Huis slim verwarmen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ano_ett
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-11 09:56
Hallo,

Ik zou graag mijn huis slim willen verwarmen. Ik heb een maisonnette woning met stadsverwarming, in de woonkamer heb ik een standaard (draai) thermostaat. Zo regel ik de temperatuur over heel t huis.

Ik wil dit vanaf nu op een “slimme” manier doen, met tado. Alleen zijn er zoveel extra add-ons en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik concreet wil is dat in elk kamer afzonderlijk kan verwarmen, maar hoe zorg ik ervoor dat tado warm water aanroept? Wat heb je daarvoor nodig?

Voor ik iets bestel (want het is duur), wil ik graag weten wat ik nodig heb. Ik heb al forums etc afgezocht maar geen concreet antwoord kunnen vinden?

Iemand die een beginner als ik kan voorzien van de relevante info?

Bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:33
wat je nodig hebt is een smart radiatorknop, en die zet je op elke radiator.
Warm water stroomt continue, oproepen doe je door de radiator open te laten zetten.

• Ano_ett
99ruud99 schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:50:
Warm water stroomt continue, oproepen doe je door de radiator open te laten zetten.
Duidelijk, en wat moet ik met de huidige draai thermostaat doen in de woonkamer?
Ik zie dat tado een “startpakket” heeft, en daar krijg je een extra apparaat bij (een bridge), is die bridge nodig ?

[ Voor 13% gewijzigd door Ano_ett op 16-11-2025 18:55 ]

• 99ruud99
die komt te vervallen - want de radiatorknoppen doen het thermostaat gedeelte nu zelf :)
Als je een pomp hebt die aangestuurd wordt door de thermostaat, zet hem dan relatief hoog, bijvoorbeeld 22 *C, de verwarming in de woonkamer zal dan al eerder de warmte toevoer knijpen, maar de andere ruimtes kunnen dan nog steeds opwarmen.

• Ano_ett
99ruud99 schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:55:
die komt te vervallen - want de radiatorknoppen doen het thermostaat gedeelte nu zelf :)
Als je een pomp hebt die aangestuurd wordt door de thermostaat, zet hem dan relatief hoog, bijvoorbeeld 22 *C, de verwarming in de woonkamer zal dan al eerder de warmte toevoer knijpen, maar de andere ruimtes kunnen dan nog steeds opwarmen.
Ik weet niet of ik een pomp heb wat wordt aangestuurd.. :D

Wat is de best practice met de draai thermostaat? Ik zat eraan te denken m af te koppelen, en daar een tablet te hangen met HA, dat moet wel lukken toch?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je geeft aan dat je stadsverwarming hebt.
Hoe wordt er gemeten hoeveel energie je verbruikt hebt?
Want wanneer je met je oude thermostaat de temperatuur van het hele huis regelt dan verwacht ik dat er nergens radiatorknoppen zitten (wat wel een beetje vreemd zou zijn).
Maar wanneer die er wel zitten dan zou ik voor de hal, keuken en woonkamer thermostaatkranen op de radiatoren zetten. Die kun je dan op een bepaalde stand zetten die comfortabel is.
De gewone radiatorkranen op de douche en slaapkamer kun je handmatig open/dicht zetten wanneer nodig.
Het is een maisonette, geen echte noodzaak om dure oplossingen er aan te hangen die je lopend of met een thermostaatkraan ook kunt regelen. (Haal je er financieel gezien ook nooit uit).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:30
99ruud99 schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:50:
Zonder te weten wat voor type stadsverwarming TS heeft, kan dat een risicovol advies zijn met hoge kosten als gevolg voor @Ano_ett

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:30
Ano_ett schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:12:
Ik weet niet of ik een pomp heb wat wordt aangestuurd.. :D
Dan wordt dat je huiswerk ;)
Om te weten wat je mogelijkheden zijn moet je eerst weten wat je in huis hebt.
Wat is de best practice met de draai thermostaat? Ik zat eraan te denken m af te koppelen, en daar een tablet te hangen met HA, dat moet wel lukken toch?
Dan moet je wel gelijk een heleboel zelf inregelen.
Honeywell heeft het Evo Home systeem. Ik heb dat zelf ook gebruikt toen ik een woning woonde met stadsverwarming. Daarmee konden we perfect te warmte regelen in de kamers waar we dat nodig hadden.

Spel en typfouten voorbehouden

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bedenk even goed of je geld wil uitgeven aan Tado: https://tweakers.net/zoek...cpOrSzPL0pRslIKSUzJV6oFAA

Zeker als je wilt koppelen met een domoticasysteem. Duurkoop is in dit geval duurder koop.

• Ano_ett
Yaksa schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:30:
Je geeft aan dat je stadsverwarming hebt.
Hoe wordt er gemeten hoeveel energie je verbruikt hebt?
Want wanneer je met je oude thermostaat de temperatuur van het hele huis regelt dan verwacht ik dat er nergens radiatorknoppen zitten (wat wel een beetje vreemd zou zijn).
Maar wanneer die er wel zitten dan zou ik voor de hal, keuken en woonkamer thermostaatkranen op de radiatoren zetten. Die kun je dan op een bepaalde stand zetten die comfortabel is.
De gewone radiatorkranen op de douche en slaapkamer kun je handmatig open/dicht zetten wanneer nodig.
Het is een maisonette, geen echte noodzaak om dure oplossingen er aan te hangen die je lopend of met een thermostaatkraan ook kunt regelen. (Haal je er financieel gezien ook nooit uit).
Ik heb bij elk radiator een kraan die ik open en dicht kan draaien.
In de meterkast heb ik een metertje staan (analoog), dat netjes meet hoeveel energie ik verbruik.

Maar als ik het goed begrijp, zou jij in dit geval niet over gaan op zo’n tado oplossing?

• 99ruud99
het is relatief duur, je kan ook gewoon de kraan open en dicht draaien - of een thermostaatkraan erop zetten. Die stel je dan 1x in op gewenste temperatuur, en die houdt hij dan aan. Als je dan ruimte uit gaat moet je temperatuur lager zetten (als je dat wilt).

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ano_ett schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:15:
[...]Ik heb bij elk radiator een kraan die ik open en dicht kan draaien.
In de meterkast heb ik een metertje staan (analoog), dat netjes meet hoeveel energie ik verbruik.
Maar als ik het goed begrijp, zou jij in dit geval niet over gaan op zo’n tado oplossing?
Ik heb destijds de simpele (tweedraads) draaithermostaat vervangen door een digitale klokthermostaat met week/dagprogramma's. Thermostaatknoppen op een aantal radiatoren gezet en vervolgens de thermostaat geprogrammeerd zodanig dat deze op tijdstippen aansprong dat ik het wat warmer wilde hebben. Dat werkte in mijn situatie prima. Je moet even nakijken of dat in jouw situatie ook mogelijk is. Ik vermoed van wel omdat je een draaithermostaat aan de muur hebt zitten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1