Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gefinancierde auto kopen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-11 16:18
Ik ben van plan om een gefinancierde auto te kopen (bij een particulier). Heeft er hier iemand ervaring mee?

De verkoper geeft aan de tenaamstellingscode pas (na 5 dagen) te krijgen als de financiering is afgelost. En daarvoor is mijn geld nodig. Maar ik wil natuurlijk eigenlijk wel dat de auto wordt overgeschreven als ik het geld over maak.

Hoe pak ik dit aan?
Ik dacht zelf de financiering aflossen. Auto meenemen, en dan de rest overmaken als de tenaamstellingscode binnen is. Wat denken jullie hiervan?

Alle reacties

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

HaNS1443 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:02:
Ik ben van plan om een gefinancierde auto te kopen (bij een particulier). Heeft er hier iemand ervaring mee?

De verkoper geeft aan de meldcode pas (na 5 dagen) te krijgen als de financiering is afgelost. En daarvoor is mijn geld nodig. Maar ik wil natuurlijk eigenlijk wel dat de auto wordt overgeschreven als ik het geld over maak.

Hoe pak ik dit aan?
Ik dacht zelf de financiering aflossen. Auto meenemen, en dan de rest overmaken over de meldcode binnen is. Wat denken jullie hiervan?
Ik zou met een grote boog om deze auto heenlopen, is vragen om problemen.

Laat de verkoper eerst zelf de financiering aflossen, en jou daar geen onderdeel van laten zijn.
In het ergste geval heb je geen geld en ook geen auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 14-11-2025 14:04 ]

Elect a clown, expect a circus.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:54
Contract van verkoop opstellen met wie, wat, waar, wanneer lijkt mij de veiligste optie.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zou je specifiek die auto moeten kopen?
Laat de verkoper zelf het geld regelen zou ik zeggen

Vaak bu'j te bang!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
remielowik schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:03:
Contract van verkoop opstellen met wie, wat, waar, wanneer lijkt mij de veiligste optie.
En dan gaat er "iets" mis en dan heb je een hoop gezeik. En ik ga er niet van uit dat het een hele bijzondere auto is, dus waarom zou je mogelijk gezeik willen riskeren voor een run-of-the-mill auto

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Contact opnemen met de partij waar de lening is afgesloten, en daarmee overleggen. Alleen bij zekerheid handelen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:11
-knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Puch-Maxi op 15-11-2025 17:07 . Reden: Bij nader inzien off-topic ]

My favorite programming language is solder.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:49
Wat voor waarborg heb je als je zo een auto koopt?

Stel iemand heeft schulden, bijvoorbeeld bij de belastingdienst.

Jij betaald voor die auto, de belastingdienst, hé mooi, meneer heeft nu geld op de bank, pik in.

Weet niet of het zo kan lopen, maar in een geval als dit zou ik alleen direct met de financierder willen handelen.
Die moet de spullen voor overschrijving regelen.

Als het geld via de verkoper gaat die daarmee die financierder moet afbetalen, dan loop je risico dat een schuldeiser ermee vandoor gaat.
En dan ben jij ook schuldeiser geworden, alleen eentje die achteraan in de rij staat, achter de belastingdienst en achter de banken.

En dan heb je zoals eerder gezegd geen geld meer, en geen auto.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieT op 14-11-2025 15:52 ]

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:13
Meldcode is toch niets meer dan de laatste vier cijfers van het chassisnummer? Dat staat overal en nergens in die auto. Dus dat die niet eerder aangeleverd kan worden door een bank lijkt mij onzin.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

franssie

Save the albatross

@Chorro Denk dat het om de overschrijving gaat, meldcode is alleen nosig voor het afsluiten van een verzekering.
@HaNS1443 Maar ik vind het een vreemd verhaal, al hangt het een beetje af van de wijze van financiering (financial lease of een PL).
Als betaling en overschrijving niet gelijktijdig plaatsvinden loop je het risico dat de auto vergaat (brand, diefstal, inbeslagname) en dan heb je helemaal niets, geen geld geen auto.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:19
Tja, zal ook weer geld kosten, maar kan een notaris hier geen rol in spelen? Met de koop van een huis zit je toch met dezelfde constructie en risico's?
Maar dan is het wellicht goedkoper/handiger om een niet-gefinancierde auto te kopen (tenzij dit een heel speciaal ding is).

[ Voor 29% gewijzigd door MisterMailman op 14-11-2025 16:01 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Dit is een recept voor risico en ellende. Gewoon laten lopen.

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-11 16:18
franssie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:58:
@Chorro Denk dat het om de overschrijving gaat, meldcode is alleen nosig voor het afsluiten van een verzekering.
@HaNS1443 Maar ik vind het een vreemd verhaal, al hangt het een beetje af van de wijze van financiering (financial lease of een PL).
Als betaling en overschrijving niet gelijktijdig plaatsvinden loop je het risico dat de auto vergaat (brand, diefstal, inbeslagname) en dan heb je helemaal niets, geen geld geen auto.
Chorro schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:55:
Meldcode is toch niets meer dan de laatste vier cijfers van het chassisnummer? Dat staat overal en nergens in die auto. Dus dat die niet eerder aangeleverd kan worden door een bank lijkt mij onzin.
Excuses, ik bedoelde tenaamstellingscode ipv meldcode.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 09:27

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als de 'eigenaar' zelf geen tennaamstellingscode heeft of direct kan regelen, dan staat de auto dus ook niet op naam van de verkoper. Oftewel, de verkoper is officieel dus niet de eigenaar van de auto. Is het niet toevallig een leaseauto?

Wat je zou kunnen doen is vragen waar de auto gefinancieerd is en contact opnemen met de financieringsmaatschappij. Daar aangeven dat jij de auto over wilt nemen en vragen hoe dit in zijn gang gaat.

Een optie zou kunnen zijn dat jij de lening over neemt en direct afbetaald, en je aan de verkoper enkel het verschil betaald.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18
Is het niet zo dat de auto wel op zijn naam staat? Maar hij heeft een financiering geregeld om die auto te betalen. Als de auto op zijn naam staat, en hij verkoopt de auto, dan kan deze ook gewoon overschreven worden toch!? Die hele financiering is zijn probleem. Als de verkoper dat niet wil, dan is er iets niet pluis volgens mij!

• RobbieT
Ik denk dat je hier ongeacht contract of niet een risico hebt als betaling en levering niet direct achter elkaar lopen.

Als jij betaald hebt, dan is hij verplicht te leveren.
Alleen ben jij nog geen eigenaar tot er geleverd is.

En dus kan er een schuldeiser tussendoor komen die het feestje verpest.
Of het geld, of de auto kan zo als iemand schulden heeft aan je neus voorbij gaan, of beide zelfs.

• RobbieT
ahbart schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:04:
Is het niet zo dat de auto wel op zijn naam staat? Maar hij heeft een financiering geregeld om die auto te betalen. Als de auto op zijn naam staat, en hij verkoopt de auto, dan kan deze ook gewoon overschreven worden toch!? Die hele financiering is zijn probleem. Als de verkoper dat niet wil, dan is er iets niet pluis volgens mij!
Wat in Engeland vrij gebruikelijk is, is dat bij een gefinancierde auto die auto niet overgeschreven kan worden totdat deze door de financier wordt vrijgegeven.
Zou maar zo hier ook zo kunnen werken.

Om te voorkomen dat een katvanger een auto op financiering koopt die dan snel verkocht wordt.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:09
Ik denk dat het eerst duidelijk moet zijn of je nu probeert een auto over te nemen die daadwerkelijk van de verkoper is of dat het om een lease auto gaat die je over probeert te nemen.

Daarnaast volgens mij krijgt de verkoper pas de tenaamstellingscode, wanneer hij het volledige saldo heeft afgelost en eerder niet.

Sowieso moet je dit afhandelen met de financieringsmaatschappij zelf en niet met de verkoper. Die moet tevens toestemming geven voor de verkoop en zal de overname van het openstaande saldo met jou moeten regelen. Weet echter niet of je iemand zijn openstaande saldo over kan nemen in zo'n situatie

[ Voor 20% gewijzigd door KilleBladhark op 14-11-2025 16:13 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:49
ahbart schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:04:
Het kan een huurkoopconstructie zijn in plaats van een persoonlijke lening. Bij huurkoop blijft de financieringsmaatschappij juridisch eigenaar totdat de laatste termijn is betaald. De auto dient gedurende de looptijd als onderpand, waardoor de financieringsmaatschappij de auto kan terugvorderen bij wanbetaling.

Het kenteken staat meestal wel op naam van de gebruiker, maar het juridisch eigendom blijft bij de financieringsmaatschappij tot de volledige aflossing.

Zolang de huurkoop niet volledig is afbetaald, mag de auto doorgaans niet worden verkocht, omdat de financieringsmaatschappij juridisch eigenaar blijft totdat de laatste termijn is voldaan.
De verkoper geeft aan de tenaamstellingscode pas (na 5 dagen) te krijgen als de financiering is afgelost.
Dit lijkt dus heel erg op een huurkoopconstructie. Zonder toestemming van de financieringsmaatschappij is dit fraude.

Als dit het geval is, deal afkappen!

[ Voor 9% gewijzigd door Exception op 14-11-2025 16:21 ]

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:13
HaNS1443 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:02:
[...]

[...]

Excuses, ik bedoelde tenaamstellingscode ipv meldcode.
Als de verkoper wel daadwerkelijk eigenaar is van de auto kun je voor een euro online bij het RDW een nieuwe code aanvragen. Als dat niet mogelijk is, dan zou ik ook heel ver weg blijven van deze deal.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:41
Als de verkoper de tenaamstellingscode niet heeft, dan is de auto niet van hem maar van een leasemaatschappij. Dan hebben we het dus niet over financiering.

Als hij de auto gefinanciert zou hebben, dan zou die gewoon op zijn naam staan. Dan is de gebruikelijke volgorde:
  1. Jij koopt de auto en jullie schrijven direct de auto over
  2. Hij lost zijn lening af

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:49
Joris748 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:14:
Als de verkoper de tenaamstellingscode niet heeft, dan is de auto niet van hem maar van een leasemaatschappij. Dan hebben we het dus niet over financiering.

Als hij de auto gefinanciert zou hebben, dan zou die gewoon op zijn naam staan. Dan is de gebruikelijke volgorde:
  1. Jij koopt de auto en jullie schrijven direct de auto over
  2. Hij lost zijn lening af
Niet in het geval van een huurkoopconstructie dus (zie twee posts terug). Waarschijnlijk heeft hij dan de tenaamstellingscode niet, maar het zou net zo goed kunnen van wel. Hij mag dan niet zomaar verkopen ook al zou het technisch gezien kunnen.

Er zit verschil tussen de juridische eigenaar en de naam die op de kentekencard staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Exception op 14-11-2025 16:19 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MisterMailman schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:00:
Tja, zal ook weer geld kosten, maar kan een notaris hier geen rol in spelen? Met de koop van een huis zit je toch met dezelfde constructie en risico's?
Nee. Het probleem is dat een huis "gelijk oversteken" is. De notaris beheert het geld namens de bank en met het tekenen van het koopcontract gaan zowel het geld als het huis in andere handen over. En dat huis is onroerend goed dus dat verdwijnt niet zomaar.

In dit geval moet er betaald worden voordat overschrijven van de auto uberhaupt mogelijk is. Want dat geld heeft de verkoper nodig om eigenaar van de auto te worden. De notaris kan dus het geld niet vasthouden tot de overdracht want de verkoper heeft het geld eerder al nodig.

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:22
Dit ruikt voor mij een beetje als een groot risico. Jij moet dus geld geven aan de huidige berijder, voor een auto die geen eigendom van diegene is, zodat diegene een schuld kan aflossen?

Wat als er in die 5 dagen iets met die auto gebeurd? Of de berijder heeft je geld en de auto is opeens op magische wijze verdwenen?

Ik zou hier gelijk omheen lopen en verder zoeken.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Pagina: 1