Vraag

• StevenV.K.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:50
In de bestaande woning van mijn ouders moet een mazoutketel vervangen worden.

Een warmtepomp is geen optie omdat er dan teveel verbouwd moet worden om het systeem rendabel te maken.

We hebben al gekeken voor het plaatsen van een aardgas ketel maar plaatsingskosten van de meter en ketel zouden 10.000 euro bedragen. Rekening houdend dat aardgas in het vizier van de overheid komt en waarschijnlijk duurder gaat worden lijkt me dit geen goede oplossing voor de toekomst.

Recent zag ik dat een pellet ketel ook een optie zou zijn maar hier heb ik geen ervaring mee.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:11

de Peer

under peer review

Haha en dan over 10 jaar:

Rekening houdend dat aardgas elektra in het vizier van de overheid komt en waarschijnlijk duurder gaat worden lijkt me dit geen goede oplossing voor de toekomst.

Ik zou toch de warmtepomp adviseren, ga maar eens in kaart brengen wat het echt kost, die verbouwing. Vroeg of laat moet je toch. Die warmtepomp is sowieso het meest rendabel, je zit alleen met je afgiftevermogen en dan heb je 2 keuzes: isoleren/verbouwen of simpelweg een grotere warmtepomp (met meer vermogen).

Je gaat op de lange termijn echt niet goedkoper uit zijn met fossiele hobbies hoor, ook niet in België

[ Voor 55% gewijzigd door de Peer op 14-11-2025 14:40 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Wat is er mis met de huidige mazout ketel?
Alle opties tot vervangen gaan veel geld kosten, ook die pelletkachel.
Je kunt nu nog aardgas aanleggen geloof ik, over 1 of 2 jaar niet meer. Voordat dat in het vizier van de Belgische overheid komt zijn we 20 jaar verder ...

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@StevenV.K. Alle vormen van houtstook zijn ongezond voor de stoker en de omgeving. Het veroorzaakt overlast. Dat geldt ook voor mazout (stookolie), en bepaalde andere brandstoffen zoals petroleum (kerosine). Aardgas is niet ongezond mits goed geïnstalleerd om koolmonoxidevergiftiging te voorkomen. Aardgas brandt tamelijk schoon en is reukloos. Op termijn komt misschien waterstof beschikbaar, dat is volledig schoon want het produceert alleen water. Gas vind men dat in Duitsland een goed alternatief voor kolen. Het produceert nog wel CO2, daarom ligt de voorkeur bij een warmtepomp, althans in Nederland.

Je kan verwarmen met stroom, bijvoorbeeld met een lucht/water warmtepompt of met een lucht/lucht waterpomp (airco). Een airco kan een redelijk alternatief zijn. Het is niet duur in aanschaf als het aantal te verwarmen ruimten beperkt is.

Het is altijd aan te raden laag hangend fruit van warmteisolatie te plukken, bijvoorbeeld reflectoren achter radiatoren, ventilatoren die warmte de kamer in sturen in plaats van dat de warme lucht zich bij het plafond verzamelt. Andere verbeteringen zijn: gaten en spleten dichten, koudebruggen verwijderen, dakisolatie, vloeisolatie, dubbelglas en spouwmuurisolatie. Vooral wat oudere huizen zijn behoorlijk tochtig en dan stook je voor de vogeltjes.

• StevenV.K.
@Bobmeister De brander is stuk en de ketel is al 40 jaar oud. Brander kan vervangen worden maar de vraag is hoe lang de ketel nog meegaat.
@mrmrmr @de Peer Ik zie dat jullie het toch hebben over een warmtepomp, maar hoe word dan het sanitair water en dat van de radiatoren naar 60°C gebracht?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:11

de Peer

under peer review

StevenV.K. schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:09:
@Bobmeister De brander is stuk en de ketel is al 40 jaar oud. Brander kan vervangen worden maar de vraag is hoe lang de ketel nog meegaat.
@mrmrmr @de Peer Ik zie dat jullie het toch hebben over een warmtepomp, maar hoe word dan het sanitair water en dat van de radiatoren naar 60°C gebracht?
met een warmtepompboiler (2e apparaat) of je koopt een wamtepomp die beide functies kan vervullen.

Radiatoren naar 60 graden moet je niet willen met een warmtepomp, daarom is er ook verbouwing aan te raden: lage temperatuur radiatoren en/of isolatie.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 14-11-2025 15:14 ]

• mrmrmr
  • Niet online
Bij een lucht/lucht waterpomp wordt de lucht verwarmd. Stoken wordt dan beperkt. In de zomer kan het ook koelen.

Lucht/water warmtepompen op hoge temperatuur zijn niet zo efficiënt, lage temperatuur vloerverwarming is dan het doel, maar dat vergt inderdaad een goede isolatie.

Hybride is ook mogelijk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51
Hybride zou dan met een nieuwe mazout ketel moeten…

Ik zou traject airco eens grondig verkennen. Mits goed geplaatst prima comfortabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:57
Als een cvketel.zo duur is vanwege ook aanleg gas dan is een warmtepoml echt een nobrainer. Het is een sprookje dat veel mensen geloven helaas dat een warmtepomp alleen kan in mega-geisoleerde woningen van na ~2000-2005 qua bouwjaar. Ben bang dat @StevenV.K. dat mogelijk ook nog zo ziet.

Ergens is een huis met een beetje behoorlijke warmtevraag omzetten naar warmtepomp echt perfect, dan verdien je het tenminste terug. Is veel moeilijker als.je maar 600 m3 aardgas per jaar gebruikt ;)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:38
Fr33z schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:41:
Als een cvketel.zo duur is vanwege ook aanleg gas dan is een warmtepoml echt een nobrainer. Het is een sprookje dat veel mensen geloven helaas dat een warmtepomp alleen kan in mega-geisoleerde woningen van na ~2000-2005 qua bouwjaar. Ben bang dat @StevenV.K. dat mogelijk ook nog zo ziet.

Ergens is een huis met een beetje behoorlijke warmtevraag omzetten naar warmtepomp echt perfect, dan verdien je het tenminste terug. Is veel moeilijker als.je maar 600 m3 aardgas per jaar gebruikt ;)
Zo ver ik heb begrepen gaat het om de aanvoertemperatuur. Oude systemen draaien vaak op 70, 80 of zelfs 90 graden CV water. Dit in combinatie met bijvoorbeeld enkelplaats radiatoren. Indien je dan een warmtepomp pakt waar maximaal een graad of 35-40 uit komt dan krijg je het simpelweg niet warm gestookt. Dan moet je eerst al die radiatoren vervangen (circa 500+ per kamer) én isoleren (circa duizend euro per meter aan de kozijn kant).

Als het allemaal niet gaat dan is een airco wellicht zinniger, die kunnen ook verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 16-11-2025 03:19 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:43:
[...]

Zo ver ik heb begrepen gaat het om de aanvoertemperatuur. Oude systemen draaien vaak op 70, 80 of zelfs 90 graden CV water. Dit in combinatie met bijvoorbeeld enkelplaats radiatoren. Indien je dan een warmtepomp pakt waar maximaal een graad of 35-40 uit komt dan krijg je het simpelweg niet warm gestookt. Dan moet je eerst al die radiatoren vervangen (circa 2500+ per kamer) én isoleren (circa duizend euro per meter aan de kozijn kant).

Als het allemaal niet gaat dan is een airco wellicht zinniger, die kunnen ook verwarmen.
Isoleren moet niet natuurlijk.
Dat is puur energie besparen.

Als je van mazout naar pellet gaat heb je nog dezelfde energievraag van de woning.
Dus dan kun je al wel ongeveer uitrekenen hoeveel ton pellets je per jaar nodig gaat hebben.
In principe zijn de huidige pellet cv ketels prima.

Wil je nu van mazout naar een warmtepomp dan kom je op het stukje warmteafgifte bij lage temperatuur.
En dan moet je of naar veel en grote radiatoren of vloerverwarming om aan de dezelfde energie afgifte te komen bij lagere watertemperatuur.

De energievraag van de woning blijft gelijk in voorgaande situaties.

Ga je de woning dik isoleren dan zal er minder verlies zijn en dus minder warmte vraag.
In dat geval kun je met minder afgifte op lage temperatuur af.

Dus moet het simpel en goedkoop dan is airco mischien een juiste route.
Persoonlijk vind ik dat geen prettige manier van verwarmen.
Wij doen dat boven wel omdat de radiatoren daar niet veel doen op 30 graden water en de jeugd daar toch wel wat tijd doorbrengt, dus dan is de airco daar tijdens aanwezigheid een mooie oplossing.

Maar in de woonkamer ben ik maar wat blij met de warme vloer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald
De extreme aannames en even extreme bedragen vliegen vrijelijk in de rondte… zullen we dat niet doen?

Het lijkt me nuttig dat @StevenV.K. eerst de situatie beschrijft. Wat is het voor woning? Hoe is het nu geïsoleerd, wat voor afgifte is er geplaatst?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald.42
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:02:
De extreme aannames en even extreme bedragen vliegen vrijelijk in de rondte… zullen we dat niet doen?

Het lijkt me nuttig dat @StevenV.K. eerst de situatie beschrijft. Wat is het voor woning? Hoe is het nu geïsoleerd, wat voor afgifte is er geplaatst?
Ik ga er maar vanuit dat je niet op mij doelt maar het enige wat ik zei was hoeveel ton pellets je nodig zou hebben.

Nou 1 ton pellets komt overeen met ongeveer 500 liter stookolie/mazout.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Fr33z
sdk1985 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:43:
[...]

Zo ver ik heb begrepen gaat het om de aanvoertemperatuur. Oude systemen draaien vaak op 70, 80 of zelfs 90 graden CV water. Dit in combinatie met bijvoorbeeld enkelplaats radiatoren. Indien je dan een warmtepomp pakt waar maximaal een graad of 35-40 uit komt dan krijg je het simpelweg niet warm gestookt. Dan moet je eerst al die radiatoren vervangen (circa 2500+ per kamer) én isoleren (circa duizend euro per meter aan de kozijn kant).

"Zo ver ik heb begrepen" --> precies mijn punt. Die info is dus totaal.onjuist en blokkeert elke kans op verduurzaming. Handiger om wat info van de TS te krijgen zoals Ronald zei dan kunnen we daar mee verder ipv indianenverhalen over 2500 euro per kamer om een radiator te vervangen.

• Ronald.42
  • Niet online
Fr33z schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:25:
[...]

"Zo ver ik heb begrepen" --> precies mijn punt. Die info is dus totaal.onjuist en blokkeert elke kans op verduurzaming. Handiger om wat info van de TS te krijgen zoals Ronald zei dan kunnen we daar mee verder ipv indianenverhalen over 2500 euro per kamer om een radiator te vervangen.
Daar kom ik graag voor langs 2500 per kamer :+

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:57
Is dat nodig, 60 graden?
Zijn er alleen radiatoren in huis?
Is weleens geprobeerd of het met water van 40 graden door de rsdiatoren ook nog goed warm blijft?
Warm water doe he met een voorraadvat det dagelijks op temperatuur wordt gebracht.

• sdk1985
Fr33z schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:25:
[...]

Dit heeft niks met anti verduurzaming te maken, in mijn post geef ik aan dat verwarmen met airco een zinniger alternatief lijkt. Ook wel bekend als een lucht/lucht warmtepomp. Tegenwoordig verwarmen die dingen tot aan een SCOP van 5,2 (Daikin Perfera). Wanneer je vanuit ideologie een discussie wil doodslaan ben je wat mij betreft hier überhaupt op de verkeerde plek. Je kunt wat mij betreft beter inhoudelijk iets toevoegen, door in dit geval met betere cijfers dan wel alternatieven te komen. Daar hoef je echt niet alles voor te weten want in dit geval gaan de details het punt dat ik maakte niet veranderen. De airco blijft de goedkoopste oplossing. Nou ja technisch gezien is natuurlijk een nieuwe Remeha gas gestookte cv ketel het goedkoopste, die heb je voor 800 euro exclusief installatie. Maar dat wilde je niet gezegd zien worden :X .

De 2500 euro is verder natuurlijk een typfout. Maar vergis je niet. Ik heb in 2021 circa 800 euro betaald voor het terugplaatsen en tegelijk plaatsen van thermostaatkranen van 3 verwarmingen voor circa 800 euro. Ik heb het zojuist nagezocht en arbeid zat toen op 120 euro ex-btw per uur ( want 2 man) en het heeft 3,75 uur geduurd, de rest was materiaal en voorrijkosten. Gezien de 40 jaar oude systeem van de ts zal dit waarschijnlijk over een jaren 70 woning of ouder gaan. Dan moet je snel denken aan woonkamer met 2 verwarmingen, keuken, gang, 3 kamers en een zolder voor totaal 8 radiatoren. Mogelijk meer indien vrijstaand. Dit samen met gelast stalen buiswerk (dat helpt niet mee). Als ik even mijn factuur als uitgangpunt neem zit je al rond de 2100 euro arbeid voor de hele woning. Daar komen dan nog 8 radiatoren bij te samen met 8 thermostaatkranen en 8 voetventielen. Laten we het 5000-5500 euro noemen. Dus dan zit je eigenlijk al weer hoger dan de 500 euro die ik had ingeschat per kamer. Daarbovenop komt dan nog de aanschaf en installatie van je warmtepomp. Een hybride warmtepomp gaat hier niet dus dat wordt dan een prijzig all electric model. Volgens milieucentraal 12000, als ik zelf google lijkt het wel te lukken voor 6000-8000. Dan kom ik uit op 11.000 euro in het gunstigste geval. Waarmee ik terug kom op mijn originele punt; verwarmen met airco is zinniger.

• Fr33z
sdk1985 schreef op zondag 16 november 2025 @ 02:52:
[...]

Dit heeft niks met anti verduurzaming te maken, in mijn post geef ik aan dat verwarmen met airco een zinniger alternatief lijkt. Ook wel bekend als een lucht/lucht warmtepomp. Tegenwoordig verwarmen die dingen tot aan een SCOP van 5,2 (Daikin Perfera). Wanneer je vanuit ideologie een discussie wil doodslaan ben je wat mij betreft hier überhaupt op de verkeerde plek. Je kunt wat mij betreft beter inhoudelijk iets toevoegen, door in dit geval met betere cijfers dan wel alternatieven te komen. Daar hoef je echt niet alles voor te weten want in dit geval gaan de details het punt dat ik maakte niet veranderen. De airco blijft de goedkoopste oplossing. Nou ja technisch gezien is natuurlijk een nieuwe Remeha gas gestookte cv ketel het goedkoopste, die heb je voor 800 euro exclusief installatie. Maar dat wilde je niet gezegd zien worden :X .

De 2500 euro is verder natuurlijk een typfout. Maar vergis je niet. Ik heb in 2021 circa 800 euro betaald voor het terugplaatsen en tegelijk plaatsen van thermostaatkranen van 3 verwarmingen voor circa 800 euro. Ik heb het zojuist nagezocht en arbeid zat toen op 120 euro ex-btw per uur ( want 2 man) en het heeft 3,75 uur geduurd, de rest was materiaal en voorrijkosten. Gezien de 40 jaar oude systeem van de ts zal dit waarschijnlijk over een jaren 70 woning of ouder gaan. Dan moet je snel denken aan woonkamer met 2 verwarmingen, keuken, gang, 3 kamers en een zolder voor totaal 8 radiatoren. Mogelijk meer indien vrijstaand. Dit samen met gelast stalen buiswerk (dat helpt niet mee). Als ik even mijn factuur als uitgangpunt neem zit je al rond de 2100 euro arbeid voor de hele woning. Daar komen dan nog 8 radiatoren bij te samen met 8 thermostaatkranen en 8 voetventielen. Laten we het 5000-5500 euro noemen. Dus dan zit je eigenlijk al weer hoger dan de 500 euro die ik had ingeschat per kamer. Daarbovenop komt dan nog de aanschaf en installatie van je warmtepomp. Een hybride warmtepomp gaat hier niet dus dat wordt dan een prijzig all electric model. Volgens milieucentraal 12000, als ik zelf google lijkt het wel te lukken voor 6000-8000. Dan kom ik uit op 11.000 euro in het gunstigste geval. Waarmee ik terug kom op mijn originele punt; verwarmen met airco is zinniger.
Nee. Jij.komt.met 'alle radiatoren moeten vervangen en nieuw glas en dit en dat en geld zus en geld zo'

Ik reageer daar op.omdat het te binair en zwart-wit is en mensen daarom vaak stilvallen qua verduurzaming terwijk het niet nodig.is.

• sdk1985
Fr33z schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:21:
[...]

Nee. Jij.komt.met 'alle radiatoren moeten vervangen en nieuw glas en dit en dat en geld zus en geld zo'

Ik reageer daar op.omdat het te binair en zwart-wit is en mensen daarom vaak stilvallen qua verduurzaming terwijk het niet nodig.is.
Nogmaals, een lucht/lucht warmtepomp valt ook onder verduurzamen. Gezien wat we wel weten is dat hoogst waarschijnlijk de methode die het snelst en goedkoopst te implementeren is.

Verder is het in een oude woning heel waarschijnlijk dat radiatoren vervangen moeten worden omdat het nu eenmaal zo is dat men vroeger standaard enkelplaats modellen, dus zonder lamellen, en zonder voetventielen plaatsten. Die geven prima warmte af wanneer je water stookt naar 90 graden, maar bij de maximale output temperatuur van een (all electric) lucht/water warmtepomp blijft daar niets van over. Dan krijg je het in de winter niet warm gestookt. Dit hoort bij de overweging voor een lucht/water warmtepomp en letterlijk niemand heeft er wat aan als je dit bewust gaat verzwijgen 'want verduurzaming'. Vertel gewoon het hele verhaal.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

sdk1985 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:33:
[...]

Nogmaals, een lucht/lucht warmtepomp valt ook onder verduurzamen. Gezien wat we wel weten is dat hoogst waarschijnlijk de methode die het snelst en goedkoopst te implementeren is.

Verder is het in een oude woning heel waarschijnlijk dat radiatoren vervangen moeten worden omdat het nu eenmaal zo is dat men vroeger standaard enkelplaats modellen, dus zonder lamellen, en zonder voetventielen plaatsten. Die geven prima warmte af wanneer je water stookt naar 90 graden, maar bij de maximale output temperatuur van een (all electric) lucht/water warmtepomp blijft daar niets van over.
Dat ligt eraan.
Als het grote dikke radiatoren zijn met veel inhoud, gaan die heel snel op hoge temperaturen ja. Maar als je er 24/7 35 graden in stopt, betekent dat nog niet dat het niet behaaglijk is binnen. Het zal alleen lang duren, en vanaf daar is het warmteverlies compenseren.
Als het er zo weer door/uit waait, dan wordt het een ander verhaal, maar dan is het alternatief met een L/L warmtepomp ook rechtstreeks in de warme luchtstroom te gaan zitten omdat je het er via het slechte glas en isolatie weer uitblaast.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• sdk1985
paQ schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:44:
[...]

Dat ligt eraan.
Als het grote dikke radiatoren zijn met veel inhoud, gaan die heel snel op hoge temperaturen ja. Maar als je er 24/7 35 graden in stopt, betekent dat nog niet dat het niet behaaglijk is binnen. Het zal alleen lang duren, en vanaf daar is het warmteverlies compenseren.
Als het er zo weer door/uit waait, dan wordt het een ander verhaal, maar dan is het alternatief met een L/L warmtepomp ook rechtstreeks in de warme luchtstroom te gaan zitten omdat je het er via het slechte glas en isolatie weer uitblaast.
Ik zie dat de warmte afgifte calculator die ik heb gebruikt 'tijdelijk offline is' voor 'onderhoud'.

Dus ik schakel dan maar even de hulp van chatgpt 5.1 in. Deze geeft een type10 radiator, zoals ik die in de jaren 70 woning aantrof in een kamer van 14m2, van 250x50 bij 90 graden 1650W. Daar zou dan bij 35 graden 215W van over blijven. Vervolgens kun je die verwarming upgraden naar een type 33 (multiplaat met vinnen). Echter daar zou dan maximaal 1400W op dit formaat bij 35c opleveren. Om het dan warm te krijgen heb je óf een hogere aanvoertemperatuur nodig en dus een zwaarder model warmte pomp óf aanvullende isolerende maatregelen treffen. Persoonlijk zou ik dan voor het laatste gaan. De hele dag alles dezelfde temperatuur stoken is logisch in een goed geïsoleerde woning. Maar bij een woning waarbij veel warmte weglekt wordt dat snel minder logisch en minder comfortabel. Dus zeker voor comfort moet je in dit voorbeeld waarschijnlijk dat combineren met isolerende maatregelen. Lees glas en/of kozijnen

In mijn ervaring is het met lucht/lucht in een paar minuten aangenaam warm. Nadeel voor mij is het geluid.

• Ronald
@sdk1985 opwarmen gaat per definitie alleen bij hogere Ta dan warm houden...
dat gaat dus bij lagere COP, dus meer stroom per eenheid warmte.

Het is daarom bijna altijd energetisch zuiniger om met constante temperatuur te werken. Dit kan zelfs voor een vakantie gelden.

De scenario’s zijn doorgerekend op het forum, bijvoorbeeld hier: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Je bent echt veel te stellig… en te onzorgvuldig met de prijzen…

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 16-11-2025 16:05 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:41
Wat zijn eigenlijk de prijzen van mazout, aardgas en elektra in België.
Vooral mazout (stookolie) is in België veel goedkoper dan in Nl.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:34
Ronald schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:03:

Het is daarom bijna altijd energetisch zuiniger om met constante temperatuur te werken. Dit kan zelfs voor een vakantie gelden.

De scenario’s zijn doorgerekend op het forum, bijvoorbeeld hier: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Ik vind dat voorbeeld niet zo'n hele goede, volgens dat verhaal kost het maar 800W extra om de 1e verdieping te verwarmen, maar het effect op de sCOP is groot omdat de aanvoertemp wel heel hard omhoog moet. Dan heb je op zijn minst gezegd geen standaard systeem.

Voor de meeste huizen is het dan ook overdag inderdaad het beste om de temp constant te houden, maar is het al snel beter om 's nachts de temp wat lager te zetten (en hoeveel lager is afhankelijk van isolatie/warmteverlies). n hoe beter geïsoleerd, hoe constanter je de temp moet houden. Aangezien het hier om een huis met een mazoutketel van 40 jaar oud gaat, verwacht ik dat ie niet optimaal geïsoleerd is.

Conclusie van mij is trouwens wel hetzelfde, we moeten meer info hebben voor je hier echt iets zinnigs over kan zeggen :+ Want dan kun je ook berekenen wat daadwerkelijk de beste optie is.

[removed]

• sdk1985
Ronald schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:03:

Tja ik denk daar blijkbaar anders over.

Ik heb sterk het idee dat je te veel vastzit in een bepaald gedachtegoed en daardoor blijkbaar niet goed buiten kunt denken. Zoals aangegeven ga ik uit van een slecht geïsoleerde jaren 70 woning, of ouder. Dit op basis van de genoemde installatie ouderdom van 40 jaar. Natuurlijk kan de ts zich melden dat achteraf blijkt dat het een top geïsoleerd huis met tripple glas betreft, maar dat belet mij niet om uit te werken wat het meest waarschijnlijke scenario is.

Hetgeen je aanhaalt gaat over veel nieuwere huizen samen met lucht/water warmtepomp. Daar heb ik het dus expliciet niet over. In dat geval zou ik een heel ander bericht plaatsen.

Met het lucht/water warmtepomp systeem zit je namelijk vast aan een systeem waarbij je enorm traag verwarmt en dus eigenlijk de objecten aan het verwarmen bent en niet de lucht. Het alternatief waar ik op doel richt zich op snelle opwarming van de lucht. Stel je hebt een hobbyruimte en daar is incidenteel 1 uur per dag iemand bezig. Bij een systeem met vloerverwarming heb je een enorm lange aanlooptijd. Zeker wanneer die kamer zou afkoelen naar 15 graden of lager. Alleen op basis daarvan kom je al op jouw advies uit van permanent stoken. Echter dat is een logisch gevolg wanneer je vast zit in het denken van de lucht/water pomp met lage temperaturen. Met een lucht/lucht warmtepomp heb je in minuten en ruimte waar je aangenaam kunt verblijven. Daarmee vervalt de noodzaak om de ruimte altijd op temperatuur te houden. Alles staat en valt met hoeveel warmte er weglekt. Ik wens je veel succes met je stelling te bewijzen in mijn garage. Als je die het hele jaar op temperatuur wil houden dan ben je alles behalve duurzaam bezig. Ik heb getest hem op 5 graden te houden via een combinatie van een temperatuursensor en een ventilatorkachel, 30 kWh per dag toen het flink vroor. Daar ben ik dus snel mee gestopt.

• StevenV.K.
OK, even wat meer info. Het is een vrijstaand huis van 1985 waarvan de muren niet geïsoleerd zijn. Het dak wel.
Elke kamer heeft 1 of meer radiatoren. Ik dacht dat ze nu rond de 1000 liter mazout verbruiken op een jaar.

• Ronald.42
  • Niet online
StevenV.K. schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:01:
OK, even wat meer info. Het is een vrijstaand huis van 1985 waarvan de muren niet geïsoleerd zijn. Het dak wel.
Elke kamer heeft 1 of meer radiatoren. Ik dacht dat ze nu rond de 1000 liter mazout verbruiken op een jaar.
Dat is ongeveer 10.000kwh eigenlijk een beetje zoals aardgas.
Als je dan de koevlaas formule toepast zou je met een 5Kw bij -10 warmtepomp uit de voeten kunnen.

De vraag is alleen of je dat met de huidige radiatoren gaat redden, dat antwoord zal waarschijnlijk nee zijn.
Je hebt dan gewoon te weinig oppervlakte in de radiatoren.
Dan kun je gaan uitzoeken wat er nodig is om wel dat vermogen kwijt te raken met rendabele warmtepomp temperaturen.
Dus meer en grotere radiatoren of vloerverwarming.

Of gewoon dat plan laten varen en verder met pellets in een pelletcv circa 2 ton pellets per jaar of in de richting van airco's.

Al krijg ik nogal wat afwijkende waardes over hoeveel energie er in een ton pellets zit...

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En de ramen?
Anders rappieklappie vervangen door hr++ en die muur vol laten blaffen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:50
Misschien te simpel gedacht, heeft die installateur nog ergens een, al dan niet gebruikte, mazoutketel staan die bij je ouders geïnstalleerd kan worden? Dat zou in dit geval de snelste oplossing zijn. Dan behaal je in ieder geval een hoger rendement dan met die 40 jaar oude ketel. Dat is nog niet echt verduurzamen maar als het goed is gaat het verbruik en daarmee dus de uitstoot alvast wel iets omlaag.

Om te weten of een warmtepomp gaat werken is veel meer informatie nodig. Ligt er vloerverwarming? Hoe groot zijn de radiatoren? Met een warmtepomp ga je op een lagere temperatuur werken en dat moet je compenseren door grotere oppervlaktes.

Is er voldoende ruimte om verschillende type 10-11 (enkelplaats) radiatoren gemakkelijk te vervangen door type 21-22 (tweeplaats) radiatoren? Kunnen bestaande type 20-22 radiatoren worden vervangen door type 33?

De isolatie verbeteren is uiteraard ook zeer verstandig, begin met het dak (meer of betere isolatie aanbrengen) en vervolgens de muren, kan er aan de binnenkant of buitenkant isolatie tegenaan? Isoleren aan de buitenkant heeft doorgaans de voorkeur. Dat gaat al heel veel schelen.

Maar als dat simpelweg niet kan dan kun je er ook voor kiezen om gewoon een zwaardere warmtepomp te nemen en alle radiatoren te vervangen door een slag groter.

• mrmrmr
  • Niet online
StevenV.K. schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:01:
In 1985 werden spouwmuren in nieuwbouw vaak al wel geïsoleerd in Vlaanderen.

Als het werkelijk lege spouwmuren zijn, is naïsoleren met behulp van modern materiaal prima te doen. Dat verdien je redelijk snel terug.
Pagina: 1