaar relatief klam, tot ik de verwarming even aanslinger, lucht het vocht beter kan bevatten, de WTW de verversing van buiten doet en de luchtvochtigheid in huis daalt. Tot het vriest en we als een stel mummies levend cremeren bij luchtvochtheid van < 20% en ik de luchtbevochtiger aanslinger en de planten extra water geef
Wat je kunt doen:
- ventileren, roosters open, ramen op een kier, WTW of afzuiging aan
- verwarmen, ondanks dat je de roosters of ramen open hebt. Tis niet anders.
- ontvochtigen, met een onvochtiger
Hoe je dit doet:
- meten, zet her en der een acceptabel betrouwbare thermometer + hygrometer neer. Soms zit er zelfs een dauwpunt (aka schimmel garantie) metertje op of indicatie wanneer je moet beluchten.
Hoop dat dit een beetje helpt te begrijpen wat er gebeurt. Kan niet beoordelen of het heel erg is, maar als je bijvoorbeeld een huis met raamroosters hebt en die allemaal dicht houdt en niet veel verwarmt, kan ik wel een beetje inschatten waarom dit gebeurt.