Vraag

• ddg206
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-11 10:11
Ik wil volgend jaar een thuisbatterij plaatsen of laten plaatsen.
Deze komt op zolder en wil zelf alvast de elctrakabel en UTP doortrekken naar meterkast.
wat voor electra kabel is hier voor geschikt of beste.
geschatte lengte kabel 30mtr kan evt in een buis worden aangelegd ( route via de oude opbouw cv leidingen die worden verwijderd nml )
de accu welke er geplaatst is nog niet bekend of een vaste of een dubbele plugin op eigen zekering(en).

in de meterkast heb ik zover ik kon zien nog 2 vrije groepen.
1x s.e.p. rce1 B16 automaat
1x gacia m80n B16 automaat
Zijn deze geschikt hiervoor en als ik 2 plugin neer zet allebei op 1 groep of beide op een aparte groep?
en de electrakabel enkel , dubbel of triple trekken. en dus welke losse draad in buizen of met een mantel trekken en dikte van de kabels
1e draad pluginaccu
2e draad pluginaccu
3e Evt noodstroom kabel indien vaste accu / noodstopcontact pluginaccu's
...

3 fase 25a meterkast
1 string zonnepanneelsysteem ( 7st)
1 zonnepaneelsysteem microomvormers (10st)
...
Mocht er bij jullie nog idee voor wat er extra getrokken/geinstalleerd kan worden voor een beter installatie hoor ik dit graag.

ALvast bedank voor jullie info

...

Alle reacties

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:59
Een en ander hangt af van hoeveel vermogen je de omvormer wilt laten verwerken, daar moet een logishce relatie zijn tussen je PV opbrengst en de capaciteit van de accu.

Als je bv kiest voor een 12kW Deye hybride omvormer (populaire machine) dan zal je een 5 aderige 6mm2 kabel moeten leggen om het vermogen veilig te kunnen verwerken, in de groepenkast een 3x20A aardlek automaat ertussen of liever een 3x32A versie als je asynchroon wilt feeden wat de Deye kan.

let wel je hebt het over hogere vermogens en bijhorende stromen dus je groepenkast moet daar wel voor ingericht zijn, een standaard ABB kastje is niet geschikt hiervoor !

De plugin accu optie zou ik niet doen, dingen leveren te weinig vermogen, voor redelijke geld koop je een veel grotere accu die je aan een hybride omvormer koppelt.

[ Voor 11% gewijzigd door rvdgaag op 14-11-2025 14:20 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump