Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Reserve kopie data

Pagina: 1
Acties:

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Ik zoek opslag/back up opties
mijn vraag is behoorlijk breed. Daarom een situatieschets. Ik heb een pc, daarop bewerk ik foto’s. Die sla ik op op mijn HDD, eens in de zoveel tijd kopieer ik de “foto map” naar een tweede HDD als zijnde back up. Uiteraard geldt dit niet als echte back up maar toch. Nu beginnen die schijven vol te raken en wil ik verder.

Deze HDD’s moeten dus vervangen worden. Mijn idee is nu om deze schijven te kopiëren naar een nieuwe SSD met een HDD(veiliger dan ssd?) als zelfde back up. De oude HDD’s breng ik naar mijn ouders en schoonouders. Zo zijn onze foto’s op drie plekken. Heerlijk veilig.

Nu is het zo dat SATA niet het eeuwige leven heeft, de aansluiting dus ook niet. Ik heb zo ook nog ouder schijven liggen die ik inmiddels niet meer in mijn pc kan prikken omdat ik simpelweg de aansluiting niet meer heb. Ik wil voorkomen dat ditzelfde gebeurd met deze HDD’s. Zo zullen er nog wel meer haken en ogen zitten aan het systeem dat ik bedacht heb. Zoals sat foto’s gemaakt met de mobiel niet automatisch op deze schijven terecht komen. daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. (ik wil bijvoorbeeld geen cloud zoals onedrive of abonnement kosten en geen vendor lock-in of vastzitten aan bepaalde software die er over x jaar niet meer is. (Mede daarom ook dit systeem))
Wat zijn jullie tips en ervaringen rond het maken van back ups?

Wat is je budget?
Ik heb niet echt een budget om eerlijk te zijn. Het moet reëel zijn. Wat moet er minimaal komen in dit huidige plan:
-SSD 2TB naast de huidige SSD voor opslag van games en programma’s.
-2x HDD(?) van minimaal 4tb om de huidige twee HDD’s te vervangen.

Ik zou graag het gesprek aangaan en ervaringen uitwisselen hierover.

[ Voor 7% gewijzigd door stevens20 op 17-11-2025 00:05 ]

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:31
stevens20 schreef op maandag 17 november 2025 @ 00:05:
Nu is het zo dat SATA niet het eeuwige leven heeft, de aansluiting dus ook niet. Ik heb zo ook nog ouder schijven liggen die ik inmiddels niet meer in mijn pc kan prikken omdat ik simpelweg de aansluiting niet meer heb. Ik wil voorkomen dat ditzelfde gebeurd met deze HDD’s.
Het is een illusie dat je dat kan voorkomen. Geen enkele aansluiting (voor welke hardware dan ook) heeft het eeuwige leven. Wat je nu ook koopt, je zal het uiteindelijk weer moeten vervangen.
[...]of vastzitten aan bepaalde software die er over x jaar niet meer is.
Ook dat is een illusie. Software heeft ook niet het eeuwige leven.

Ik denk dat je nu het beste geholpen met een NAS (of twee als je een fysieke kopie wil hebben) en stel je er op in dat die over zo'n jaar of 10 weer eens moet vervangen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-11 15:27
Je budget is dus onbekend voor ons, weet niet hoeveel foto's je moet kopieren?
maar koop dan of 2 ssd's nvme van 4tb?
Je kan daar adapters voor kopen ook, die met usb c gaan, nou dit aansluiting blijft wel even..

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-11 18:06
Niet helemaal duidelijk wat de vraag is maar goed:

Goed van je dat je overgaat naar ssd / nvme.

Wat je ook kunt doen (met de oudere schijven) is dat in een netwerk gooien door een NAS te maken met bv een Raspberry Pi, het is immers slim om 3 backups te hebben van belangrijke data. Copieren doe je met Robocopy en niet met explorer, als het ergens mis gaat dan heb je geen idee waar het copieren ophield, Robocopy overschrijft niets en gaat verder waar het is gebleven (gewoon maar een tip) hoe je dit doet:
robocopy "je bron volledige pad" "je doel volledige pad" /S /XO /fp /R:2 /W:2

Backup van mijn systeem (windows) doe ik louter met Acronis (ati). Windows heeft een eigen partitie waar alleen dus Windows op staat met allerlei programmatuur.

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:39
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk. Stap af van het moeilijk denken. Een HDD met een PATA aansluiting kun je op dit moment ook nog steeds eenvoudig aansluiten op een computer dmv een adapter.

Gooi je data gewoon op een externe schijf, of 2 schijven, zodat je ze kan verdelen over plaatsen. Aansluting kan geen issue zijn, en als je daar wel bang voor bent dan koop je over 5 of 10 jaar nieuwe schijven met een andere connector die nieuwer is.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Thnx voor jullie reacties.
Zelf iets knutselen faat mij niet lukken. Dat kost me te veel tijd en ik moet van scratch af aan alles leren. Dus die optie sla ik af.

Eigenlijk komt het er op neer dat wij de OneDrive die we nu hebben willen vervangen voor gedeelde mappen waar we beiden bij kunnen (denk aan foto’s en gezamelijke administratie). Het zou mooi zijn als we daar ook buitenshuis bij kunnen zonder iets mee te slepen.

De zoektocht is nu dus een NAS waar we voorlopig mee verder kunnen en waar alles naartoe gaat. Alle apparaten (2x iPhone en iPad als macbook, W11pc en Surface laptop) en toekomstige apparaten zoals laptops en mobieltjes voor de kinderen moeten in contact staan daarmee. In de nacht automatisch een back up/kopie maken in cynced mappen.

Ik heb uiteraard al even gekeken en kom zo op UGreen uit. Is dat een goede betrouwbare optie?

We zijn nu begonnen met een mappe structuur aanleggen en alles al indelen zodat we goed over kunnen stappen naar een NAS. Tevens maken we een reservekopie op een hardeschijf die bij mijn schoonouders komt te liggen.

Nu dus op zoek naar een NAS die dit prima kan. Ik kom nu uit op minimaal 2tb, dus eigenlijk 4TB om ruim genoeg in het jasje te zitten.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Pagina: 1