Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sandy bridge SSD: Sata 600 of PCI-e 2 x16 adapter?

Pagina: 1
Acties:

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:49
Mijn zoon heeft mijn oude PC (i7 2600k + GTX 1070) en kan daar eigenlijk nog prima op gamen. Enige probleem is dat de opslag vrij... beperkt is. Met 128GB voor windows en 500GB voor games kom je niet erg ver als sommige games 250+ GB zijn.

Nu kan ik een Sata SSD kopen, maar dat is praktisch even duur als een M2 SSD + PCI-e adapter. En een Sata SSD kopen voelt toch als zonde wanneer er in de toekomst geupgrade gaat worden. Opslag gaat (hier) toch vrij lang mee.

Het moederbord heeft een PCI-e 3 slot (videokaart, al in gebruik) en een PCI-E 2 x16 slot (welke op 4x werkt blijkbaar volgens de handleiding: PCIe 2.0 x16_2 slot [black] (at x4 mode) ), plus nog wat kleine slots. (PCI-e 2 x1 is de hoogste variant).
uitvoering: Asus P8Z77-V LE

De vraag is: Gaat een adapter werken? En wat is de minimale PCI-e versie/snelheid die nodig is om minimaal dezelfde snelheden te halen als SATA 600?

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 14-11-2025 11:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met PCIe 1.0 2.0 (500MB/s) kom je per lane al aardig in de buurt van wat SATA kan doen (600MB/s). Dus zal een adapter in een x2 slot (zeker als die meer lanes heeft) al stukken sneller zijn. Dat zijn theoretische snelheden natuurlijk. Maar daar zou ik me niet druk over maken als je voor PCIe gaat, da's in de praktijk snel zat.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Hou er wel rekening mee dat je niet van PCIE/NVME kan opstarten.
Er zijn wel bios mods daarvoor blijkbaar:
Google: Asus P8Z77-V LE boot NVME PCIe

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

The_Doman schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:06:
Hou er wel rekening mee dat je niet van PCIE/NVME kan opstarten.
Kan evt. ook met oudere SSD's die een option ROM hebben zoals de Samsung 950 Pro

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:08
Ik zou eerlijk gezegd gewoon een normale SATA SSD halen van b.v. 2TB. Ik weet niet zeker of een 2600K systeem al dermate oud is dat het lastig overweg gaat met PCIe SSD's (via zo'n adapter). Ligt er denk ik deels ook aan hoe je de SSD wilt gebruiken; als bootdrive, of gewoon puur als extra opslag. In dat laatste geval heb je de meeste kans van slagen. Booten vanaf een PCIe NVME drive gaat denk ik op dat oude systeem niet werken.

De prijzen van een redelijke SATA 2TB of een M.2 NVME 2TB liggen in dezelfde prijscategorie. Echter moet je bij dat laatste wel nog een adapter erbij kopen, dus die oplossing is al wat duurder (en complexer c.q. foutgevoeliger). Daarbij geef je aan dat de rest van de pc "snel genoeg is", de hogere lees/schrijfsnelheden van een NVME drive ga je dan ook niet merken (of anders: een wat tragere SATA SSD merk je dan ook niet). Tenslotte is een SATA SSD ook niet ineens waardeloos wanneer je uiteindelijk een keer zou overstappen naar een nieuwer systeem. Normale desktop pc's en diens moederborden hebben nog altijd SATA aansluitingen en ook gaming laptops hebben altijd nog wel plek voor een 2.5" SATA SSD.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:49
Boot drive was ik niet van plan. Had inderdaad al gelezen dat dat niet standaard ging werken. Puur voor games.

Ja, een sata SSD is nu misschien wat makkelijker en goedkoper (al is dat 5 euro). Maar een sata SSD is wel merkbaar trager dan een m2 variant. Daar merk je nu niets van, maar als de pc in de toekomst geupgrade wordt is een m2 wel echt een hele klap sneller. Vandaar dat ik de vraag stelde.

Adapter besteld, en ga het eerst eens testen met een SSD uit mijn eigen systeem. Als dat dan werkt bestel ik wel een nieuwe..

Bedankt voor de reacties. Wordt gewaardeerd

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
TERW_DAN schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:53:
Met PCIe 1.0 (500MB/s) kom je per lane al aardig in de buurt van wat SATA kan doen (600MB/s). Dus zal een adapter in een x2 slot (zeker als die meer lanes heeft) al stukken sneller zijn. Dat zijn theoretische snelheden natuurlijk. Maar daar zou ik me niet druk over maken als je voor PCIe gaat, da's in de praktijk snel zat.
PCIe 1.0 is 250 MB/s, geen 500 MB/s, dat is bij PCIe 2.0. Maar met 4 lanes op 2.0 zit je aan 2 GB/s, dus inderdaad alsnog veel sneller dan Sata.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

White Feather schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:43:
[...]

PCIe 1.0 is 250 MB/s, geen 500 MB/s, dat is bij PCIe 2.0. Maar met 4 lanes op 2.0 zit je aan 2 GB/s, dus inderdaad alsnog veel sneller dan Sata.
Je hebt helemaal gelijk. Ook geen idee waarom ik daar 1.0 tikte terwijl we het al over 2.0 sloten hadden. Ik was vast toe aan weekend :P
Pagina: 1