Laptop voor 4K video bewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erwin P
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-12 11:47
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil een Windows Laptop, omdat ik dat gewend ben en geen fan van Apple bediening.

Ik doe video bewerken van video's 4K 25 fps van meestal rond een uur die ik dezelfde middag/avond wil uploaden. Nu heb ik een ASUS ROG van een paar jaar oud. Deze doet meestal op 9 a 15 FPS renderen en dat is me gewoon te traag. Ook is de 500GB opslag gewoon te klein waardoor ik langere video's gewoon vaak niet in zijn geheel kwijt kan.

Af en toe gamen, maar dat zijn of oude games en her en der een RPG, maar door de regel niet heel zwaar.

Wat is je budget?
Budget is variabel.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij gaat niet mee, ik gebruik hem op schoot. Hooguit af en toe op andere plekken in huis, maar vooral op de bank aan de stroom. Wel vind ik het 15' scherm wat ik nu heb een mooi formaat. 17' wordt al snel lomp, maar kan nog net denk ik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur.
Het moet kant en klaar zijn, ik ga niks bouwen.

Dus kenners, barst maar los. Welke moet ik hebben en waarom?

Bij voorbaat dank!
Erwin P

Alle reacties

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik zou voor deze gaan:
uitvoering: ASUS ProArt P16 (H7606WX-SE002X)
Razendsnelle CPU en GPU, 64 GB geheugen, 4TB SSD's, knap 4K OLED scherm. Alles wat je je kan wensen voor videobewerking.

Of een Apple Macbook Pro.

Mocht dit toch niet helemaal zijn wat je zoekt 8) , vertel dan even iets meer over wat je budget is en welke software je gebruikt. Werk je met effecten, titels, of is het alleen aan elkaar editten?

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 15-11-2025 23:33 ]

iRacing Profiel

• Erwin P
Thanks, had even gemist dat er reactie was!

Mijn omschrijving was wellicht een beetje kort door de bocht he...

Ik gebruik Davinci Resolve. Daarin doe ik knippen/plakken, veel tekst/titels, her en der wat effecten (standaard van het programma, denk aan disolve, blur enz).
€5600 is wat veel. Eigenlijk zoek ik een beetje naar wat je nodig bent om een beetje lekker te kunnen doen wat ik doe en een beetje toekostbestendig is, zonder enorme overkill te zijn, het budget wordt een beetje wat dat kost ben ik bang.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja helemaal onderaan de streep is een laptop altijd gewoon relatief heel duur als je performance wil. Een goede desktop is veel sneller in rendering, dus voor €3000 kun je al een desktop PC kopen gebaseerd op een RTX 5080 systeem inclusief monitor en zelfde ram/ssd, die fors sneller is dan zo'n ProArt P16. Ik lees nog niet echt specifiek waarom het per sé een laptop zou moeten zijn?

De draagbaarheid die je daarmee krijgt betaal je simpelweg door fors mindere performance.

youtube.com/@hisrep

• Erwin P
Puur vanwege het feit dat ik er lekker mee op de bank zit naast Madame die een serie oid aan het kijken is. Anders zit ik veel te veel afzonderlijk boven in een kamer. Dat pakt duurder uit dan het prijsverschil Desktop vs Laptop.

• Skypo2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:58
Ik snap het hoor, portabiliteit is ook wat waard en tegenwoordig zijn de krachtige laptops best goed.

Ik raad je aan eens naar de Zephyrus G16 of G14 met een RTX 5070 TI of RTX 5080 te kijken.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Erwin P schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:25:
Ik doe video bewerken van video's 4K 25 fps van meestal rond een uur die ik dezelfde middag/avond wil uploaden. Nu heb ik een ASUS ROG van een paar jaar oud. Deze doet meestal op 9 a 15 FPS renderen en dat is me gewoon te traag. Ook is de 500GB opslag gewoon te klein waardoor ik langere video's gewoon vaak niet in zijn geheel kwijt kan.
Ik weet niet of je al eens de moeite genomen hebt de laptop open te schroeven, goed schoonmaken en nieuwe koelpasta op de cpu te doen. En ja een laptop die aan het renderen is moet je dus zeker niet op schoot pakken want daarmee blokkeer je de koeling die vaak aan de onderkant koele lucht aanzuigt.

Probleem namelijk bij de meeste laptops en dan video renderen is vooral koeling en tja, dat is en blijft bij laptops gewoon beperkt door de kleine ruimte. Op het moment dat dan de temperatuur te hoog word gaat die terugclocken dus gaat vanzelf het renderen vertragen.

Qua keuze van laptops is het een beetje moeilijk in de zin van dat je dan of een laptop met goed scherm krijgt, of een laptop dan met snelle hardware als je zeg maar beneden een bepaald budget blijft.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:27:
Tsja helemaal onderaan de streep is een laptop altijd gewoon relatief heel duur als je performance wil. Een goede desktop is veel sneller in rendering, dus voor €3000 kun je al een desktop PC kopen gebaseerd op een RTX 5080 systeem inclusief monitor en zelfde ram/ssd, die fors sneller is dan zo'n ProArt P16. Ik lees nog niet echt specifiek waarom het per sé een laptop zou moeten zijn?

De draagbaarheid die je daarmee krijgt betaal je simpelweg door fors mindere performance.
Misschien toch even een kanttekening namelijk voor video-edit heb je geeneens een RTX 5080 nodig en bij wijze van spreken een RTX 5060 al meer als voldoende is. Het is niet zo dat je dan veel sneller kan renderen met een snellere videokaart, dat verschil is ten opzichte van de veel hogere prijs eigenlijk geld weggooien.
Pagina: 1