Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

betaalbare 10gbit usb thunderbolt dongles?

Pagina: 1
Acties:

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:14
Ik ben mijn 4 gbit KPN glasvezel netwerk aan het inrichten en aan het onderzoeken wat ik wil kopen.

Ik heb 2 laptops die ik wil connecten via lan. Ik heb deze 2 switches uitgezocht (https://www.amazon.nl/-/e..._product_top?ie=UTF8&th=1) een is dan direct gekoppeld aan de mediabox en eentje staat op mijn kantoor.

ziet er prima betaalbaar uit.

Alleen loop ik tegen een issue aan dat 10gbit usb-c dongles erg duur zijn. Ik wil een usb-c variant en een normale usb variant (omdat mijn werklaptop de usb-c porten al gebruikt voor monitoren).

Voor zover ik nu zie zijn 10 gbit dongles rond de 200 euro. Wel zijn 5 gbit varianten prima betaalbaar, bv deze(https://www.amazon.com/Ca...id=1763134020&s=pc&sr=1-4)

alleen is deze thunderbolt. Voor mijn normale laptop prima

Echter wil ik voor mijn werklaptop geen usb-c, want die porten heb ik nodig voor mijn monitoren (triple 32 inch 4k schermen, waarvan 2 via usb-c en 1 hdmi).

Kijk ik verkeerd? of moet ik accepteren dat 10gbit usb dongles nog even niet goedkoop zijn, ik vermoed dat kpn over een periode x mss naar 8 gbit gaat, dan is het wat zonde om die 5gbit te kopen x 2?

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 14-11-2025 16:42 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

116€ https://www.amazon.nl/XAG...-Converters/dp/B0FZH8V1GR en dan zou ik een verloop van usb-c naar usb-a gebruiken, maar of dat goed werkt op volle snelheid weet ik niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TweakerVincent
Damic schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:56:
116€ https://www.amazon.nl/XAG...-Converters/dp/B0FZH8V1GR en dan zou ik een verloop van usb-c naar usb-a gebruiken, maar of dat goed werkt op volle snelheid weet ik niet.
dank voor je tip, hij heeft nul reviews, vind ik nogal tricky. en nog best duur. Is het mss te vroeg om 10gbit dongles te kopen?

Hoe groot is de kans dat kpn naar 8gbit gaat (delta heeft het al)? ik denk dat ik met een converter ook mijn oplossing kan gebruiken. usb 3.2 moet dat wel halen 5gbit)

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 14-11-2025 17:04 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er zijn nog niet veel fabrikanten dat 10Gb rj45 chips maken zodus is het aanbod laag.
Ow je moet ook minimum usb 4 in de meeste gevallen hebben om 10Gb te halen (usb-c naar sfp+ dongle).

Tja heb je 10Gb veel nodig in huis? Heb hier zelf 10G liggen tussen pc/switch/server en het is leuk maar de grootse limiet is momenteel nog de ssd's :+

Ik zou beginnen met de 5G dongle en als je dan later upgrade naar 10G (en wrs een betere laptop hebt) een 10G dongle.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TweakerVincent
Damic schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:10:
Er zijn nog niet veel fabrikanten dat 10Gb rj45 chips maken zodus is het aanbod laag.
Ow je moet ook minimum usb 4 in de meeste gevallen hebben om 10Gb te halen (usb-c naar sfp+ dongle).

Tja heb je 10Gb veel nodig in huis? Heb hier zelf 10G liggen tussen pc/switch/server en het is leuk maar de grootse limiet is momenteel nog de ssd's :+

Ik zou beginnen met de 5G dongle en als je dan later upgrade naar 10G (en wrs een betere laptop hebt) een 10G dongle.
voor prive heb. ik dit beest :D https://www.msi.com/Lapto...-Edition-Norse-Myth-A2XWX

mss is het idd slimmer om gewoon voor 5000 te gaan, usecase is voornamelijk dat mijn werklaptop (zijn vaak niet de zwaarste laptops, maar wel ok (ben developer) snel kan up/downloaden) dan is 5 gbit ook prima

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39
Als je kan pochen met een laptop van 6K+ Euro en 3x 4K schermen is 200 Euro voor een dongle toch een schijntje?

Spel en typfouten voorbehouden

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:18

nelizmastr

Goed wies kapot

10G koper is ook het einde van koper (40G voorbehouden via cat8.x maar dat gaat in de thuismarkt nooit aanslaan) en vanaf dat punt zijn SFP+ en QSFP gebruikelijker. Er zijn ook maar een handjevol makers van dergelijke controllers (bijv. Intel, Aquantia, Broadcom en Nvidia) terwijl op 5G ook goedkopere spelers zoals Realtek bestaan die voor weinig geld een prima controller kunnen bouwen.

Voor nu zou ik inderdaad ook voor een 5G gaan, je switches kunnen het sowieso. Wellicht komt een tent zoals Realtek nog eens met een goedkope 10G NIC.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 14-11-2025 22:08 ]

I reject your reality and substitute my own

• TweakerVincent
nelizmastr schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:07:
10G koper is ook het einde van koper (40G voorbehouden via cat8.x maar dat gaat in de thuismarkt nooit aanslaan) en vanaf dat punt zijn SFP+ en QSFP gebruikelijker. Er zijn ook maar een handjevol makers van dergelijke controllers (bijv. Intel, Aquantia, Broadcom en Nvidia) terwijl op 5G ook goedkopere spelers zoals Realtek bestaan die voor weinig geld een prima controller kunnen bouwen.

Voor nu zou ik inderdaad ook voor een 5G gaan, je switches kunnen het sowieso. Wellicht komt een tent zoals Realtek nog eens met een goedkope 10G NIC.
Interessant.

Dan maar 5 idd

Kan je zo’n 5 gbit usbc connector ook met een convertor usb 3.2 gebruiken? Dus non c?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 14-11-2025 22:30 ]

• TweakerVincent
Damic schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:10:

Idd goed idee, voor 5 gaan

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:18

nelizmastr

Goed wies kapot

TweakerVincent schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:28:
[...]

Interessant.

Dan maar 5 idd

Kan je zo’n 5 gbit usbc connector ook met een convertor usb 3.2 gebruiken? Dus non c?
Zolang de poort 5Gbps of meer ondersteunt wel ja. In dit geval praten alle apparaten “USB” en geen andere protocollen zoals TB/DP etc.

I reject your reality and substitute my own

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even een vraagje leuk dat jij die 4 Gb verbinding hebt en dat je snel wil up en down loaden, maar krijg je aan de andere kant ook zoveel bandbreedte want anders heb je er niets aan. Meeste bedrijven zitten net op een 1 Gb verbinding voor het hele bedrijf, en als ze meer hebben zal het niet gewaardeerd worden of techniesch mogelijk gemaakt dat je alle bandbreedte gebruikt. Kortom heb je enig onderzoek gedaan naar het nut ervan? Persoonlijk zou ik in jouw geval vooral een AP met AX en 6 Ghz aanschaffen zodat je razendsnel wifi hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 15:15
Neem een USB c hub die zijn er wel voldoende met een10Gbps poort.

EDIT:
Verkeerde links geplaatst.

[ Voor 64% gewijzigd door Ben(V) op 15-11-2025 17:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat je van plan was te linken, maar de eerste heeft 1Gbps ethernet en de tweede helemaal geen ethernet. 8)7

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:28
@TweakerVincent
Je laat niet weten waar je die 10G voor nodig hebt. 2 laptops aan elkaar knopen met 10G is wat overkill. De USB poorten zijn wel 10G Spec maar effectief ga je dat niet halen vanwege de overhead op USB (en ik heb het al geprobeerd). Bedenk ook dat een 10G dongel best warm wordt, mede daardoor zal het animo voor 10G dongels niet echt hoog zijn.

Als je internet 4Gb ism dan zou je met 5G al goed uit de voeten kunnen, en dat is een stuk bereikbaarder.

Zelf heb ik alles op 10G gezet en de backend dubbel uitgevoerd, geen enkele goede reden voor, anders dan "omdat het kan en lollig is". Ook standaard 10G UTP kaarten zijn niet zo snel als bv een Emulex met 2 x 10G SFP+. En de UTP variant wordt inderdaad fors warm wat tot problemen leidde in mijn small form factor behuizing.

Ben wel benieuwd hoe warm je switch gaat worden en hoeveel geluid die fan geeft.

[ Voor 4% gewijzigd door reinier68 op 15-11-2025 16:51 ]

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:50
Ben wel heel benieuwd waarom je een 10Gbit of 4 Gbit verbinding op een laptop nodig hebt.
Puur voor de lol? want ik kan mij (nu nog en nabije toekomst) geen situatie voorstellen waarbij zoiets nodig is.

• TweakerVincent
reinier68 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:24:
@TweakerVincent
Je laat niet weten waar je die 10G voor nodig hebt. 2 laptops aan elkaar knopen met 10G is wat overkill. De USB poorten zijn wel 10G Spec maar effectief ga je dat niet halen vanwege de overhead op USB (en ik heb het al geprobeerd). Bedenk ook dat een 10G dongel best warm wordt, mede daardoor zal het animo voor 10G dongels niet echt hoog zijn.

Als je internet 4Gb ism dan zou je met 5G al goed uit de voeten kunnen, en dat is een stuk bereikbaarder.

Zelf heb ik alles op 10G gezet en de backend dubbel uitgevoerd, geen enkele goede reden voor, anders dan "omdat het kan en lollig is". Ook standaard 10G UTP kaarten zijn niet zo snel als bv een Emulex met 2 x 10G SFP+. En de UTP variant wordt inderdaad fors warm wat tot problemen leidde in mijn small form factor behuizing.

Ben wel benieuwd hoe warm je switch gaat worden en hoeveel geluid die fan geeft.
Interessant. Denk dat 5gbit voor nu prima is. Tnx!
nafofella schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:42:
Ben wel heel benieuwd waarom je een 10Gbit of 4 Gbit verbinding op een laptop nodig hebt.
Puur voor de lol? want ik kan mij (nu nog en nabije toekomst) geen situatie voorstellen waarbij zoiets nodig is.
Maximale performance vind ik handig. Bv met 4gbit een game via steam binnentrekken. En met werk snel kunnen downloaden, maar nu eindelijk ook snel uploaden. (Kom van een gare upload van ziggo)

Ik werk veel thuis en sneller internet is zeker handig. Bv uploaden naar servers etc

• TweakerVincent
Ik heb zojuist deze besteld. Ideal dt er een power converter inzit. Dat was namelijk de reden dat ik een usb 3.2 non c nodig had voor mijn werklaptop (omdat 1 port nodig was voor power. gelukkig kan je met deze daisy-chainen)

https://www.amazon.nl/dp/...ref_=chk_typ_imgToDp&th=1

thanks voor meedenken. Als deze converter werkt ga ik de switches kopen :)
Pagina: 1