Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektrische lier om een tafel op te tillen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:16
Mijn opa&oma moeten verhuizen naar iets gelijkvloers wat een stuk kleiner is dan hun huidige woning. Mijn opa is nogal fan van elektrische treintjes en heeft ook een hele baan staan. Dit wil hij graag mee nemen naar de nieuwe woning. Echter: waar hij eerst nog er onderdoor kon kruipen om bij de achterkant te komen gaat dat nu niet meer lukken. Door de indeling van de nieuwe woning zou de baan een heel stuk kleiner moeten worden om er nog langs / doorheen te kunnen.

Wij hadden als idee om iets te gaan doen met een elektrische lier. Door de "tafel" (ca 220x210cm) op te tillen hou hij redelijk goed er onderdoor moeten kunnen lopen om hem daarna weer te laten zakken om aan de andere kant te werken.

De vraag is een beetje: hoe zou je zoiets kunnen doen? Als je de boel in het midden gaat takelen gaat het kantelen. Je zou kunnen werken met wat U profielen aan de muur en wat wieltjes / geleiders maar geen idee of dat stabiel genoeg is. Beter zou misschien zijn om vanuit elke hoek van de tafel te gaan tillen maar wordt dat niet mechanisch weert te complex als je het bij 1 lier wil houden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zoiets? Of andere opties? Onderstel van een zit-sta bureau zou ook perfect zijn, alleen die kunnen niet zo hoog dat de boel "tegen" het plafond kan.

Even grofweg: de normale hoogte is ~80cm van de vloer en je wil de boel zeker 150cm omhoog tillen. Een beetje bureau gaat niet zo hoog.

Suggesties / ideeën zijn welkom!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Alle reacties

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 19:36
Gewoon zo'n ding en dan goed uitbalanceren (of twee nemen):

https://www.hbm-machines....c0Dfs0FLIqABoC22MQAvD_BwE

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
Hoe hoog is die ruimte wel niet? Of heeft hij een heel laag gebouwde baan? Met 80+150 zit je al op de hoogte van een plafond

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:53
Er bestaan dingen zoals een fietslift of een lift voor skikoffers waar je eens naar kan kijken ter inspiratie. Enig idee over hoeveel gewicht het gaat?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je moet gaan werken met katrollen.

Voorbeeldplaatje:
Afbeeldingslocatie: https://images.beneluxspoor.net/bnls/052_Small.jpg

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:25
Mijn opa heeft juist een soort brug gemaakt in een stuk tafel die hij kan open doen.
Daar lopen een aantal sporen overeen. Bijzondere hobby als je kleine ruimtes hebt.

• JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 13:12

JCG

PA1JCG

Mijn eerste idee zou zijn:
Kabel van elke hoek van de tafel naar plafond, daar met katrollen de vier kabels bij elkaar brengen en de lier alle vier de kabels tegelijk op en neer laten gaan. Minder kabels en wordt instabiel en een geplette opa zit niemand op te wachten.

Maar dan moeten er wel balken in/boven plafond zitten die sterk genoeg zijn.

edit: precies wat Wolly laat zien :)
jeroen3 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:08:
Mijn opa heeft juist een soort brug gemaakt in een stuk tafel die hij kan open doen.
Daar lopen een aantal sporen overeen. Bijzondere hobby als je kleine ruimtes hebt.
Er is een reden dat Z schaal bestaat :+

[ Voor 34% gewijzigd door JCG op 14-11-2025 13:21 ]

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:55
Mattie112 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:54:
Door de indeling van de nieuwe woning zou de baan een heel stuk kleiner moeten worden om er nog langs / doorheen te kunnen.
Dus de baan moet helemaal opnieuw worden gebouwd, of gaat er gewoon een stuk van de huidige tafel af?

Ik had vroeger op mijn kamer de optie die @Wolly laat zien, dus met meerdere katrollen. Handbediend, maar dat ging best goed, alhoewel ik snap dat je voor je opa graag een electrische lier wilt hebben. Bedenk wel dat je dan geen grote bergen kan maken, anders plet je die tegen het plafond.
Voor de stevigheid had ik losse schragen die ik eerst neer moest zetten en dan de treinbaan erop laten rusten. Maar je kan natuurlijk ook inklapbare poten maken.

Mijn buurjongen had een opklapbare treinbaan (zelfde probleem met bergen trouwens), die tegen de muur werd opgetild. Nadeel was dat er niets los mocht staan want dat knalde gegarandeerd kapot.

Maar als de baan toch helemaal opnieuw gebouwd zou moeten worden, maak dan samen met je opa een smalle layout die je langs een muur laat lopen. Op de uiteindes een wat groter vlak zodat ze een rondje kunnen maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Pat911 op 14-11-2025 13:24 ]

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-11 10:05

BrammT

The one and only!

Is in plaats van hijsen, liften geen optie?
Met zo'n motorheftafel bijvoorbeeld.
Dan hou je de boel stabieler lijkt me

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:01
Of gewoon bureaupoten van een hoog laag bureau van de Ikea? Al moet je dan wel bukken om eronderdoor te gaan, want die gaan niet heel hoog.

Beetje zoals de poten van deze https://www.ikea.com/nl/n...otfineer-zwart-s99530270/
Vaak kan je bij Ikea ook losse delen kopen.

https://www.ikea.com/nl/n...lektrisch-zwart-20527911/
Hier het deel dat je nodig hebt, als je zwart wilt. (En dit model)

[ Voor 58% gewijzigd door 99ruud99 op 14-11-2025 13:50 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
gewoon zo een openklap luik als wat ze bij kassa's bij tuincentra enzo hebben, luikje open opa erdoorheen, luikje dicht treintjes rijden weer. wat @jeroen3 zegt
je kan die hele tafel wel willen tillen maar dat moet dan ook vreselijk vast zitten aan een plafond of een stellage eroverheen. een openklap luik is nogal wat eenvoudiger.

[ Voor 34% gewijzigd door No Hands op 14-11-2025 13:59 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Waarom aan de andere kant zijn? Je kunt toch de tafel 180 graden draaien? Dan zit de bediening aan de goede kant dus niet meer onderdoor kruipen o.i.d. of mis ik een reden waarom hij aan de andere kant zou moeten zijn?

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:55
BadpunK schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:41:
Waarom aan de andere kant zijn? Je kunt toch de tafel 180 graden draaien? Dan zit de bediening aan de goede kant dus niet meer onderdoor kruipen o.i.d. of mis ik een reden waarom hij aan de andere kant zou moeten zijn?
Ik lees niet dat opa aan de andere kant moet zijn voor de bediening. Ik denk eerder dat hij daar wat moet knutselen/een ontspoorde trein moet pakken o.i.d.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17
Je zal het in gehesen positie ook goed moeten zekeren. Het is heel vervelend als het hele spulletje naar beneden komt zetten als je er onder loopt.

• Mattie112
Bedankt allemaal voor de reacties, ik zal eea toelichten.
418O2 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:02:
Hoe hoog is die ruimte wel niet? Of heeft hij een heel laag gebouwde baan? Met 80+150 zit je al op de hoogte van een plafond
De baan gaat opnieuw gemaakt worden, is nog onbekend maar is nu "vlak" (met wel wat huisjes etc). Hij hoeft niet strak tegen het plafond, zolang mijn opa maar niet op zijn knieën onder de tafel door hoeft. Als we een idee hebben van een oplossingsrichting gaan we alles goed uitmeten natuurlijk.
sonina schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:05:
Er bestaan dingen zoals een fietslift of een lift voor skikoffers waar je eens naar kan kijken ter inspiratie. Enig idee over hoeveel gewicht het gaat?
Zoiets ja, alleen dan heb je het nooit over iets "breeds" wat stabiel moet blijven in de lage positie. Gewicht geen idee, wat zal een plaat hout wegen? Ik gok op niet meer dan 50kg. Eigenlijk 2x een 2 meter bureau. Die treintjes wegen niet zo veel afaik.
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:08:
Je moet gaan werken met katrollen.

Voorbeeldplaatje:
Ja precies, zoiets Dan kan het niet "omklappen" in elk geval. Dan is het alleen puzzelen hoe je dat aan 1 lier gaat krijgen zodat het gelijkmatig zakt.
Hah! Dat is nog eens een aardige. Misschien een tafel met een gat er in en 2x een brug? Ik ga het idee voorleggen. Zou wel een heel stuk simpeler zijn!
JCG schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:18:
Mijn eerste idee zou zijn:
Kabel van elke hoek van de tafel naar plafond, daar met katrollen de vier kabels bij elkaar brengen en de lier alle vier de kabels tegelijk op en neer laten gaan. Minder kabels en wordt instabiel en een geplette opa zit niemand op te wachten.

Maar dan moeten er wel balken in/boven plafond zitten die sterk genoeg zijn.

edit: precies wat Wolly laat zien :)

[...]

Er is een reden dat Z schaal bestaat :+
Het plafond is van beton dus dat zit wel goed :) Maar we willen zeker niemand pletten! Dat zou toch zonde zijn :)
Pat911 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:21:
[...]

Dus de baan moet helemaal opnieuw worden gebouwd, of gaat er gewoon een stuk van de huidige tafel af?

Ik had vroeger op mijn kamer de optie die @Wolly laat zien, dus met meerdere katrollen. Handbediend, maar dat ging best goed, alhoewel ik snap dat je voor je opa graag een electrische lier wilt hebben. Bedenk wel dat je dan geen grote bergen kan maken, anders plet je die tegen het plafond.
Voor de stevigheid had ik losse schragen die ik eerst neer moest zetten en dan de treinbaan erop laten rusten. Maar je kan natuurlijk ook inklapbare poten maken.

Mijn buurjongen had een opklapbare treinbaan (zelfde probleem met bergen trouwens), die tegen de muur werd opgetild. Nadeel was dat er niets los mocht staan want dat knalde gegarandeerd kapot.

Maar als de baan toch helemaal opnieuw gebouwd zou moeten worden, maak dan samen met je opa een smalle layout die je langs een muur laat lopen. Op de uiteindes een wat groter vlak zodat ze een rondje kunnen maken.
Die baan moet sowieso opnieuw gemaakt worden. Het liefst elektrisch (of iets wat heel soepel gaat). Voordeel van katrollen is dat de lier niet aan het plafond hoeft en dat scheelt weer ruimte. Qua hoogte moeten we natuurlijk goed kijken wat kan (en ergens iets aan de muur zetten dat je nooit wat kan pletten van je treintjes.

Uitklapbare poten is ook een goed idee voor wat extra stevigheid, neem ik ook mee.

En inderdaad, je zou ook een baan in een U vorm kunnen maken maar ik weet niet of dat zich echt loont in de ruimte. Zouden we eens op moeten meten hoeveel ruimte je minimaal nodig hebt voor een bocht.
BrammT schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:40:
Is in plaats van hijsen, liften geen optie?
Met zo'n motorheftafel bijvoorbeeld.
Dan hou je de boel stabieler lijkt me
Ja dat is wat ik bedoel met een zit-sta bureau. Je wil iets wat vanaf de hoeken (of zijkanten) tilt zodat je er wel onder kan. Maar ik heb nog niet iets gevonden wat écht hoog kan. Misschien als je de poten wat langer maakt zodat het bureau op de laagste stand "goed" is en dan de extra hoogte kan gebruiken. Zouden we ook eens moeten gaan meten.
99ruud99 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:45:
Of gewoon bureaupoten van een hoog laag bureau van de Ikea? Al moet je dan wel bukken om eronderdoor te gaan, want die gaan niet heel hoog.

Beetje zoals de poten van deze https://www.ikea.com/nl/n...otfineer-zwart-s99530270/
Vaak kan je bij Ikea ook losse delen kopen.

https://www.ikea.com/nl/n...lektrisch-zwart-20527911/
Hier het deel dat je nodig hebt, als je zwart wilt. (En dit model)
Dan zit je idd met de hoogte, zie ook hierboven.
No Hands schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:58:
gewoon zo een openklap luik als wat ze bij kassa's bij tuincentra enzo hebben, luikje open opa erdoorheen, luikje dicht treintjes rijden weer. wat @jeroen3 zegt
je kan die hele tafel wel willen tillen maar dat moet dan ook vreselijk vast zitten aan een plafond of een stellage eroverheen. een openklap luik is nogal wat eenvoudiger.
Yes, nemen we mee!
BadpunK schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:41:
Pat911 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:00:
[...]

Ik lees niet dat opa aan de andere kant moet zijn voor de bediening. Ik denk eerder dat hij daar wat moet knutselen/een ontspoorde trein moet pakken o.i.d.
Klopt, het gaat om bouwen/aanpassen/crashes oplossen, niet voor de bediening. Waarschijnlijk wordt de tafel in het begin veel gebruikt en als de baan "af" (is het ooit af?) een stuk minder.
DaTimMan schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:20:
Je zal het in gehesen positie ook goed moeten zekeren. Het is heel vervelend als het hele spulletje naar beneden komt zetten als je er onder loopt.
Absoluut!

• sonina
Op wat voor poten staat de tafel nu?
Je kan die of mee omhoog doen, of een aantal losse schragen / poten /.. die je kan verzetten indien nodig om heel de ruimte weer vrij te hebben.

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:51
Dit heeft mijn vader ook met spoor 1 dus de dubbelbaans brug is van zijn eigen al groot en stevig genoeg. Het spoor gaat daar door de muur naar meerdere kamers en over de trap _O-

[ Voor 8% gewijzigd door Vogels60 op 14-11-2025 20:04 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik zou denk ik eerder in een andere oplossing zoeken. Jouw opa zal wel op leeftijd zijn. Hoe lang denkt hij nog op zijn knieen te gaan kruipen? Als het enkel voor een ontspoorde trein is zoals je aangaf en misschien wat op te bouwen. Waarom zet je dan niet bijvoorbeeld zwenkwielen onder de tafel (met klem)?

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Mattie112
sonina schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:39:
Op wat voor poten staat de tafel nu?
Je kan die of mee omhoog doen, of een aantal losse schragen / poten /.. die je kan verzetten indien nodig om heel de ruimte weer vrij te hebben.
Wat er nu is past daar niet dus er moet sowieso iets anders komen. Verzetten is geen optie ivm de maat van de ruimte. Als je er "langs" wil kunnen moet je heel erg inleveren op tafelruimte en dat wil hij (begrijpelijk) niet.
Vogels60 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:00:
[...]

Dit heeft mijn vader ook met spoor 1 dus de dubbelbaans brug is van zijn eigen al groot en stevig genoeg. Het spoor gaat daar door de muur naar meerdere kamers en over de trap _O-
8)
BadpunK schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:19:
Ik zou denk ik eerder in een andere oplossing zoeken. Jouw opa zal wel op leeftijd zijn. Hoe lang denkt hij nog op zijn knieen te gaan kruipen? Als het enkel voor een ontspoorde trein is zoals je aangaf en misschien wat op te bouwen. Waarom zet je dan niet bijvoorbeeld zwenkwielen onder de tafel (met klem)?
Omdat er niet genoeg ruimte is om de tafel te schuiven/draaien/whatever zonder echt te veel in te leveren op de grootte van de tafel.

zegmaar de ruimte is 2x3m en daarin plaats je een tafel van 2x2m. Je hebt ruimte er aan te gaan zitten maar niet om er langs te kunnen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vogels60 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:00:
[...]

Over de trap? Bedoel je dat de treinen een hoogteverschil hebben door de trap?

• sonina
Stevige plaat met 2 balkjes onder die je op 4 hoeken vastmaakt met staalkabel en naar 1 lier brengt.

Dan aan die balkjes opklapbare poten bevestigen en je kan de tafel ook echt volledig uit de ruimte doen.

Lier met afstandsbediening nemen, zodat je altijd. langs alle kanten de tafel kan bedienen en je jezelf niet kan opsluiten.

Leuk projectje!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:11
Ik zou een U of "O" maken langs de wanden.
En als je dan een doorgang nodig hebt ook mooi excuus voor eventueel een brug op schaal :twk

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou de boel op een tweetal onderstellen van een elektrisch bediend zit-sta bureau zetten. De bediening koppelen zodat ze allebei gelijktijdig gaan. Heb je genoeg ruimte eronder om niet te hoeven kruipen. Combineren met een luik/doorgang om de boel achterin ook toegankelijk te houden, je moet ook wel eens aan de bovenkant zijn.

Even aangenomen dat de kamer voor niks anders gebruikt wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door evilution op 14-11-2025 22:24 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• sonina
Je kan de sporen ook op een U vormige tafel opnieuw opbouwen, zodat je tussen de sporen kan lopen.
Zo kan je misschien overal bij? Ik ben beneiuwd naar het eindresultaat.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

sonina schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:40:
Je kan de sporen ook op een U vormige tafel opnieuw opbouwen, zodat je tussen de sporen kan lopen.
Zo kan je misschien overal bij? Ik ben beneiuwd naar het eindresultaat.
Ik heb zelf geen modelspoorbaan (lijkt me wel een leuke hobby als ik er ooit nog plek voor heb) maar ik kan me voorstellen dat je treintjes wel wilt laten rondrijden in plaats van heen en weer.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• bassiez1987
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-11 10:26
De oplossing met katrollen op de hoekpunten werkt goed. Ken inderdaad ook iemand die dat handmatig op zolder had.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Katrollen heb ik ook wel eens gezien, voor een flinke lego plaat met name. Das nog zwaarder.
Katrollen op de hoeken van de plaat, en daar recht boven aan het plafond. En dan een enkel touw wat je helemaal doorlust. Trek je hem in 1 beweging gelijkmatig omhoog :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sonina
evilution schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:43:
[...]

Ik heb zelf geen modelspoorbaan (lijkt me wel een leuke hobby als ik er ooit nog plek voor heb) maar ik kan me voorstellen dat je treintjes wel wilt laten rondrijden in plaats van heen en weer.
Ik doelde op zo iets ongeveer https://images.beneluxspo...aanbasisuitgebrijdv1b.jpg

En voor die plek, iets met een lier en katrollen? O-)

[ Voor 6% gewijzigd door sonina op 14-11-2025 22:59 ]

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:51
Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:48:
[...]

Over de trap? Bedoel je dat de treinen een hoogteverschil hebben door de trap?
Nouja het spoor ligt over de gehele zolder dus ook over de balustrade van de zoldertrap. Als je over de trap naar de zolder loopt loop je al onder sporen door omhoog. Ze kruisen de trap, de treinen rijden niet de trap op.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:13
Als je toch de hele baan opnieuw moet opbouwen; misschien heb je iets aan een constructie zoals in dit filmpje. Je staat (of zit) in het midden en kunt overal bij. Je komt er doordat het deel bij de deur op zwenkwielen staat.
Dit komt van een site van een bedrijf dat gespecialiseerd is in onder o.a. modelbouw, mogelijk hebben zij aanvullend passend advies voor jullie.

https://www.instagram.com...igsh=MWZ6cndvajczOGZ1Yg==

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nxb-ud0rERoMgXMcIfTW3YftxSc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u9wLfts58GorXt2VW2TWiVIB.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Toke_gt op 15-11-2025 17:35 ]

• Marcov123
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-11 19:16
Een lift lijkt me in de praktijk niet echt leuk.

Treinbaan iets kleiner maken en evt. op zwenkwielen.

Toch een lift, dan is een 'camper bed lift system' misschien wat. Dat is ongeveer dezelfde maat. Scheelt een hoop werk. Wel duur en oversized voor het gewicht van een treinbaan.

• Mattie112
Bedankt voor de extra reacties, er staan wat leuke ideeën bij uit een hele andere categorie dan een lier. We gaan eens om de tafel zitten om te kijken wat de opties zijn!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 23:20
Denk ik te makkelijk. Ik zou een zit sta bureau kopen, op de laagste stand zetten en dan onder de poten ophogen zodat hij op werkhoogte staat: als opa er onderdoor wil knopje indrukken dat hij naar de maximaal hoogste stand gaat en op er onderdoor laten lopen: maar al die constructies en ideeen: hopen dat opa er niet aan onderdoor gaat 🤣
Pagina: 1