Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 11 gescheiden netwerk creeren met 2 wifi adapters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Djoeri
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 04:30
Mijn vraag:
Ik heb een vraag m.b.t. Wifi netwerken in Windows 11, Ik heb een laptop op het werk waarvan ik 2 netwerken van wil gebruiken.

Het lastige is dat 1 permanent verbonden moet zijn met het internet, de 2e wifi adapter hoeft alleen ingeschakeld te worden wanneer dit nodig is.

Wat er nu steeds gebeurd is dat beide wifi adapters steeds met hetzelfde netwerk verbinding maakt en als ik dan de 2e adapter de verbinding verbreekt worden beide adapters verbroken en vice versa.

Het is met wat proberen wel een keer gelukt om de netwerken te scheiden, ook door bekende netwerken toe te wijzen en de 2e adapter niet automatisch te laten verbinden. Maar dit was erg omslachtig en na een herstart is deze dit weer vergeten.

Het gaat om een diagnose laptop om voertuigen mee uit te lezen, tegenwoordig moeten deze continu verbonden zijn met internet (dit is een bepaalde beveiliging) Maar ik wil de laptop met uitlees interface ook draadloos kunnen gebruiken, voorheen was dit geen probleem en kon je makkelijk switchen maar nu deze permanent verbonden moet zijn lukt dit niet meer vandaar de 2e wifi netwerkadapter.

Nu heb ik wat gelezen op internet dat je met Netsh een script zou kunnen maken om dit permanent in te stellen? Ik weet wat het is maar hoe ik zo iets moet maken weet ik niet zo goed. Wel wat gelezen op internet maar begrijp het nog niet helemaal.

Wat ik graag zou willen is dat de wifi adapter in de laptop alleen maar verbinding maakt met 1 a 2 netwerken die toegewezen zijn, het kan soms voorkomen dat we onderweg moeten werken en dan moeten we een hotspot opzetten met de werktelefoon. In de werkplaats hoeft deze maar met 1 netwerk te verbinden.

De losse adapter mag alleen maar verbinding maken met de uitlees interface en niet met het internet. De interface is niet altijd zichtbaar alleen wanneer deze verbonden is met een voertuig.

Is zo iets mogelijk, kan iemand mij hier in helpen/uitleg in geven hoe dit te doen? Ik ben nog niet heel erg thuis in Windows 11 omdat ik deze zelf nog niet heb.

Laptop: Panasonic Thoughbook Fz-55 Intel® Wi-Fi6E AX211
Wifiadapter USB: Tp-link Archer T3U Nano Netwerkadapter USB 1.3 GBit/s

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je een LTE module in jouw model? Internet via 4G/5G en wifi voor de andere zaken.

Of aan de slag met static IP's en routes. Daar wordt het wel houtje-touwtje van.

[ Voor 33% gewijzigd door PD2JK op 16-11-2025 12:00 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Djoeri
Hi,

Nee deze heeft geen LTE module. Ik weet niet of dat gaat lukken met static IP's en routes ivm bedrijfsnetwerk, deze is nogal afgeschermd en we hebben er meerdere ook hebben we alles 2x uitgevoerd (2,4 en 5 Ghz)

Is het niet mogelijk om in Windows 11 iets in te stellen zodat elke wifi adapter zijn eigen netwerk oppakt i.p.v. samen hetzelfde netwerk?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Djoeri schreef op maandag 17 november 2025 @ 03:18:
Is het niet mogelijk om in Windows 11 iets in te stellen zodat elke wifi adapter zijn eigen netwerk oppakt i.p.v. samen hetzelfde netwerk?
Het probleem waar je tegenaan gaat lopen is dat wanneer je met 2 netwerken verbonden bent, Windows geen flauw idee heeft welke hij moet gebruiken wanneer jij een netwerkrequest doet.

Stel je voor je hebt 2 netwerken verbonden en je typt tweakers.net in in je browser, wat moet je computer dan doen? Moet ie over netwerk 1 of netwerk 2 gaan praten?

Dat bedoelt @PD2JK met routes. Met behulp van een routetabel vertel je je computer welk netwerk hij moet gebruiken voor welk verkeer. Dat is overigens onafhankelijk van of er een LTE verbinding te maken is; ook dan ziet je computer het simpelweg als twee netwerken en zul je dus route tabellen moeten hebben.

Ik kan je eerste issue niet oplossen; heb echt geen idee. Maar realiseer je goed dat het verbinden met 2 netwerken pas de eerste stap is in je totale issue. Daarna heb je nog wel wat extra werk te verzetten.

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-11 15:00
Welk systeem gebruik je om uit te lezen?
Is het puur uitlezen of ook flashen?
Als dat laatste van toepassing is zou ik toch echt wel alles bedraad willen hebben..

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:52
Croga schreef op maandag 17 november 2025 @ 04:59:
[...]

Het probleem waar je tegenaan gaat lopen is dat wanneer je met 2 netwerken verbonden bent, Windows geen flauw idee heeft welke hij moet gebruiken wanneer jij een netwerkrequest doet.

Stel je voor je hebt 2 netwerken verbonden en je typt tweakers.net in in je browser, wat moet je computer dan doen? Moet ie over netwerk 1 of netwerk 2 gaan praten?

Dat bedoelt @PD2JK met routes. Met behulp van een routetabel vertel je je computer welk netwerk hij moet gebruiken voor welk verkeer. Dat is overigens onafhankelijk van of er een LTE verbinding te maken is; ook dan ziet je computer het simpelweg als twee netwerken en zul je dus route tabellen moeten hebben.

Ik kan je eerste issue niet oplossen; heb echt geen idee. Maar realiseer je goed dat het verbinden met 2 netwerken pas de eerste stap is in je totale issue. Daarna heb je nog wel wat extra werk te verzetten.
Dit is onzin. Er is een route table en metrics waarmee deze keuze wordt gemaakt.

Zoek een wifi device bridge die je op een lan poort kan aansluiten. Of maakt een nieuw klein netwerkje met een los routertje voor de uitlees spullen.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:43
Croga schreef op maandag 17 november 2025 @ 04:59:
[...]

Incorrect, bij het verbinden van een wifi netwerk zonder internet (de uitleesapparatuur) valt windows voor internetrequests automatisch terug op het 4G/5G netwerk. Je uitleesapparatuur kan dan alsnog prima gebruikmaken van wifi, zonder dat daar routetabellen oid voor nodig zijn.

Source: in gebruik op een Dell en W11.

Dat zou dus ook m'n advies zijn voor @Djoeri , koop een goedkope mogelijkheid om een 2e non-wifi netwerk te hebben. Bijv een goedkope Wifi client zoals de Cudy AC1200 of soortgelijk. Die verbindt met je Wifi netwerk, en met UTP aan je toughbook. Stroom krijgen die kleine dingetjes via USB hoewel je met wat kabeltjes zit (irritant) is je toughbook nog wel mobiel.

[ Voor 3% gewijzigd door XelaRetak op 17-11-2025 07:18 ]

• Djoeri
@Croga Wat zijn dat precies Routes, is dat wat je kan maken met dat NetSh script? Ik begreep dat je daar wifi profielen mee kan maken. Dit is wat ik gevonden heb op internet. https://lazyadmin.nl/it/netsh-wlan-commands/

@J.Thermaltaker Wij gebruiken Man-Cats, dit is het diagnose programma van MAN Truck&Bus. Flashen doen we altijd bedraad nooit wireless. Wij werken met bussen en daar moet je soms verder weg werken dan de locatie van de OBD poort, bijvoorbeeld achterin bij de motor of met de deuren. We hebben een hele lange USB kabel maar dit is niet altijd erg praktisch vandaar dat draadloos een stuk makkelijker werkt bij een bus dan bijv. een vrachtwagen.

Het is mij 1 gelukt om alles te verbinden zoals ik het zou willen, dus de ingebouwde wifikaart verbonden met de VCI diagnose interface (dit is een 1 op 1 verbinding) en de USB wifi adapter op het netwerk voor het internet. Ik weet dat het programma het nodig heeft tijdens het opstarten ervan (o.a. voor updates en verificatie) en voordat het daadwerkelijke uitlezen begint, het programma controleert het chassisnummer en de regeleenheden die volgens de voertuigkaart in het voertuig horen, dit laatste is een bestand die in de wagen opgeslagen is en dit wordt dan vergeleken met de gegevens die bij de fabriek bekend zijn (ook een soort van verificatie en authenticatie/beveiliging)

Ik weet niet wat er gebeurd als het voertuig eenmaal uitgelezen is of de verbinding nog echt noodzakelijk is. Er is een status icoontje aanwezig in het programma en deze heb ik niet zien veranderen toen ik de directe verbinding maakte met de VCI diagnose Interface en de USB wifi adapter op internet bleef staan.

Ik heb begrepen van mijn (Concullegas) op een training bij de importeur dat het zou moeten werken zo, dit was nog wel in de periode dat de laptop en het programma op Windows 10 draaide. Deze laptop werd helaas niet meer ondersteund dus sinds kort hebben we nu een Thoughbook met Windows 11 en daar heb ik pas de 2e wifi USB adapter bij besteld.
Ik begreep dat de directe verbinding alleen maar werkt met de ingebouwde wifi adapter, de externe wifi adapter schijnt het programma niet te begrijpen, deze moest je dan alleen voor internet gebruiken.

Wat ik niet begrijp is wanneer ik een wifi verbinding maak beide netwerkkaarten met het zelfde netwerk verbinding maakt. Terwijl ik aangeef dit maar met 1 wifi adapter wil doen. Is dit een Windows 11 dingetje?

Ik zou het eens kunnen proberen op de oude Windows 10 laptop hoe dit gaat, tot nu toe werkt het diagnose programma nog wel, het kan alleen niet meer bijgewerkt worden. Deze gebruiken we ook nog alleen voor het uitlezen. Programmeren van regeleenheden doen we alleen met de nieuwe up to date laptop. (2e laptop is in bestelling)
Pagina: 1