Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Citybuilder PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kkroepoek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11 09:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik houd van citybuilders. Zojuist is anno pax romana uitgekomen en dit is eigenlijk voor mij de reden geweest voor een upgrade. Ik kan alles op medium settings makkelijk spelen, als de steden wat groter wordt dan merk ik het al een klein beetje.
Ik weet van bv anno 1800 (ja, andere engine… en pax romana is naar mijn weten wat meer gericht op GPU) dat op een gegeven moment met alle uitbreidingen én de eilanden zo groot werden dat mijn CPU en ram de bottleneck waren. Ik wil dus voor de komende jaren met alle uitbreidingssets en nieuwe werelden (tenminste ik neem aan dat dat komt) een PC hebben dat very high minstens vloeiend kan spelen.

Daarnaast wil ik een toekomst bestendige pc voor openworld games als the witcher IV. Dat hoeft van mij niet up ultra max gespeeld te worden. Maar als ik het straks op high met een prima framerate kan spelen is dat prima.

Wat mag het systeem gaan kosten?
2500,-
Mag goedkoper, maar mocht er echt een component in horen wat de pc afmaakt, dan wil ik ook nog iets erboven zitten. Ik heb zelf een analyse gedaan… en ik zit er onder (als ik de goedkoopste versies pak van de pricewatch)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn oude PC is AM4.. in principe kan alles nieuw.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ga voor relatief gemak. Dus ik wil bij voorkeur niet bij 6 verschillende website bestellen. Ik ben ook een beetje huiverig voor ali-express en de soms wisselende garantie verhalen (ook al lijken ze positiever te worden). Liever geef ik mijn geld uit voor de hoofdcomponenten (CPU, GPU. PSU en moederbord) bij dezelfde website.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet ook stil zijn. Niks zo irritant als een stofzuiger onder je bureau. Ik heb wat onderzoek gedaan en qua prijs kwaliteit doet een goede oldschool fancooler (zoals een be quiet! Dark rock pro 5) het er niet veel slechter op als een gemiddelde watergekoelde unit… Maar als een watergekoelde unit echt veel geluid scheelt dan heb ik dat liever.
Daarnaast vind ik het zoeken van een juiste voeding lastig.
Maar ik laat me door de experts informeren.

Ik hoef geen flashy kleuren (de regenboogpraal ben ik ontgroeid, maar wat instelbaar licht zoals alleen wit of rood is ok). Van mij mag het wat strakker. Daarom heb ik ook een specifieke kast gekozen met een strakke voorkant. Het komt onder mijn bureau te staan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik doe een voorzetje.. En ik hoor graag jullie mening

Er is ook veel gesteggel over 32 of 64 gig ram. Bij de andere topics in de afgelopen 2 pagina's lees ik dat 32 ruim voldoende is... Maar goed ik weet niet of die gamers citybuilders spelen.
Als ik Chatgpt moet geloven dan kan 32 wel.... maar als de steden echt groot worden de komende jaren dan trekt het wel over de 32 heen... Dan is natuurlijk de vraag ga ik nu voor 32 en koop ik er straks nog een setje bij. of gewoon in een keer 64.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 144,99€ 144,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 651,99€ 651,99
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 136,15€ 136,15
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 93,90€ 93,90
1VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 29,45€ 29,45
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 311,21€ 311,21
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W€ 154,99€ 154,99
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 136,95€ 136,95
Totaal€ 2.108,63

Beste antwoord (via Kkroepoek op 15-11-2025 19:13)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:32

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wellicht heb je dit dan al vaker hier gelezen want dit advies heb ik hier vaker gegeven. Ik heb een X570 moederbord met 5950X in combinatie met een RTX 5090 draaien hier.

Als ik jouw budget zie; begin eens met gewoon een RTX 5080 GPU kopen om te zien of je daar blij van wordt. Dat is voor 1440P voldoende en kan ook met ultrawide 1440P aardig mee, maar realiseer je wel dat dat toch wel spannender wordt. Dan is een 2e hands 4090 momenteel misschien de slimste optie.

Daar zitten 2 voorwaarden aan
1. ik ga er vanuit dat je nu al 32GB ram hebt want dat is wel echt nodig tegenwoordig, zeker voor dit soort games.
2. een stevige voeding daarvoor is wel nodig, maar 1000W is overkill. uitvoering: NZXT C850 Gold Core is bijvoorbeeld een hele mooie.

Een 3900X CPU kan nog wel iets sneller, maar wordt tegenwoordig wel een relatief dure upgrade nog. Ik denk echter dat je op bovenstaande manier gewoon heel veilig kan beginnen om te zien of dit voldoende voor je is, en die kans is, zeker met de nieuwste Anno denk ik vrij groot omdat die inderdaad minder CPU limited is.

Omdat je (als een ram upgrade niet nodig is) beide upgrade onderdelen prima nu al kan gebruiken wordt je er sowieso blij van, en als het toch niet helemaal voldoende voelt kun je de rest van een AM5 systeem eromheen kopen. Relatief gaat dat deel je in ieder geval een stuk minder extra performance opleveren dan de GPU upgrade.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-11-2025 23:12 ]

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Op welke resolutie wil je spelen en wat is je huidige AM4 systeem?

youtube.com/@hisrep

• Kkroepoek
Paar edits...

Mobo: MSI MPG X570 Gaming Plus
CPU: Ryzen 9 3900x
GPU: RTX 3070

mijn huidige 27 inch beeldscherm ondersteunt 1440p. Twijfel nog over te gaan naar een widescreen 34 inch.

Getwijfeld over een OLED 27 inch maar ik werk 20+ uren op dit scherm met veel leeswerk en wil het risico op burn-in artefacten niet nemen.

Ik denk dat een 4k scherm op dit moment het niet waard is. Maar dat is ook maar op basis van wat ik lees overla.

[ Voor 121% gewijzigd door Kkroepoek op 14-11-2025 21:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wellicht heb je dit dan al vaker hier gelezen want dit advies heb ik hier vaker gegeven. Ik heb een X570 moederbord met 5950X in combinatie met een RTX 5090 draaien hier.

Als ik jouw budget zie; begin eens met gewoon een RTX 5080 GPU kopen om te zien of je daar blij van wordt. Dat is voor 1440P voldoende en kan ook met ultrawide 1440P aardig mee, maar realiseer je wel dat dat toch wel spannender wordt. Dan is een 2e hands 4090 momenteel misschien de slimste optie.

Daar zitten 2 voorwaarden aan
1. ik ga er vanuit dat je nu al 32GB ram hebt want dat is wel echt nodig tegenwoordig, zeker voor dit soort games.
2. een stevige voeding daarvoor is wel nodig, maar 1000W is overkill. uitvoering: NZXT C850 Gold Core is bijvoorbeeld een hele mooie.

Een 3900X CPU kan nog wel iets sneller, maar wordt tegenwoordig wel een relatief dure upgrade nog. Ik denk echter dat je op bovenstaande manier gewoon heel veilig kan beginnen om te zien of dit voldoende voor je is, en die kans is, zeker met de nieuwste Anno denk ik vrij groot omdat die inderdaad minder CPU limited is.

Omdat je (als een ram upgrade niet nodig is) beide upgrade onderdelen prima nu al kan gebruiken wordt je er sowieso blij van, en als het toch niet helemaal voldoende voelt kun je de rest van een AM5 systeem eromheen kopen. Relatief gaat dat deel je in ieder geval een stuk minder extra performance opleveren dan de GPU upgrade.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-11-2025 23:12 ]

youtube.com/@hisrep

• Kkroepoek
Interesting....

Ik heb nog wat verder onderzoek gedaan met een 5080 upgrade, (wat websites en chatgpt) wanneer mijn CPU nu de bottleneck gaat worden in late game anno pax romana... Maar de meeste zeggen dat op very high settings en een paar shaders wat lager zetten (medium tot high) mijn game nog makkelijk op 50+ FPS moet lopen.
Dat haalt het deel weg waar ik een pesthekel aan had bij anno 1800 lategame.