Vraag

• gamerszvidx
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-01 12:08
Mijn vraag
Ik heb geen verstand van vloerverwarming en ik heb de volgende installatie in mijn huis. Ik heb geen idee waar ik aan moet zitten om het werkend te krijgen en of t echt werkt.

Ik hoop dat iemand verstand heeft van wat hier zit, en of het misschien verstandiger is om het sws te vervangen.

De vorige eigenaar begreep er ook niet veel van vanwege omstandigheden.

Weet iemand wat ik het best kan doen om dit aan te zetten en werkend te krijgen?
Naast de stekker erin haha.

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tpnmgz20z9KD1OGb11fXTF9jw9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUDaxT5xOEMYUw9FSkUNkNx6.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er lijkt in elk geval een stekker van een pomp niet in het stopcontact te zitten.
Voor de rest is het een rommelige opzet. Zitten er soms ook nog radiatoren aangesloten?
Waar komt de warmte vandaan?

[ Voor 42% gewijzigd door Microkid op 14-11-2025 18:55 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• gamerszvidx
Microkid schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:52:
Er lijkt in elk geval een stekker van een pomp niet in het stopcontact te zitten.
Haha, dat klopt. Maar lijkt me niet het enige om even te doen als deze even niet aangestaan heeft. En dat zou mogelijk jaren kunnen zijn

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-01 12:07
Hebben de pompen al lang stil gestaan? Dan is de kans groot dat deze vastzitten.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
2 pompen en 2 stekkers die in een stopcontact moeten.
Wat voed de VW? gas/stadsverwarming/electra?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• gamerszvidx
Kindrih schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:55:
Hebben de pompen al lang stil gestaan? Dan is de kans groot dat deze vastzitten.
Ja, ik vermoed al meer dan 5 jaar. De oude bewoonster heeft het al even niet meer gebruikt

• gamerszvidx
jack zomer schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:56:
2 pompen en 2 stekkers die in een stopcontact moeten.
Wat voed de VW? gas/stadsverwarming/electra?
Centrale verwarming op zolder

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
gamerszvidx schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:55:
[...]

Haha, dat klopt. Maar lijkt me niet het enige om even te doen als deze even niet aangestaan heeft. En dat zou mogelijk jaren kunnen zijn
Ik zou daar toch maar mee beginnen, stekkers erin en de thermostaat in de woonkamer omhoog draaien en eens kijken wat er allemaal warm wordt op je foto.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:30
Een bekende bellen met technisch inzicht, of een loodgieter die je helpt.

Stekker erin en kijken wat er gebeurt is niet handig als vervolgens de pomp doorbrandt.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• gamerszvidx
No Hands schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:58:
[...]

Ik zou daar toch maar mee beginnen, stekkers erin en de thermostaat in de woonkamer omhoog draaien en eens kijken wat er allemaal warm wordt op je foto.
De bovenste pomp is heel warm, zo warm dat je het niet aan kan raken. Bromt ook hard. De leiding die naar de thermostaat gaat is warm geworden en de temperatuur ook. De buizen naar de vloer niet

De onderste pomp is koud, de buis daarheen is ook koud, maakt ook geen geluid

• Microkid

Microkid

Smile

Kleur in je plaatje eens met rood in wat er nu exact warm is?
Dat de buizen op de onderste pomp koud zijn kan dus prima komen omdat de pomp uit staat...

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 14-11-2025 19:59 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• gamerszvidx
Microkid schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:41:
Kleur in je plaatje eens met rood in wat er nu exact warm is?
Dat de buizen op de onderste pomp koud zijn kan dus prima komen omdat de pomp uit staat...
Alleen dit, en de stekker zaten erin uiteraard. nu niet meer want de bovenste pomp begon echt te kokenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4IdDJlClikpqgPnGNCHqfOmzbY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XEXwenMlxvvIrVwh2EqplQ4R.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door gamerszvidx op 14-11-2025 20:04 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Tja, dan zit er weinig anders op dan een loodgieter bellen met verstand van zaken.
En alvast eens uitzoeken en uittekenen waar alle leidingen voor zijn. Wat komt van de cv, wat gaat retour, wat gaat naar radiatoren enz enz. Daar zal de loodgieter ook blij mee zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Microkid op 14-11-2025 20:36 ]

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-01 20:40
Wat een raar systeem. Lijkt wel twee verschillende circuits te zijn. Ik gok dat die zwarte verdeler er later is bijgeklust voor die twee grijze leidingen die rechts de muur in gaan.
Maar als de pomp zo heet wordt dan is die vastgelopen.Er loopt dan nog wel stroom door de spoelen van de motor van de pomp, maar er is geen koeling. Was te verwachten na 5 jaar stilstand.
Een pomp die koud blijft en helemaal geen geluid maakt is gewoon helemaal stuk. Een draaiende pomp maakt altijd wat geluid als je je oor er vlak bij haalt.
Loodgieter bellen ja...
Pagina: 1