Momenteel heb ik een systeem, waarvan de basis is gebouwd in 2020. In de tussentijd heb ik de CPU geupgrade naar van een 3700x naar een 5800x3d, wat destijds al een enorme boost heeft gegeven. De laatste games (BF6 & Anno 117) draaien op lage settings (1440p) nog wel oke, maar ik wil graag net wat meer - settings wat ophogen & wat hogere FPS zou mooi zijn 
Dit is mijn huidige build:
Ik twijfel om een nieuw PC te bouwen of een upgrade te doen van de GPU. Wat me een beetje tegenstaat bij een upgrade van de GPU is dat ik de voeding (waarschijnlijk) ook moet upgraden.
Daarnaast verwacht ik nog wel een mooi bedrag (~800-1000 euro) te kunnen krijgen voor mijn huidige PC. Wanneer ik een nieuwe PC ga kopen zal ik totaal rond de 2000 euro kwijt zijn, denk ik.
Wat ook nog enigszins meeweegt; er is een kleine op komst, dus ik wil er even tegenaan kunnen. Bij een GPU upgrade, heb ik geen idee hoe lang ik ongeveer mee zou kunnen, is dit 3 jaar of 5 jaar?
De (hulp)vraag
Wat is jullie mening? Een upgrade doen van de GPU? Zo ja, wat is een geschikte GPU om te combineren met de 5800x3d?
Of: een nieuwe PC in ekaar zetten?
Voor de volledigheid ook nog antwoord gegeven op enkele relevante standaard vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het voornaamste/heftigste is gamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Upgrade: 600-1000, vrij brede range dus. Net wat goed past bij de CPU (dit is inclusief voeding, indien nodig).
Nieuwe build: ~2000 euro, ongeacht wat ik terug kan krijgen voor mijn huidige build.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, tot dusver goede ervaringen met MSI.
Dit is mijn huidige build:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 102,52 | € 102,52 |
| 2 | Interne SSD's | Kingston A2000 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 44,99 | € 44,99 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair TX650M V2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B550M Mortar | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Ventilators | be quiet! Light Wings 140mm PWM High-speed Triple Pack | € 65,89 | € 65,89 |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | AOC Gaming CU34G4Z Rood, Zwart | € 319,- | € 319,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.047,52 | ||
Daarnaast verwacht ik nog wel een mooi bedrag (~800-1000 euro) te kunnen krijgen voor mijn huidige PC. Wanneer ik een nieuwe PC ga kopen zal ik totaal rond de 2000 euro kwijt zijn, denk ik.
Wat ook nog enigszins meeweegt; er is een kleine op komst, dus ik wil er even tegenaan kunnen. Bij een GPU upgrade, heb ik geen idee hoe lang ik ongeveer mee zou kunnen, is dit 3 jaar of 5 jaar?
De (hulp)vraag
Wat is jullie mening? Een upgrade doen van de GPU? Zo ja, wat is een geschikte GPU om te combineren met de 5800x3d?
Of: een nieuwe PC in ekaar zetten?
Voor de volledigheid ook nog antwoord gegeven op enkele relevante standaard vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het voornaamste/heftigste is gamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Upgrade: 600-1000, vrij brede range dus. Net wat goed past bij de CPU (dit is inclusief voeding, indien nodig).
Nieuwe build: ~2000 euro, ongeacht wat ik terug kan krijgen voor mijn huidige build.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, tot dusver goede ervaringen met MSI.
/f/image/vp1GsQDeoctGLWfOY64DJBeU.png?f=fotoalbum_large)