Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LTE failover

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• TheAnT
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:40
Ik zou graag een 4g backup willen opzetten thuis.

Setup: telenet modem only in brige mode -> uxg lite

dus zoals ik denk zou er tussen de telenet modem en uxg lite een 4g router moeten komen die dan ook in bride modus zou moeten komen te staan en bij uitval van telenet dan failover doet naar de 4g.

Welke microtik raden jullie mij aan? Prijs in gedachten max €160.
en is setup dan complex op de microtik?

Voor €300 kan je wel een 4g backup kopenn van ubiquiti maar deze vind ik wel heel prijzig....

[ Voor 4% gewijzigd door TheAnT op 15-11-2025 21:07 ]

Alle reacties

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 21:42
Even bij 2de hands peplink routers kijken, doen precies wat jij wilt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:54

lier

MikroTik nerd

Het juiste merk is MikroTik, je kan deze configureren in failover modus:
https://help.mikrotik.com...76608/Failover+WAN+Backup

Een Chateau is een prima keuze, maar het makkelijkste is als je al je eisen en wensen noteert (naast het bedrag dat je ervoor uit wil geven).

Met deze opstelling kan je de uxg lite eruit doen, modem op de MikroTik aansluiten en een sim kaartje erin stoppen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TheAnT
men eis is dat ik een 4g failover kan bekomen als de kabel wegvalt.
Liefst zou ik mijn uxg lite behouden , maar dus een MikroTik Chateau LTE6 zou dus aan mijn wensen kunnen voldoen?

dus telenet router in bridge mode -> chateau ook in brige mode (+ de nodige config) -> uxg lite

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@TheAnT Hoe goed is eigenlijk je kennis?

MikroTik producten staan bekend om hun goede hardware specificaties tegen een nette prijs. De producten zijn ontwikkeld voor installateurs, hobbyisten en professionals. Om deze producten te kunnen gebruiken, dien je over voldoende kennis van netwerkapparatuur te beschikken.

Als je een Chateau LTE6 aanschaft komt UXG Lite te vervallen (die voegt niets meer toe).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• TheAnT
heb basic kennis van netwerken. Thuis setup bestaat uit wat aparte vlans,
dus ik kan wel een beetje men plan trekken.

Vind het dan wel jammer dat ik met unify ap's zit en dan de uxg lite dan zou vervangen.....
(Ik zou natuurlijk ook de lte backup van ubiquiti kunnen nemen maar die kost €300 en dat vind ik toch prijzig.)

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:31

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Het voelt alsof je erg "hangt" aan je uxg lite maar waarom? Zonder het apparaat te kennen
gok ik zo dat elke Mikrotik router (minstens) de functies heeft van je uxg lite behalve wellicht een ingebouwde Unifi controller o.i.d. Daarvoor zou je hem eventueel natuurlijk prima nog in je netwerk kunnen hangen alleen zou ik de routing taken verhuizen naar een ander device mocht dit niet lukken op de uxg lite.
Verder is 3/4/5G natuurlijk ook gewoon een "modem" niet anders als jouw Telenet device, het is prima mogelijk om een LTE "router" te kopen en deze aan welke (bedrade) router dan ook te hangen met de juiste functionaliteit natuurlijk.

Jouw COAX(?) modem zit ook niet ingebouwd in je huidige router, bij glasvezel heb je vaak ook nog een NTU en bij DSL is er ook geen eis dat er een DSL modem ingebouwd zit in je router dus staar je hier niet op blind.

• TheAnT
of
uxg vervangen door een ultra (daar kan ik dan 1 lan poort als secundaire wan poort gebruiken om daarop 4g router aan te sluiten) maar ik lees toch wat horror verhalen omtrent zulke migratie.

heeft iemand hiervoor een stappenplan?

• MasterL

MasterL

Nee.. @RobbyTown stelt je een vraag betreft je kennisniveau, jij antwoord met:
"Heb basic kennis van netwerken. Thuis setup bestaat uit wat aparte vlans,
dus ik kan wel een beetje men plan trekken."

Horror verhalen? Je kunt niet de functionaliteit van een basis router overzetten naar een andere basis router?

Ik denk dat je even terug moet naar de tekentafel.
Wat zijn nou je daadwerkelijk eisen?
1: Welke hardware wil je kosten wat het kost behouden?
2: Welk merk/ecosysteem wil je kosten wat het kost behouden?
3: Wat is je budget?

Als je denkt dat Ubiquiti al "horror" is zou ik ver wegblijven van Mikrotik dit is wel van
een heel ander niveau. Ik snap dat bovenstaande misschien wat harsh is maar
het is echt relatief makkelijk om de ene Ubiquiti router voor de andere te vervangen.
Failover in Mikrotik is echt geen "vinkje" dit vereist echte netwerk kennis dus ik denk niet dat je
deze kan op moet gaan. Kosten daar gelaten als jij blij bent met Ubiquiti hou het dan ook daarbij, koop een (multi)WAN router, zoek een LTE modem/router sluit deze aan op "WAN2" en configureer het op die manier.
Wil je kosten besparen? Kun je inderdaad naar Mikrotik gaan maar dit is een erg steile berg die je dan moet gaan beklimmen.

• TheAnT
Ben een goeie klimmer (en dat is nog geen leugen ook :) )

Horror is mss een verkeerd woord maar via mr google vernomen dat toch niet altijd evident is om die onprem controller te migreren naar cloud nuja moeilijk gaat ook.
En ik besef ook wel dat het bij mikrotik niet enkel een "vinkje" is maar met wat goeie hulp zou dit ook wel lukken.

Dus hoe ik het nu zie denk ik dat het de easy way zou zijn om een failover te krijgen is de uxg lite te vervangen naar een gateway ultra. Heeft iemand hier ervaring mee?

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Geen idee hoe nodig die LTE failover is.

Maar echt easy en low budget is het volgende:

Om je een idee te geven. Als hier het internet van de provider eruit gaat.

Dan koppel ik deze erin:
GiNet GL-MT3000
https://nl.aliexpress.com/item/1005008375955032.html
Die gaat in de poort van de uxg lite waar normaal provider Telenet inzit.

Telefoon met USB verbinden en het netwerk heeft weer internet.

Bespaart ook een extra 4G onbeperkt abbo aangezien dataabbo van de telefoon loopt en kunt de UXG Lite behouden.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 17-11-2025 14:08 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• MasterL

MasterL

TheAnT schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:14:
Ben een goeie klimmer (en dat is nog geen leugen ook :) )

Horror is mss een verkeerd woord maar via mr google vernomen dat toch niet altijd evident is om die onprem controller te migreren naar cloud nuja moeilijk gaat ook.
En ik besef ook wel dat het bij mikrotik niet enkel een "vinkje" is maar met wat goeie hulp zou dit ook wel lukken.

Dus hoe ik het nu zie denk ik dat het de easy way zou zijn om een failover te krijgen is de uxg lite te vervangen naar een gateway ultra. Heeft iemand hier ervaring mee?
Andere vraag wat houdt je tegen om het helemaal opnieuw op te bouwen from scratch?
Waarom migreren? Soms kost het minder tijd om opnieuw te beginnen. Ik geloof best dat je met copy/paste best een werkbare config in elkaar kan klikken, todat er een update is en/of je wil andere zaken verwijderen/toevoegen. Als je het niet fundamenteel begrijpt zou ik er niet aan beginnen.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:32
TheAnT schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:47:
heb basic kennis van netwerken. Thuis setup bestaat uit wat aparte vlans,
dus ik kan wel een beetje men plan trekken.

Vind het dan wel jammer dat ik met unify ap's zit en dan de uxg lite dan zou vervangen.....
(Ik zou natuurlijk ook de lte backup van ubiquiti kunnen nemen maar die kost €300 en dat vind ik toch prijzig.)
Let er op. Die LTE backup van UniFi is al meer dan een half jaar overal in backorder is. Er schijnt een opvolger aan de komen, genaamd 5G Link. Deze is al vaker op beurzen te zien geweest. Echter tot op heden nog niet verkrijgbaar… misschien deze week dan? Zit er zelf al ruim half jaar te wachten op die 5g link. 😇

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• TheAnT
MasterL schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:16:
[...]

Andere vraag wat houdt je tegen om het helemaal opnieuw op te bouwen from scratch?
Waarom migreren? Soms kost het minder tijd om opnieuw te beginnen. Ik geloof best dat je met copy/paste best een werkbare config in elkaar kan klikken, todat er een update is en/of je wil andere zaken verwijderen/toevoegen. Als je het niet fundamenteel begrijpt zou ik er niet aan beginnen.
Ja misschien moet ik wel van 0 beginnen en die uxg buitenzwieren.
En dan is "MikroTik Chateau LTE6" de beste keuze voor mij?
Pagina: 1