Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• LogEnd28
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Dag allen!

Mijn GTX 1060 3GB is na een kleine 10 jaar toch echt aan vervanging toe. Ik heb een mooi 3440x1440 120Hz scherm op mijn bureau staan, maar dat ten volle benutten lukt er toch niet echt mee. Ik ben me al een tijd opnieuw aan het inlezen, maar heb het plaatje nog niet helemaal helder. Met de ijdele hoop dat Black Friday nog tot een goede korting leidt, beroep ik me graag op jullie kunde :henk

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen, zowel wat ouder als het nieuwe spul. O.a. Battlefield 6, RDR2, GTA5 (of 6 t.z.t. _/-\o_), Rocket League, CS2.
Geen videobewerking of AI modellen draaien. Ook geen overklok.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil sowieso een nieuwe GPU en daar een paar jaar mee kunnen doen. Dat wil zeggen: de 120Hz van mijn ultrawide scherm benutten, bij gamen op high-ultra, voor >5 jaar.

Ik heb twee dilemma's. Ten eerste of ik mijn huidige moederbord, CPU en RAM wil vervangen. Deze zijn relatief nieuwer, maar het lijkt me ook zonde als ze een nieuwe GPU significant gaan bottlenecken.
Ten tweede twijfel ik of ik nu een hele dikke GPU wil die over >5 jaar ook nog alles op high/ultra op 120Hz draait; of t.z.t. wil verangen. Eigenlijk wil ik tussen de twee systemen in de BBGs voor 1440p-game-pc en 4k-game-pc in gaan zitten. Dat is vooral voor de GPU lastig: de rTX 5080 en de RX 9070 XT schelen een forse €600, en ik twijfel of dat het waard is.

Het geluidsniveau maakt me niet zoveel uit. Enigszins zuinig in energieverbruik is een nice to have en geen harde eis. Ik heb geen merkeisen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absoluut maximum en wil vooral graag de hierboven genoemde prestaties halen. Afhankelijk van welke kant de "dilemma's" op valt wil ik best meer geld uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn voeding en GPU gaan al 9 jaar mee, dus zijn aan vervanging toe. CPU/RAM/mobo twijfel ik over.
#CategorieProductVervangen of behouden?
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 3G (rev. 1.0)Vervangen
1VoedingenCorsair Builder CX600Vervangen
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed?
1MoederbordenMSI X570-A Pro?
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18?
1BehuizingenChieftec APEX AIRBehouden
1MonitorsIiyama ProLite ProLite XCB3497WQSNPH-B1 ZwartBehouden
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)Behouden
1Interne SSD'sPNY CS900 2,5" 2TBBehouden
Als nieuwe componenten dacht ik hieraan:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 253,99€ 253,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 651,99€ 651,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 205,90€ 205,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 148,-€ 148,-
Totaal€ 1.708,88
Wat verwacht je van ons?
Ik zou het enorm waarderen als jullie meedenken over wel/niet vervangen van mobo/cpu/ram; en over de GPU-keuze. Zou de RTX 5080 het prijsverschil waard zijn voor mijn beoogde gebruik? Momenteel neig ik naar de RX 9070 XT, maar zou eigenlijk een GPU die tussen deze twee in zit qua prijs en prestaties willen. De RTX 5070 Ti lijkt dat volgens de 4k videokaart BBG niet te zijn.

Veel dank voor het meedenken!

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 19:03
Je zou een 5700X of 5800X kunnen nemen en een RX 9070 XT. Dan hoef je je moederbord niet te vervangen en kan je je volgende upgrade naar AM6 doen omstreeks 2027.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:55

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yup, je hebt momenteel op zich een fijne basis om het bij een GPU upgrade te houden met een (2e hands?) CPU upgrade daarnaast. Je hebt al 32GB ram, dus in plaats van een totale set die je nu voor €1000 hebt samengesteld kun je goedkoper uit zijn met méér performance door te gaan voor:
uitvoering: Cooler Master MWE Gold 850 V3 - ATX3.1
uitvoering: Gainward GeForce RTX 5080 Phoenix V1

Dan ben je onder de €1200 in de basis al klaar. Dat gaat voor de performance in heel veel games al fors veel doen. Mocht je écht niet tevreden zijn kun je deze 2 componenten alsnog daarna inbouwen in een AM5 systeem, maar dat is relatief erg veel geld voor weinig FPS. Ik zou zeggen begin hiermee en als het redelijk werkt, haal dan zoals @Dekar zegt inderdaad een 5700/5800X3D (die zijn helaas fors duur) of 5900X tweedehands van de Vraag & Aanbod (moet voor +/- €150 te krijgen zijn met beetje onderhandelen). Die €150 is dan het enige dat je niet 'mee kan nemen' naar een eventueel AM5 systeem. Maar ik denk dat je wel tevreden gaat zijn als zo'n CPU er in zit, zelf zit ik ook op AM4 en hoop het tot AM6 uit te houden wat vooralsnog prima gaat.

Met een RX 9070 XT koop je voor nu een prima 1440P kaart, maar hij is voor 1440P ultrawide wel wat krap. Met een 5080 koop je er meer één die dit beter kan hebben en ook toekomstbestendiger is richitng bijv. een GTA 6 op 1440P ultra. Zelf zou ik met bovenstaande besparing dus voor de laatste optie gaan. Wel eerst even een firmware update doen van je moederbord voordat je begint met de GPU en eventueel CPU wissel!

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-11-2025 16:27 ]

youtube.com/@hisrep

• LogEnd28
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Bedankt voor de suggesties allebei _/-\o_ Deze opties had ik nog niet bedacht, het ziet er allemaal zo aantrekkelijk uit in de BBGs O-)

Ik denk dat ik voorlopig bij mijn huidige CPU blijft en voor de 5080 ga, met de ijdele hoop dat Black Friday nog iets leuks met de prijzen doet. Mocht het echt een bottleneck zijn, kan ik t.z.t. nog voor een CPU upgrade (via V&A) kijken.

Is er nog een reden dat je deze specifieke 5080 aanraadde @DeNachtwacht?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:55

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Eh tot gister was hij €1029, nu ineens is hij aan het stijgen. En alvast een kleine teaser voor Black Friday; dat gebeurt dus overal. Deze week stijgen de prijzen en dan kun je volgende week ineens tegen "stuntprijzen" kopen. Ben benieuwd of hij onder de €1029 gaat zakken, maar ik zou daar als ik jou was wel op wachten, diverse modellen waren 2 weken geleden minder dan €1050 dus daar moet hij voor te koop kunnen zijn in een actie.

youtube.com/@hisrep