Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multizone oplossing voor wijnbar

Pagina: 1
Acties:

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-11 09:32
Beste allen,
voor een nieuw te openen wijnbar heb ik een wat specifieke opstelling nodig waar ik zelf niet helemaal uit kom.
- Er zijn 2 zones, waarbij er in zone 1, vier speakers en in zone 2, twee speakers komen te hangen. De zones hoeven niet onafhankelijk aangestuurd kunnen worden, er moet juist overal dezelfde muziek klinken.

- Mijn idee is nu om een streamer te kopen (Wiim Pro). En een 6 kanaals eindversterker.

Echter, als ik naar eindversterkers kijk, zijn het vaak surround eindversterkers die dan ook meerdere inputs nodig hebben (front, rear, center) (voorbeeld). Ik wil juist 1 enkele input via tulp/RCA/coax bijv, en dat de eindversterker die dan kopieert naar de 3 sets speakers.

Weet iemand hoe dat werkt bij eindversterkers? Heeft iemand tips welke eindversterkers hiervoor geschikt zijn? Of kent iemand een streamer die meerdere uitgangen ondersteund? De Wiim Pro wil namelijk maar 1 uitgang tegelijk gebruiken.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:16
@RemiB Wat jij beschrijft heet bij Marantz Multi Ch Stereo en zit volgens mij op al hun surround versterkers.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@RemiB Omdat dit aankoopadvies betreft, heb ik je een eigen topic gegeven, waardoor je vraag beter tot zijn recht komt. Het topic waar je vraag in stond is daar minder geschikt voor.

Wat jij zoekt is gewoon een surround receiver met meerdere zones en Spotify Connect of welke andere muziekdienst dan ook. Een losse streamer kan, maar heeft precies nul meerwaarde, tenzij je speciale bediening en navigeren door grote databases nodig hebt, maar dat kan ook via een simpele tablet of je eigen telefoon al. Als je eventueel op je tablet/telefoon/computer al de playlist maakt en de opdracht via Spotify Connect (of een andere dienst) aan je receiver geeft om die playlist af te spelen, dan ben je al klaar. Veel receiver hebben 2 zones en voldoende speakerterminals om jouw gewenste setup daarop aan te sluiten. Je kunt in de handleiding van een interessant apparaat teruglezen hoeveel speakers, via welke terminals, er in een zone zitten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• RemiB
Jorgen schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:59:
@RemiB Omdat dit aankoopadvies betreft, heb ik je een eigen topic gegeven, waardoor je vraag beter tot zijn recht komt. Het topic waar je vraag in stond is daar minder geschikt voor.

Wat jij zoekt is gewoon een surround receiver met meerdere zones en Spotify Connect
ja ik twijfelde zelf ook al of de vraag klein genoeg was, dank voor de moderation.

Ik weet dat er gewoon AVRs zijn die multi channel stereo kunnen weergeven. Voor een wijnbar vind ik het alleen een beetje onnodig om een AVR met 8 HDMI aansluitingen neer te zetten. Hiervoor een paar redenen:
hoe meer technologie er in zit,
- hoe meer er stuk kan gaan.
- hoe groter het apparaat is
- hoe onduidelijker het apparaat is.
- hoe minder tijd en energie er is gegaan in de ontwikkeling van de daadwerkelijke voor- en eindversterker.

in een restaurant met medewerkers die niet per se audiofielen zijn zoals wij, moet de apparatuur 'gewoon werken'. En als er iets niet werkt, moet het makkelijk op te lossen zijn. Met een afstandsbediening van een AVR met 50 knopjes is dat niet echt haalbaar.

Verder, de spotify connect functies van bijvoorbeeld een Denon AVR werken redelijk, maar zeker niet perfect. Een dedicated streamer werkt vaak sneller en beter merk ik uit ervaring.

Dus dan nog steeds de vraag:
Hoe krijg ik een streamer aangesloten op een (eind)versterker met 6 speakers? Of heeft iemand een andere goede oplossing?

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

RemiB schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:24:
[...]

ja ik twijfelde zelf ook al of de vraag klein genoeg was, dank voor de moderation.

Ik weet dat er gewoon AVRs zijn die multi channel stereo kunnen weergeven. Voor een wijnbar vind ik het alleen een beetje onnodig om een AVR met 8 HDMI aansluitingen neer te zetten. Hiervoor een paar redenen:
hoe meer technologie er in zit,
- hoe meer er stuk kan gaan.
- hoe groter het apparaat is
- hoe onduidelijker het apparaat is.
- hoe minder tijd en energie er is gegaan in de ontwikkeling van de daadwerkelijke voor- en eindversterker.

in een restaurant met medewerkers die niet per se audiofielen zijn zoals wij, moet de apparatuur 'gewoon werken'. En als er iets niet werkt, moet het makkelijk op te lossen zijn. Met een afstandsbediening van een AVR met 50 knopjes is dat niet echt haalbaar.

Verder, de spotify connect functies van bijvoorbeeld een Denon AVR werken redelijk, maar zeker niet perfect. Een dedicated streamer werkt vaak sneller en beter merk ik uit ervaring.

Dus dan nog steeds de vraag:
Hoe krijg ik een streamer aangesloten op een (eind)versterker met 6 speakers? Of heeft iemand een andere goede oplossing?
Dat zijn wel flinke aannames. AVRs worden in groten getale geproduceerd, maar de kwaliteit van de versterking is precies net zo goed als van gewone stereoversterkers. Op een versterker zul je evengoed bronselectie moeten doen. En met ook nog een losse streamer introduceer je een extra apparaat met extra afstandsbediening. Dat is puur een kwestie van voorkeur maar niet echt meerwaarde tov je reden om geen receiver te nemen. Ik weet niet of een streamer daadwerkelijk sneller is, maar mijn Spotify Connect op mijn Maracrz AVR reageert snel. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening en ervaring. Voor jou kan dat anders voelen natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 16-11-2025 19:01 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:54
https://www.audioinstalla...ersterker-bluetooth-400w/

Zoek je niet gewoon zo iets? Waar je dan een dedicated streamer aan hangt als dat je wens is? Breekt qua kosten ook de bank niet zo te zien :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hangt er ook wel een beetje vanaf welke muziek welk volume en welke kwaliteit. En hoe je de kabels kan en wil wegwerken.
Ik zie ook wel Sonos oplossingen in restaurants overigens (wel een tikkie duurder) maar ook HEOS zou kunnen werken.
Voordeel van luidsprekers zonder kabels lijkt mij dat je ze kan verplaatsen, zo zijn er bars etc waar een luidspreker recht boven een tafel hangt ... dat is niet leuk als je met je gesprekspartner een gesprek probeert te voeren :P (en ja dan ga ik gewoon weg).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoek naar een 8 channel amplifier.
JBL SDA8300
Sonance DSP 8-130
Crown DCI 8300 (lijkt verdacht veel op die JBL :P)
Omnitronic MCD-4008

Zomaar wat voorbij komt in de zoekmachine.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Of 2/3 stereo versterkers. Het hoeft toch niet in één apparaat allemaal? In een horeca gelegenheid zou ik geen consumer AVR neerzetten in ieder geval.

Roomba E5 te koop

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:54
Ja professioneler, betere kwaliteit, meer mogelijkheden kan altijd:

https://nl.yamaha.com/nl/...rs/xda-qs5400rk/#d2018868

Maar gezien de MP link in de OP dacht ik dat budget misschien beperkt is.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ohja, denk ook even na wat je gaat streamen. Je mag niet met je privé spotify (of whatever) account een horeca gelegenheid van muziek voorzien. Net als tv, F1, etc. Doen een hoop wel natuurlijk maar ik dacht ik vermeld het even.

Roomba E5 te koop

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sena Bumra weten sowieso op basis van KvK wel een forse rekening te sturen (in NL) - maakt niet heel veel uit wat de bron is (eigen LP, radio of wat dan ook) als je maar afdraagt, vernam ik van een vriend met een soortgelijke situatie

https://www.mijnlicentie.nl

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 16-11-2025 20:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:25
Zoals andere posters al gesuggereerd hebben moet je op zoek naar iets wat meer zones kan doen. De meeste surround receivers voorzien daar in, zoals bijvoorbeeld de Yamaha RX-V6A. Je budget is niet duidelijk, maar met zes Dali Oberon 1 Zwart heb je een aardig systeem als je in je wijnbar niet op party level muziek wil draaien. De optie voor party level is go-pro, bijvoorbeeld met een zone mixer zoals de DAP Compact 9.2 zone mixer, een paar versterkers als de Crown DriveCore XLS 1502 PA versterker en bijbehorende speakers, zoals de Yamaha CHR10 passieve fullrange luidspreker

• jadjong
  • Niet online
franssie schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:14:
maakt niet heel veel uit wat de bron is (eigen LP, radio of wat dan ook) als je maar afdraagt

https://www.mijnlicentie.nl
Helaas, wel. Als je die invult en voor streaming/spotify kiest krijg je netjes de melding dat dit niet toegestaan is met een vermelding naar de algemene voorwaarden.
Het is de muziekgebruiker niet toegestaan om een muziekwerk ten gehore te brengen, dat een
ongeautoriseerde bewerking is of plagiaat behelst, of door middel van illegaal vervaardigde
en/of illegaal in het verkeer gebrachte beeld- en/of geluidsdragers, of een muziekwerk
bedrijfsmatig af te spelen dat door een streamingdienst slechts voor privégebruik is
aangeleverd aan de muziekgebruiker. Indien Buma dergelijk ongeautoriseerd gebruik
constateert, zal de muziekgebruiker op eerste verzoek van Buma ter zake, de openbaarmaking
van een dergelijk muziekwerk onmiddellijk staken en gestaakt houden.
Wil je geen fysieke muziek kopen, maar elke dag een nieuwe playlist kunnen downloaden, dan zijn er commerciële diensten beschikbaar die daar in voorzien. Vroeger had je Xenox die voor 100 euro elke maand een nieuwe CD/USB-stick met de laatste hits opstuurde, nu zal dat vast iets gebruiksvriendelijker kunnen. :+

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48

CyBeRSPiN

sinds 2001

offtopic:
Of gewoon rechtenvrije muziek afspelen dan ben je van die aasgieren af.

• RemiB
super al deze reacties! Hierbij wat meer informatie

- Het budget is 1000-1500 euro. De speakers zijn bij voorkeur geen PA materiaal vanwege de stijl van de wijnbar, maar van gewone thuis-HiFi. De speakers zijn eigenlijk ook al uitgezocht: 2x B&W DS7 en 4x Mission 701' van de jaren 90 editie voor de geinteresseerden.

- Sonos is een no-go, evenals andere (overpriced) actieve draadloze systemen. Teveel mogelijkheden op verbinding problemen etc. En te duur.

- het hoeft niet party volume te kunnen afspelen. Er gaan wel feestjes komen, maar dan wordt er gewoon een PA set gehuurd.

[ Voor 12% gewijzigd door RemiB op 18-11-2025 13:51 ]

• RemiB
jadjong schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:18:
Zoek naar een 8 channel amplifier.
dank voor je opties.
Ik zoek inderdaad een 8 channel versterker, of 6 channel.

De opties zijn echter ver boven budget, heb dat nu ook toegevoegd aan mijn vraag.

• RemiB
sig69 schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:45:
Doen een hoop wel natuurlijk maar ik dacht ik vermeld het even.
dank voor je tip! Gelukkig is het niet mijn zaak, maar ga dit zeker doorgeven

• RemiB
Jorgen schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:56:
[...]
de kwaliteit van de versterking is precies net zo goed als van gewone stereoversterkers. Op een versterker zul je evengoed bronselectie moeten doen. En met ook nog een losse streamer introduceer je een extra apparaat met extra afstandsbediening.
hmm, ja goed punt. Misschien kom ik toch uit op een AVR. Ik heb een vriend die versterker designer en ontwikkelaar is. Ik ga hem ook nog even vragen wat de opties zijn met een eindversterker. Maar als dat moeilijk wordt gaan we toch maar voor een AVR.

• jadjong
  • Niet online
https://www.klarstein.nl/...standsbediening-ks-2.html

Klinkt als Ali-dropship, maar daar is de prijs dan ook naar.

[ Voor 13% gewijzigd door jadjong op 18-11-2025 13:51 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:02
RemiB schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:50:
[...]
Misschien kom ik toch uit op een AVR. Ik heb een vriend die versterker designer en ontwikkelaar is. Ik ga hem ook nog even vragen wat de opties zijn met een eindversterker. Maar als dat moeilijk wordt gaan we toch maar voor een AVR.
Dat denk ik ook. Jij zoekt een versterker die 6 speakers aan kan. Aangezien er in de verschillende ruimtes dezelfde muziek moet klinken heb je niet te maken met voor de versterker verschillende zones. Het is voor de versterker 1 zone, waarbij de speakers fysiek dan in twee ruimtes staan. De oplossing is dan zo simpel als wat @RichieB zegt; multi channel stereo. Dan krijg je dus hetzelfde geluid uit alle speakers die aan de receiver hangen. Elke 7.1 of 7.2 receiver kan dat voor het aantal speakers wat jij hebt. Op markplaats zie ik een Marantz SR6009 staan voor € 200. Volgens heeft die SR6009 zelfs Spotify Connect. Een Marantz SR5010 heeft sowieso Spotify Connect. Kun je ook nog naar zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 18-11-2025 15:48 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• RichieB
Ik weet niet of ik de Spotify Connect van Marantz zou aandurven in een cafe. Het is bij mij nogal onbetrouwbaar. Het kan dagen goed werken, maar dan opeens moet ik de versterker rebooten om het weer aan de praat te krijgen. Een externe streamer lijkt me veiliger als het altijd moet werken.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:02
RichieB schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:31:
Ik weet niet of ik de Spotify Connect van Marantz zou aandurven in een cafe. Het is bij mij nogal onbetrouwbaar. Het kan dagen goed werken, maar dan opeens moet ik de versterker rebooten om het weer aan de praat te krijgen. Een externe streamer lijkt me veiliger als het altijd moet werken.
In de 10 jaar dat ik de Marantz hier heb staan heeft Spotify connect echt nog nooit dienst geweigerd. De receiver heb ik bedraad aan het internet hangen. Maar goed, blijkbaar werkt het niet overal even stabiel.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• RichieB
@Hulleman Mijn M-CR611 hangt ook bedraad aan het internet. Dus dat kan het niet verklaren.

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

RemiB schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:50:
[...]

hmm, ja goed punt. Misschien kom ik toch uit op een AVR. Ik heb een vriend die versterker designer en ontwikkelaar is. Ik ga hem ook nog even vragen wat de opties zijn met een eindversterker. Maar als dat moeilijk wordt gaan we toch maar voor een AVR.
Er zijn in versterkerland 2 stromingen: zij die geloven dat er veel verschil zit tussen de klank en kwaliteit van de verschillende apparaten en zij die geloven dat ze volledig akoestisch transparant zijn en je natuurkundig/biologisch op de basisstand (pure direct) geen verschil horen kunt. Wat voor jou het fijnste voelt/klinkt zulk je uiteindelijk zelf moeten ontdekken.

Pagina: 1