Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:13
Tja het is wat ... keuze stress.
Eigenlijk was ik er al uit, was puur op de lovende reviews onderweg gegaan naar de MediaMarkt om daar eens te gaan kijken naar de TCL 85C8k (bij Hello TV 85C89K volgens mij).
In Breda ging dan niet de 85 versie maar wel het kleinere broertje, en was redelijk overdonderd door het beeld want dat was t.o.v. onze 10 jaar oude Samsung LED toch wel een heeeeel stuk beter. Nu was het zo dat ik een geluids demo had gevraagd gebruik makende van de standaard ingebouwde speakers (waarover deze TV toch redelijk geroemd is). Nu was deze demo TV dus juist één met een mankement wat door verplaatsing was gekomen, en juist aan de speakers. Maar goed proberen daar doorheen te luisteren was ik redelijk mwha tevreden het het standaard geluid maar zeker over het beeld.
Totdat een medewerker naar me toen kwam en begon dat ze voor hetzelfde geld een Oled van Samsung mogen aanbieden : S85f voor € 2199,00
Tja en toen kwam de twijfel......
Vandaar nu eigenlijk aan de kenners enz die hier zitten, HEEEELP wat is jullie advies ?

[ Voor 4% gewijzigd door Pimmetje651 op 16-11-2025 19:17 ]

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:33
In de regel geniet OLED de voorkeur boven LCD, enige uitzonderingen hierop zijn directe zonlicht op de plaats waar de TV hangt/ staat of wanneer je een bovengemiddeld lichte woonkamer hebt en ook overdag wil dat kleuren zoveel mogelijk poppen. Maar dan had je al veel eerder jouw huidige Samsung vervagen ;).

Imo is OLED dus de betere keuze, zet 'm thuis neer en kijk hoe het geluid bevalt. Dit gezegd hebbende zou ik altijd voor een externe geluidsoplossing kiezen, zelfs een goede simpele soundbar voegt al veel meer toe aan de beleving en geluidskwaliteit dan interne TV speakers. Hierdoor is de kijkervaring meer in balans, een Samsung Q800F soundbar biedt veel bang for the buck wanneer je geen achterspeakers wenst.

• Pimmetje651
Dank voor je antwoord @Freshouttheoven .
Mijn gevoel heeft moeite met een instap OLED t.o.v. een high end miniLED.
En geluid is idd niet de juiste reden om een keuze te maken. Als we film kijken gaat mijn receiver toch aan wat dan weer een heel stuk beter is dan een soundbar 😁

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:42
Het verschil tussen een instap OLED en een high-end OLED TV is velen malen kleiner dan het verschil tussen een instap LCD en high-end LCD TV. Eigenlijk zijn alle OLED TV's high-end TV's. De vraag is alleen even of je een moderne Samsung TV wilt hebben. Veel bloatware, matige processing, rare instellingen en een dubieuze quality control... Ik vind trouwens de LG C series het beste geluid* hebben van de 'normale' TV's die niet een soundbar geïntegreerd hebben zoals sommige Philips en Panasonic modellen.

*Het is echter nog steeds TV geluid met alle tekortkomingen die daarbij horen.

De keuze tussen een OLED en LCD TV hangt volledig af van hoe en wanneer je TV kijkt én waar je het meeste waarde aan hecht. Voor overdag is een goede LCD TV in de regel beter, maar overdag kijk ik nooit kritisch. Het is 's avonds dat ik echt series en films kijk, veelal in het donker en dan komt de kracht van OLED om de hoek zetten. Daar ligt voor mij het zwaartepunt en dan ga je ook de tekortkomingen zien van een LCD TV. Kijk je echter altijd met (veel) verlichting aan en wil je ook overdag omver geblazen worden dan is een goede LCD TV misschien de betere keuze. Tot aan 85" zou ik altijd een OLED TV prefereren, mits de TV niet in vol zonlicht komt te staan. Wil je nog groter (98"), dan zijn de TCL mini-LED toestellen niet te verslaan binnen dat prijsbereik.

Some infinities are bigger than others.

• Pimmetje651
Major_ton schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:50:
Het verschil tussen een instap OLED en een high-end OLED TV is velen malen kleiner dan het verschil tussen een instap LCD en high-end LCD TV. Eigenlijk zijn alle OLED TV's high-end TV's. De vraag is alleen even of je een moderne Samsung TV wilt hebben. Veel bloatware, matige processing, rare instellingen en een dubieuze quality control... Ik vind trouwens de LG C series het beste geluid* hebben van de 'normale' TV's die niet een soundbar geïntegreerd hebben zoals sommige Philips en Panasonic modellen.
Terecht dat je dit aanhaalt. Het zal daarom ook wel erg mooi zijn als er een vergelijkbaar aanbod is te vinden van een LG Oled t.o.v. Samsung wat de keuze dan een stuk makkelijker maakt.
Het stuk software (Tizen) ben ik helemaal met je eens. Sowieso is dat Google TV superieur in mijn ogen (ja ook dat het LG niet, maar het LG OS is beter in mijn ogen dan Tizen=bloatware)