Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Assistant laten bepalen of en wie er thuis is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-11 14:31
Ik ben al een tijdje bezig om Home Assistant te laten bepalen of er iemand thuis is of niet, of iemand thuis komt, of juist vertrekt. Aan de hand van die informatie wil ik een aantal acties laten uitvoeren, maar ik loop vast op het meest elementaire; het weten of iemand thuis is of niet.
Mijn vraag concreet is: Is er een betrouwbare methode om vast te stellen of iemand thuis is of niet en wanneer diegene aankomt of vertrekt.

Ik gebruik de laatste versie van HAOS op een intel NUC en dat draait verder probleemloos.

Om te beginnen ben ik IP's gaan pingen, maar de aanwezige iPhones reageren alleen als ze aan staan of recentelijk aan zijn geweest. Als ze wat langer in stand-by staan, reageren ze niet meer. Niet betrouwbaar dus.

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om de info uit de HA companion app te halen en dat leek goed te werken, maar alleen als je lid bent van de beheerders-groep lijkt het. Alleen bij beheerders kun je een apparaat koppelen en dat lijkt een voorwaarde te zijn om het te laten functioneren en mijn pubers geef ik echt geen admin-rechten op HA.

Ik heb het ook met VPN geprobeerd, maar dan moet de app actief zijn. Zodra de app afgesloten is (of de iPhone in deep sleep) gaat, is de verbinding weg en is het onmogelijk om een locatie te bepalen. Vaak geeft ie aan dat je gewoon thuis bent, terwijl je bwvs in Groningen bent.

De cloud oplossing vind ik geen alternatief. Een poort openen zou kunnen, maar mijn testen geven dezelfde resultaten als hierboven; ja Apple is ws. het probleem, maar ik geloof niet dat Android zoveel beter is.

Wat ik gelezen heb, zou een bluetooth AP kunnen werken of een aanwezigheidsradar, maar dat laatste is wel wat overkill, want die moet dan in bijna elke ruimte hangen.
Zijn er nog andere opties om betrouwbaar door HA te laten bepalen of er iemand thuis is?

Alle reacties

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:51
Kijken welke apparaten (je telefoons) verbonden zijn via wifi?

https://www.home-assistant.io/integrations/device_tracker/

Ps: ik gebruik zelf (nog) geen HA

[ Voor 44% gewijzigd door maussert op 15-11-2025 20:55 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om de info uit de HA companion app te halen en dat leek goed te werken, maar alleen als je lid bent van de beheerders-groep lijkt het. Alleen bij beheerders kun je een apparaat koppelen en dat lijkt een voorwaarde te zijn om het te laten functioneren en mijn pubers geef ik echt geen admin-rechten op HA.
Dat is echt niet waar. Je kunt gewoon bij personen kiezen welke apparaten gebruikt worden om de locatie bij te houden. Daar hebben ze niet eens een inlogaccount voor nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gkScgkAMMKMNw9iXdSbrh0vYSY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Lj7PUoUv7KScHomz9RqyXxiC.png?f=user_large

Maar het nadeel van de HA Companion is dat deze ook niet meer lekker werkt met iOS, want Apple doet tegenwoordig heel willekeurig een melding 'hé deze app heeft nog locatietoegang, weet je zeker dat je dat wel wil?', en als er dan iemand per ongeluk up nee drukt dan heb je pech. Je kunt die melding niet forceren, dus dan ben je heel vaak opnieuw toegang aan het geven. Dan moet je het dus hebben van het instellen van WiFi netwerken als thuislocatie, en dat moet je per apparaat/app opnieuw instellen (dus ook als iemand een nieuwe telefoon heeft weer opnieuw).

Ik heb dat opgelost door de iCloud3 integratie te gebruiken. Die kan ook alle mensen die hun locatie met jou delen bijhouden en werkt vele malen stabieler dan de gewone iCloud integratie.
Misschien voor jou ook een optie?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik gebruik zelf gewoon de companion app en werkt prima. Als je dat dus niet wilt kan je ook kiezen voor Apple Home, maar dan moet iedereen wel daar aangemeld zijn. Als laatste optie heb ik nog Unify networking die kijkt of iemand op het netwerk is of niet.

• MikeVanD
Oon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:59:
[...]
Misschien voor jou ook een optie?
Ik weet zeker dat ik ergens gelezen heb, dat ik gebruikers van HA onder gebruikers moest aanmaken, maar ze kunnen dus ook gewoon bij Personen en het klopt dat ze idd geen admin hoeven te zijn. Je leest zoveel, dat je op een gegeven moment geen idee meer hebt of het links of rechts was....
dank!

Maar zoals jij ook concludeert, maakt dat niet veel verschil. De vraag elke keer is irritant, maar wordt doore de pubers wel braaf elke keer volledig toegang gegeven; ze zijn veel te bang dat ze hun laptop en playstation niet meer aan kunnen zetten ;-)
Zelf doe ik het uiteraard ook elke keer en mijn vrouw ook, maar bij langere tijd niet gebruiken, geeft de telefoon geen sjoege meer.

Dat icloud3 ga ik eens bekijken, klinkt veelbelovend.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MikeVanD schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:16:
[...]

Ik weet zeker dat ik ergens gelezen heb, dat ik gebruikers van HA onder gebruikers moest aanmaken, maar ze kunnen dus ook gewoon bij Personen en het klopt dat ze idd geen admin hoeven te zijn. Je leest zoveel, dat je op een gegeven moment geen idee meer hebt of het links of rechts was....
dank!

Maar zoals jij ook concludeert, maakt dat niet veel verschil. De vraag elke keer is irritant, maar wordt doore de pubers wel braaf elke keer volledig toegang gegeven; ze zijn veel te bang dat ze hun laptop en playstation niet meer aan kunnen zetten ;-)
Zelf doe ik het uiteraard ook elke keer en mijn vrouw ook, maar bij langere tijd niet gebruiken, geeft de telefoon geen sjoege meer.

Dat icloud3 ga ik eens bekijken, klinkt veelbelovend.
Ik vind vooral het stukje per ongeluk een keer op nee klikken vervelend, dus daarom ben ik zelf naar iCloud3 overgestapt. Nu moet ik zo nu en dan een keer bij het opnieuw opstarten van Home Assistant mijn TOTP code van Apple invoeren (want iCloud3 kan volgens mij niet met app wachtwoorden overweg) maar dat is één handeling van mij om de maand of 2, veel minder foutgevoelig :)

• MikeVanD
maussert schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:51:
Kijken welke apparaten (je telefoons) verbonden zijn via wifi?

https://www.home-assistant.io/integrations/device_tracker/

Ps: ik gebruik zelf (nog) geen HA
Ik zal eens kijken, maar de deep sleep optie van een iPhone weigert ook een simpele ping al, dus vrees dat het ook niet werkt.
Als ik in mijn router kijk (pfsense) dan duurt het als snel een kwartier voordat hij ziet dat de iphone geen verbinding meer heeft en soms wel een half uur.
Dat zou niet erg zijn als het betrouwbaar is, maar ook als je dus je telefoon een uur niet gebruikt, sta je op afwezig.

• MikeVanD
Oon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:18:
[...]

Ik vind vooral het stukje per ongeluk een keer op nee klikken vervelend, dus daarom ben ik zelf naar iCloud3 overgestapt. Nu moet ik zo nu en dan een keer bij het opnieuw opstarten van Home Assistant mijn TOTP code van Apple invoeren (want iCloud3 kan volgens mij niet met app wachtwoorden overweg) maar dat is één handeling van mij om de maand of 2, veel minder foutgevoelig :)
Klopt! en als ik dat zelf moet doen die code , dan is komt dat wel goed ;-)

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:15
RFID lezer of keypad bij de voordeur gekoppeld aan HA zodat mensen zich aan of af kunnen melden, net als bij een alarmsysteem zou een optie zijn (als men zich ook altijd netjes aan en af meld).

Of een andere creatieve oplossing, een plek voor de huissleutels met sensoren. Wanneer iemand zijn huissleutel pakt weet je dat diegene weg gaat.

Of je hiermee een 100% score krijgt is afhankelijk van hoe goed men het gebruikt, maar automatisch op basis van geolocation is ook niet altijd betrouwbaar omdat telefoons in deep sleep inderdaad niet altijd te pingen zijn.

• MikeVanD
Thy... schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:03:
RFID lezer of keypad bij de voordeur gekoppeld aan HA zodat mensen zich aan of af kunnen melden, net als bij een alarmsysteem zou een optie zijn (als men zich ook altijd netjes aan en af meld).

Of een andere creatieve oplossing, een plek voor de huissleutels met sensoren. Wanneer iemand zijn huissleutel pakt weet je dat diegene weg gaat.

Of je hiermee een 100% score krijgt is afhankelijk van hoe goed men het gebruikt, maar automatisch op basis van geolocation is ook niet altijd betrouwbaar omdat telefoons in deep sleep inderdaad niet altijd te pingen zijn.
Jij hebt geen pubers ;-)

• Wasmachine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:10
Ik gebruik al jaren een virtuele input boolean “Thuis” in HA en die expose ik naar HomeKit. In HomeKit heb ik dan een automation staan die deze schakelaar aan of uit doet.

In HA kan je dan weer automations linken aan de State van de input boolean.

Dit is in mijn ervaring de meest betrouwbare methode omdat de locatiebepaling door HomeKit wordt gedaan.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:01
Ik gebruik dit in automatiseringen:.
code:
1
2
3
condition: zone
entity_id: device_tracker.iphone2022
zone: zone.home

Of is dat te simpel gedacht?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• MikeVanD
MikeVanD schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:16:Dat icloud3 ga ik eens bekijken, klinkt veelbelovend.
Hmz, ik zie al wel dat dat niet iets is om "even" te doen op een zaterdagavond. Klaag direct na installatie al over Accts. Mss morgen maar eens naar kijken.

• MikeVanD
Wasmachine schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:11:
Ik gebruik al jaren een virtuele input boolean “Thuis” in HA en die expose ik naar HomeKit. In HomeKit heb ik dan een automation staan die deze schakelaar aan of uit doet.

In HA kan je dan weer automations linken aan de State van de input boolean.

Dit is in mijn ervaring de meest betrouwbare methode omdat de locatiebepaling door HomeKit wordt gedaan.
Is daar iets meer over te vinden?

• MikeVanD
JukeboxBill schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:17:
Ik gebruik dit in automatiseringen:.
code:
1
2
3
condition: zone
entity_id: device_tracker.iphone2022
zone: zone.home

Of is dat te simpel gedacht?
Simpeler is beter in mijn optiek :-)

Werkt dit ook buitenshuis?

• Wasmachine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:10
MikeVanD schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:29:
[...]

Is daar iets meer over te vinden?
Je maakt in HA onder helpers een input boolean aan. Die kan je dan via je config exposen naar HomeKit (https://www.home-assistant.io/integrations/homekit/)

En in de woning app maak je dan gewoon een automation met als trigger “Als er iemand thuiskomt” en als actie de schakelaar Thuis inschakelen.

En zo’n zelfde automation maak je met “Als de laatste persoon van huis vertrekt” en als actie de schakelaar Thuis uitschakelen.

Mocht je nog helemaal niets met HomeKit doen dan is dit wellicht te overkill of je zou je er even in moeten verdiepen. En het werkt uiteraard alleen als iedereen een iPhone heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Wasmachine op 15-11-2025 22:38 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Ik zou hier geen telefoons voor gebruiken, maar radar en pir sensoren

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:40:
Ik zou hier geen telefoons voor gebruiken, maar radar en pir sensoren
Alleen ziet die mmwave of pir sensor niet wie er thuis is.

• de Peer

de Peer

under peer review

tjanssen schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:42:
[...]

Alleen ziet die mmwave of pir sensor niet wie er thuis is.
Klopt, maar daar vroeg de TS ook niet om.
Alleen telefoon tracken is niet betrouwbaar genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 15-11-2025 22:44 ]

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:43:
[...]

Klopt, maar daar vroeg de TS ook niet om.
Nog een keer goed gelezen, je hebt gelijk. Beetje uitgegaan van mijn eigen automations, die zijn nogal afhankelijk van wie er thuis is.. laat een puber maar eens de wasmachine leeghalen :)

• MikeVanD
Wasmachine schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:38:
[...]

Je maakt in HA onder helpers een input boolean aan. Die kan je dan via je config exposen naar HomeKit (https://www.home-assistant.io/integrations/homekit/)

En in de woning app maak je dan gewoon een automation met als trigger “Als er iemand thuiskomt” en als actie de schakelaar Thuis inschakelen.

En zo’n zelfde automation maak je met “Als de laatste persoon van huis vertrekt” en als actie de schakelaar Thuis uitschakelen.

Mocht je nog helemaal niets met HomeKit doen dan is dit wellicht te overkill of je zou je er even in moeten verdiepen. En het werkt uiteraard alleen als iedereen een iPhone heeft.
thnx! klusje voor morgen!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:01
MikeVanD schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:31:
[...]

Simpeler is beter in mijn optiek :-)

Werkt dit ook buitenshuis?
Je kan alleen controleren of de telefoon in het wifi bereik zit.
Je kan niet checken of je pubers 3 straten verder in het café zitten ;)

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Ik gebruik de plaatsbepaling van HomeKit en dat werkt betrouwbaar. Ik gebruik het om de verwarming in de woonkamer laag te zetten als er niemand thuis is.

Inderdaad de HomeKit integratie gebruiken en alle iPhones aanmelden op de home.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 11:06
Wasmachine schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:38:
[...]

Ik doe het ook zo. Werkt perfect.

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54
Ik ben hier ook veel mee aan het experimenteren geweest, eerst Companion, werkte niet, toen ook icloud3, werkte een klein poosje en plots niet meer.

En na veel gesprekken met ChatGPT; Nabu Casa genomen. En toen bleek companion PERFECT te werken.
Drie iPhones die doorgeven waar iedereen zit;

- groene kring is thuis
- rode kring is school
- oranje kring is op het werk
- grijs is niet thuis (maar ook niet op school of werk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf0vM_Px7Rm8DNAH8yLhwUP5Y30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3gui9bcs2UKyDUDQbrJEzju.jpg?f=fotoalbum_large

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-11 17:28
Deze vraag had ik een kleine 10 jaar geleden ook en ik ben bij BLE tags aan sleutels uitgekomen. Batterijduur van enkele jaren, erg betrouwbaar. Geen gedoe met telefoons die leeg zijn, extra batterijverbruik door de ocatieservice van je telefoon of apparaten die in slaapstand niet met wifi verbonden zijn. En een keer de telefoon helemaal uizetten kan gewoon zonder dat je ineens in t donker zit. Iedereen heeft ip altijd zn sleutels mee als je van huis bent. Dat geld bijna altijd (dus niet altijd) voor de telefoon.

Ik had vroeger gigaset BLE tags, maar die zijn langzaam aan t overlijden (hebben als onderdeel van sleutelbos nogal wat te lijden).

Ik heb nu ibeacons/eddystones van Feasycom.
https://a.co/d/6CYwDUR

(Bij Amazon zijn ze veels te duur, ik heb ze van Alieexpress)

Zijn ook eens instelbaar kwa bereik en beacons die ze uitzenden. Als je apparaat waar je homeasstant op draait redelijk dicht bij de plek waar je je sleutels op bergt is en een BLE adapter heeft, zou ik zeggen: zoek niet verder. Ik gebruik ze verder ook om onderscheid te kunnen maken welke voertuigen er weg zijn (losse sleutelbossen).

Zo ziet dat er dan in HA uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVf6wPG9zww2VZbddV5b-oq4oQE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0PUfk1Is9a8je3cJVoRFHZHZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ig_AqRljJcYOaSk5Dq0llku7Z-c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/M4o0XGH44p2ZCVWScbHxjZ9L.png?f=fotoalbum_tile
De sleutels leggen in een schapje recht tegenover de meterkast (daar een NUC draait met HASS). Het werkt zo goed en snel dat ik de lampen nooit aan zie gaan als ik de voordeur open bij binnenkomst.

Voor gasten maak ik gebruik van een REST api call die kijkt naar dynamische uitgegeven ip4 adressen door m'n mikrotik router. Alle bekende apparaten hebben een gereserveerd DHCP ip4 adres, apparaten van gasten niet.

[ Voor 41% gewijzigd door kwibox op 16-11-2025 12:59 ]

• RiDo78
  • Niet online
Ik heb diverse ESP32 bordjes verspreid over het huis. Soms kaal, soms in de vorm van een smart-plug. Op die bordjes heb ik ESPHome geflashed met bluetooth-proxy erop. Daarnaast gebruik ik een los ESP32 bordje om IRK-keys te verkrijgen.

Vervolgens heb ik de ‘Bermuda BLE Trilateration’ en ‘Private BLE devices’ integraties ingesteld.

Ik zie nu van elke telefoon in huis (Android of iOS) waar die zich in huis bevindt. Springt een sensor op ‘unknown’ dan is die telefoon weg of is de batterij leeg.

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-11 14:47
Voor iPhones gebuik ik vanuit HACS de "iPhone Device Tracker" integratie. Werkt prima in mijn geval met 5 iPhones in huis.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat bij mij echt al jaren betrouwbaar werkt, is aanwezigheid bepalen mbv de UniFi integration. Maar dan moet je dus wel een UniFi netwerk hebben. Werkt echt prima op zowel iPhones als andere telefoons.

Daarbij gebruik ik ook een wat uitgebreidere status aanduiding per persoon (‘just arrived’, ‘just left’) ipv alleen maar thuis of niet thuis. Zie https://my.home-assistant...173d2ce2e44fc6a0cb0af3599

• de Peer

de Peer

under peer review

Let dus wel op. Het gaat in dit geval om aanwezigheidsdetectie van telefoons, niet van personen.

• Servor
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:05:
Let dus wel op. Het gaat in dit geval om aanwezigheidsdetectie van telefoons, niet van personen.
Klopt, goede aanvulling. Het is gebaseerd op de aanname dat iedereen altijd zijn telefoon bij zich heeft :)

• MikeVanD
JukeboxBill schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:55:
[...]

Je kan alleen controleren of de telefoon in het wifi bereik zit.
Je kan niet checken of je pubers 3 straten verder in het café zitten ;)
Ik hoef ook niet te weten waar ze precies zitten, maar de pubers vinden het lastig om na een biertje het slot van de poort te kunnen vinden in het donker, dus wil ik ze faciliteren door een extra zone te maken, waarbij het licht boven de poort aan gaat als ze door die zone fietsen/lopen/zwalken/kruipen 8) Dan weten ze ook gelijk wélke poort ze moeten hebben ;)
En zodra ze binnen de huiszone zijn, dat het licht in de bijkeuken aangaat, anders herhaalt 'het probleem' zich daar.

• MikeVanD
Servor schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:23:
[...]

Klopt, goede aanvulling. Het is gebaseerd op de aanname dat iedereen altijd zijn telefoon bij zich heeft :)
In het geval van mijn pubers: 100% locatie overeenkomst tussen persoon en telefoon. Mijn vrouw heeft 'm altijd in dr tas en die gaat mee als ze weggaat. en ik... ik vergeet hem nog wel eens hahaha

• de Peer

de Peer

under peer review

MikeVanD schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:21:
[...]

In het geval van mijn pubers: 100% locatie overeenkomst tussen persoon en telefoon. Mijn vrouw heeft 'm altijd in dr tas en die gaat mee als ze weggaat. en ik... ik vergeet hem nog wel eens hahaha
En ze mogen hem dan dus ook nooit uitzetten, afhankelijk van hoe belangrijk je automations zijn.

En je systeem werkt dus niet voor niet geregistreerde gasten.

Prima voor de lol, maar ik zou er niet mijn alarminstallatie, verwarming of andere kritische toepassingen van afhankelijk laten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 16-11-2025 14:17 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 17:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

De companion app werkt hier werkelijk perfect om te bepalen waar iedereen is. Zowel thuis als bij de ingestelde geofences reageert hij hier werkelijk prima op.

Om nog wat nauwkeuriger te kunnen automatiseren gebruik ik hier Bermuda in combinatie met wat bluetooth proxies. Ik had toevallig al heel wat bluetooth proxies in huis, enkele rolluiken worden hier via een Shelly bediend en die kunnen al gewoon fungeren als proxy. Je kan Private BLE toestellen tracken, waaronder ook iPhones. Naar mijn ervaring kan die binnen de 10-15 seconden zeggen in welke kamer je bent.

Android developer & dürüm-liefhebber

• MikeVanD
de Peer schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:16:
[...]

En ze mogen hem dan dus ook nooit uitzetten, afhankelijk van hoe belangrijk je automations zijn.

En je systeem werkt dus niet voor niet geregistreerde gasten.

Prima voor de lol, maar ik zou er niet mijn alarminstallatie, verwarming of andere kritische toepassingen van afhankelijk laten zijn.
Ik heb geen kritische toepassingen draaien die afhankelijk zijn van de aanwezigheid van iemand. Het gaat puur om gemak; lichtje aan, lichtje uit. Rolluik dicht, schakelen van camera's van dag naar nacht en dat is het wel zo ongeveer.

• Servor
  • Niet online
MikeVanD schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:31:
[...]

Ik heb geen kritische toepassingen draaien die afhankelijk zijn van de aanwezigheid van iemand. Het gaat puur om gemak; lichtje aan, lichtje uit. Rolluik dicht, schakelen van camera's van dag naar nacht en dat is het wel zo ongeveer.
Ik ook niet. Het werkt echt perfect maar er zijn verder geen levens van mijn automatiseringen afhankelijk ;) en nog nooit een misfire gehad in al die jaren. Binnen seconden heeft de integratie door dat er iemand thuis is, gaat echt supersnel!
Pagina: 1