Vraag

• vinchento
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-01 20:27
Hoi Tweakers,

Een (hopelijk simpele) vraag, maar waar ik zelf het antwoord niet op heb en ook niet makkelijk kan terugvinden.
Namelijk, ik wil de aansluiting in mijn nieuwe woning (bouwjaar 1999) veranderen van 1 fase naar 3 fase. Aanvraag ingediend, elektricien zal langskomen, enz.

Maar...door een vriend werd ik erop gewezen dat ik dan er ook voor moet zorgen dat de aansluiting van straat naar meterkast gereed is. Had het over graven, rode 40mm buis, boren, fundering, bodemomderzoek, enz.

Maar een beetje googlen vertelt mij dat elk (redelijk nieuw) huis in NL deze aansluiting al in de meterkast heeft zitten.
Ik, als leek, zie op de bijgevoegde foto's namelijk 4 draden de kast binnenkomen: blauw, geel, groen?, en een geel/groene.

Lijkt mij dat er niet gegraven e.d. hoeft te worden, maar een bevestiging vanuit jullie zou mooi zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m16OUsyAvakOloA5CmK0AOK6ePU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9NuHBcOZiYHjWJcsIKx91Dn.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via vinchento op 15-11-2025 15:29)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoef je niks mee te doen..
er komt inweze al 3F je woning binnen, echter ben je nu nog afgezekerd op slechts 1 fase..

afaik is het enige wat je dient te hebben is een 3Fase hoofdschakelaar, de rest er achter hoeft nog niet eens zover te zijn..
de monteur van je netbeheerder hangt een 3f meter op en doet de bedrading tot de hoofdschakelaar voor je. en wisselt je 1x 35A om voor 3x 25A

404 Signature not found

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoef je niks mee te doen..
er komt inweze al 3F je woning binnen, echter ben je nu nog afgezekerd op slechts 1 fase..

afaik is het enige wat je dient te hebben is een 3Fase hoofdschakelaar, de rest er achter hoeft nog niet eens zover te zijn..
de monteur van je netbeheerder hangt een 3f meter op en doet de bedrading tot de hoofdschakelaar voor je. en wisselt je 1x 35A om voor 3x 25A

404 Signature not found

• timotimo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-01 19:54
Ook bij jou woning zit de 3 fase er al (draden zijn al aangesloten), alleen zitten de zekeringen er nog niet in.
Als de netbeheerder langskomt zullen ze de zekeringen plaatsen en je oude meter vervangen voor een nieuwe slimme 3 fase variant.

• Nookes
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01 11:38
Ik had dezelfde situatie in een huis uit 1975, de monteur heeft er toen 2 zekeringen bijgeplaatst op de bestaande houders zoals op de foto en de meter vervangen door een 3-fase meter. Een vereiste was wel dat er na die zekeringen en 3-fase hoofdschakelaar reeds was geplaatst, dit heb ik zelf gedaan en tot de upgrade naar de 3-fase, de enkelfase door-gelust op de ingangen van de hoofdzekering. De monteur die de aansluiting kwam aanpassen heeft de bekabeling tot de hoofdzekering aangepast zodat de installatie werklijk 3-fase werd.

• vinchento
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-01 20:27
Duidelijk, bedankt mannen!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-01 19:24
Je hoeft niks voor te bereiden alleen een bak koffie voor de monteur. Kabels zitten er al en hij hoeft alleen wat zekeringen te plaatsen.

Wel moet je even kijken of je ook een 3 fase hoofdschakelaar hebt. Deze dient geplaatst te zijn voor het overzetten van 1 naar 3 fase.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Pagina: 1