Efficiente esphome leds

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-12 15:07

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Ik wil graag voor in mijn woonkamer een paar designer ledringen maken die ik met ESPhome kan aansturen. Nu kan je die dingen uiteraard kopen, maar designer = duur en ik heb toegang tot genoeg gereedschap om het zelf te willen doen.

Mijn probleem zit in het vinden van efficiente leds, de meeste ledstrips zijn namelijk vreselijk inefficient, in de orde van 50-60 lumen per watt (sommige ledstrips zijn nog slechter). Ter vergelijking, de Ikea Solhetta geeft 160 lumen/watt en een T5 TL-buis doet 100 lumen/watt. Maar ik heb op mijn internet zoektocht nog niet leds tegengekomen die uberhaupt in de buurt komen van 100 lm/watt of meer.

Ik heb op zowel digikey als LCSC geprobeerd om met diverse parameters het aantal keuzes te verkleinen, maar ook daar zonder succes. Ik zou het toch wel zonde vinden om mijn standaard zuinige ledlampen te vervangen met mooie lampen die ongeveer net zo efficient zijn als gloeilampen. Ik mis vast iets, dus ik hoopte dat iemand op het forum mij verder kon helpen.

Ook adresseable leds zoals de WS2812B zijn (voor zover ik kan vinden) erg inefficient, wat op zichzelf weer jammer is voor bijvoorbeeld kerstverlichting.

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn mening en 2 cents in random volgorde:

Wat ben je van plan dat je retina burning ledjes zoekt? Wat voor vorm etc?

In de buurt van gloeilampen gaan ze echt niet komen.

Daarnaast, wit of kleur? Want RGB vergelijken met een witte lamp is niet zo eerlijk. Zeker bij RGB(W) ledjes zie ik zelden echt de efficiency of opbrengst echt melden. En voor het uitrekenen moet je natuurlijk wel dan de stroom en opbrengst per kleur doen. En kan je nog meer efficiency krijgen door ze dus gedimd te gebruiken.

WS2812B zal altijd minder efficient zijn omdat ze en een controller hebben en alle die ik ken het met een lineaire dropper sturen. Dit is nu eenmaal kleiner en goedkoper als je elke pixel wilt sturen.

Nu weet ik dus niet wat je exact wilt maken, maar naar mijn idee ben je een beetje aan het kijken naar een probleem dat er niet is :+

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Ik wil geen retina burning leds hebben, integendeel, maar wat ik vooral zoek is gewoon een stripstrip die op z'n minst in de buurt kan komen van 120lm/watt of het liefst hoger. Het probleem is niet de hoeveelheid licht, maar de hoeveelheid energieverspilling.

Een Ikea Solhetta geeft 800lm voor 5W, maar een ledstrip stookt voor dezelfde hoeveelheid licht twee of zelfs drie keer zoveel vermogen weg. Dat vind ik verspilling. In eerste instantie zoek ik naar wit, ik noemde RGB eigenlijk alleen als bonus, maar het is vooral droefig om te zien hoeveel energie RGB leds vreten.

Ik ben sowieso voorstander om leds te dimmen, want dan gaan ze echt veel langer mee.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
En ik heb overigens mijn eigen vraag kunnen beantwoorden.
https://www.lcsc.com/category/415.html Dat is in ieder geval de juiste categorie voor lamp grade leds met een soort van hoge opbrengst.
Xinlight maakt leds met een opbrengst van 100lm/W, CRI onbekend
En toen kwam ik lumiled tegen, 180+ lm/W en een CRI van 80 of 90.

Lumiled is de nieuwe naam van het philips segment dat Luxeon leds maakt. Next step: flexPCBs :) (soms moet je gewoon een zinloze hobby hebben als je in een scheiding ligt)

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
En nog een extra stukje informatie die ik heb gevonden inzake deze uitspraak
Zeker bij RGB(W) ledjes zie ik zelden echt de efficiency of opbrengst echt melden
En dat is jammer. Gelukkig zijn daar weer Luxeon leds :) Die specificeren het namelijk wel. Helaas moet ik wel concluderen dat de opbrengst tamelijk laag is in verhouding tot wat ze weten te presteren met hun witte leds. (60-80 lm/w rood) Maar wat dus nu ook m'n realisatie compleet maakt is het bedroevend hoge energie verbruik van reguliere RGB ledstrips (~20-30 lm/w rood)

• Septillion

Septillion

Droevig en "in de buurt van gloeilampen" zou ik beide niet willen noemen. Maar kijkende naar de Ikea spec en bijvoorbeeld Auxmer strips heeft Ikea inderdaad wel meer lm/W te hebben. Maar 95lm/W is in mijn boekje niet slecht. Dimmen zal je ook meer lm/W geven. Maar Auxmer heeft ook 190lm/W (warm wit) - 225lm/W (idioot blauw) ledstrips in het assortiment :)

Als het geen accentlicht is dan is CRI>90 wel minimale wat je wilt hebben. CRI80 moet je niet willen.

Dat rood veel minder lm/W heeft is ook wel logisch, de lumen is gebaseerd op hoe wij licht zien. Wij zijn veel minder gevoelig voor rood dan voor wit. Hele reden dat hogere kleurtemperatuur dus ook efficiënter lijkt.

Aan de RGB kant, dan moet je absoluut niet voor adresseerbaar gaan. Daarin zal inderdaad een aardig verlies zitten. Maar ook dus niet zo gek door de extra processing en dus lineaire dropping.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Kijk, dat is juist wat ik zocht, ledstrips van 180+ lm/w en dat is wel significant meer dan Ikea. De ledstrips van Ikea zijn ook behoorlijk inconsistent, zoals de Vattensten die slechts 55 lm/W is en eerlijk gezegd ook erg low density, maar blijkbaar zit er een enorm verschil in de ledstrips van Ikea.

En wat betreft de lm/w voor kleur. Ja ik weet dat onze ogen het anders waarnemen. Het gaat me vooral om het verschil in efficientie. Wit 90 vs 190 is simpelweg de helft van de benodigde energie en voor RGB ledstrips is dat ook net zo goed het geval, waarbij er een substantieel verschil zit in de verschillende leveranciers.

• Septillion

Septillion

morphje schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:36:
Het gaat me vooral om het verschil in waargenomen efficientie.
Fixed that ;) Probleem zit dus voor het grootste deel in onze ogen, niet de leds.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Waargenomen efficientie?

Een lumen is een meetbaar natuurkundige eenheid voor hoeveelheid licht. Ik wil bijvoorbeeld maximaal 1000 lumen op mijn eettafel hebben voor bijvoorbeeld huiswerk van de kinderen of een knutselding.
Een watt is een meetbaar natuurkundig eenheid voor energie. Ook wel bekend als "hoeveel doekoe kost me dit geintje"

Lumen per watt is niet een "waargenomen", maar een meetbaar en belangrijke eenheid voor "hoeveel centen per jaar gaat me deze lamp kosten". Het heeft voor mij geen zin om een goedkope ledstrip te kopen om vervolgens te ontdekken dat de hoeveelheid licht waardeloos is en ik drie strips nodig heb (ergo drie keer zo duur) en tegelijkertijd ook drie keer zoveel energie verstook.

• Septillion

Septillion

Ja, want candela en daarmee lumen zijn gecorrigeerd voor het menselijk oog (door de ooggevoeligheidsfunctie). Het kost dus meer vermogen om 1lm rood licht te maken dan 1lm groen licht.
Een watt is een meetbaar natuurkundig eenheid voor energie.
Watt is GEEN eenheid van energie. Het is een eenheid van vermogen. Joules of kWh zijn energie :)
Lumen per watt is niet een "waargenomen", maar een meetbaar
Het is dus wel meetbaar maar gecorrigeerd voor onze waarneming. Wil je mega efficient licht, dan wil je een lichtbron van 555nm :+

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:07
Septillion schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 23:42:
[...]

Ja, want candela en daarmee lumen zijn gecorrigeerd voor het menselijk oog (door de ooggevoeligheidsfunctie). Het kost dus meer vermogen om 1lm rood licht te maken dan 1lm groen licht.

[...]

Watt is GEEN eenheid van energie. Het is een eenheid van vermogen. Joules of kWh zijn energie :)

[...]

Het is dus wel meetbaar maar gecorrigeerd voor onze waarneming. Wil je mega efficient licht, dan wil je een lichtbron van 555nm :+
Hm, ja, wij hebben eens groene lampen gehad, geeft toch een raar beeld hoor... 8)7 dan maar iets minder efficiënt :)

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 23:42:
[...]
Oke, nog een laatste poging tot woordnerding dan maar 8)

Ik heb op basis van emperisch onderzoek (lees: mijn natte vinger en wat prettig leest/werkt) vastgesteld dat ik minimaal 1324 lumen op mijn eettafel van 2 meter wil projecten uit een drietal uitstraalpunten met een kleurtemperatuur van circa 2700K (lees: ik heb twee ikea solhetta lampen en een vage fancy WAF lamp).
Daarnaast heb ik op basis van een tweede emperisch onderzoek aan mijn bureau vastgesteld dat ik ook een behoefte heb aan werklicht van circa 4500k.
De huidige lamp wil ik vervangen voor iets dat minstens dezelfde hoeveelheid licht aangevuld met een optie om een kouder daglicht kleurtemperatuur. En omdat la la nerding en esphome kan ik met twee ledstrips elke kleur tussen die twee uitersten mengen.

Anyway, dat wil ik dus zo efficient mogelijk doen op basis van een kosten/baten analyse en een van de factoren is opgenomen energie per lichteenheid dat redelijkerwijs haalbaar in het gewenste kleurenspectrum.

(toegegeven, ik heb veel te veel lol gehad om dit te tikken :+ )
Pagina: 1