Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp voor TL ombouwen naar LED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rleegstra
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15-11 15:29
Mijn vraag
Ik heb een oude lichtreclame op de kop getikt. Daar zaten ooit twee oude TL buizen in, maar alleen de fittingen waren nog aanwezig. Ik wil dat ombouwen naar twee LED buizen en heb begrepen dat je dan geen transformator meer nodig hebt.

Ik heb op internet gekeken hoe het nu zou kunnen werken, maar van de vier fittingen die erin zaten en die ik wil gebruiken zijn er twee met het systeem dat de starter op de fitting is geplaatst.
Op die twee fiitingen zie ik dus twee aansluitpunten aan de achterzijde (net als de twee fittingen waar geen starter opgedraaid zit) en aan de voorzojde van die fittingen, zie ik inderdaad de starter ook een contactpunt. Ik heb geen idee hoe ik het e.e.a. moet verbinden, want ik ben een leek op electronica gebied. Ik heb al LED-buizen en bijbehorende starters.

Kan iemand uitleggen hoe ik het kan laten werken? Ik wil het liefst de oude dingen gebuiken

Alle reacties

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49
bij de meeste led tl buizen hoef je maar aan een kant aan te sluiten de andere is loos maar moet je wel gebruiken om de buis vast te klikken zeg maar. op de ledbuis staat meestal aangegeven welke kan de spanning op moet, die starter kun je of verwijderen en aan de loze kant gebruiken of een starter kopen die niet als starter fungeert. trafo kan er tussen uit trouwens die heb je niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Toerq op 15-11-2025 15:33 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:37

franssie

Save the albatross

Daar zijn dacht ik dummy led starters voor

edit: ik lees nu pas dat je de starters al hebt.

Dan wordt het toch echt een foto plaatsen.

[ Voor 54% gewijzigd door franssie op 15-11-2025 15:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Bekijk de documentatie van je LED buizen.
Persoonlijk zou ik gewoon alles uit de lichtreclame halen, en LEDstrips gebruiken op laagspanning.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.