• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:46
Ik las zojuist onderstaand artikel van de NOS;
https://nos.nl/artikel/25...ljoen-pensioenverzekerden

TLDR; De verwachting is dat veel bedrijven last moment gaan nadenken over het overzetten van de pensioenverzekering van de werknemers naar het nieuwe stelsel. Dit met risico dat er niet meer voldoende mensen beschikbaar zijn om dit te doen, waardoor de werknemer geld misloopt.

Bij het rekenvoorbeeld in het artikel gaat dit over zo'n 70% wat verdampt, van 200k naar 60k
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2025/11/15/1293216/1024x576a.jpg

Als werknemer kan je hier zelf weinig aan doen, omdat je dit niet zelf direct kan regelen.
Daarom vraag ik mij af; Stel dat je werkgever te laat is, kan je het verloren bedrag dan bij de werkgever verhalen i.v.m. nalatigheid?

Edit; Damn typfout in de topic titel, kan niet vinden hoe ik dat nog kan aanpassen.

Edit 2; NOS heeft het antwoord zelf al toegevoegd met een extra alinea.
Het recht op pensioen voor de werknemers blijft namelijk gewoon overeind staan. Waarschijnlijk zal een werknemer het geld gaan opeisen bij de werkgever.
Je kan het dus opeisen, maar dan moet er wel iets te halen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door TheBrut3 op 15-11-2025 19:03 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

TheBrut3 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:28:
Als werknemer kan je hier zelf weinig aan doen, omdat je dit niet zelf direct kan regelen.
Daarom vraag ik mij af; Stel dat je werkgever te laat is, kan je het verloren bedrag dan bij de werkgever verhalen i.v.m. nalatigheid?
Nou, blijkbaar gaat het om de reeds ingelegde gelden, niet de nieuwe inleg wat ik eerst acht.

Mijn oud-werkgever bestaat niet eens meer, mijn pensioenverzekering uiteraard wel nog.. Ben benieuwd hoe ze dit willen oplossen dan. Wat een prutswerk dit nieuwe pensioenstelsel.

[ Voor 3% gewijzigd door bombadil op 15-11-2025 12:41 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
bombadil schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:40:
[...]

Nou, blijkbaar gaat het om de reeds ingelegde gelden, niet de nieuwe inleg wat ik eerst acht.
Waar heb je dit gelezen? Dit vroeg ik mij ook af.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Klopt. Oude pensioenen met harde afspraken over uitkering op basis van middelloon of eindloon moeten worden omgezet naar een persoonlijk potje op basis van beleggingen. Als je werkgever niet meer bestaat kan je natuurlijk eens bij je pensioenuitvoerder vragen of de overstap al gedaan is voor jouw pensioen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Misschien het artikel dat wordt aangehaald ook helemaal tot het einde lezen? ;)
Geld opeisen

Ook de werkgever kan er groot nadeel van hebben. Die is namelijk verplicht om de pensioeninleg van zijn of haar personeel goed te regelen. Als dat niet geregeld wordt, zal de Belastingdienst de werkgever beboeten.

Daarnaast kan het de verstandhouding met personeel zwaar op de proef stellen. Het recht op pensioen voor de werknemers blijft namelijk gewoon overeind staan. Waarschijnlijk zal een werknemer het geld gaan opeisen bij de werkgever. Als dat om tientallen pensioenbedragen gaat, kan dat een enorme strop worden voor de werkgever.

De regeringscommissie Van der Lecq roept werknemers daarom op om de druk op te voeren. "Vraag aan de baas wanneer de nieuwe pensioenregeling komt."

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11
[...]

Mijn oud-werkgever bestaat niet eens meer, mijn pensioenverzekering uiteraard wel nog.. Ben benieuwd hoe ze dit willen oplossen dan. Wat een prutswerk dit nieuwe pensioenstelsel.
Ja dat vraag ik me dus ook af. Ik heb ook werkgevers gehad die niet meer bestaan. Daarnaast: moet ik dan nu een mail gaan sturen naar 3 werkgevers geleden: hoi, hoe zit het met mijn pensioen wat ik ooit 20 jaar terug bij jullie heb opgebouwd? Mag ik er vanuit gaan dat als je momenteel geen pensioen meer opbouwt via die werkgever dat het automatisch goed komt? Daarnaast: zelf kan ik er niets aan doen blijkbaar. Stel dan nu een oud werkgever zegt: ja dat vind ik allemaal niet zo'n ding dus ik doe lekker niks. Moet ik dan daar voor de deur gaan liggen todat die lui wakker worden?

UNOX: The worst operating system

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:46
Glitch schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:17:
Misschien het artikel dat wordt aangehaald ook helemaal tot het einde lezen? ;)
Zou inderdaad handig zijn als ze niet achteraf nog een alinea toevoegen :o

• solo-nl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-11 22:15
Volgens ChatGPT heb je niets meer met ex-werkgever te maken, het pensioenfonds moet de overdracht doen. Vond trouwens ook deze site: https://mijnwaardeoverdracht.nl/pensioen-transitie

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11
solo-nl schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:08:
Volgens ChatGPT heb je niets meer met ex-werkgever te maken, het pensioenfonds moet de overdracht doen. Vond trouwens ook deze site: https://mijnwaardeoverdracht.nl/pensioen-transitie
Dat gaat over waardeoverdracht. Dat heeft weinig te maken met waar het hier over gaat (of ik moet je verkeerd begrijpen). Bij waardeoverdracht draag je waardes van oude pensioenen over naar je huidige uitvoerder. Dat is niet verplicht en gaat (op wat uitzonderingen na) ook niet automatisch. Dat moet je zelf aanvragen en kan nadelig uitpakken omdat overdracht niet gratis is.

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1