Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Glavezel aanleg was ineens toch gratis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Topplaats
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-11 14:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eCRlz2RwucirZcwVOfg_ov-zr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kkcxZG8WADOQvMzdg8Iaaxsh.avif?f=fotoalbum_large
Bij kleinschalige nieuwbouwprojecten kan het voorkomen dat de nieuwe bewoners een bijdrage moeten leveren voor het aanleggen van glasvezel als dit niet binnen een korte straal in de wijk ligt.
Het ging hier om een klein appartementen complex van 22 woningen in Noord Limburg
KPN deed een aanbieding aan de projectontwikkelaar.
Elke aansluiting moest 650 euro meebetalen. Als het project af was en men na afloop de aansluiting wilde, moest men 1500 euro betalen.
Het vreemde was dat de glasvezel op nog geen 30 meter verderop door de straat liep, dus gingen veel bewoners en ook wij daar niet op in.
Een maand voor de oplevering hadden 3 bewoners netjes de 650 euro overgemaakt maar de rest nog niet.
Nu hoorde we van een oud KPNer monteur uit Apeldoorn dat je niet zo snel moet ingaan op verplichte betalingen omdat KPN ook de concurrent Ziggo er bij kreeg in dezelfde meterkast. . Ziggo legde het namelijk wel geheel kosteloos aan.
Het probleem was dat vrijwel iedereen Glasvezel wilde.
3 dagen voor de oplevering kregen we een rondleiding in het nieuwe complex. Uiteraard deed men direct een blik in de splinternieuwe meterkast.
Wat ons opviel en wat misschien al te verwachten was. “KPN had toch alles aangesloten” en bij navraag was er ineens ook geen eigen bijdragen meer. Mooi abonnement met korting voor het eerste jaar en daarna 50 euro per maand
Maar wat wij ons afvroegen..
Komt dit vaker voor dat KPN eerst probeert te collecteren voor nieuwe aansluitingen ?

Alle reacties

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-11 22:06
Die 3 bewoners die wel betaald hebben zullen zich nu wel flink in de poepert genaaid voelen.

• Topplaats
Frappuccino schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:22:
Die 3 bewoners die wel betaald hebben zullen zich nu wel flink in de poepert genaaid voelen.
We hebben ook niks meer vernomen of ze compensatie hebben gehad. :|

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:20
De tactiek is dus ook altijd afwachten bij dat soort bedragen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:54

FreakNL

Well do ya punk?

650 euro betalen om klant te mogen worden. Het is de omgekeerde wereld.

Ik weet dat het vloeken in de glasvezelkerk is maar ik had dan lekker Ziggo genomen (mits ze daadwerkelijk niet hadden aangelegd).

Er ligt hier een spriet van Odido/ODF voor de deur. Ik heb ze aangeboden om hem netjes in de meterkast af te monteren maar dat kan alleen als je een abonnement neemt. Laat maar dan. Nu zitten er blijkbaar kosten aan vast als ik toch over wil. Dus dat is dan wederom; laat maar. Ik wil klant worden. Niet andersom.

• Wolly
  • Niet online
Kan gebeuren, die 3 bewoners hebben in feite een garantie gekocht en de rest moest maar hopen wat er kwam.

• Topplaats
FreakNL schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:39:

Ik weet dat het vloeken in de glasvezelkerk is maar ik had dan lekker Ziggo genomen (mits ze daadwerkelijk niet hadden aangelegd).

Er ligt hier een spriet van Odido/ODF voor de deur. Ik heb ze aangeboden om hem netjes in de meterkast af te monteren maar dat kan alleen als je een abonnement neemt. Laat maar dan. Nu zitten er blijkbaar kosten aan vast als ik toch over wil. Dus dat is dan wederom; laat maar. Ik wil klant worden. Niet andersom.
Odido was bij ons ook de extra optie of draadloos via het 5G. Uiteindelijk heeft KPN eieren voor zijn geld gekozen om toch die extra klanten binnen te halen.

• Topplaats
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:42:
Kan gebeuren, die 3 bewoners hebben in feite een garantie gekocht en de rest moest maar hopen wat er kwam.
Klopt.. Daar heb je wel een punt. Dat was idd het risico.
Doordat er andere opties aanwezig waren was het gelukkig een goede gok.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 22:09
Zo werkt dat nou eenmaal, als je ergens een aansluiting op wil moet je daarvoor betalen. Zelfs om te kunnen poepen in je nieuwe huis moet je eerst een rioolaansluiting betalen.
Dat geldt ook een nieuw stroom-, water- of gasaansluiting ook daarvoor moet je eerst een aansluiting laten aanleggen voordat je ergens een abonnement kan afsluiten.

In het verleden is dat niet anders geweest, zelfs toen de PTT nog een staatsbedrijf was werd tot 3000 gulden gerekend voor een nieuwe aansluiting. Voor dat bedrag kreeg je er dan wel een telefoon bij.
Omgerekend naar de hedendaagse Euro zou dat neerkomen op zo'n 7500 Euro, dan valt 650 Euro dus eigenlijk nog wel mee.

Spel en typfouten voorbehouden

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Met dien verstande dat je voor riool natuurlijk geen alternatief hebt. Behalve misschien een septische tank.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is wel een waardevermeerdering voor je woning (tenzij huur) om glasvezel in de meterkast te hebben.

Ik snap je sentiment overigens wel hoor, ik ben er ook wel allergisch voor.

Toen we ons huidige huis kochten was er DSL (KPN e.a.) of Ziggo. Wij hebben liever geen riolering dan Ziggo, dus lekker DSL genomen via Odido. Keurig 110/33Mb. Een alternatief hebben is wel prettig.
In 2020 gelukkig gratis KPN glas tot in de meterkast gekregen.

I reject your reality and substitute my own

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

In deze verhitte woningmarkt lijkt me dat geen factor. Bovendien ga ik niet verhuizen.

Verder prima tevreden met het Ziggo pakket en prijs. Glas kan me dat vooralsnog niet bieden.

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 14-11-2025 22:58 ]

• Mari_eu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-11 14:36
Waarschijnlijker is het dat iedereen in het appartementen complex nu glasvezel heeft omdat KPN zich verplicht had om in 3 appartementen glas aan te leggen. Hebben ze maar meteen alle appartementen gedaan. Als er niemand € 650 had betaald was er niets aangelegd.
Pagina: 1