Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Mr Silver
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:43
Ik heb een Asus TUF GAMING Z790-Plus WIFI moederbord en wil in het onderste slot een PCIe kaart (of evt. andere vorm van opslag uitbreiding toevoegen).

Nu zag ik PCIe kaarten met 1, 2 en zelfs met 4 sloten voor M2 schijven. Ik weet niet of het laatste slot op mijn moederbord een PCIe 3 of 4 is. De handleiding zegt 3 maar op het moederbord zelf staat "4.0 x4". Maakt dat uit?

Ik hoef geen RAID, ik wil gewoon meer schijven aansluiten op mijn moederbord. Het liefst zelfs 4 indien mogelijk. Ze hoeven ook niet snel te zijn want ik gebruik ze voor opslag, niet om op te gamen.

Ik zag ook de Asus hyper M2 uitbreidingskaarten, geen idee of dat compatible is. Hoe weet ik wat compatible is? En kun je inderdaad 4 M2 kaarten op zo'n slot aansluiten?

Beste antwoord (via Mr Silver op 14-11-2025 21:01)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zonder speciale chip op die adapterkaarten kun je maximaal 1 pcie ssd per slot gebruiken.
Daar kun je die goedkope adapters van amazon voor gebruiken.

Nu heeft ASUS een kaart die samen met het moederbord PCIe bifurcation doet, dan is die adapter iets goedkoper. (geen PCIe bridges nodig) Maar ondersteuning is ingewikkeld, zoals @Miyazono al linkt.

Ik denk dat je zeker drie van die ICY box kaarten kan toevoegen in elk vrije slot wat je hebt.
Bandbreedte zal mogelijk wel moeten worden gedeeld met andere devices, zoals netwerkadapters.

Maar, jouw moederbord heeft al plek voor 4 m.2 ssd's, je wilt er dus nog meer?

Alle reacties

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:19
Het zou dan een pci-e gen 4 slot met x4 lanes zijn,
Heb je een link naar jou type moederbord voor ons?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:10
Die pcie 4.0 x4 notaties die op het moederbord staan is voor de onderste twee M.2 slots en niet het pcie slot.

Hier heb je een guide voor de Hyper M.2 uitbreidingskaarten van Asus https://www.asus.com/support/faq/1037507/
Zo te zien kan je moederbord maximaal 2 SSD's op een slot doen, dus 4 aansluiten is helaas niet mogelijk

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Miyazono schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:20:
Die pcie 4.0 x4 notaties die op het moederbord staan is voor de onderste twee M.2 slots en niet het pcie slot.

Hier heb je een guide voor de Hyper M.2 uitbreidingskaarten van Asus https://www.asus.com/support/faq/1037507/
Zo te zien kan je moederbord maximaal 2 SSD's op een slot doen, dus 4 aansluiten is helaas niet mogelijk
Als ik de foto zo bekijk is het onderste x16 slot elektrisch maar x4, dat wil zeggen dat je daar maar 1ssd op kwijt kunt.
@Mr Silver ik zou neit teveel moeite doen met dat bord, je hebt gewoon te weinig pcie-lanes of je moet je gpu in het onderste steken om te kijken of je nog genoeg bandbreedte voor die kaart is en dan kun je in het bovenste x16 slot een 4x m.2 kaart steken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Mr Silver
JappieR schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:19:
Heb je een link naar jou type moederbord voor ons?
Ik had volgens mij het mobo aan dit topic toegevoegd, hier is de link: uitvoering: ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI

Ik heb hier thuis een uitbreidingskaart met 2 M2 sloten van een ander moederbord liggen maar kan deze nergens op het tweakers/internet terug vinden. Het is een Rog Hyper M.2 card (nummer: MAMCKC01045988)
Damic schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:31:
[...]
Als ik de foto zo bekijk is het onderste x16 slot elektrisch maar x4, dat wil zeggen dat je daar maar 1ssd op kwijt kunt.
Oh jammer.. Dat betekent dat een M2 dus 4 lanes gebruikt. Maja, 1 is nog steeds beter dan geen toch? Kan ik dan niet uitvoering: Icy Box PCIe card with M.2 M-Key socket for one M.2 NVMe SSD in het onderste slot gebruiken met 1 enkele M2 kaart?

Is het eventueel beter om SATA 2.5inch SSD's aan te sluiten i.p.v. M2s of maakt dat niet uit?

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zonder speciale chip op die adapterkaarten kun je maximaal 1 pcie ssd per slot gebruiken.
Daar kun je die goedkope adapters van amazon voor gebruiken.

Nu heeft ASUS een kaart die samen met het moederbord PCIe bifurcation doet, dan is die adapter iets goedkoper. (geen PCIe bridges nodig) Maar ondersteuning is ingewikkeld, zoals @Miyazono al linkt.

Ik denk dat je zeker drie van die ICY box kaarten kan toevoegen in elk vrije slot wat je hebt.
Bandbreedte zal mogelijk wel moeten worden gedeeld met andere devices, zoals netwerkadapters.

Maar, jouw moederbord heeft al plek voor 4 m.2 ssd's, je wilt er dus nog meer?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@jeroen3 bifurcation is iets wat je instelt op je mobo, kaart speelt geen rol.

@Mr Silver je kan zo'n 4 m.2 kaart kopen en alleen de eerste van gebruiken.
maar euhm zoals @jeroen3 al opmerkte: 1x M.2 (PCI-e 4.0 x4 + SATA), 3x M.2 (PCI-e 4.0 x4) zijn die allemaal al in gebruik?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Mr Silver
Dat klopt. Ik heb 4x M2 kaarten + 3x SSD erin zitten nu. De meesten zijn 4 of 8TB maar ik heb helaas nog steeds te weinig opslag ruimte. Ik heb voor de SSD eigenlijk ook al geen plek meer en dacht dus misschien een (of meerdere) M2's toe te kunnen voegen van elk 8TB m.b.v. een uitbreidingskaart.

Wat minder bandbreedte voor een evt. netwerkkaart of andere schijf vind ik niet erg.

Als ik het goed begrijp dan kan ik er (zonder gedoe tenminste) 1 M2 kaart bijduwen. Want ik heb maar 1 vrij slot (de videokaart is zo dik dat de andere sloten onbruikbaar zijn).

Volgens mij kan ik er 2 gebruiken inderdaad als ik bifurcation gebruik maar als dat compatibility problemen of evt. andere problemen oplevert dan liever niet! De model list ( https://www.asus.com/support/faq/1037507/ ) zegt: PCIEX16(G5) 1(x16)/ 2(X8 + X8)

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:10
Is een NAS niet een idee?

• Mr Silver
Het fijne van alles in mijn PC proppen is dat Backblaze het backupped + kopie in een andere cloud + geen aparte PC/Server/NAS/Backblaze sub/etc. nodig.

NAS heb ik al maar die is niet fijn. Ik heb een oude Synology (van voor de vendor lock-in) maar ook daar kan ik maar zoveel schijven inzetten + maakt lawaai.. NAS hebben vaak ook hun eigen OS en hun eigen vendor lockins en allerlei andere issues. Ik vind ze ook relatief duur.

Het liefst zou ik een fileserver bouwen maar ik heb niet genoeg hardware kennis om dit te doen. Moet extreem stil zijn (alsinzijnde geen ventilatoren) en moet heel veel plek hebben voor M2's en/of SSD's en in ieder geval niet idioot veel stroom verbruiken. HDD wil ik niet, die gaan steeds stuk.

Ik heb al heel vaak gekeken naar het bouwen van een file server maar ik gaf het altijd op. Ik denk wel dat dit de beste oplossing zou zijn.
Pagina: 1