PW Interne harde schijven sectorgrootte issue

Pagina: 1
Acties:

• Fenzo
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De PriceWatch van de Interne harde schijven op
categorie: Interne harde schijven
geeft in de linkerkolom onder het menu-item Technische Specificaties het filter Sectorgrootte met daarin
512 bytes (emulation)
512 bytes (native)
4096 bytes (native)

Filter 512 byte (native) geeft een hele lijst schijven - waaronder ook de bekende Seagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB - die op het label echter AF blijken te hebben. Maar die schijven hebben intern 4K-sectoren die door de interface op de print van de IDE-disk zich voordoen (emuleren) als 512-byte sectoren naar de computer toe (knippen elke 4K-sector op in 8 sectoren van 512 bytes). Een AF disk is daarom een 512 bytes (emulation) disk en geen 512 bytes (native).

Haal die 512 bytes (native) liever compleet weg uit de filters want die geeft verkeerde resultaten. Ook onder de kenmerken bij de disks staat dat vaak verkeerd. Zie https://www.seagate.com/w...en-us/docs/100807039m.pdf onder 2.1 op pagina 9 waar 4096 staat onder Bytes per sector (4K physical emulated at 512-byte sectors) tegenover Sectorgrootte 512 bytes (native) op uitvoering: Seagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB

Of behoud het filter maar wees nauwkeuriger in de resultaten. Bijna alle disks zijn tegenwoordig 4K-schijven met 512e. De 4Kn disk hebben ook die 4K-sectoren maar missen de vertaallaag naar 512-bytes en leveren de 4K-sector in zijn geheel af. Alleen moderne OS'sen kunnen met 4Kn overweg met geschikte controllers. Veel USB bridges echter weer niet en werken alleen met 512-byte sectoren, al of niet emulated.

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@Fenzo De sectorgrootte wordt steeds minder meegegeven in de datasheets van de fabrikanten, tenzij je diep in documentatie gaat graven. Onze contentleverancier heeft het ook niet altijd bij het juiste eind, dus ik denk dat we het maar beter weg kunnen laten. Ik heb het filter vast uitgezet, ik kijk later nog of ik de spec helemaal verwijder.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Glaanie "De sectorgrootte wordt steeds minder meegegeven in de datasheets van de fabrikanten"
Daar liep ik een hele tijd terug tegenaan toen ik die bij de nodige NAS-HDD's probeerde in te vullen, evenals de spec voor max hdd's in de case. Beide zeer lastig of gewoon niet te vinden.

"Ik heb het filter vast uitgezet"
:/ , jammer dat die weg is. Voor diy-NAS'sen, die niet altijd de meest recente hardware bevatten, is het kunnen zien van de sectorgrootte spec wel handig (voor het geval 4kn niet ondersteund wordt).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Glaanie

Glaanie

@Raven Misschien dat ik het anders ga insteken. Omdat de huidige data gewoon onbetrouwbaar is gebleken, kan ik daar niet meer op vertrouwen. Vandaar dat ik het filter heb uitgezet.

Ik denk dat ik overnieuw begin met een nieuwe spec/filter en alles opnieuw opzoek/invul. Waarbij ik mij volledig ga baseren op de specsheets van fabrikanten. Maar dat is afhankelijk van 1) is het uberhaupt wel te vinden en 2) hoeveel tijd gaat mij dit kosten. Punt 1 valt wel mee denk ik, maar het is vooral punt 2. Ik kan supersnel specs doorzetten tussen uitvoeringen, maar zijn die sectorgroottes wel hetzelfde binnen dezelfde serie of moet ik alsnog per uitvoering diep in documentatie gaan lopen graven? Ik zal er heel goed over moeten nadenken in ieder geval.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Glaanie Geld de onbetrouwbaarheid ook voor de data die ik in ....... januari 2024(?) heb ingestuurd? Heb toen bij een hele boel HDD"s die spec (+ max aantal bays) ingevuld, waarbij ik soms wel behoorlijk heb moeten zoeken. Ik kan mij herinneren dat ik bij een aantal die specs niet bij de fabrikant terug kon vinden en toen andere bronnen heb gebruikt, waarbij ik zoveel mogelijk extra bronnen heb geprobeerd te vinden ter bevestiging.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Glaanie

Glaanie

@Raven Zonder diep in de data te duiken, wat ik eigenlijk niet kan/wil :p kan ik daar nu niks zinnigs over zeggen. Voor nu staat het filter uit, maar is er nog geen data weg.

Ik zal eens kijken of ik kan (laten) achterhalen welke hdd's jij hebt gemeld in/rond januari 2024, om te kijken of ik die in ieder geval kan veilig stellen. Er van uitgaande dat die data wel klopt, maar als je zelf zegt dat je al goed heb opgelet, zal dat denk ik wel snor zitten. Maar dat is nu nog totaal niet te zeggen. Er zijn dus nog heel veel slagen om de arm voor er rigoureuze stappen worden ondernomen ;) En behalve het filter is er dus niks weg.
Pagina: 1