Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

In april een huis gekocht: schimmel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MLJ
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-11 21:48
In april dit jaar heb ik een huis gekocht. Nu is er met het kouder worden buiten, heel veel schimmel ontstaan in de woning. Op zolder, op de vensterbanken, in de keuken, in de badkamer, eigenlijl overal. Ik ben er erg van geschrokken en weet niet zo goed wat ik er nu mee moet. Is dit een verborgen gebrek? Ik heb 1 foto toegevoegd ter indicatie..

[ Voor 34% gewijzigd door MLJ op 17-11-2025 13:54 ]

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ventileer je die woning goed?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 22:17

de Peer

under peer review

Kan het zijn dat je te weinig gestookt en geventileerd hebt?

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-11 12:07
MLJ schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:11:
In april dit jaar heb ik een huis gekocht. Nu is er met het kouder worden buiten, heel veel schimmel ontstaan in de woning. Op zolder, op de vensterbanken, in de keuken, in de badkamer, eigenlijl overal. Ik ben er erg van geschrokken en weet niet zo goed wat ik er nu mee moet. Is dit een verborgen gebrek? Ik heb 1 foto toegevoegd ter indicatie.. [Afbeelding]
Het "gebrek" was er niet ten tijde van aankoop, dus het kan goed aan jou ventilatie/verwarmgewoonten liggen.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-11 20:36
XelaRetak schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:17:
[...]

Het "gebrek" was er niet ten tijde van aankoop, dus het kan goed aan jou ventilatie/verwarmgewoonten liggen.
Tenzij TS kan aantonen dat de verkoper het allemaal heeft overgeschilderd om het voor de verkoop te verbergen, maar lijkt me aannemelijker dat er gewoon anders werd gestookt/geventileerd inderdaad.

• Alex Boom
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-11 13:27
ziet er uit als typisch gevalletje slechte ventilatie/ isolatie. De schimmel zit zover ik zie precies in de nok van het dak, warme vochtige lucht stijgt en slaat daar neer. is er toevallig een droger of badkamer in de buurt ?

• MLJ
Nee, geen badkamer of droger in de buurt. Die zitten een verdieping lager.
Is dit niet iets waar je voor gewaarschuwd moet worden tijdens de bouwkundige keuring?
Wat moet ik hier aan doen? Zoals gezegd stoken we normaal en ventileer ik alle kamers dagelijks..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
t is vochtig en kouder buiten. hoe warm is het in deze ruimte, en is dit plafond koud?
je zult de vochtigheidsgraad naar beneden moeten krijgen.
Ventileren, verwarmen en airco zijn 3 opties hiervoor :)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MLJ schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:23:
Is dit niet iets waar je voor gewaarschuwd moet worden tijdens de bouwkundige keuring?
Wat moet ik hier aan doen? Zoals gezegd stoken we normaal en ventileer ik alle kamers dagelijks..
Wat versta je onder 'normaal'?
Zo gauw een ruimte onder 15 graden en/of boven de 55-60% luchtvochtigheid komt krijg je schimmelvorming.
Is het heel koud, heel vochtig, of allebei?

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 18:53
Wat kan je er aan doen, schoonmaken misschien?

• MLJ
Hier nog een foto ter illustratie van hoe alle kozijnen er inmiddels uitzien.
Stoken 19-20 graden, en ventilatieraampje staat eigenlijk altijd open.

[ Voor 36% gewijzigd door MLJ op 17-11-2025 13:54 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 22:17

de Peer

under peer review

en ventileer ik alle kamers dagelijks..
wat bedoel je daarmee? Ventileren moet je 24/7 doen.

Oei het vocht staat letterlijk op je ramen, dat had toch wel een signaal moeten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 17-11-2025 13:29 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
je huis is te slecht geisoleerd- kijk maar naar het glas en de kozijn.
welk energielabel kreeg het?

er zit een hele lading condens op het raam, dus het is veel te vochtig.

[ Voor 27% gewijzigd door 99ruud99 op 17-11-2025 13:30 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MLJ schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:28:
[Afbeelding]

Als dat vocht op het raam aan de binnenkant zit is er te weinig ventilatie of je raam heeft geen isolatiewaarde.

In ieder geval is het erg vochtig in huis. Temperatuur omhoog dus.

• MLJ
Hoe kan het dan zo vochtig zijn? Doordat de verwarming te laag staat?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MLJ schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:34:
Ja, te lage temperatuur of slechte ventilatie.
Beter stoken en beter ventileren lossen dit soort problemen meestal op. En als de isolatie te wensen overlaat zou ik dat aanpakken, dat scheelt aanzienlijk in de stookkosten en verhoogt je wooncomfort.

[ Voor 17% gewijzigd door TERW_DAN op 17-11-2025 13:36 ]

• FreakNL
  • Laatst online: 10:06

FreakNL

Well do ya punk?

Het is een beetje een stokpaardje van me maar een bouwkundige keuring is een wassen neus. Ze lopen een beetje door je huis en ze prikken in een kozijn.. Dat kan ik ook...

Ze zullen in ieder geval niet in april kunnen zien of je in oktober schimmel gaat krijgen.

• Wolly
  • Niet online
Ja. Ook koken zonder ventilatie of douchen heeft invloed. De was binnenshuis drogen levert ook een bak vocht op.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

TERW_DAN schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:35:
[...]

Ja, te lage temperatuur of slechte ventilatie.
Beter stoken en beter ventileren lossen dit soort problemen meestal op. En als de isolatie te wensen overlaat zou ik dat aanpakken, dat scheelt aanzienlijk in de stookkosten en verhoogt je wooncomfort.
Of niet te oud gaan wonen... Heel flauw, maar ik woon in een jaren 90 huis en kijk nergens naar qua ventilatie.. Nu hebben we sowieso een MV unit hangen natuurlijk maar die staat op de laagste stand..

Verder drogen we was gewoon binnenshuis etc... Stoken nog niet gedaan sinds maart.. Nergens last van vocht, schimmel etc...

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 15:13
Lijkt me verstandig om eens te beginnen met temperatuur/vocht meters in elke ruimte. Zo kun je goed in kaart brengen wat het probleem is, en daar vervolgens iets mee doen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• MLJ
99ruud99 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:30:
je huis is te slecht geisoleerd- kijk maar naar het glas en de kozijn.
welk energielabel kreeg het?

er zit een hele lading condens op het raam, dus het is veel te vochtig.
Dit is mij in April niet opgevallen, de makelaar en bouwkundige keurder ook niet..
Heb steeds meer het gevoel dat we veel te veel hebben betaald voor een huis wat in slechte staat lijkt te zijn.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 15:56

Croga

The Unreasonable Man

FreakNL schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:39:
Of niet te oud gaan wonen... Heel flauw, maar ik woon in een jaren 90 huis en kijk nergens naar qua ventilatie.. Nu hebben we sowieso een MV unit hangen natuurlijk maar die staat op de laagste stand..
Heeft weinig met leeftijd te maken..... Ons huis is meer dan 100 jaar oud en hier nergens schimmel te vinden. Ook wij doen nauwelijks aan ventilatie. Wel aan meten van van alles en nogwat en de luchtvochtigheid en CO2 concentratie blijven best netjes.

• MLJ
FreakNL schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:39:
[...]

Verder drogen we was gewoon binnenshuis etc... Stoken nog niet gedaan sinds maart.. Nergens last van vocht, schimmel etc...
Ja, eerlijk gezegd heb ik steeds meer spijt van deze aankoop. In ieder geval probeer ik zo hard mogelijk door te sparen om zo snel mogelijk door te kunnen stromen naar nieuwbouw.

• MLJ
Bedankt in ieder geval voor de tips. Ik zal proberen in kaart te brengen wat het probleem precies is, maar weet dat het in ieder geval geen kwestie is van een verborgen gebrek, maar iets wat ik al voor aankoop had moeten opmerken. Helaas te veel vertrouwd op de makelaar en bouwkundige keuring

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 15:13
MLJ schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:39:
[...]

Dit is mij in April niet opgevallen, de makelaar en bouwkundige keurder ook niet..
Heb steeds meer het gevoel dat we veel te veel hebben betaald voor een huis wat in slechte staat lijkt te zijn.
Bij oude huizen die goed geisoleerd zijn is dit een algemeen bekend probleem. Zodra je een oud huis gaat voorzien van bijvoorbeeld spouwmuurisolatie, dan krijg je als het goed is ook de opmerking dat je vanaf dan goed moet gaan ventileren.

Nieuwe huizen hebben dit probleem niet omdat die zijn voorzien van mechanische ventilatie, en dus constant het huis (alle ruimtes) ventileren.

Het is dus mogelijk de moeite waard om te investeren in een WTW systeem.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:47
MLJ schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:39:
[...]

momenteel betaal je sowieso te veel voor een huis maar dat even terzijde. Wij hebben in ons huis ook flink last gehad van schimmel ed. omdat we a) de was binnen droogden b) de isolatie matig was te noemen (vooral het glas) en c) er geen ventilatie unit aanwezig was.

2 van deze punten heb je kunnen zien/beoordelen bij aanschaf. Jij hebt vervolgens zelf de keuze gemaakt een bod te doen. Als nu bleek dat er een gapend gat in het dak zat achter een gipsplaatje had je kunnen zeggen verborgen gebrek of we hebben teveel betaald maar dit hoort nu eenmaal bij een wat ouder huis.

• Wolly
  • Niet online
Je kan het ook als een kans zien. Waar de schimmel verschijnt is zit de slechtste isolatie :+

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Croga schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:40:
[...]

Heeft weinig met leeftijd te maken..... Ons huis is meer dan 100 jaar oud en hier nergens schimmel te vinden. Ook wij doen nauwelijks aan ventilatie. Wel aan meten van van alles en nogwat en de luchtvochtigheid en CO2 concentratie blijven best netjes.
Ik heb ook jaren '30 gewoon en daar had ik ook dat vocht op de ruiten staan.

Uiteraard kun je oude wel voor een groot deel naar de huidige standaard brengen.

Maar leeftijd doet er in de basis zeker wel toe. Al is het alleen maar dat oud vaak veel sneller afkoelt..

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 07:43

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik woon ook in een oude woning (1925) en moet nu, zeker na een grote verbouwing met meer isolatie en wegwerken van kieren, meer opletten op ventilatie. Helaas is een mechanische ventilatie aanleggen heel erg lastig in onze oude woning. Door de verbouwing en het nieuwe dak is wel alle tocht verdwenen maar daardoor ook de ' natuurlijke'. ventilatie die er was omdat het huis lekker doortochte.

Dat betekent effectief vaker een raam even goed ver open, ook als het koud is. En daarnaast de deur naar de douche goed dichthouden.

Ook heb ik een ontvochtiger gekocht en die laat ik na het douchen lopen totdat de vochtigheid acceptabel is. Dat scheelt in het hele huis enorm, en zou je ook nog per kamer kunnen overwegen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:08

Nemean

3:16

MLJ schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:28:
[Afbeelding]

Lijkt mij op de foto ook geen goed isolerend glas.

Wij hadden in onze (vorige) woning ook veel last van schimmel ondanks het goede ventileren. De woning was toen voorzien van oud dubbel glas. In 2 jaar tijd hebben we al het glas laten vervangen voor HR++ glas en nooit geen last meer gehad van schimmel. En qua ventileren nu? Even de ramen open als we uit bed komen, paar uur later weer dicht en standaard een ventilatierooster open.

• Wolly
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:44:
Ik woon ook in een oude woning (1925) en moet nu, zeker na een grote verbouwing met meer isolatie en wegwerken van kieren, meer opletten op ventilatie. Helaas is een mechanische ventilatie aanleggen heel erg lastig in onze oude woning. Door de verbouwing en het nieuwe dak is wel alle tocht verdwenen maar daardoor ook de ' natuurlijke'. ventilatie die er was omdat het huis lekker doortochte.

Dat betekent effectief vaker een raam even goed ver open, ook als het koud is. En daarnaast de deur naar de douche goed dichthouden.

Ook heb ik een ontvochtiger gekocht en die laat ik na het douchen lopen totdat de vochtigheid acceptabel is. Dat scheelt in het hele huis enorm, en zou je ook nog per kamer kunnen overwegen.
Ontvochtiger is inderdaad een uitkomst. Kost wel wat stroom, maar de was is bijvoorbeeld stukken sneller droog en gaat niet stinken. Zeker op zolder waar wij niet stoken en het altijd wat kouder is is dat eigenlijk een noodzaak.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
MLJ schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:41:
[...]

Ja, eerlijk gezegd heb ik steeds meer spijt van deze aankoop. In ieder geval probeer ik zo hard mogelijk door te sparen om zo snel mogelijk door te kunnen stromen naar nieuwbouw.
Ik zou eerst zorgen dat het probleem hier opgelost wordt. Je kan natuurlijk contact proberen op te nemen met de verkoper; vragen hoe hij omging met douchen/wassen/stoken/ventileren. En anders vraag je de buren, grote kans dat je die hebt en dat ze eenzelfde soort huis hebben.

Het glas lijkt oud (1990-2000), dat komt daarmee sowieso in aanmerking voor een upgrade naar HR++ glas. Dat kost wel een paar duizend, maar voorkomt een deel van de condensvorming (wat weer een aanjager is van schimmel). Misschien dat muren isoleren nog kan, je wil namelijk ook niet dat je ramen beter geïsoleerd zijn dan je muren.

Je hebt een schuin dak, dat maakt het over het algemeen vrij makkelijk om een ventilatiebox aan te sluiten. Wij konden vanaf de zolder makkelijk bij de badkamer komen, zodoende hebben we ook in het douchegedeelte afzuiging. En aangezien de wc onder de badkamer zit kon er ook nog wel een koof in de badkamer.
Zodoende hebben we op 3 punten afzuiging (zolder, 1e verdieping en begane grond), waarbij het debiet wel dusdanig is ingesteld dat het meeste afgezogen wordt in de badkamer. In onze keuken hebben we gewone afzuiging naar buiten.

Maar toch; zo'n hoge luchtvochtigheid is niet standaard, in de meeste huizen is het te droog in de winter. Sowieso vanaf nu alle deuren open zetten overdag. En je zou het echt niet tot 20 graden hoeven te stoken, wij stoken doorgaans overdag tot 18,5 / 19 graden.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Croga schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:40:
[...]

Het voordeel van huizen van meer dan 100 jaar oud is dat deze veel (in makelaars taal) natuurlijke ventilatie hebben, bouwkundig heet dit veel kieren en in gewone mensen taal tochtig en zo lek als een vergiet.
Maar dan heb je inderdaad geen last van schimmel. Hoogstens moet je iets meer betalen voor je verwarming.

• Croga
  • Laatst online: 28-11 15:56

Croga

The Unreasonable Man

Prisma16 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:01:
Het voordeel van huizen van meer dan 100 jaar oud is dat deze veel (in makelaars taal) natuurlijke ventilatie hebben, bouwkundig heet dit veel kieren en in gewone mensen taal tochtig en zo lek als een vergiet.
Maar dan heb je inderdaad geen last van schimmel. Hoogstens moet je iets meer betalen voor je verwarming.
Dat zou de theorie zijn. Ondertussen hebben we de ketel op maximaal 45 graden vww aanvoer staan en blijft het alsnog een heerlijke 21 graden in huis. Het huis is dus in principe klaar voor lage temperatuur verwarming.

Uiteindelijk gaat het niet om de leeftijd van het huis. Het gaat om de isolatie. Als je die gewoon op orde hebt dan maakt de leeftijd echt niks meer uit. Er is hier geen tocht, geen condens op de ramen, geen exhorbitante energie rekeningen (heck; met nu bijna 300 vierkante meter woonoppervlak vrijstaand verbruiken we 25% minder gas dan ons vorige, jaren 60 rijtjes, huis.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Croga schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:18:
[...]

Dat zou de theorie zijn. Ondertussen hebben we de ketel op maximaal 45 graden vww aanvoer staan en blijft het alsnog een heerlijke 21 graden in huis. Het huis is dus in principe klaar voor lage temperatuur verwarming.

Uiteindelijk gaat het niet om de leeftijd van het huis. Het gaat om de isolatie. Als je die gewoon op orde hebt dan maakt de leeftijd echt niks meer uit. Er is hier geen tocht, geen condens op de ramen, geen exhorbitante energie rekeningen (heck; met nu bijna 300 vierkante meter woonoppervlak vrijstaand verbruiken we 25% minder gas dan ons vorige, jaren 60 rijtjes, huis.
Ben ik met je eens, hier hebben wij alleen condens op de cilindersloten omdat dat de enige koude bruggen zijn die er nog over zijn. Maar je moet in het algemeen wel ventileren, al was het maar om het vocht dat mensen uitademen af te voeren. Maar als je met weinig mensen op 300 m2 woont valt dat mogelijk ook wel mee.

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:13
Zou vocht nog van buiten kunnen komen? Is dit originele bouw, of later verbouwd, met correct aangebracht dampfolie?

Eventueel even naar buiten kijken of je dakpannen nog heel zijn en hoe de aansluitingen zijn van schuin dak naar uitbouw is, en er zo geen vocht binnenkomt?

Door wind vanuit een “verkeerde” richting kan vocht misschien naar binnen dringen?

Zomaar wat ideetjes.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18

mjl

Ugh

In april dit jaar heb ik een huis gekocht. Nu is er met het kouder worden buiten, heel veel schimmel ontstaan in de woning. Op zolder, op de vensterbanken, in de keuken, in de badkamer, eigenlijl overal. Ik ben er erg van geschrokken en weet niet zo goed wat ik er nu mee moet. Is dit een verborgen gebrek? Ik heb 1 foto toegevoegd ter indicatie..
Het zou het resultaat kunnen zijn van een verborgen gebrek (bijv de mechanische ventilatie werkt niet goed). Maar is het uiteindelijk een ernstig gebrek en wist de verkoper bij verkoop dat het defect er al was? Zo niet dan zal je het zelf moeten oplossen. Om vast te stellen of het een ernstig gebrek is zal je een expert moeten inhuren en met een jurist beoordelen of de verkoper aansprakelijk kan worden gesteld. In mijn ervaring moet er al heel wat aan de hand zijn wil de verkoper voor kosten opdraaien en als er al clausules opgenomen zijn in de akte zoals die van ouderdom of niet zelf bewoond dan ben je als koper gewoon zelf verantwoordelijk voor het oplossen van de gebreken.

-------

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Misschien komt het vocht vanuit de kruipruimte, staat daar water in?
Werkt de ventilator van de mechanische centrale afzuiging?, als die heel oud is dan kan die defect zijn.
Binnentemperatuur moet ruim minimaal 17 graden zijn (ook boven).
Als er ventilatieroosters zijn, zet die dan open.
Maak de doucheruimte meteen droog na het douchen en zet 15 minuten een raampje open of ventileer.
Overweeg om een airco (met buiten unit) aan te schaffen dat is een investering maar verhuizen is ook duur en de airco verdient zichzelf uiteindelijk terug.

[ Voor 16% gewijzigd door vogelmans op 17-11-2025 17:51 ]

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-11 00:16
Vertel eens wat over het huis, bouwjaar? achteraf nog geïsoleerd?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MLJ schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:42:
Bedankt in ieder geval voor de tips. Ik zal proberen in kaart te brengen wat het probleem precies is, maar weet dat het in ieder geval geen kwestie is van een verborgen gebrek, maar iets wat ik al voor aankoop had moeten opmerken. Helaas te veel vertrouwd op de makelaar en bouwkundige keuring
Meten = weten.
Koop een paar betrouwbare vochtmeters en zet die in je huis neer.
Dan kun je gericht gaan ventileren wanneer de luchtvochtigheid binnen te hoog is/wordt.
Doe dat dan wel wanneer de lucht buiten relatief droog is, dat is ook te meten.
Bedenk wel dat koude (buiten)lucht minder vocht kan bevatten dan warme lucht en je zult binnen moeten verwarmen. Je zal het vocht binnen op deze manier ook niet in een week kwijtraken, dat duurt wel wat langer, afhankelijk van de aanwezige hoeveelheid vocht in de binnenmuren en vloeren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zal overigens niet de eerste zijn die de hele dag de ramen op de bovenverdieping tegenelkaar open zet waardoor het daar steenkoud wordt, om vervolgens de ramen dicht te doen als je gaat slapen.
Dat moet dus andersom, ventileren als er vocht is, boel dicht als het vocht weg is.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:36
Bouwjaar? Welk type glas? Spouwmuur of niet?

Het valt niet te zeggen dat dit een verborgen gebrek is met de beschikbare informatie. Is het waarschijnlijk sowieso niet. Als er geen lekkages zijn, is het kwestie van genoeg stoken en ventileren. Water aan de binnenkant van iets dat er niet uitziet als enkel glas (moeilijk te zien op de foto) is sowieso compleet foute boel. Dat is me zelfs op jaren '90 oud dubbel glas(niet HR) nog nooit gelukt. Inmiddels is alles HR++ en dan zit de condens, indien aanwezig, aan de buitenkant.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-11 20:33
Paar kleine aanvullingen nog:
- op gas koken levert veel vocht op. Een gaskookplaat levert bizar veel vocht op, omdat de verbranding waterdamp oplevert. Als je op gas kookt, zorg dat je goed lang ventileerd. Tot twee uur na het koken minimaal. Koken op gas zit zo ingeburgerd, dat dit vaak niet helemaal beseft wordt.
- controleer de afvoer van je cv.
- een moderne warmtepomp wasdroger is efficiënter qua energieverbruik dan je was op een droogrek in de ruimte met een ontvochtiger.

Dan beetje theorie:
Normale buitenlucht bevat doorgaans 70 tot 80% luchtvochtigheid. In huis wil je rond de 50% hebben, max 55. Dus.... als het koud is, lekker de ramen open en binnen goed opstoken naar 22 graden. Maar dat is heel duur! Nee, vochtige lucht verwarmen kost meer energie dan droge lucht verwarmen. Continu ventileren en stoken is qua energieverbruik vrijwel hetzelfde als alles potdicht houden.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:38
Hier jaren 50 vrijstaand huisje op hoge zandgrond tussen de weilanden en de grote rivieren. Zelfs in de zomermaanden is de luchtvochtigheid buiten boven de 90 procent. Dan helpt alleen een electrische ontvochtiger. Waar woont jullie huis?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
haya schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:28:
Hier jaren 50 vrijstaand huisje op hoge zandgrond tussen de weilanden en de grote rivieren. Zelfs in de zomermaanden is de luchtvochtigheid buiten boven de 90 procent. Dan helpt alleen een electrische ontvochtiger. Waar woont jullie huis?
Ik denk dat het tijd is om een nieuwe vochtmeter aan te schaffen. In de zomer ligt de gemiddelde luchtvochtigheid zo rond de 70%.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-11 21:12

LankHoar

Langharig tuig

@MLJ waarom doe je nou de foto's verwijderen? Beetje jammer, ik wil die schimmel ook zien! :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:45
LankHoar schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:11:
@MLJ waarom doe je nou de foto's verwijderen? Beetje jammer, ik wil die schimmel ook zien! :)
even de reacties van andere lezen daar staat het linkje nog wel in met foto

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18

mjl

Ugh

Toerq schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:29:
[...]

even de reacties van andere lezen daar staat het linkje nog wel in met foto
Als ik de foto zo bekijk dan is dit gewoon het gevolg van condens bij een enkelglas raam op een wat viezig kozijn, gewoon een sopje en een spons er langs en dubbel glas er in zetten zal al een heel stuk helpen.

-------

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

LankHoar schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:11:
Slaat idd nergens op en komt topic niet ten goede.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ontsi0faJzcYGqJUZ1OiUts-PSE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HStsEbUcnMOTroRqc7isHxma.png?f=user_large

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-11 15:23
Heb je wat meer achtergrond info omtrent het huis? (Wellicht een oude funda advertentie). Wat zegt het energie label? Hoe oud is het label

Kwa glas je kunt in de sponning naar een code kijken.

Die schimmel kan een gebrek zijn. (Is het huis bv recentelijk "gerenoveerd.." vaak gebeurd ea alleen cosmetische) je kunt altijd een mailtje naar de verkopers sturen dat je heel veel schimmel hebt.

Overigens ons jaren 90 huis (1997) daar kwam ook condens tegen de ramen en dus ook makkelijker schimmel op de kit rand..(oud dubbel glas). Nu in ons nieuwe huis 1975..kunststof kozijnen laten plaatsen met HR+++ glas nada noppes.

Ik denk dat het in jouw geval echt de moeite gaat zijn om iig en glas te vervangen. En kijken wat je kunt toevoegen aan extra isolatie vanuit binnen. Bv glas/steenwol met een klimaat folie. In het topic over isoleren kunnen ze je goed helpen..als je ze maar van informatie voorziet).

Maar ik zou eerst eens beginnen met de kozijnen eens goed schoon te maken. En ga iedere dag maar eens met een droog doekje langs je kozijnen...

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-11 15:23
Overigens zie je kit randen /schilderwerk er ook niet meer je van het uit. Weet niet of je budget hebt om ea aan te pakken/op te knappen?... Kan mij niet voorstellen dat de kitranden er bij aankoop al zo slecht uit zagen. (Je moet namelijk eerst kitten en er daarna overheen schilderen...ongedekte acrylaatkit trekt schimmelt heel gemakkelijk namelijk

Schilderen en kitten kun je prima zelf.

Oude kit verwijderen, kozijnen, Goed schoonmaken, schuren, schoonmaken.

Afplakken netjes kitten. Laten drogen paar dagen daarna afplakken om te schilderen en met een goede kwaliteit verf bv Sikkens of Sigma aflakken (en niet bij de bouwmarkt kopen).maar voordat je dit allemaal doet kijk of je het glas kunt vervangen maar HR++ Er zit ook subsidie op dat scheelt weer een beetje

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 21:38
Prisma16 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:01:
[...]

Hoogstens moet je ietsflink meer betalen voor je verwarming.
ftfy

Betalen voor gas is nog altijd beter dan in een koud en/of nat schimmelhok wonen, maar nog beter is isoleren, ventileren, niet onder de 19 stoken en evt ontvochtigen. En uiteraard reeds aanwezige schimmel grondig behandelen, dat is echt slecht voor je longen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
FreakNL schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:36:
[...]

Het is een beetje een stokpaardje van me maar een bouwkundige keuring is een wassen neus.
Het hangt erg van de persoon af. Mijn eerste was ook niks, maar de tweede was zijn geld echt goud waard. Die nam gewoon 4 uur om mij alles uit te leggen over elk detail van de constructie en constructie in het algemeen wat ik nog niet wist. En door de tijd heen verschillen de bouwvormen/stijlen/materialen natuurlijk, dus voor de woningen die we samen hebben doorgelopen is het verhaal natuurlijk ook altijd specifiek voor de woning.

Zelfs de woning die ik niet kocht maar wel keurde geen greintje spijt.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
vogelmans schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:47:
Misschien komt het vocht vanuit de kruipruimte, staat daar water in?
Werkt de ventilator van de mechanische centrale afzuiging?, als die heel oud is dan kan die defect zijn.
Binnentemperatuur moet ruim minimaal 17 graden zijn (ook boven).
Als er ventilatieroosters zijn, zet die dan open.
Maak de doucheruimte meteen droog na het douchen en zet 15 minuten een raampje open of ventileer.
Overweeg om een airco (met buiten unit) aan te schaffen dat is een investering maar verhuizen is ook duur en de airco verdient zichzelf uiteindelijk terug.
Hoe kom jij aan die minimale temperatuur van 17 graden?
Mijn bijkeuken wordt niet verwarmd en is 6 maanden lang beneden de 17 graden. Geen schimmel.
Slaapkamer in de winter beneden de 17 graden. Geen schimmel.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 17:38
Uitademen, plantjes, maar ook relatieve luchtvochtigheid - het principe waarbij bij dalende temperatuur lucht minder vocht vast kan houden dan bij hogere temperatuur - zorgt voor vochtneerslag of ophoping. Dat gebeurt vooral op plekken die relatief het koudst zijn (condensatie).

Dus de cyclus gaat zo: vocht zit in lucht, muren, etc, de temperatuur daalt, vocht kan niet meer goed opgelost blijven en zoekt een weg en condenseert als er geen ventilatie is (zie ochtenddauw op je gras, ramen, auto, etc, dat heb je dan gewoon binnen). Schimmel gebruikt die vocht et voila.

Het is zelfs in mijn superdroge goed geventileerde huis in het najaar relatief klam, tot ik de verwarming even aanslinger, lucht het vocht beter kan bevatten, de WTW de verversing van buiten doet en de luchtvochtigheid in huis daalt. Tot het vriest en we als een stel mummies levend cremeren bij luchtvochtheid van < 20% en ik de luchtbevochtiger aanslinger en de planten extra water geef :+

Wat je kunt doen:

- ventileren, roosters open, ramen op een kier, WTW of afzuiging aan
- verwarmen, ondanks dat je de roosters of ramen open hebt. Tis niet anders.
- ontvochtigen, met een onvochtiger

Hoe je dit doet:
- meten, zet her en der een acceptabel betrouwbare thermometer + hygrometer neer. Soms zit er zelfs een dauwpunt (aka schimmel garantie) metertje op of indicatie wanneer je moet beluchten.

Hoop dat dit een beetje helpt te begrijpen wat er gebeurt. Kan niet beoordelen of het heel erg is, maar als je bijvoorbeeld een huis met raamroosters hebt en die allemaal dicht houdt en niet veel verwarmt, kan ik wel een beetje inschatten waarom dit gebeurt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 17:38
grimselman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:44:
[...]

Mijn bijkeuken wordt niet verwarmd en is 6 maanden lang beneden de 17 graden. Geen schimmel.
Dan ventileer je dus goed. Het is enorm eenvoudig: heb je veel vocht en weinig warmte, dan krijg je condens. Die natuurkundige principes gelden voor iedereen. Heb je die vocht niet of kan het weg, dan krijg je geen schimmel :)

Ik heb ook een geïsoleerde onverwarmde garage en die moet ik wel in de gaten houden, omdat er soms toch her en der een plekje schimmel kan ontstaan. Ik zet er vochtvreters in (mental note to self, nog even doen).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• AteZ
  • Laatst online: 28-11 16:43
Als je een goede ontvochtiger koopt zoals de De Longhi dns80 die ik heb ben je zo van je condens af. Die verwarmen ook een beetje dus je CV hoeft minder hard te werken en je vochtprobllemen verdwijnen zonder grote aanpassingen te doen aan je huis. daar zou ik beginnen.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• vogelmans
  • Nu online
[...]

Vanaf 15 graden wordt condensvorming problematisch dat kun je op diverse sites terugvinden. Hoe lager de temperatuur hoe belangrijker ventilatie zal worden.
TS heeft een vochtprobleem in huis en zou de dus ruim boven die 15 graden moeten blijven.
Bovendien warmt vochtige lucht moeilijker op dan droge lucht.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:55
Saeverix schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:43:
[...]

Bij oude huizen die goed verkeerd geisoleerd zijn is dit een algemeen bekend probleem. Zodra je een oud huis gaat voorzien van bijvoorbeeld spouwmuurisolatie, dan krijg je als het goed is ook de opmerking dat je vanaf dan goed moet gaan ventileren.
Als er goed geïsoleerd is, is er rekening gehouden met de benodigde ventilatie.

Helaas wijzen de cowboys op de isolatie-markt niet altijd op het belang van ventilatie en wordt daardoor de klus als geheel niet goed uitgevoerd (want er wordt alleen geïsoleerd zonder goed naar de gevolgen daarvan te kijken).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
[...]

Als de ventilatie op orde is, is een lage temperatuur geen enkel probleem.
Uitsluitend de relatieve luchtvochtigheid en condensvorming als gevolg van een te hoge luchtvochtigheid is een probleem wat schimmels betreft.

Mijn caravan staat al jaren elke winter in een onverwarmde stallen. Nooit schimmel gevonden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 28-11 16:47

Qwerty-273

Meukposter

Om nog even een officieel advies mee te geven, kijk bij GGD Leefomgeving voor de adviezen:
https://ggdleefomgeving.nl/in-huis/

Over de binnen temperatuur geven zij aan:
Zet de verwarming overdag op minimaal 18 graden. Zet de verwarming ’s nachts op 15°C. Probeer grote verschillen in temperatuur tussen ruimtes in huis te voorkomen.
Lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat het te duur is? In kamers die kouder zijn, ontstaan makkelijk schimmels. Hou die kamers extra in de gaten. Voelt een kamer klam of zie je schimmelplekjes? Zet de verwarming dan hoger.

Ze hebben ook tal van tips over ventileren, isoleren, schimmels verwijderen en voorkomen etc. etc.

Verder hebben de meeste huizen een eigen binnenklimaat, waardoor een loze opmerking in het topic met een verwijzing naar je eigen huis situatie niet direct iets hoeft te betekenen voor de topic starter.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:24
Dit lijkt inderdaad op een ventilatieprobleem. Elk huis nieuw of oud moet continu kunnen ventileren, ook als er mechanische ventilatie aanwezig is.
In oudere woningen (waar het hier op lijkt) is het belangrijk om dagelijks kort te luchten (bijvoorbeeld 10–15 minuten ramen open), zodat vocht kan ontsnappen. Het helpt als het binnen warmer is dan buiten, maar de verwarming hoeft daarvoor niet speciaal aan(maar het scheelt wel) Het belangrijkste is dat er voldoende luchtverversing plaatsvindt.
Verder eens dat elk huis een eigen binnenklimaat heeft en dat je daar balans in moet moet vinden. De richtlijn minimaal 17/ 18 graden overdag, 15 graden nachts is inderdaad een goede bij oudere woningen en helpt meteen ook voor een goede nachtrust.

• vogelmans
  • Nu online
Ivow85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:26:
[...]

Als de ventilatie op orde is, is een lage temperatuur geen enkel probleem.
Uitsluitend de relatieve luchtvochtigheid en condensvorming als gevolg van een te hoge luchtvochtigheid is een probleem wat schimmels betreft.

Mijn caravan staat al jaren elke winter in een onverwarmde stallen. Nooit schimmel gevonden.
Als de caravan is opgeslagen wordt daar niet gedoucht, geen was gedraaid en gedroogd, niet gekookt,niet geademd, niet in geleefd, kortom dan wordt daar geen vocht geproduceerd dat afgevoerd moet worden en ik neem aan dat er wel roostertjes open staan om lucht te laten circuleren. Een grote loods is ook een mildere omgeving qua temperatuur wisselingen dan de buitenlucht.
Hoe meer mensen in één huis (ruimte) leven hoe meer vocht daar gevormd wordt. Een groot huis waar 2 mensen leven zal minder vochtproblemen opleveren dan een klein huis waar 4 personen leven.

• Brent
Qwerty-273 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:38:
Over de binnen temperatuur geven zij aan:
[i]Zet de verwarming overdag op minimaal 18 graden. Zet de verwarming ’s nachts op 15°C. Probeer grote verschillen in temperatuur tussen ruimtes in huis te voorkomen.
En dit zijn absolute minima, en deze zijn al beneden de bandbreedte die de WHO aangeeft (te weten: 20-25 graden). Onder de 18 begin je correlatie met verminderde gezondheidsuitkomsten te zien. (Die 15 graden vind ik dus echt te weinig, maar eea hangt samen met ons Calvinisme ;)).

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:35

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Kan het niet zijn dat er een groot verschil is in temperatuur bij de ramen en de rest van de woning? Die kozijnen en dat glas zien er nogal oud uit.

Ik heb zelf ook een woning uit 1980 zonder mechanische ventilatie. Ik heb 1 rooster boven het keukenraam en die staat niet altijd open. Luchtvochtigheid in mijn huis is zo'n 70-75%, dus ook vrij hoog. Maar geen schimmel, mede door de kunststof kozijnen en HR++ glas.

Check dus de temperatuur bij de ramen.

Ga ook even na wat het energielabel is van jouw woning, en welke isolatiemaatregelen er zijn genomen en die je kunt nemen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:31:
[...]

En dit zijn absolute minima, en deze zijn al beneden de bandbreedte die de WHO aangeeft (te weten: 20-25 graden). Onder de 18 begin je correlatie met verminderde gezondheidsuitkomsten te zien. (Die 15 graden vind ik dus echt te weinig, maar eea hangt samen met ons Calvinisme ;)).
Volgens mij klopt je WHO referentie niet.

Uit het WHO Housing and health guidelines van 2018:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzeSWkrTHEfUScrxFNWcNnuNEVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYGIYrK5rQFaVGyTyuTzw5aw.jpg?f=fotoalbum_large

• Brent
jeroenkb schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:34:
[...]

Volgens mij klopt je WHO referentie niet.

Uit het WHO Housing and health guidelines van 2018:

[Afbeelding]
Neem even (alle) voetnoten ook mee ;) 18 is het absolute minimum, maar niet optimaal. Voor een grote groep is 18 ook geen acceptabel minimum, dus safer is wat hoger in de range gaan zitten, zie ook https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK535294/

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:32:
[...]

Neem even (alle) voetnoten ook mee ;) 18 is het absolute minimum, maar niet optimaal. Voor een grote groep is 18 ook geen acceptabel minimum, dus safer is wat hoger in de range gaan zitten, zie ook https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK535294/
Zeker. Maar ik vond de 20 tot 25 range wel erg aan de zekere kant ;)

• Brent
jeroenkb schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:50:
[...]

Zeker. Maar ik vond de 20 tot 25 range wel erg aan de zekere kant ;)
Ik kan niet meer vinden waar ze het schreven, maar in dat WHO stuk was 20-25 wenselijk, 18-20 acceptabel.

Punt is: vanuit gezondheid niet op het minimum sturen ;)

• Ivow85
vogelmans schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:04:
[...]

Als de caravan is opgeslagen wordt daar niet gedoucht, geen was gedraaid en gedroogd, niet gekookt,niet geademd, niet in geleefd, kortom dan wordt daar geen vocht geproduceerd dat afgevoerd moet worden en ik neem aan dat er wel roostertjes open staan om lucht te laten circuleren. Een grote loods is ook een mildere omgeving qua temperatuur wisselingen dan de buitenlucht.
Hoe meer mensen in één huis (ruimte) leven hoe meer vocht daar gevormd wordt. Een groot huis waar 2 mensen leven zal minder vochtproblemen opleveren dan een klein huis waar 4 personen leven.
Op zich klopt het wat je schrijft.

Mijn bericht geeft alleen aan dat het niet de temperatuur is die voor schimmelvorming zorgt, maar dat de aanwezigheid van vocht in de lucht, in combinatie met temperatuurverschillen het probleem zijn. Koude lucht kan immers minder vocht vasthouden dan warme lucht. Wanneer bij beperkte ventilatie de vochtige lucht snel afkoelt, zal een deel van het vocht condenseren op de koudste oppervlakken in de ruimte. Vaak zijn dat de ramen, maar ook andere delen kunnen door koude-bruggen nat worden door condensatie. En als dat vaak op dezelfde plek gebeurt, zal dat tot schimmel leiden.

Mijn caravan is maar een voorbeeld. Het huis van mijn grootouders waar mijn moeder is opgegroeid en waar ik in mijn jeugd vaak gelogeerd heb, daar hadden ze als verwarming twee gashaarden. Eentje in de leefkeuken en eentje in de voorkamer. Natuurlijk ook overal prachtig enkel glas. Onverwarmde slaapkamers. En altijd de slaapkamer ramen op een kier.
Slapen met 4 dikke dekens. 's ochtends ijs op de ramen. En in de tientallen jaren dat ze er gewoond hebben nooit last van schimmel op de slaapkamers gehad.
Simpelweg omdat met het raam altijd minimaal op een kier er enerzijds geen snelle temperatuurverschillen in de kamer optreden en anderzijds het leef-vocht netjes weg geventileerd wordt. Ook als het binnen maar 10 graden is, of nog kouder.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
ja precies, de helft van ons huis wordt ook gewoon bijna buitentemperatuur omdat er nooit gestookt wordt. maar er wordt ook niet geleefd en wel geventileerd. nooit schimmel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
wij stoken ons oude huis 's nachts 15 graden, overdag 19, geen schimmel....
Wel hebben we bijna overal redelijk dubbel glas, en in alle vochtige ruimtes (keukens en badkamers) een afzuiging die permanent loopt, en bij vocht harder afzuigt.
oh en mocht je schimmel weg willen hebben? schoonmaakazijn doet wonderen.

[ Voor 13% gewijzigd door HvdBent op 18-11-2025 20:06 ]

Pagina: 1