Vloerverwarming: constant of 2 graden verschil?

Pagina: 1
Acties:

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een jaar geleden ons nieuwe huisje gekocht wat voor een groot gedeelte gelijkvloers is. Er ligt vloerverwarming en een thermostaat van Tado X.

Afgelopen 12 maanden kwamen we op 820 m3 gas verstookt. De thermostaat heeft in de wintermaanden constant op 21 graden gestaan en dat was comfortabel.

Ik ben aan het kijken of het net wat minder kan, zo hebben we de temperatuur nu in elk geval op 20.5 gezet; dat is voor nu nog steeds prettig.

Nu ga ik één week op vakantie en aangezien het hier erg koud wordt vind ik het zonde om enorm te stoken. Is het een idee om de thermostaat 2 graden lager te zetten en een dag voor terugkomst weer tot 20.5 te stoken?

Vraag twee is of het verschil kan maken om tussen 6 uur en 22 uur op 20.5 te stoken en daarbuiten op 18.5 graden.

Iemand hier een idee bij?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De reden waarom je met VV niet veel verlaagd is omdat het systeem traag is. Maar als je 2 weken weg gaat kan je prima de temperatuur naar 18 zetten, en dan paar uur voor je terug komt terug op 20.5

Zelfde geldt voor nacht / overdag, als je hele dag weg bent. Wil je graag dat het smorgens 20 is? of zit je smorgens weinig stil en is 18 ook prima. Dan kan je zeggen van 13 tot 21 stoken (dan is het van 15 tot 24 warm).

• THE_BASE
  • Niet online
Het gaat in dit geval over een week, maar dan nog denk ik dat het zinvol is? Want elke nacht stoken naar 20.5 is duurder dan eenmalig van 18.5 naar 20.5 graden, lijkt mij.

Ik weet dat het opwarmen van de vloerverwarming traag is, maar elke AI adviseert toch om 2 graden verschil te houden tussen dag en nacht. Ik werk dagelijks thuis, dus ben er ook de hele dag. Dan is een comfortabel huis wel zo aangenaam. Maar AI hallucineert nog al, dus vandaar de vraag aan echte mens hier. :)

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:39
Ik heb alleen in de winter als het buiten 's nachts onder de 5 graden komt dat het afkoelt in huis en de temperatuur daalt naar 17 graden (overdag staat ie op 19 bij mij). Anders blijft het gewoon 18 a 19 graden. Inmiddels heb ik mijn thermostaat gewoon op 19 staan en alleen als ik voor werk meerdere dagen of een week weg ben zet ik deze op 17. Het op temperatuur houden van 27000kg beton lijkt zuiniger dan het opwarmen van 17 naar 19 a 20 graden elke dag. Mijn gasverbruik is 450m3 en dat is inclusief douchen en regelmatig een bad vullen (oppervlakte net geen 100m2).

Mijn advies is om te kijken wat voor jou werkt. Kijk wat het verschil maakt tussen beide wanneer het ongeveer hetzelfde weer is.

[ Voor 10% gewijzigd door Uberprutser op 17-11-2025 11:49 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• THE_BASE
  • Niet online
Voor de nacht dalen lijkt in elk geval niet verstandig. Na de vakantie proberen we weer even standaard 20 graden en aankomende week mag het zakken naar 18.5 graden. Dan is er een week minder stoken overdag en als we thuiskomen als het goed is nog makkelijk op te warmen.