Toon posts:

vraagje ide kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik mijn compu zelf in elkaar heb gezet zijn er een aantal vragen gerezen waar ik nooit eerder over heb hoeven na te denken.

Eerst even een vraag over een IDE-kabel. Deze heeft een soort van V-vorm met een langere en een kortere poot en drie aansluitconnectors op de punt van de V en aan het eind van de pootjes. Right? oke.

Er werd me duidelijk gezegd dat de lange poot altijd van mobo naar Hd moet lopen, en de korte poot altijd van HD naar Cd-rom of dvd zodat de punt van de V in de HD zit.

Vraag: is dit nou echt zo of maakt het geen moer uit hoe je alles met elkaar verbindt omdat kable gewoon kable is. En als het wel iets uitmaakt--->waarom?

Vraag: Waarom moet HD als prim master ingesteld worden en DVD als prim. slave? Wat maakt het uit voor de computer?

Graag julie antwoord.

Verwijderd

Als je een UDMA 33 kabel gebruikt maakt de volgorde idd niet uit, maar als je een UDMA 66/100 kabel gebruikt dan wel.
Je moet dan de blauwe connector op het mobo bevestigen en de zwarte aan het master device en de grijze aan het slave device.
Verder zou het voor het correct functioneren van je HDD en CDROM/DVD niet uitmaken of je ze nou slave of master zet zolang je er maar een master en een slave zet. Wel is krijgt het master device voorrang boven het slave device en is het dus slimmer om je HDD master te maken. Die kan nl het beste met die extra snelheid omgaan.

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Uiteindelijk maakt het niet veel uit hoe je alles aan die kabel vast zet. Als je je jumpers goed insteld op master en slave dan zullen ze zich daar naar gedragen. Maar als je allebei de apparaten insteld op Cable select, dan maakt het wel uit. Dan is de aansluiting op het uiteinde de master en de andere de slave. Vaak is het het verstandigst om HD's aan een eigen kabel te hangen en DVD's c.q. CD's ook aan een eigen. Die kunnen namelijk behoorlijk de doorvoersnelheid van je HD's belemmeren, aangezien ATA altijd de snelheid van de zwakste schakel gebruikt.

Hoop dat ik je heb kunnen helpen.

I think, therefor I am.....I think.

Verwijderd

Sinds ik mijn compu zelf in elkaar heb gezet zijn er een aantal vragen gerezen waar ik nooit eerder over heb hoeven na te denken.
Dat is een nadeel van het zelf doen ;)
Eerst even een vraag over een IDE-kabel. Deze heeft een soort van V-vorm met een langere en een kortere poot en drie aansluitconnectors op de punt van de V en aan het eind van de pootjes. Right? oke.
Right
Er werd me duidelijk gezegd dat de lange poot altijd van mobo naar Hd moet lopen, en de korte poot altijd van HD naar Cd-rom of dvd zodat de punt van de V in de HD zit.
Onzin, dit is alleen gebruikelijk als er maar 1 ide kabel wordt gebruikt. Op je moederbord zit een zogenaamde secondary ide aansluiting. Koop nog een ide kabel en je kunt de cdrom speler op de 2e kabel aansluiten.
Vraag: is dit nou echt zo of maakt het geen moer uit hoe je alles met elkaar verbindt omdat kable gewoon kable is. En als het wel iets uitmaakt--->waarom?
Zorg er gewoon voor dat je harddisk altijd primary master is. Verder maakt het geen moer uit...
Vraag: Waarom moet HD als prim master ingesteld worden en DVD als prim. slave? Wat maakt het uit voor de computer?
Primary master wordt meestal als eerste aangesproken om vanaf op te starten, en dat moet je harde schijf zijn. Cdromspeler kun je beter als secondary master instellen, en dan je ide brander als secondary slave. Harde schijven hebben namelijk een hogere doorvoersnelheid dan cdromspelers.
Graag julie antwoord.
Ik hoop dat je zo tevreden bent.

Verwijderd

Topicstarter
wat ik nu geleerd heb van jullie reacties is dat de doorvoersnelheid van gegevens van een dvd/cd-rom lager is dan die van een harde schijf en dat wanneer beide apparaten op dezelfde kabel zijn aangesloten de laagste doorvoersnelheid gehanteerd wordt. (dus van de dvd/cd-rom)En daarom is het het beste om HD en DVD een eigen kabel te geven.

Slotvraag:
maakt het heel veel uit of maar een beetje wanneer ieder zijn eigen kabeltje krijgt? En bemerk je het effect daadwerkelijk in de praktijk?

In ieder geval bedankt voor de eerder gegeven reacties.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 10:55 schreef dokter het volgende:
wat ik nu geleerd heb van jullie reacties is dat de doorvoersnelheid van gegevens van een dvd/cd-rom lager is dan die van een harde schijf en dat wanneer beide apparaten op dezelfde kabel zijn aangesloten de laagste doorvoersnelheid gehanteerd wordt. (dus van de dvd/cd-rom)En daarom is het het beste om HD en DVD een eigen kabel te geven.

Slotvraag:
maakt het heel veel uit of maar een beetje wanneer ieder zijn eigen kabeltje krijgt? En bemerk je het effect daadwerkelijk in de praktijk?

In ieder geval bedankt voor de eerder gegeven reacties.
Ik denk dat je er in de praktijk niet veel van zult merken. Maar das te verwachten van een investering van fl. 15,- want dat kost een ide kabel ongeveer.... echter is het wel een handige investering. Voor als je ooit een extra harddisk of cdromspeler wilt aansluiten.
Pagina: 1