Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bewegingsmelder blijft triggeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11 08:13
Ik heb een systeem wat er al was iets anders in gebruik genomen en alles zo ver ik weet hetzelfde aangesloten.

Er zit een bewegingssensor onder de trap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0GeFU42jJ4-yDs7SxdlsdDOxK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kn60789UAKfc36eD101dhKFL.webp?f=fotoalbum_large
Deze sensor was aangesloten op een mechanische ventilatie en een lamp.
Ga je de ruimte in, lamp aan, ventilatie aan. Je verlaat de ruimte, lamp uit en na een tijdje ventilatie uit.
Nu heb ik het hetzelfde (op een iets andere plek) aangesloten en de lamp er uit gehaald.

Dus ik heb de bewegingssensor (met tijd en lux) die is aangesloten op een ventilator (met tijd).

In mijn geval trigger in de beweging, die triggerd de ventilatie (voor ong 12min) en zou dan dus uit moeten gaan. Echter wordt de sensor continue getriggered.

Als ik een zaklamp in de ruimte leg, gaat hij niet opnieuw aan (hij staat op nacht en korte tijd) en werkt hij dus eindelijk perfect. Echter als ik de ruimte donker achter laat gaat de bewegingssensor uit, en 1sec later wordt hij opnieuw getriggered.
En dit gaat dus uren door... waardoor de ventilatie ook uren door gaat....
Ik heb al het lichtje van de ventilator proberen af te dekken (die gaat uit als de sensor uit gaat, dus wie weet triggered dit iets), maar zonder resultaat.
Ik heb de sensor in aluminiumfolie ingepakt, zonder resultaat.
Het enige wat helpt om niet te triggeren is dus de lamp aan, wat vreemd is want hiervoor ging de lamp ook uit als de bewegingsmelder timer "op" was.

Probleem zit dus sowieso bij de sensor, niet de ventilatie.

Iemand enig idee want ik kan de boel niet afwerken voor dit opgelost is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Zit er niet ergens een draadje verkeerd om?

Spel en typfouten voorbehouden

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou het systeem wat er al was weer gewoon even herstellen naar de oorspronkelijke staat en daarna eens goed gaan bedenken waarom en met welke rede het aangepast werd door je.... En dan vervolgens ALLE onderdelen hier exact gaan benoemen, inclusief de verwachte werking, want zoals je het nu beschrijft lijkt het er op dat je meerdere sensoren hebt welke elkaar aan het werk zetten (sensor in een ventilator én de sensor welke je hierboven als afbeelding laat zien?).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• White Dragon 6
Terugbrengen naar de oorspronkelijke staat en dan bedenken heeft geen zin want dan kom ik op hetzelfde resultaat.
De lamp wil ik niet gebruiken en de ventilatie moet aan op beweging.
Dus hetzelfde systeem maar dan zonder lamp. De sensor zit ongeveer op dezelfde plek en de ventilator is dichterbij geplaatst.

En ik heb dus alle onderdelen benoemd, dus ik weet niet wat je nog zoekt.
Heb stroom
Bewegingssensor zoals hierboven benoemd
Ventilator met tijdschakelaar.

Ik wil:
Kat gaat hok in, ventilatie gaat aan, kat gaat hok uit, ventilatie gaat 12min door en dan uit. Simpel as that.

Dit is exact hetzelfde als hiervoor, behalve dat de ventilator verder weg zat in dezelfde ruimte en er een lamp bij gekoppeld zat. Zover ik kan zien heb ik de draden hetzelfde aangesloten als hiervoor.

• White Dragon 6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji-dokd1asj_pecqbuaC1PyC-Fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqJ58LN1sOfXw6Dln3DOnGTR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdODCQcL1-8fRDQ5sKLkyK9gLIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZDBniePU7YViMTHfCZd4j51.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid, Bijgevoegd de ventilator en ook hoe alles samengekoppeld zat voor ik er aan begon.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die sensor welke je toont moet zelfs bij vol daglicht (de LUX schakeling met het zonnetje volledig op het zonnetje ingesteld) gewoon altijd op basis van beweging werken, ongeacht de hoeveelheid licht. Waarschijnlijk zit daar je denkfout.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 16-11-2025 23:14 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:53
Wordt de bewegingssensor getriggerd door de luchtstroom van de ventilator?

• White Dragon 6
Will_M schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:13:
Die sensor welke je toont moet zelfs bij vol daglicht (de LUX schakeling met het zonnetje volledig op het zonnetje ingesteld) gewoon altijd op basis van beweging werken, ongeacht de hoeveelheid licht. Waarschijnlijk zit daar je denkfout.
Ja met de sensor op het zonnetje wordt hij dag en nacht getriggered. Maar de ruimte is voornamelijk donker, dus heb hem nu op donker staan.
Maar als het dan licht is gaat wordt hij niet getriggerd, dus dat klopt dan.
Maar als het donker is wordt hij continue getriggerd.

Als ik hem op zonnetje zet dan heb ik hetzelfde resultaat als het donker is. Aan uit aan uit.
En als ik dan een zaklamp er in leg: aan uit aan uit. Wordt er niet beter op dan...

• White Dragon 6
Relesi schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:23:
Wordt de bewegingssensor getriggerd door de luchtstroom van de ventilator?
Zou je zeggen, heb inmiddels de stroomtoevoer voor de ventilator uitgezet, dus enkel het lampje van de ventilatie gaat aan en uit (afgeplakt, maar je hoort de klik). En exact hetzelfde resultaat, aan uit aan uit aan

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Er zitten nu toch nog steeds twee sensoren in het spel (in de meeste goedkope dingen)?
- de lichtsensor (meet de lux)
- de bewegingssensor (waarschijnlijk op infrarood die warmte veranderingen detecteert)

Als er een infrarood sensor in zit, zitten er dan ergens in het zichtveld warmte veranderingen die verklaren dat de sensor opnieuw triggert?

De bewegingssensor kan ook een andere sensor zijn die daadwerkelijk lichtverschillen detecteert (bewegende schaduwen etc) of ook geluid detecteert (beide zijn vaak net iets duurder dan infrarood en zie je dus veel minder in de merkloze "melders").

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
White Dragon 6 schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:55:
[...]
Ja met de sensor op het zonnetje wordt hij dag en nacht getriggered. Maar de ruimte is voornamelijk donker, dus heb hem nu op donker staan.
Maar als het dan licht is gaat wordt hij niet getriggerd, dus dat klopt dan.
Maar als het donker is wordt hij continue getriggerd.

Als ik hem op zonnetje zet dan heb ik hetzelfde resultaat als het donker is. Aan uit aan uit.
En als ik dan een zaklamp er in leg: aan uit aan uit. Wordt er niet beter op dan...
Maar dan gaat het dus mis bij die licht-detectie. Zodra hij in de dagstand gaat (en te weinig licht krijgt) schakelt ie continue in/uit/in/uit. Maar als ie op de nachtstand staat (en wel voldoende licht krijgt, met eerst de lamp en nu zaklamp) gaat het goed.

Klinkt dus alsof je simpelweg een andere sensor moet halen die niet afhankelijk is van een dag/nacht stand want het lijkt er op dat je huidige sensor dat licht echt verwacht om goed te kunnen werken.

[removed]

• White Dragon 6
Qwerty-273 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:09:
Er zitten nu toch nog steeds twee sensoren in het spel (in de meeste goedkope dingen)?
- de lichtsensor (meet de lux)
- de bewegingssensor (waarschijnlijk op infrarood die warmte veranderingen detecteert)

Als er een infrarood sensor in zit, zitten er dan ergens in het zichtveld warmte veranderingen die verklaren dat de sensor opnieuw triggert?

De bewegingssensor kan ook een andere sensor zijn die daadwerkelijk lichtverschillen detecteert (bewegende schaduwen etc) of ook geluid detecteert (beide zijn vaak net iets duurder dan infrarood en zie je dus veel minder in de merkloze "melders").
Ik zie geen merk bij de bewegingssensor.

Maar nee er is ook geen warmtebeweging. Als ik niet loop of beweeg gaat hij ook aan.
Nu 3 uur van huis geweest, inmiddels is hij wel uit...
Maar loop ik nu achter een plank naar de sensor te zwaaien gebeurt er niks...

Plank weggehaald en ik moet veel bewegen voor ik hem eindelijk aan krijg
Eenmaal aan gaat hij weer als een malle aan en uit (en ik zit er nu niet bij).

Hij gaat uit en 1sec later weer aan...

• White Dragon 6
redwing schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:19:
[...]

Maar dan gaat het dus mis bij die licht-detectie. Zodra hij in de dagstand gaat (en te weinig licht krijgt) schakelt ie continue in/uit/in/uit. Maar als ie op de nachtstand staat (en wel voldoende licht krijgt, met eerst de lamp en nu zaklamp) gaat het goed.

Klinkt dus alsof je simpelweg een andere sensor moet halen die niet afhankelijk is van een dag/nacht stand want het lijkt er op dat je huidige sensor dat licht echt verwacht om goed te kunnen werken.
Ja maar die lamp die gaat uit als de sensor ook uit gaat....
Dus het triggeren gebeurt dan toch pas nadat de lamp al uit is dus die lamp zal het erwchil dan toch niet zijn?

Even voor mijn begrip, de sensor zit beweging, die triggered de ventilator (en lamp). De timer op de sensor geeft aan hoe lang de ventilator en lamp stroom moeten houden. Tijd op, stroom naar ventilator en lamp uit. En dan wachten op een nieuwe beweging, maar dan stuurt hij meteen een signaal terwijl er geen beweging is.dat signaal komt pas nadat de eventuele lamp al uit is.

Voor de goede orde, zo staat het er bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efUwSENqC78r9oY0zJ9twaze5fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfAY2N9ffS5xhDlgz1pGI1PR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door White Dragon 6 op 17-11-2025 12:24 ]

• redwing
White Dragon 6 schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:17:
[...]
Ja maar die lamp die gaat uit als de sensor ook uit gaat....
Dus het triggeren gebeurt dan toch pas nadat de lamp al uit is dus die lamp zal het erwchil dan toch niet zijn?
Aangezien het met een zaklamp in de ruimte wel werkt, durf ik wel te garanderen dat die lichtsensor er iets mee te maken heeft. Je hebt alleen wel apart gedrag (normaal zou ik verwachten dat ie een dag en nachtstand heeft, waarbij hij met licht niets doet en in het donker juist wel). Maar je zou even een lamp in die ruimte kunnen leggen die op de oude manier is aangesloten (die dus aan gaat door de sensor en vanzelf weer uit gaat). Als het dan weer hetzelfde werkt weet je iig 100% zeker dat je alles weer hetzelfde hebt aangesloten.
Even voor mijn begrip, de sensor zit beweging, die triggered de ventilator (en lamp). De timer op de sensor geeft aan hoe lang de ventilator en lamp stroom moeten houden. Tijd op, stroom naar ventilator en lamp uit. En dan wachten op een nieuwe beweging, maar dan stuurt hij meteen een signaal terwijl er geen beweging is.dat signaal komt pas nadat de eventuele lamp al uit is.
Ik verwacht dat de sensor de beweging ziet, de timer op de sensor dan bepaalt hoe lang de lamp aan gaat en dat de ventilator zijn eigen timer heeft waardoor die na uitschakelen nog even door blijft draaien. Dat betekent trouwens wel dat de ventilator standaard aan de 230V zou hangen en een aparte aansluiting heeft voor de sensor. In dit geval zou dan bruin/blauw zou de voeding zijn en geel/groen de sensordraad. In je plaatje verwacht ik dat er dan bij bruin een L staat, bij blauw een N en bij de geel/groene een tekening van een schakelaar (vooral die laatste is niet te zien)
Voor de goede orde, zo staat het er bij.
[Afbeelding]
Hoe zie je eigenlijk dat de sensor continue wordt getriggered? En heb je toevallig een typenr/gebruiksaanwijzing van die sensor en ventilator?

[removed]

• White Dragon 6
redwing schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:22:
[...]

Aangezien het met een zaklamp in de ruimte wel werkt, durf ik wel te garanderen dat die lichtsensor er iets mee te maken heeft. Je hebt alleen wel apart gedrag (normaal zou ik verwachten dat ie een dag en nachtstand heeft, waarbij hij met licht niets doet en in het donker juist wel). Maar je zou even een lamp in die ruimte kunnen leggen die op de oude manier is aangesloten (die dus aan gaat door de sensor en vanzelf weer uit gaat). Als het dan weer hetzelfde werkt weet je iig 100% zeker dat je alles weer hetzelfde hebt aangesloten.

[...]

Ik verwacht dat de sensor de beweging ziet, de timer op de sensor dan bepaalt hoe lang de lamp aan gaat en dat de ventilator zijn eigen timer heeft waardoor die na uitschakelen nog even door blijft draaien. Dat betekent trouwens wel dat de ventilator standaard aan de 230V zou hangen en een aparte aansluiting heeft voor de sensor. In dit geval zou dan bruin/blauw zou de voeding zijn en geel/groen de sensordraad. In je plaatje verwacht ik dat er dan bij bruin een L staat, bij blauw een N en bij de geel/groene een tekening van een schakelaar (vooral die laatste is niet te zien)

[...]

Hoe zie je eigenlijk dat de sensor continue wordt getriggered? En heb je toevallig een typenr/gebruiksaanwijzing van die sensor en ventilator?
https://streamable.com/qux2di

Nou... een groot succesverhaal XD
De lamp doet zoals verwacht maar op een of andere manier blijft hij dus triggeren

Rotheigner air style 100JT is de ventilator
De sensor heb ik 0 info van

• White Dragon 6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvrxKXlSCUJN5suzzKmhD0OV7vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewROmdoUYB9GQJgAutWeKHPK.jpg?f=fotoalbum_large

Even een zeer snelle niet elektrotechnische aansluitschema gemaakt van hoe ik het nu aangesloten heb. Misschien dat dit iets laat zien.

• redwing
White Dragon 6 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:49:
[...]

https://streamable.com/qux2di

Nou... een groot succesverhaal XD
De lamp doet zoals verwacht maar op een of andere manier blijft hij dus triggeren
Ik was al een beetje bang voor continue trigger gedrag :+ Dat lichtgedrag was nl. niet echt te matchen met wat ie voorheen deed.
Rotheigner air style 100JT is de ventilator
De sensor heb ik 0 info van
Die ventilator heeft voor zover ik kan zien inderdaad een interne timer. En dan moet je groen/gele draad dus de aan/uit sensor zijn. Vraag blijft dan vooral waarom die sensor blijft triggeren, misschien is de afstand naar de grond te kort waardoor ie altijd vind dat ie iets ziet?

[removed]

• redwing
White Dragon 6 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:11:
[Afbeelding]

Even een zeer snelle niet elektrotechnische aansluitschema gemaakt van hoe ik het nu aangesloten heb. Misschien dat dit iets laat zien.
Dat lijkt me te kloppen. Je schakelt de fase dus dat is goed. (Het enige dat me hierin stoort is dat de geelgroene draad als schakeldraad wordt gebruikt en dat er dus op een draad met aarde-kleur spanning kan komen te staan). Maar dat maakt wat werking betreft niets uit.

De grote vraag is dus vooral waarom die sensor continue triggered.

[removed]

• White Dragon 6
redwing schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:18:
[...]

Dat lijkt me te kloppen. Je schakelt de fase dus dat is goed. (Het enige dat me hierin stoort is dat de geelgroene draad als schakeldraad wordt gebruikt en dat er dus op een draad met aarde-kleur spanning kan komen te staan). Maar dat maakt wat werking betreft niets uit.

De grote vraag is dus vooral waarom die sensor continue triggered.
Haha ja dat de aardedraad gebruikt wordt als schakeldraad las ik al ergens dat sommige mensen hier niet over tr spreken zijn haha. Ik heb dit gewoon gelaten zoals het al zat, heb het alleen ingekort en opnieuw aangesloten.

Dat de afstand te kort zou zijn voor de sensor zou best eens kunnen ik weet niet of er een minimale afstand voor is. De vorige locatie had iets meer lucht, maar veel hoger zal hij niet gezeten hebben.
Pagina: 1