Toon posts:

Waterkoeling/condensatie vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste goedemorgen :)

ik ben bezig met een waterkoeling setup met een warmtewisselaar. maar er zijn een paar dingen waar ik nog niet helemaal uitkom misschien kan iemand mij een antwoord geven.

1:
ik ben opzoek naar snelkoppelingen zodat ik een gedeelte kan afsluiten als ik dat wil. ik zag bij de gamma wel lucht snelkoppelingen maar : ze zijn duur en de inwendige diameter is best klein. ik gebruik slangen met inner diam. 12mm en die koppelingen zijn iets van 7. mijn vraag is weet iemand andere oplossing of geeft iemand argument dat ik ze wel kan gebruiken.

2: omdat ik gebruik maak van warmtewisselaar word het water dat ik rond pomp onder nul. dus moet ik ook de slangen isoleren om condensatie tegen te gaan. je kan van die isolatie buizen kopen maar die hebben een buiten diameter van 4cm ofzo dat is me iets te dik (vooral om netjes weg te werken) nu zag ik op de site van conrad isolatie tape. kan ik dat ook gebruiken ervoor of is dat voor andere doeleinden bedoelt. graag suggesties.

en dan een paar losse vraagjes

-mag je een pomp ook gedraaid monteren bijv. 90graden ofzo

-omdat ik meerdere voedingen ga gebruiken is mijn vraag. mag ik ze op de de zijkant zetten (90graden gedraait). en mag ik ze opelkaar zetten of moet ik er iets tussen leggen.

nou dit waren mijn vragen wel zo'n beetje.

en ja ik heb de search gebruikt en nix kunnen vinden
en sorry als ik spellingsfouten heb gemaakt (ik ben niet perfect)
ik hoop duidelijke antwoorden te krijgen

thx m8's

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:15

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Je krijg als het goed is bij de gamma isolatie buizen die wat dunner zijn. Ongeveer 2 tot 3 cm. Maar wat belangrijker is, is dat je je mobo moet isoleren, maar ik denk dat je dat al weet.

Wat ik van plan ben is een keer een hele pc in niet stroom gelijdende koelvloistof te zetten. :)

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
Dat van mobo isoleren wist ik al :P
er ligt hier stapeltje neopreen klaar

p.s. weet iemand hoe dik de bodem van een dangerdan maze1 is?

thx mensen

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Isolatietape is niet bruikbaar, dis is voor elektrische isolatie, niet voor thermische. Je zal toch met een soort schuim oid aan de slag moeten, waardoor je buizen dikker worden.

Voedingen mag je gewoon opelkaar monteren, in elke hoek. er zijn zat kasten die je zowel op zijn kant kan zetten als rechtop (compaq) of waar je de voeding dwars in moet monteren.

De bodem van een Dangerden is naar mijn schatting 1,5-2mm dik, aan de hand van foto's te zien....

..wordt weer eens weggeroepen, maak zo mijn verhaal af...

Om het af te maken:

Pompen mag je draaien, kantelen, maakt niet uit. (enige deel wat beweegt in een pomp is de waaier met magneet, meer niet). Hieronder werd het ook al gezegd.

Snelkoppelingen:
Je kan luchtkoppelingen gebruiken, maar die hebben idd een nauwe doorvoer. Ik kan me voorstellen dat je beter af bent met kogelkranen oid.

Vraag anders eens een catalogus aan van bijvoorbeeld Wildkamp. Dit soort jongens beleveren de boeren, tuinders, bouwwereld etc. Mijn ervaring is dat je met de spullen van de Gamma niet komt waar je wilt, of alleen op een kromme manier. Voor vrijwel elk probleem is al een oplossing in de handel, maar alleen in de industriele sfeer, dus geen Gamma.

Verwijderd

Je pomp mag volgens mij ook gedraaid worden. Probeer het even uit.

Verwijderd

Topicstarter
de warmte wisselaar,radiator,voedingen komen in apart gedeelte maar ik wil deze zo laag mogelijk houden.

p.s. herman is waterkoeling forum down? of weer ander url?

• php
  • Niet online

php

Waterkoeling forum was down, doet het nu weer, maar met een gewijzigd IP adres. De link in mijn sig zou het moeten doen nu......

Verwijderd

Topicstarter
niemand suggestie ivm. met snelkoppeling?

Verwijderd

Ik heb wel eens grote koppelingen gezien in de brandstofleiding bij dieselaggregaten. Die sluiten ook mooi af als je ze loskoppelt. Binnendiameter was een millimeter of 15. Geen idee waar je ze krijgen kunt.

Hoe er wel rekening mee dat die koppelingen allemaal stervensduur zijn.

Verwijderd

Topicstarter
DaBit

vraagje: bij wat voor soort winkels zou ik daarvoor moeten kijken?
bij de ijzerwaren handels enzo hier in de buurt hebben ze aleen die kleintjes

Verwijderd

Pff. Ik zou 't niet weten waar je die zou kunnen krijgen. Komt Scoot toch nog eens van pas >:)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51
Op woensdag 19 september 2001 11:16 schreef Herman het volgende:
Pompen mag je draaien, kantelen, maakt niet uit. (enige deel wat beweegt in een pomp is de waaier met magneet, meer niet). Hieronder werd het ook al gezegd.
ik kan me herinneren dat eheim pompen niet op hun zij mogen liggen. kan dat kloppen?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:21

Epsilon

Op woensdag 19 september 2001 10:33 schreef Demoman het volgende:
Ten eerste goedemorgen :)

2: omdat ik gebruik maak van warmtewisselaar word het water dat ik rond pomp onder nul. dus moet ik ook de slangen isoleren om condensatie tegen te gaan. je kan van die isolatie buizen kopen maar die hebben een buiten diameter van 4cm ofzo dat is me iets te dik (vooral om netjes weg te werken) nu zag ik op de site van conrad isolatie tape. kan ik dat ook gebruiken ervoor of is dat voor andere doeleinden bedoelt. graag suggesties.
het water dat je rondpompt onder 0??? hoe wil je dat doen?? als je de warmtewisselaar op je proc doet, dan is het water juist veel warmer dan normaal. Wil je de warmtewisselaar buiten je systeem (dus dat je het koelwater afkoelt dmv een warmtewisselaar) dan zal je die peltier weer moeten koelen met NOG een waterkoeling systeem!! (een luchtkoeler is bij een 172watt peltier NOOIT genoeg)

dus, breng duidelijkheid.
Je moet iig zowieso je mobo en socket isoleren. Dat is wel duidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
k mijn warnte wisselaar bestaat uit 2 koelblokken met daar tussen 3 a 4 80w peltiers

het blok dat op de warme van de peltier zit,dat water word gekoelt dmv grote radiator dus apart waterkoelkringloop voor dat blok.

het blok dat op de koude kant komt dat water word door mijn cpu blok heen gepompt. die kringloop word dus onder de nul graden (koelvloeistof)

zo goed genoeg uitgelegd? of ben ik wat vergeten

• P5ycho
Op woensdag 19 september 2001 16:28 schreef Demoman het volgende:
k mijn warnte wisselaar bestaat uit 2 koelblokken met daar tussen 3 a 4 80w peltiers

het blok dat op de warme van de peltier zit,dat water word gekoelt dmv grote radiator dus apart waterkoelkringloop voor dat blok.

het blok dat op de koude kant komt dat water word door mijn cpu blok heen gepompt. die kringloop word dus onder de nul graden (koelvloeistof)

zo goed genoeg uitgelegd? of ben ik wat vergeten
dat gaat niet effectief zijn, ik heb daar al een hoop over gelezen, onder andere FrostyFox (misschien bekende onder ons?) heeft dat weleens gedaan emt 6 80watters, en erg effectief is het niet helaas.

Was iemand op het waterkoelingforum daar ook niet mee bezig?

• Epsilon

Epsilon

ik snap wat je bedoelt, dat is zoals dat op frostyfox gedaan is. k dan.

Je zal je slangen idd moeten isoleren, en een beetje antivries kan ook weinig kwaad. Maar waarmee, tja, dat weet ik ook niet zo. die isolatiebuizen zullen waarschijnlijjk toch noodzaak worden denk ik zo. Maar maak je slangen lekker lang, dan kan je ze mooi wegwerken aan de zijkant van je case. Die isolatiebuizen buigen beter als je slangen zelf denk ik, maar dat zel wel niet zo'n probleem zijn. Wat je enventueel wel kan doen, is 2 slangen in 1 buis gooien, met wat extra isolatie ertussen. Dan heb je maar 1 dikke buis in je kastje.

• P5ycho
Op woensdag 19 september 2001 16:37 schreef epsilon het volgende:
ik snap wat je bedoelt, dat is zoals dat op frostyfox gedaan is. k dan.
jah sorry maar ze site www.frostyfox.com is niet meer bereikbaar. was toch wel een pionier in OCen enzo... kan ik ook niet helpen dat jullie em niet kennen :) (newbie ;))

maargoed oa ook op hardOCP forum enzo zijn ze toch wel tot de conclusie gekomen dat zo'n warmtewisselaar over het algemeen niet de moeite waard is.

//offtopic: mooi me nieuwe icon is actief >:)

• Epsilon

Epsilon

die is temporary unavailable
dus komt weer online als het goed is :)
i hope :(

• php
  • Niet online

php

Ik heb twee blokken, waar 6 peltiers van 40x40 tussen passen. Heb ze nooit gebruikt, echter...

• P5ycho
Op woensdag 19 september 2001 16:56 schreef epsilon het volgende:
die is temporary unavailable
dus komt weer online als het goed is :)
i hope :(
nou, ik weet het zo net nog niet...

• php
  • Niet online

php

De site van Frostyfox is zeer regelmatig wel en niet online. Mocht hij weer eens online zijn, maak er dan een PDF-je van, dan gooi ik die wel op de waterkoeling site. Heeft iedereen er lol van.

• php
  • Niet online

php

En over kraantjes en de hele rim-ram: www.stabu.com

Verwijderd

Topicstarter
dankje voor tips herman (rest natuurlijk ook :P )
Pagina: 1