Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerbalken en plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:04
Hallo,

wij hebben een tekening gekregen voor de verbouwing. Willen jullie eens meekijken? De vloerbalken worden op de hsb wanden gelegd. De hsb wanden hebben twee vloerregels, dan de stijlen en bovenaan ook twee regels. Terwijl ze de gehele vloer gaan dragen. Ik zie bij de beschrijving van de L.. 2 of 3 balken verlijmd en vernageld, maar ik zie niet hoe die geplaatst moeten worden. Is dat rechtop aan de achterkant zoals op het kapplan detail? of juist plat, dus net als de normale regels maar dan dus 3?

Hoe lezen jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66nBBOKAnaHMdHQl-qTQ83E_yWM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XLcjGWLzojIKWKmVDWS8Gpzo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NoftkECj9ReiATAX49ivAnYd6k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b7MRpEkwib1bsnODlG1BsDYI.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door grasmaaier op 14-11-2025 21:15 ]

Alle reacties

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-11 09:52
Deze tekening is niet gemaakt door een rommelaar, vanwaar de argwaan jegens de vakman?

• grasmaaier
Ik vraag om verduidelijking.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:25
De liggers/L balken worden staand geplaatst, anders zouden ze nooit genoeg draagkracht hebben volgens mij.
Keurig plannetje

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:31
Ik snap t vertrekpunt qua vraag niet TS. Wat wil je nou weten en waar zit je mee? HSB wanden bouw je standaard met een/twee regels, dan stijlen verticaal en dan weer 1 of 2 regels er op. Dat gebeurt in miljoenen huizen zo en werkt goed.

Balken plaats je een kwartslag gedraaid dus met de smalle kant naar boven vanwege de betere draagkracht in die richting. Soms maak een dikkere balk door er twee tegen elkaar aan te spijkeren en lijmen, wederom.een beproefd concept.dat prima sterk is.

• grasmaaier
Wat je beschrijft is ook hoe ik het in mijn hoofd heb.

Wat ik mij afvraag is of de regels boven de kozijnen ipv twee dik soms drie dik moeten zijn. Of wordt er bedoeld dat bovenop de standaard twee regels ook nog twee of drie regels rechtopstaand komen. Zoals bij L4. Daar staat drie dubbele als verlijmd en vernageld. Waar verwijst de toevoeging acjte r de L naar?

[ Voor 6% gewijzigd door grasmaaier op 15-11-2025 14:58 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:16
grasmaaier schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:57:
Wat ik mij afvraag is of de regels boven de kozijnen ipv twee dik soms drie dik moeten zijn. Of wordt er bedoeld dat bovenop de standaard twee regels ook nog twee of drie regels rechtopstaand komen. Zoals bij L4. Daar staat drie dubbele als verlijmd en vernageld. Waar verwijst de toevoeging acjte r de L naar?
Ligger L4 vangt een dwarsbalk (balk L2) daarom zal deze zwaarder moeten zijn. Daarom de extra regels. De 2s en 3s zijn extra stijlen in de wand om de extra krachten van de Ligger L4 op te vangen en over te brengen op de fundering. SLS betekent Scandinavian Lumber Standard dat is voor hout uit Scandinavië. Daarnaast zie C24 staan dat is de kwaliteit van het hout. Bij alle openingen aan de buitenzijde zie je ook stalen liggers staan. Dat zijn de lateien voor de openingen in het buitenblad op te vangen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:31
grasmaaier schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:57:
Wat je beschrijft is ook hoe ik het in mijn hoofd heb.

Nee dat is niet zo.maar waarom zo moeilijk? Jij gaat t zo te lezen door iemand anders laten maken (toch?). Er staat gewoon precies wat er moet gebeuren. Geen extra regels (horizontale balken) maar wel vaak 2 of 3 stijlen (verticale balken) om de liggers goed te ondersteunen en knikken te voorkomen.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:55
Waarom vraag je de tekenaar niet om uitleg? Die zal heus wel weten van de hoed en de rand.

• grasmaaier
RonnieKo schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:08:
[...]

Ligger L4 vangt een dwarsbalk (balk L2) daarom zal deze zwaarder moeten zijn. Daarom de extra regels. De 2s en 3s zijn extra stijlen in de wand om de extra krachten van de Ligger L4 op te vangen en over te brengen op de fundering. SLS betekent Scandinavian Lumber Standard dat is voor hout uit Scandinavië. Daarnaast zie C24 staan dat is de kwaliteit van het hout. Bij alle openingen aan de buitenzijde zie je ook stalen liggers staan. Dat zijn de lateien voor de openingen in het buitenblad op te vangen.
Bedankt voorr je reacte. Dit begrijp ik. Begrijp ik dan goed dat je bedoelt dat de extra regel dus plat komt te liggen zoals ik heb getekend in optie A? L4 is dan onderdeel van de HSB wand. feitelijk gewoon een extra regel in de HSB wand verwerkt. (ik zie dat mijn tekening niet 100% correct is. Ik had de stijlen dan 3,7 cm korter moeten tekenen bij optie A om wel gelijke hoogte te houden als bij optie B ) Bij mijn zijaanzicht zou je dan een extra regel zien liggen,

wat mijn verwarring ook veroorzaakt is dat er bij L5 en L6 gesproeken wordt over de randbalk, 3 of 4 stijlen in de randbalk. En dat er bij L2, L3 enL4 niet over de rand alk wordt gesproken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODsyW6EwBmp5mF_0y1lKcLF5Kbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkk34D2b4DHgJi3GPd2ZFnp1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door grasmaaier op 16-11-2025 08:04 ]

Pagina: 1