Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AutoCAD desktop voor schrijnwerkerij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 22:36
Een vriend van me begint samen met 1 van z'n collega's binnenkort een schrijnwerkerij op zelfstandige basis. Hij heeft me gevraagd 2 desktops samen te stellen om AutoCAD en hun CNC software te draaien.
Het mag wat kosten, als dat nodig zou zijn. Maar het moet natuurlijk ook niet meer kosten dan echt nodig.

Hij toonde me een PDFje van de vereisten voor die CNC tool (SCM Maestro, als ik me goed herinner), maar die vereisten leken me relatief laag. Al stond er niks echt specifiek over CPU/GPU/RAM vermeld...
Ik ga er van uit dat AutoCAD zwaardere vereisten zal hebben.

AI vertelt me dat AutoCAD niet echt multithreaded is. Single core boost performance zou het belangrijkste zijn. Als keuze tussen een Intel Core Ultra 7 265K en een AMD Ryzen 7 9700X gaf AI aan dat het verschil vrij beperkt is, maar de AMD toch een slimmere keuze is omwille van lager stroomverbruik, dus makkelijker te koelen. Ik zie dat een 9700X momenteel voor zo'n €300 gaat, dus zeker niet overdreven duur.
Maar een 9600X kost zo'n €200. Kan ik gerust die €100 besparen zonder merkbaar in te boeten? Dat compenseert de recente prijsstijging van DDR5, want ik zou de desktops toch met 32GB willen uitrusten.

Qua GPU lijkt AutoCAD eigenlijk niet zeer veeleisend. De system requirements zegt me dat een GPU met 8GB VRAM al voldoende is.
Hoe zit dat hier Nvidia vs AMD? Zijn beide even goed, of werkt de software gewoon beter met Nvidia (gezien al jaren de facto marktleider)?
Wat met professionele kaarten vs consumenten gaming GPUs? Is dit van groot belang?
Zonder echt kennis van zaken te hebben over AutoCAD zou ik zelf voor een AMD RX 9060XT 16GB gaan. Die heeft dan zeker genoeg VRAM, en zit prijs/kwaliteit wel goed, denk ik. Tenzij extra GPU kracht wel wenselijk zou zijn voor een vlotte werking?

Hij wil ook graag 2 schermen zodat hij AutoCAD en iets anders naast elkaar kan zetten. Zijn 2 27" 1440p schermen hiervoor goed? Of beter 4K, en/of groter? Maar 2 32" schermen naast elkaar lijkt me al heel breed.
Ikzelf gebruik tegenwoordig 1 40" ultrawide. Met Powertoys FancyZones kan ik ook mijn scherm indelen in verschillende zones, zonder 2 fysieke schermen te hebben.
1 heel groot of 2 kleinere schermen, beide hebben voor en nadelen. Dus misschien kan iemand met ervaring met AutoCAD een goed en praktisch voorstel doen?

Naast CPU/GPU/monitoren heb ik geen advies nodig. Voor de case, mobo, RAM, SSD, PSU en koeling kan ik zeker wel zelf iets geschikt vinden.

Alle reacties

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wil je wel zelfbouw in een professionele productie-omgeving? Ik deed het vroeger ook en raad nu dell of hp aan, met ondersteuning als een onderneming op die hardware leunt.

Pc stuk? Morgen een nieuwe.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 16-11-2025 11:48 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 22:02
Wat is een schrijnwerkerij?

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

StarWing

Huh ?!?

Da's de werkplaats van een schrijnwerker.

Page intentionally left blank.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-11 23:32
Ik zou vooral zorgen voor degelijke apparatuur die goed tegen stof kan.....
Of inbouwen in een stofdichte kast waar alleen het toetsenbord en muis in het stof liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11 23:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Met autocad is het voornamelijk hoever je gaat renderen. Draad frames en/of standaard textures in het eind resultaat kan iedere pc wel van de afgelopen 10 jaar. Wil je multi-angle/multi-view renderen met alles in high-res resulutie en textures dan maakt een zwaarder system (lees: CPU+RAM en GPU+VRAM) aanzienlijk verschil.

Oftewel, heb je een voorbeeld van het resultaat?

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 16-11-2025 14:11 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:38
Mijn eerste reactie is inderdaad gewoon een HP/Lenovo/Dell kopen. Je wilt eigenlijk geen problemen ermee hebben, zoals garantie. Bijna altijd NBD. Dat zou mijn beste advies zijn. Geen handmatig losse producten selecteren. Bij problemen komen ze ook bij jou langs, en garantie kan zomaar een week of langer duren. Men kan dan niet werken, en dat kost vaak een hoop geld.

Denk ook even aan goede backup van de data.,

Check of de software ook goed met 4K overweg kan. Heb nog wel eens met oude versies van software gehad die op 4K niet goed werkte met schaling.

Of 1 grote monitor better werkt, dan 2 schermen is altijd een lastige. Persoonlijk heb ik hier 3 24 FD schermen, maar bij klanten heb ik wel eens een grote curved. Beide hebben zijn voordelen en nadelen.
je zou 1 grote curved kunnen nemen, met een 2de 24FD.

[ Voor 19% gewijzigd door Rolfie op 16-11-2025 14:12 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:52
Kijk even wat pugetsystems voor jouw toepassing aanbeveelt.

Een amd gpu lijkt mij geen goed plan: https://www.autodesk.com/...graphics-hardware/autocad

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-11 23:11
Autocad is vooral single threaded, dus dan voegt een 8-core niet veel toe: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/
Nieuwe RTX A1000 met 8Gb is gecertificeerd voor Autocad en doet het goed: https://www.igorslab.de/e...0-and-nvidia-rtx-a1000/6/
Let op dat er (4x) mDP aansluitingen op de videokaart zitten.
Wellicht dus zoiets:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 195,99€ 195,99
1MoederbordenSapphire Nitro+ B850M WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenNvidia NVIDIA RTX A1000€ 378,15€ 378,15
1BehuizingenChieftec Pro mini AZ-01B-OP€ 37,99€ 37,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1VentilatorsArctic P14 Pro PST, 1-pack, Zwart, 140mm€ 7,99€ 7,99
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBE2AK2-32€ 152,-€ 152,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 75,99€ 75,99
1Interne SSD'sWD Blue SN5000 2TB€ 118,99€ 118,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.146,77

• freeco
Alles wat in en rondom het huis met hout te maken heeft: zoals ramen, deuren, kasten, keukens, poolhouse, tuinhuis, enz enz.
Yaksa schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:05:
Ik zou vooral zorgen voor degelijke apparatuur die goed tegen stof kan.....
Of inbouwen in een stofdichte kast waar alleen het toetsenbord en muis in het stof liggen.
Moet ik 'm inderdaad 's zeggen. Hun werkplek is nog in aanbouw, en ik weet eigenlijk niet of de PCs in een apart lokaal komen te staan, of dichtbij hun machines. Ik was sowieso wel van plan een kast te kiezen met goeie en makkelijk te reiniging stoffilters.
Boudewijn schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:48:
Wil je wel zelfbouw in een professionele productie-omgeving? Ik deed het vroeger ook en raad nu dell of hp aan, met ondersteuning als een onderneming op die hardware leunt.
Pc stuk? Morgen een nieuwe.
Daar heb je zeker een punt, en ga ik 'm zeker ook meegeven. Ik ben zeker dat ik een degelijk PC in elkaar kan kiezen, maar ik blijf een amateur. De beste PC kan stuk gaan, en ik heb zo niet direct vervanging liggen. Anderzijds, ze hebben elk hun PC. De kans dat beide tegelijk defect gaan is wel klein.
Rolfie schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:11:
Mijn eerste reactie is inderdaad gewoon een HP/Lenovo/Dell kopen. Je wilt eigenlijk geen problemen ermee hebben, zoals garantie. Bijna altijd NBD. Dat zou mijn beste advies zijn. Geen handmatig losse producten selecteren. Bij problemen komen ze ook bij jou langs, en garantie kan zomaar een week of langer duren. Men kan dan niet werken, en dat kost vaak een hoop geld.

Denk ook even aan goede backup van de data.,

Check of de software ook goed met 4K overweg kan. Heb nog wel eens met oude versies van software gehad die op 4K niet goed werkte met schaling.

Of 1 grote monitor better werkt, dan 2 schermen is altijd een lastige. Persoonlijk heb ik hier 3 24 FD schermen, maar bij klanten heb ik wel eens een grote curved. Beide hebben zijn voordelen en nadelen.
je zou 1 grote curved kunnen nemen, met een 2de 24FD.
Denken aan backup ging ik inderdaad ook voorstellen. Op z'n minst effe de files van de ene PC syncen naar de andere, of wat storage in de cloud, of eventueel een NAS bij hen thuis.
Dat ze in het algemeen maar eens nadenken 'wat als'. Je wil niet hebben dat je gans je boekhouding kwijt speelt...
Wat de schermen betreft ga ik hen hier bij me thuis eens een demo geven. Ze kunnen 's zien hoe een 40" ultrawide werkt, en ik heb nog een 27" 1440p monitor op zolder staan.
jeroen3 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:12:
Kijk even wat pugetsystems voor jouw toepassing aanbeveelt.

Een amd gpu lijkt mij geen goed plan: https://www.autodesk.com/...graphics-hardware/autocad
Goed punt. Maar zo'n pro kaarten zijn toch wel een pakje duurder. Ik ga het gewoon vermelden en ze zelf laten kiezen.

Puget systems is wel wat tegenstrijdig in hun aanbeveling. Enerzijds bevestigen ze dat het aantal cores niet zozeer belangrijk is. Anderzijds stellen ze wel een Core Ultra 9 285K voor... Ok, die is ook single core heel snel, maar ik denk wel dat een R5 9600X of R7 9700X voldoende zal zijn.
Ze bevestigen ook dat de GPU niet al teveel VRAM nodig heeft voor AutoCAD.

Dus hier kan ik wel al wat mee. Thanks alvast :)

• freeco
Woezik schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:31:
Autocad is vooral single threaded, dus dan voegt een 8-core niet veel toe: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/
Nieuwe RTX A1000 met 8Gb is gecertificeerd voor Autocad en doet het goed: https://www.igorslab.de/e...0-and-nvidia-rtx-a1000/6/
Let op dat er (4x) mDP aansluitingen op de videokaart zitten.
Wellicht dus zoiets:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 195,99€ 195,99
1MoederbordenSapphire Nitro+ B850M WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenNvidia NVIDIA RTX A1000€ 378,15€ 378,15
1BehuizingenChieftec Pro mini AZ-01B-OP€ 37,99€ 37,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1VentilatorsArctic P14 Pro PST, 1-pack, Zwart, 140mm€ 7,99€ 7,99
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBE2AK2-32€ 152,-€ 152,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 75,99€ 75,99
1Interne SSD'sWD Blue SN5000 2TB€ 118,99€ 118,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.146,77
Super! Die review bekijk ik morgen eens in detail.
Had eigenlijk niet verwacht dat de vereisten voor AutoCAD zo relatief laag waren. Ik dacht '3D programma... zal dikke bak nodig hebben...'. Maar niet dus.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-11 23:32
freeco schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:44:
[...]Moet ik 'm inderdaad 's zeggen. Hun werkplek is nog in aanbouw, en ik weet eigenlijk niet of de PCs in een apart lokaal komen te staan, of dichtbij hun machines. Ik was sowieso wel van plan een kast te kiezen met goeie en makkelijk te reiniging stoffilters.
Ik bedoel eigenlijk een industriële afgesloten kast waar de PCkast en het scherm in komen te staan, met een perspex plaat voor het scherm. En ventilatoren voor overdruk. En dan alleen de snoertjes voor muis en toetsenbord naar buiten laten komen.
Hout bewerken geeft stof, heel veel stof. En je wilt niet wekelijks die stoffilters gaan schoonmaken.
Bovendien zijn zowat alle PC cases van tegenwoordig aan alle kanten open of kieren en daarom niet geschikt voor stoffige omgevingen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1