Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gevraagd bij macro op Excel-query

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tabs
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-11 17:35
Hey allemaal
Ik ben op zoek naar een oplossing om een query makkelijker te openen.
Mijn collega's en ik trekken regelmatig een query met de actuele info van een interne site (moet dus steeds opnieuw getrokken worden). Deze opent in Excel maar de lay-out trok op niets.
Daarom heb ik een macro opgesteld (adhv chat gpt want het is men eerste keer met macro's werken), die gedeeld met het team en geactiveerd. En die werkt, maar...

Welk Excel-bestand mijn collega's ook openen, het originele macro-bestand opent steeds mee.
Hoe kan ik een macro delen met mijn collega's waarbij er niets tseeds een extra Excel-venster opent?

Ik wil dit echt goed krijgen op kantoor, maar mis de ervaring hierin. En zelfs de Excel-kenner van het team heeft geen idee meer. Hopelijk heeft hier iemand de gouden tip. d:)b

Dit is de huidige macro-code die ik in VBA-module heb staan :
Sub IntranetExportMacro()
Columns("A:A").ColumnWidth = 65
Columns("B:B").ColumnWidth = 19
Columns("C:C").ColumnWidth = 16
Columns("F:F").ColumnWidth = 12
Columns("E:E").Hidden = True
Columns("G:K").Hidden = True
Columns("L:L").ColumnWidth = 100

Rows.Hidden = False

Dim i As Long, LastRow As Long
LastRow = Cells(Rows.Count, "E").End(xlUp).Row

For i = 2 To LastRow
If Trim(Cells(i, "E").Value) = "" Then
Rows(i).Hidden = True
End If
Next i

End Sub

Sub Auto_Open()
Application.OnKey "^+Q", "IntranetExportMacro"
End Sub

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bestand opslaan als een .xla en die in de map XLstart zetten ;)

Ey!! Macarena \o/

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:22

m-vw

Dus?

Waar staat deze macro?

In het bestand dat gedownload wordt of in de persoonlijke werkmap.
Ik heb namelijk het vermoeden dat daar iets niet goed gaat.

De Auto_open start de Macro.

[ Voor 9% gewijzigd door m-vw op 17-11-2025 08:54 ]

• tabs
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-11 17:35
@RaZ Ik heb de macro opgeslagen als .xlam-bestand in de XLstart-map, en hoera er opent geen ander document meer bij het openen van Excel. Spijtig genoeg, krijg ik de macro nu evenmin meer geactiveerd met de sneltoets. Mogelijk toch nog iets dat misloopt. Misschien moet ik de code bijwerken?

@m-vw De code werd onder een Module opgemaakt en bewaard, niet in een Worksheet. is dat wat je bedoelt? Moet ik het bestand nog op een andere manier opslagen?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

tabs schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:22:
@RaZ Ik heb de macro opgeslagen als .xlam-bestand in de XLstart-map, en hoera er opent geen ander document meer bij het openen van Excel. Spijtig genoeg, krijg ik de macro nu evenmin meer geactiveerd met de sneltoets. Mogelijk toch nog iets dat misloopt. Misschien moet ik de code bijwerken?

[..]
Dat zou je dan wel denken :P Die marco zou gewoon moeten starten bij die sneltoets. Ik doe al 20+ jaar niks meer met Excel. Wat ik toen der tijd voor m'n werk heb gemaakt werkte die sneltoets wel ook in de .xla (Office 2000) en heb ik geen kopie meer van om dat te kunnen controleren.

Je kan meen ik die code wel terugvinden als je naar de marco editor gaat (alt-f8) ?

Wellicht opslaan als een .xlsm ipv xlam??

Ey!! Macarena \o/

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:22

m-vw

Dus?

tabs schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:22:

@m-vw De code werd onder een Module opgemaakt en bewaard, niet in een Worksheet. is dat wat je bedoelt? Moet ik het bestand nog op een andere manier opslagen?
Ik bedoel in welk bestand, maar je vorige antwoord geeft al aan dat het in een ander bestand zit.

Mbt de sneltoets zou je kunnen proberen om de code iets aan te passen door de bestansnaam toe te voegen. Wellicht zelfs met de complete padverwijzing.

code:
1
2
3
Sub Auto_Open()
Application.OnKey "^+Q", "Bestand.xlam!IntranetExportMacro"
End Sub

Anders bij iedereen toevoegen aan de Personal.xlsb en dan hoef je ook maar 1x de sneltoets in te stellen.
(Dat kan dan gewoon via het menu: Ontwikkelaars-> Macro's en dan in het nieuwe venster onder opties.

[ Voor 9% gewijzigd door m-vw op 18-11-2025 06:53 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@tabs
Ik heb iets aan de code verandert wellicht werkt dit stukje wel, en natuurlijk de code-tag gebruikt :P
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Sub IntranetExportMacro()
Activesheet.Columns("A:A").ColumnWidth = 65
Activesheet.Columns("B:B").ColumnWidth = 19
Activesheet.Columns("C:C").ColumnWidth = 16
Activesheet.Columns("F:F").ColumnWidth = 12
Activesheet.Columns("E:E").Hidden = True
Activesheet.Columns("G:K").Hidden = True
Activesheet.Columns("L:L").ColumnWidth = 100

Activesheet.Rows.Hidden = False

Dim i As Long, LastRow As Long
LastRow = Activesheet.Cells(Rows.Count, "E").End(xlUp).Row

For i = 2 To LastRow
If Trim(Activesheet.Cells(i, "E").Value) = "" Then
Activesheet.Rows(i).Hidden = True
End If
Next i

End Sub

Sub Auto_Open()
Application.OnKey "^+Q", "IntranetExportMacro"
End Sub 

Die Activesheet. als prefix snap de macro dat het bestand/werkblad wat actief is aangepast moet worden. Je zou eventueel in de code een MsgBox er tussen kunnen zetten want dan weet je zeker of de code wel wordt uitgevoerd ;)

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1