Glavezel aanleg was ineens toch gratis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Topplaats
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23-11 20:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eCRlz2RwucirZcwVOfg_ov-zr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kkcxZG8WADOQvMzdg8Iaaxsh.avif?f=fotoalbum_large
Bij kleinschalige nieuwbouwprojecten kan het voorkomen dat de nieuwe bewoners een bijdrage moeten leveren voor het aanleggen van glasvezel als dit niet binnen een korte straal in de wijk ligt.
Het ging hier om een klein appartementen complex van 22 woningen in Noord Limburg
KPN deed een aanbieding aan de projectontwikkelaar.
Elke aansluiting moest 650 euro meebetalen. Als het project af was en men na afloop de aansluiting wilde, moest men 1500 euro betalen.
Het vreemde was dat de glasvezel op nog geen 30 meter verderop door de straat liep, dus gingen veel bewoners en ook wij daar niet op in.
Een maand voor de oplevering hadden 3 bewoners netjes de 650 euro overgemaakt maar de rest nog niet.
Nu hoorde we van een oud KPNer monteur uit Apeldoorn dat je niet zo snel moet ingaan op verplichte betalingen omdat KPN ook de concurrent Ziggo er bij kreeg in dezelfde meterkast. . Ziggo legde het namelijk wel geheel kosteloos aan.
Het probleem was dat vrijwel iedereen Glasvezel wilde.
3 dagen voor de oplevering kregen we een rondleiding in het nieuwe complex. Uiteraard deed men direct een blik in de splinternieuwe meterkast.
Wat ons opviel en wat misschien al te verwachten was. “KPN had toch alles aangesloten” en bij navraag was er ineens ook geen eigen bijdragen meer. Mooi abonnement met korting voor het eerste jaar en daarna 50 euro per maand
Maar wat wij ons afvroegen..
Komt dit vaker voor dat KPN eerst probeert te collecteren voor nieuwe aansluitingen ?

Alle reacties

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:08
Die 3 bewoners die wel betaald hebben zullen zich nu wel flink in de poepert genaaid voelen.

• Topplaats
Frappuccino schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:22:
Die 3 bewoners die wel betaald hebben zullen zich nu wel flink in de poepert genaaid voelen.
We hebben ook niks meer vernomen of ze compensatie hebben gehad. :|

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:07
De tactiek is dus ook altijd afwachten bij dat soort bedragen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:17

FreakNL

Well do ya punk?

650 euro betalen om klant te mogen worden. Het is de omgekeerde wereld.

Ik weet dat het vloeken in de glasvezelkerk is maar ik had dan lekker Ziggo genomen (mits ze daadwerkelijk niet hadden aangelegd).

Er ligt hier een spriet van Odido/ODF voor de deur. Ik heb ze aangeboden om hem netjes in de meterkast af te monteren maar dat kan alleen als je een abonnement neemt. Laat maar dan. Nu zitten er blijkbaar kosten aan vast als ik toch over wil. Dus dat is dan wederom; laat maar. Ik wil klant worden. Niet andersom.

• Wolly
  • Niet online
Kan gebeuren, die 3 bewoners hebben in feite een garantie gekocht en de rest moest maar hopen wat er kwam.

• Topplaats
FreakNL schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:39:

Ik weet dat het vloeken in de glasvezelkerk is maar ik had dan lekker Ziggo genomen (mits ze daadwerkelijk niet hadden aangelegd).

Er ligt hier een spriet van Odido/ODF voor de deur. Ik heb ze aangeboden om hem netjes in de meterkast af te monteren maar dat kan alleen als je een abonnement neemt. Laat maar dan. Nu zitten er blijkbaar kosten aan vast als ik toch over wil. Dus dat is dan wederom; laat maar. Ik wil klant worden. Niet andersom.
Odido was bij ons ook de extra optie of draadloos via het 5G. Uiteindelijk heeft KPN eieren voor zijn geld gekozen om toch die extra klanten binnen te halen.

• Topplaats
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:42:
Kan gebeuren, die 3 bewoners hebben in feite een garantie gekocht en de rest moest maar hopen wat er kwam.
Klopt.. Daar heb je wel een punt. Dat was idd het risico.
Doordat er andere opties aanwezig waren was het gelukkig een goede gok.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12 13:52
Zo werkt dat nou eenmaal, als je ergens een aansluiting op wil moet je daarvoor betalen. Zelfs om te kunnen poepen in je nieuwe huis moet je eerst een rioolaansluiting betalen.
Dat geldt ook een nieuw stroom-, water- of gasaansluiting ook daarvoor moet je eerst een aansluiting laten aanleggen voordat je ergens een abonnement kan afsluiten.

In het verleden is dat niet anders geweest, zelfs toen de PTT nog een staatsbedrijf was werd tot 3000 gulden gerekend voor een nieuwe aansluiting. Voor dat bedrag kreeg je er dan wel een telefoon bij.
Omgerekend naar de hedendaagse Euro zou dat neerkomen op zo'n 7500 Euro, dan valt 650 Euro dus eigenlijk nog wel mee.

Spel en typfouten voorbehouden

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Met dien verstande dat je voor riool natuurlijk geen alternatief hebt. Behalve misschien een septische tank.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is wel een waardevermeerdering voor je woning (tenzij huur) om glasvezel in de meterkast te hebben.

Ik snap je sentiment overigens wel hoor, ik ben er ook wel allergisch voor.

Toen we ons huidige huis kochten was er DSL (KPN e.a.) of Ziggo. Wij hebben liever geen riolering dan Ziggo, dus lekker DSL genomen via Odido. Keurig 110/33Mb. Een alternatief hebben is wel prettig.
In 2020 gelukkig gratis KPN glas tot in de meterkast gekregen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

In deze verhitte woningmarkt lijkt me dat geen factor. Bovendien ga ik niet verhuizen.

Verder prima tevreden met het Ziggo pakket en prijs. Glas kan me dat vooralsnog niet bieden.

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 14-11-2025 22:58 ]

• Mari_eu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-12 22:26
Waarschijnlijker is het dat iedereen in het appartementen complex nu glasvezel heeft omdat KPN zich verplicht had om in 3 appartementen glas aan te leggen. Hebben ze maar meteen alle appartementen gedaan. Als er niemand € 650 had betaald was er niets aangelegd.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:04
FreakNL schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:57:
In deze verhitte woningmarkt lijkt me dat geen factor. Bovendien ga ik niet verhuizen.

Verder prima tevreden met het Ziggo pakket en prijs. Glas kan me dat vooralsnog niet bieden.
Hoewel ik inderdaad niet denk dat het de grootste factor is, met het meer geaccepteerde thuiswerken is het wel een factor die zwaarder mee kan tellen.

Als ik 2 vergelijkbare huizen zou hebben en 1 heeft glasvezel en de ander niet, dan zal ik eerder naar die mét uitwijken.

Tijdens de bouw van onze woning waren ze hier in het dorp bezig met aanleggen. De aannemer gaf aan dat het waarschijnlijk achteraf pas zou komen. De glasvezelprovider (druk doende en lokale ondernemer) wist van niets. Achteraf zou het mogelijk niet meer kunnen tenzij 40-50% mee zou doen.

Ik was érg opgelucht dat bij de kijkdag er spontaan een glasvezel in de meterkast was getrokken.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
Thalaron schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:56:

Als ik 2 vergelijkbare huizen zou hebben en 1 heeft glasvezel en de ander niet, dan zal ik eerder naar die mét uitwijken.
Die kans is alleen wel klein. Huizen zijn bijna nooit echt vergelijkbaar. En het hebben van een glasvezelaansluiting zal voor weinigen echt een belangrijke doorslaggevende factor zijn. Er zijn zoveel factoren belangrijker dan zaken die je voor een bedrag kan aanleggen... en er zijn genoeg factoren waar je met al het geld van de wereld niets meer aan kan veranderen (locatie, grootte huis, locatie, grootte tuin, locatie) of dat veel duurder is (indeling woning, isolatiewaarde, verwarmingsmethode etc).

En zeker in de huidige markt is glasvezel echt geen probleem. Zeker niet slangen voor een bedrag nog aangevraagd kan worden.

Maar het is wel common practice ja. Ook bij aansluiten van bestaande wijken. Eerst inschrijven, dan moet je betalen (vast bedrag of alvast een meerjarig contract aangaan dat ingaat bij oplevering)... en dan opeens blijkt iedereen aangesloten... en blijkt het opeens ook prima mogelijk zonder aansluitkosten abonnee te worden.

En ja, zaken kosten geld. Maar dat zit vaak gewoon in de maandelijkse prijs. Ik betaal ook niet extra om op het riool aangesloten te worden. Dat zit gewoon bij de gemeentebelasting in.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Hoewel ik inderdaad niet denk dat het de grootste factor is, met het meer geaccepteerde thuiswerken is het wel een factor die zwaarder mee kan tellen.

Tijdens de bouw van onze woning waren ze hier in het dorp bezig met aanleggen. De aannemer gaf aan dat het waarschijnlijk achteraf pas zou komen. De glasvezelprovider (druk doende en lokale ondernemer) wist van niets. Achteraf zou het mogelijk niet meer kunnen tenzij 40-50% mee zou doen.

Ik was érg opgelucht dat bij de kijkdag er spontaan een glasvezel in de meterkast was getrokken.
Ja maar jij bent een Tweaker. Vergeet niet dat de gemiddelde Nederlander het over WiFi heeft als ze Internet bedoelen. Bovendien ligt er gewoon Ziggo, dat is ook gewoon breedband-Internet.

Ik maak me er nul zorgen over.. En anders heb ik 499 overwaarde ipv 500

Maar nogmaals, ze mogen het gewoon binnen brengen. Maar ik ga daar niet voor betalen, hoepel op.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:03

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
@Wolly slaat toch gewoon de spijker op z'n kop.
Als je perse glasvezel wil en geen risico wil nemen dat je misgrijpt is het misschien het overwegen waard. Als je wat meer een afwachtende houding hebt denk je nou en desnoods neem ik een DSL/COAX aansluiting. In dit geval viel het muntje een kant op, het had ook de ander kant op kunnen vallen.
Ik persoonlijk denk niet dat een fiber aansluiting enige vorm van waardevermeerdering heeft, een nieuwe keuken/badkamer heeft dit amper.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:15
@Topplaats Ik heb je een DM gestuurd. Ik zou het fijn vinden als je die kan beantwoorden zodat ik dit kan uitzoeken en meekijken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:51

sorry, maar als je geen abbo af wilde nemen bij kpn, wilde je toch geen klant worden? :|

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:32
JWL92 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:45:
[...]

sorry, maar als je geen abbo af wilde nemen bij kpn, wilde je toch geen klant worden? :|
Denk dat meer het probleem is dat je dan geen vrije keus heb als ze het aansluiten in je meterkast

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:07
[...]
Er is natuurlijk een verschil tussen gelijk klant worden of mogelijk in de toekomst klant te willen worden. Alleen gaat dat laatste niet gebeuren als er geen aansluiting is.

[removed]

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
[...]

Wij hebben begin 2024 huis gekocht (uit 1920) en direct kregen van zowel delta als KPN/odido? dat ze glas bij ons naar binnen wilden trekken, zonder iets van abbo te hoeven afnemen en geheel gratis. dus hebben nu 2 glas punten in huis terwijl we odido klik en klaar afnemen :D

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ik bedoelde dat ze het netjes mochten afwerken. Nu ligt die spriet inmiddels vertrapt en kapot tussen de klinkers… Want daar ga je niet omheen blijven lopen natuurlijk
Pagina: 1